Min (snabba och smärtsamma) resa runt Nordschleife i Assetto Corsa Competizione

Medlem
Min (snabba och smärtsamma) resa runt Nordschleife i Assetto Corsa Competizione

Denna text bygger lite på att den som läser känner till Nordschleife till en viss mån. Annars kan man gå miste om vissa delar av banan som jag inte beskriver i mer än namn.

Intro

Den första april i år så släpptes Nürburgring Nordschleife till Assetto Corsa Competizione (ACC from here on out). När jag såg det tänkte jag att det var ett skämt. Nästan varje vecka kunde man se någon fråga om denna bana till ACC på steamforumet sedan spelet släpptes 2018. Svaret var alltid det samma: Banan körs inte av någon av SRO's GT-serier och kommer därför inte finnas till spelet.

Jag hade gömt mig under en sten från ACC under ett tag. Gått vidare till andra gengrer och spel. Så jag hade inte sett teasern eller läst diverse forum att det var på väg. Men mycket riktigt, Nordschleife hade släppts till ACC, det var inte ett skämt.

Jag hade ett tomrum på racing-fronten efter jag kört mig less på EA WRC. Så jag tog upp min plånka och kastade mina pengar på steam, i retur så fick jag hem både Nordschleife och GT2 packet. Jag fick där och då en plan... Jag ska erövra Norschleife, eller det gröna monstret, the green hell. Kärt barn har många namn.

Min plan, eller mål kanske är rätt ord. Var att April 7 kunna sätta mig ner och köra ett race på 2 timmar på ett stabilt och säkert sätt i en BMW eller Bentley och i alla fall kunna hålla min plats mot en AI på omkring 95%.

Med det sagt, jag kan köra bil. Jag är inte bäst på det. Jag har ingen simrig och har mest körtid i Euro/American Truck Simulator. I skrivande stund så har jag nästan 250h speltid i ACC sedan early access 2018, det är inte mycket racing per år som inte är rally.

Norschelife hatar jag... Gillar inte banan, onödigt lång, smal. Krånglig... Har minnen från när jag hade ett Xbox360 att jag hade ett spel (kan det ha varit första Forza?) som hade delat upp banan i sektioner och att jag gillade sektionerna men inte hela banan. Jag klarade aldirg av hela banan även om jag kunde glida runt alla sektionerna utan problem.

Screw it! Detta ska ske... Men jag kunde inte börja förrän torsdag... Under veckan så kollade jag mest in alla nya bilar i ACC jag inte sett tidigare och började ladda hem liveries... Ska man krasha så ska man i alla fall se bra ut medan man gör det. Jag har även slängt igång videor om banan i ACC, inte för att lära mig banan utan för att få se den.

Resan börjar

Torsdag kommer och jag pluggar in min T300RS GT Edition. Googlar fram inställningar för force feedback och ordnar mina knappar så att de är som jag vill ha dem.

Den banan jag kört mest i ACC är Zolder, Belgien. Bra ställe att känna på vattnet. Sätter mig i en Porsche 935 GT2. Banan sitter fortfarande i ryggmärgen men bilen... Som att köra på is... Sätter mig i en GT3 bil som ska ha bättre aero och grepp. Det funkar inte, ryckigt och känns horribelt... Har bara kört rally de senaste åren på datorn och körstilen har bitit sig fast.

Den första halvtimmen gick åt att bara komma in i GT3 racing igen. Jag inser att jag är på nivån jag var sist jag körde Zolder. Inte världsbäst men stabil och säker. Att vara snabbaste som finns varken var eller är mitt mål, så det duger. Jag har inga planer att gå online med min racing.

Du har läst så här långt, bra jobb att ta dig igenom mitt rabbel, gå och ta något att dricka. Hydrate.

Tackla Nordschleife

Dags att tackla Nordschleife, vart ska jag börja?
Hoppa in på banan själv och köra varv efter varv efter varv. Det hade jag gjort om det var IRL....
Kolla på en trackguide som pekar ut bromspunkten och varje apex? Då lär jag mig köra som dem, men inte lär mig inte banan.

Har tidigare känt och upplevt att lär jag mig banan och köra riktigt fort på den ensam. Då har jag inte en chans med andra bilar på banan. Jag ser inte bromspunkten, en bil i vägen för min rutt. Rälsen jag lärt mig följa är blockerad och det känns som om jag måste lära mig banan igen fast med andra bilar ivägen.

Jag sätter upp en mall för hur jag ska köra medan jag lär mig banan.
20 Min race (blir 3 varv racing).
Start 20.00 och x6 tid hastighet Så målgången blir 23.00 ACC är underbart med ljus från mörker.
Väder, molnigt och en variation på 50%. Det kan bli regn eller soligt under racet.

Lite samma idé där. Jag vill lära mig banan, inte ett soligt Nordschleife med perfekt väder. Bra idé... kanske inte, men roligt.

Efter hela kvällen på torsdag stängde jag ner omkring halv ett på natten.
Antal varv på Nordschleife: Okänt
Antal restarts pga krasher: Fler än vad jag vill erkänna
Fullbordade race: 1...

Jag lyckades hålla samma tempo som AI (80-85%) GT4 i en GT2a, var av banan några gånger och skrapade lacken.

Jag kände mig både besegrad och som om det blir bra framsteg. När jag började så var jag av och in i väggen nästan direkt jag kom ut från racingbanan och in på "Nordan". Men mot slutet kunde jag ganska säkert ta mig till första karusellen. Men vägen efter det och är frustrerande. Hittar inte rytmen, missar apex och då är de nästa två-tre kurvorna körda. Antingen tappar jag all fart för att bromsa ner eller så byter jag ut min rörelseenergi med väggen och får digitalt ont i utbyte.

Fredag, hade så gott som hela dagen på mig.
Antal varv på Nordschleife: Minst 20 fullbordade iaf... Men sällan mer än 2 på rad
Antal restarts pga krasher: Jag kan inte räkna så högt, leave me alone...
Fullbordade race: 2!

TVÅ! Sug på den! Två fulla race... Fortfarande inte stabil, men jag kan börja ta mig i mål. Sektionen mellan karusellerna hånar mig. Jag tror jag har rytmen, rätt plats, rätt hastighet. NOPE. För snabb och jag glider av banan. Tar lite för tät sväng och studsar på kurben.

Men jag lyckas ta mig i mål som femma i GT3 klassen med en AI på 88%, det var inte vackert men jag var stolt. Det blev en fistpump och blinkande med helljusen när jag korsan mållinjen. Det kändes så bra.

Efter det så började jag pressa hårdare, vilket leder till fler krasher medan jag förfinar min racinglinje och hittar senare bromspunkter. Men min tidigare målgång höll uppe min moral.

Lördag. Igen, hela dagen för ACC och nordsschelefifheie (det är så det stavas, look it up!).
Jag börjar spela in mina race, idén att dokumentera min resa kommer till. Men det är inte mycket att se. In i väggen där, av banan här. Kolliderar med den bilen. Så många omstarter... Så det blev inte mycket video egentligen, slängt väldigt många gigabyte.

Nasder pressar lite för mycket med en tung Bentley och däck som är lite för kalla

Man ser tydligt att min linje är värdelös, verkligen all over the place. Samtidigt som jag ser bilen långt fram så känner jag att jag kan komma ikapp den. Bara lite snabbare, vilket blir långsammare i längden. Fokus måste ligga på mitt egen race, för att komma först i mål så måste jag först komma i mål.

Det lilla hoppet som finns. Jag har haft så många problem. Jag tog en Nissan GTR över hoppen, bottnade ut och började skutta fram. Inga hjul i backen betyder ingen broms eller styrning. Rakt in i väggen Men jag klarade mig bättre än AIn i mitt senaste race. Detta skedde framför mig och jag hann tänka "Det var det här racet..."

Hoppa rakt med bilen, or else...

Man ser det inte i videon, men jag var en bil bakom. Jag tror jag var i luften när jag såg bilen på bredden framför mig.

Det är lördagkväll. Har spenderat onödigt länge med att skriva denna text, lutande över min ratt som fortfarande är in-pluggad och så fort jag skrivit klart denna så blir det ett sista race för kvällen, jag behöver en paus...

Blev inte så mycket racing som jag först tänkt denna Lördag. Det är varmt och svettigt att köra även om jag bara sitter framför datorn. Kämpa mot min rätt svaga force feedback, det är inget direct drive men det känns. Mina händer är svettiga och jag har inte lika bra grepp runt ratten.

Min körning... Så mycket bättre. Jag kan se mig själv att imorgon eftermiddag eller kväll kunna köra ett två timmars race och ta mig i mål. Kanske inte först men inte heller sist. Men mitt mål var att kunna köra säkert och stabilt. Då kan framtiden bara göra mig bättre. Få bort mina lite långsammare linjer mot snabbare linjer, just nu är min fokus på överlevnad.

Anyways, här är slutet på mitt senaste race, jag kör en Mercedes från 2020. Det började regna i mitten på varv två och med mörker på ingång. har två bilar framför mig, jag tänker om de kör in i depon för att byta till regndäck så hakar jag på. De ser ut att vara på väg in men svänger undan innan, så jag gör samma sak. Regn, mörker och slicks... Drar upp min ABS och traction control några steg och drar ner mitt tempo. Överleva är viktigast, de får köra ifrån mig. Jag ska i mål, nothing more, nothing less. Synd nog spelar jag inte in konstant och har ingen kompetens med att klippa videor, så det blir raw and ugly. Men vid stunden kändes detta episkt. Lite som en episk bossfight. Så jag slänge igång min screen capture.

Denna video börjar någon kurva innan flat-out sektionen innan första karusellen och tar oss i mål.

Mörker och regn

Visste inte om det men regnet hade börjat lugna ner sig och banan torka upp, Men jag var försiktig, jag skulle i mål...

Är min resa runt Nordschleife klar? Nej. Jag har hela söndagen kvar och mitt två timmar race som grand finale. Men skriver jag inte detta nu, så blir det aldrig gjort.

To eventually, maybe and probably cont inued.

Nasder out!

Medlem

Lycka till imorgon.

Medlem

Jag erkänner mig själv besegrad. Men jag känner att jag skulle klara av det, men jag är slutkörd. Tänkte att istället för att köra ett race på eftermiddagen eller kvällen så tar jag det efter frukost när jag är utvilad och alert.

Jag ska vara ärlig, två timmar race är mycket. För mycket, så jag drog ner det till 90Min.

Racetid: 90Min
Start 20:00, 2x tid hastighet
Start position: Random som alltid
Antal AI bilar: 29 (ca 3/4 GT3, 1/4 GT4)
AI Skill: 93 (fanns inte en chans att jag skulle klara av 95 i helgen)
AI Agressiveness: 90 (har kört med 95-99 och de prejas på tok för mycket enligt mig)
Mandatory pitstop: Driver stint 30 min
5 set av däck,och mer soppa tillåts.

Försök 1
Blir vänd i första kurvan och blir påkörd head on, sabbar aeron och lamporna.

Försök 2
Bra start från top 10 i fältet. Ungefär 1/3 av varvet så genar en Bentley otroligt mycket över curbs och gräs, otroligt aggresivt och klarar inte av att undvika kontakt. Vänder mig och jag blir påkörd av en klump andra bilar... Restart...

Försök 3
Startar i mitten av alla GT3 bilar. Får en bra start, hamnar sist i en grupp som skapar en lucka till bakomvarande. Mycket fighting i gruppen så jag klarar av att utan problem hålla mig kvar och kämpa om position. Mellan karusellerna kämpar AIn lite för mycket med varandra och skapar luckor som jag lyckas använda. Tar mig till fronten av gruppen och lyckas skapa ett avstånd till dem.

Jag bromsar lite för sent i sista kurvan innan den riktigt långa rakan på slutet av varvet och får en lite dålig utgång. En McLaren är riktigt snabb på den delen och med slipstream från mig så lyckas han ta sig förbi i slutet av rakan. Han tar sig in framför mig och hoppar på bromsen mycket tidigare än vad jag förväntat mig med den hastighet och position han har. Jag bumpar in i hans bak. Inget mer än kontakt, men jag får ett "You got some light damage." Shit, där rök min front-aero tänker jag.

Men tappar ingen riktig fart och nästa varv blir väldigt lik det tidigare. Det är jag och denna McLaren som slåss. Jag tar mig förbi honom i första kurvorna och lyckas hålla han bakom mig. Han är nära, ser hans ljus konstant i bak-kameran.

Bättre varv, stabilt, kommer ut mot den sista kurvan. Bromsar tidigare och tar en tightare kurva för att komma på gasen tidigare. Men McLaren är snabb rakt fram. Han drar förbi mig i slutet av raksträckan. In framför mig, men denna gång är jag beredd och saktar in innan han bromsar... Vilket han inte gör, så jag lättar på bromsen och då ställer han på sin. Bumpar till honom igen. Jag svär åt digitala föraren och tar mig ut på tredje varvet. Hör över radion "Your stint is over, box this lap."

Lyckas hålla han bakom mig tredje varvet och in i depon för däckbyte, soppa och förarbyte. Jag har det här. Detta går bra, jag behöver inte vara orolig. Min andra förare hoppar in och jag rullar iväg. Vet inte riktigt vart jag ligger i placeringn men kommer ut bakom några bilar som jag tror var framför mig innan. Inget spektakulärt händer.

Mörkret kommer inrullande, jag slår på helljusen innan det blir för mörkt. På varv två med min nya förare märker jag att mina ljus blinkar. Skadan jag hade påverkade mina ljus mer än aeron. Repearationen kommer lägga på 15 sekunder på mitt nästa depåstop. Men jag behöver lamporna till mörkret. Bara att acceptera. Lite frustration men det är racing, sånt händer. Varv tre kommer och "Your stint is over, box this lap."

In i depon, reparation, nya däck, lite mer soppa och in med tredje föraren. Ut ur depon och jag ligger långt efter den grupp jag tillhörde. 15 sekunder låter inte så mycket, men GT3 racing är rätt tight. Känner ett litet nederlag när jag svänger in på Nordan och har inte sett en annan bil varken framför eller bakom mig.

Första varvet är sloppy, Har kört i nästan en timme med korta pauser i depon. Men första varvet går ok. Tappar lite tid, men nu har jag en tanke i huvudet. Ta dig i mål, det är viktigast. Det är rätt tänk men jag tror också att jag sköt mig själv i foten med det. Jag drar ner mitt tempo och frustrationen börjar växa "Om jag ändå inte hade haft pajjade ljus,då hade jag fortfarande tävlat om placering.". Frustrationen växte mer och jag kom till första karusellen och in på sträckan jag har problem med. Jag har två varv kvar. Bara två varv kvar... Tankarna vandrar och jag blandar ihop mina kurvor. <bleeeeeeeeep>, av vägen och skrapar upp sidan i väggen. Light damage hör jag över radion. Jag hade två varv kvar. Nu sitter jag och svär av irritation och frustration. Min rytm är åt skogen, min aero bak verkar vara skadad och det dröjer inte länge innan jag är av banan igen och fronten rak in i väggen. Där rök mina lampor igen.. fler svordommar och jag kör ganska sakta till depon för reparation och däck, har soppa så det räcker.

In i depon, står still i nästan en minut medans reparationer sker. Jag är irriterad, less och frustrerad över situationen. Jag har två varv kvar. Ut på banan igen, ingen bil i sikte. Är jag så långt efter allt och alla? Nåväl, jag ska ta mig i mål. Gör ett halvdant jobb i mörkret som nu har kommit och lagt sig över banan. "Your stint is over, box this lap." hör jag över radion. Tittar på klockan och jag har så det knappt räcker till ett varv. Det är lugnt, behöver inte byta förare. Detta är sista varvet. Tiden rinner ut och min klocka i bilen visar "last lap."

Tar mig förbi karusellen och in på den tekniska bit jag har problem med. Men det känns bra, hittar ett flow. Det flyter på. Vänta, varför svänger min bil så här mycket? Tappar baken helt och hållet ur vad som känns som tomma intet. Kablam, fronten in i väggen. Ljusen slocknar och över radion hör jag "We got heavy damage, box this lap.". Jag har svårt att få runt bilen igen, som om jag kör på is. Linkar sakta fram, jag behöver bara ta mig över mållinjen. I got this. Tittar på stint tiden för min förare, jag har så jag klarar varvet men sen har jag kört för mycket med min förare.

Tar mig över mållinjen, förväntar mig att UIn ska komma upp att racet är över. Nix... inser mitt misstag. Föraren som ledde var på sista varvet, han låg så långt framför mig men fortfarande på samma varv att jag hade ett varv kvar också. Där står jag innan kurva ett med en pajjad bil och en förare som inte har körtid kvar att ta sig ett varv runt banan. Förarna har en maxtid på 40min. Med de avåkningar och skador jag hade de sista varven så hade tiden för föraren som jag räknat ut vara ok inte räcka till längre.

Jag är besegrad. Jag känner fortfarande att jag kan klara av det. Men jag är slutkörd, jag behöver en paus, vila. Men det var lärorikt.

Nästa försök, det kommer fler försök, så ska jag.
- Ta ett varv till med den första och/eller andra föraren. Enklare att köra i ljusa förhållanden.
- Ta senare apex på många kurvor mellan karusellerna. Tar jag den lite senare så kommer det flyta mycket bättre.
- Dricka mer, ha en vattenflaska brevid. Hade ingen denna gång och tidigare på 30min race så drack jag alltid innan och efter.

Hatar jag fortfarande Nordschleife? Nej, jag vill bara sparka den på smalbenet... Jag behövde plåga mig med banan i flera timmar för att känna, vilken schysst bana. Den har lite av allt, sektioner av gasen i botten, ljuvliga tekniska sektioner där ratten inte är still utan går fram och tillbaka konstant. Den är otroligt bestraffande för misstag. väggen är precis där.

Det är en beast, den lever upp till sina smeknamn. Var jag dum som trodde att jag skulle kunna bemästra den på en helg. Ja, vilken idiot jag var. Jag kommer behöva dubbla eller trippla tiden för att vara på den nivå där jag trodde att jag skulle vara nu.

Ratten kommer sitta kvar på mitt datorbord och jag kommer ta fler varv på Nordschleife under dagen. Men mitt mål kommer inte nås denna Söndag.

Medlem

Underhållande texter, bra skrivet. Ser fram emot när DLC:t släpps till PS5. Verkar dröja någon månad om jag förstått rätt.


signatur

Det blir bara mer och mer data...

Medlem

Finns ingen bana jag kört i olika simspel mer tror jag, men jag har släppt ACC bakom mig nu, det var svårt men istället för att köpa DLC och köra någon vecka eller två (eller 5 snarare) så avinstallerade jag. Har dock kollat på en hel del gameplay/streams från banan och det ser bra ut!

Den är brutal och vilken lite miss som helst leder oftast direkt till en alldeles för hård smäll. Jag kör banan ett antal gånger i olika typer av bilar genom året i iracing främst men även i AC och även om jag numera vill påstå att jag "kan" den så är det fortfarande bara att överleva den som är bedriften i de onlinerace vi kör. Tyvärr missar jag ju digitala versionen av 24h i iracing i år.

Mycket trevlig läsning, och igenkänningsfaktorn är ändå stor.

Medlem

Tack för läsningen. Att uppleva banan på riktigt finns med på min bucketlist

Medlem
Skrivet av Doed:

Finns ingen bana jag kört i olika simspel mer tror jag, men jag har släppt ACC bakom mig nu, det var svårt men istället för att köpa DLC och köra någon vecka eller två (eller 5 snarare) så avinstallerade jag. Har dock kollat på en hel del gameplay/streams från banan och det ser bra ut!

Den är brutal och vilken lite miss som helst leder oftast direkt till en alldeles för hård smäll. Jag kör banan ett antal gånger i olika typer av bilar genom året i iracing främst men även i AC och även om jag numera vill påstå att jag "kan" den så är det fortfarande bara att överleva den som är bedriften i de onlinerace vi kör. Tyvärr missar jag ju digitala versionen av 24h i iracing i år.

Mycket trevlig läsning, och igenkänningsfaktorn är ändå stor.

Jag har själ varit borta från ACC en bra stund, men det var och är det bästa racing spelet för min del (bortsett från rally). Banan och GT2 packet gjorde att jag installerade om det igen för detta, ångrar det inte. Med AC2 som kommer i år verkar det som, så kommer jag nog fortfarande ha ACC installerat.

Hade jag varit mer tävlingsinriktad och varit snabbare i min racing hade jag nog funnits kvar på iRacing och/eller andra online ligor. Men jag tappade det intresset av olika skäl. Just nu tycker jag om att sätta mig ner och köra ett race eller några varv när jag har tid och humör.

Jag gillar inte banan samtidigt som jag nu tycker den är riktigt skön. Den känns inte som om den är gjord för racing i det format vi är vana vid när det är sim-racing, korta race på en timme. För mig känns den mer som en bana för endurance racing. 90Min var rätt jobbigt men samtidigt som jag säger då så känns det som om det är den nedre gränsen. Lite som om det handlar inte om vem som kan köra sträckan snabbast utan vem som kan köra den längst.

Men den är jävligt kul att köra. Gasen i botten från kurb till kurb och man är någon dm från att sätta bilen i spin som kommer resultera i en kvaddad bil och inte några varv på en stor öppen yta.

Skrivet av Kyrre:

Tack för läsningen. Att uppleva banan på riktigt finns med på min bucketlist

Det vore kul att köra på den, men samtidigt så har jag själv en stor respekt för höga hastigheter i verkligheten. Så jag vet inte om jag hade kunnar köra en bil runt banan på ett sätt som skulle göra att jag fann det meningsfullt.

Medlem

BWAHAHAHAHAHAAAAAA! I did it! HA! Screw you Nordschleife! HA!

WOOOOOO!!!!

Blev enklare när jag ändrade på hastigheten på tiden så natten inte kom så fort, det vill säga temperaturen på banan var mer stabil vilket gjorde att mina däck höll bra temp och tryck istället för att börja bra och sen stört dyka för natten kommer otroligt snabbt.

Tog väl ungefär nästan tre veckor av körande för att klara av det. WOOOO!!!!

Nu ska jag fira med att slappna av med Farming Simulator 22 resten av kvällen om jag inte får mer racing itch.

1
Skriv svar