Hellblade 2 rullar i 30 fps på Xbox-konsolerna

Medlem
Skrivet av ZF:

Men ja. Vet folk som inte märkte när VHS-filmer var felkonverterade från NTSC till PAL heller. Ett hack var tredje fjärde ruta eller vad det var. Helt fruktansvärt. Ser hellre en film i stabila 12 FPS.

Filmer konverterades inte på något sätt utan spelades upp med en filmruta mer per sekund helt utan "hack".

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ja, 30fps är helt okej tycker jag om det är vad som krävs för att realisera ett spels komplexitet eller vision. Däremot så tycker jag det är lite bortkastat om man satt det till 30 istället för 60 om det enbart är för högre upplösning. När man utgår från 1080p tycker jag skillnaden blir väldigt liten när man går över den nivån.

Det beror ju väldigt mycket på skärmens storlek.
Spelar jag på min laptop tycker jag 1920x1080 ser bra ut. Men på min tv vill jag gärna ha 4k när det kommer till spel. Den stödjer 1920x1080 120hz och 3840x2160 60hz väljer alltid 4k läget för det blir så mycket skarpare.
I film är det en annan sak där tycker ja inte det är så stor skillnad på vanlig blu ray och uhd blu ray.

Medlem
Skrivet av ZF:

Som när 8mm gick från 16 till 18 FPS. Bortkastat lagringsutrymme.

Men ja. Vet folk som inte märkte när VHS-filmer var felkonverterade från NTSC till PAL heller. Ett hack var tredje fjärde ruta eller vad det var. Helt fruktansvärt. Ser hellre en film i stabila 12 FPS.

Spiderman into the spiderverse gör ont för ögonen.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

ZF
Medlem
Skrivet av Margy:

Filmer konverterades inte på något sätt utan spelades upp med en filmruta mer per sekund helt utan "hack".

What?

ZF
Medlem
Skrivet av lonian:

Spiderman into the spiderverse gör ont för ögonen.

Den gör ont ända in i själen med..

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Det beror ju väldigt mycket på skärmens storlek.
Spelar jag på min laptop tycker jag 1920x1080 ser bra ut. Men på min tv vill jag gärna ha 4k när det kommer till spel. Den stödjer 1920x1080 120hz och 3840x2160 60hz väljer alltid 4k läget för det blir så mycket skarpare.
I film är det en annan sak där tycker ja inte det är så stor skillnad på vanlig blu ray och uhd blu ray.

Tycker det blev minimal skillnad när jag gick från bas-PS4 1080p till PS4 Pro 2160p på min burk. På datorn kan jag dock se behållning med högre upplösning då jag sitter mycker närmare och spelar mer spel av typ Arma och strategispel med plottrig UI, då är det trevligt med högre upplösning än 4K

Medlem
Skrivet av ZF:

Filmerna spelas in i 24 bilder per sekund. I PAL-versioner spelar men helt enkelt upp samma film i 25 bilder per sekund. På 24 sekunder hinner alltså en PAL-utgåva med att visa 25 sekunder av filmen.

En normal film blir några minuter "kortare" i PAL-versioner.

Om man sätter igång en bioversion och en svensk VHS-utgåva av samma film samtidigt blir videon färdig några minuter före.

Om man är van att lyssna på filmmusiken från någon film så kan man märka att tempot och pitch går upp en aning när man tittar på en PAL-version.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tycker det blev minimal skillnad när jag gick från bas-PS4 1080p till PS4 Pro 2160p på min burk. På datorn kan jag dock se behållning med högre upplösning då jag sitter mycker närmare och spelar mer spel av typ Arma och strategispel med plottrig UI, då är det trevligt med högre upplösning än 4K

Ps4 PRO kör väl sällan äkta 4k utan rendrerar ofta i lägre typ 1440 och skalar upp. Då blir det ju suddigt. Speciellt med den tidens metoder.
Sen är det ju avstånd till skärmen och storlek på den som avgör lite.

Medlem
Skrivet av Margy:

Filmerna spelas in i 24 bilder per sekund. I PAL-versioner spelar men helt enkelt upp samma film i 25 bilder per sekund. På 24 sekunder hinner alltså en PAL-utgåva med att visa 25 sekunder av filmen.

En normal film blir några minuter "kortare" i PAL-versioner.

Om man sätter igång en bioversion och en svensk VHS-utgåva av samma film samtidigt blir videon färdig några minuter före.

Om man är van att lyssna på filmmusiken från någon film så kan man märka att tempot och pitch går upp en aning när man tittar på en PAL-version.

Klassikern i någorlunda nutid var HBO Nordic som strömmade exempelvis Game of Thrones i 25 FPS. Intromusiken hade därför en något högre pitch.

Medlem
Skrivet av Margy:

Filmerna spelas in i 24 bilder per sekund. I PAL-versioner spelar men helt enkelt upp samma film i 25 bilder per sekund. På 24 sekunder hinner alltså en PAL-utgåva med att visa 25 sekunder av filmen.

En normal film blir några minuter "kortare" i PAL-versioner.

Om man sätter igång en bioversion och en svensk VHS-utgåva av samma film samtidigt blir videon färdig några minuter före.

Om man är van att lyssna på filmmusiken från någon film så kan man märka att tempot och pitch går upp en aning när man tittar på en PAL-version.

Precis. Filmer i PAL-området har 24/25 (96%) av originalets speltid. Blev ibland konfunderad av det där när man tittade på film. När jag jämförde med vad wikipedia/IMDb sa så var filmerna alltid lite kortare. Undrade då om jag hade fått tag på någon cencurerad version.

ZF
Medlem
Skrivet av Margy:

Filmerna spelas in i 24 bilder per sekund. I PAL-versioner spelar men helt enkelt upp samma film i 25 bilder per sekund. På 24 sekunder hinner alltså en PAL-utgåva med att visa 25 sekunder av filmen.

En normal film blir några minuter "kortare" i PAL-versioner.

Om man sätter igång en bioversion och en svensk VHS-utgåva av samma film samtidigt blir videon färdig några minuter före.

Om man är van att lyssna på filmmusiken från någon film så kan man märka att tempot och pitch går upp en aning när man tittar på en PAL-version.

Jaja, men nu var det ju faktiskt just felkonverterade NTSC-filmer jag talade om. Inte hur det bör göras. (Det bör såklart inte göras alls om alternativ finns.)

Dessa är alltså oftast först konverterade från 24 (Om det inte redan är TV-material alltså.) till 30. Sen om dessa kopieras med enbart PAL-konvertering utan vare sig hastighets eller pulldown-konvertering så får man alltså som värst några tappade bildrutor och dubletter av andra, inom ramen för ett mindre antal av samtliga, när de rakt av kopieras till 25 bilder.

Medlem

Gillade inte ettan, tyckte det var alldeles för luddig story och för linjärt. Snyggt är det dock men grafik är typ sist på min lista över vad som är viktigt för ett bra spel.

123
Skriv svar