Saknar du det gamla goda internet?

Medlem
Skrivet av Denultimatamackan:

Jag saknar verkligen gamla internet.

Det fanns verkligen en helt annan gemenskap. Man lärde ju känna personerna på ett forum på ett helt annat sätt. Lärde sig vad folk hade för åsikter, vilka man gillade samma spel som, vilka man delade åsikter och intressen med, och även vilka som var helt meningslösa att ens diskutera med och vilka som alltid började tjafsa osv.

Internet var ju, hur konstigt det än låter i en tid med sociala medier, mycket mer socialt då.

Jag hängde mest på SuperPlay och Loading.se under dess storhetstid. Där anordnade folk Nintendo DS-träffar i olika städer, andra träffar, kryssningar, julklappsbyte, julkalender där många medlemmar verkligen gick in för det och mycket mer.

Trådar kunde ju även pågå hur länge som helst. I veckor, månader eller ibland till och med år. Då kändes det meningsfullt att delta i diskussioner.

Hur länge lever en diskussion på Facebook eller Reddit? Ett dygn typ. Sedan försvinner din kommentar ut i intet.

Jepp, var på en NDS-träff, tror det var just Loading, men kan missminna mig.
Hade några Switch-träffar i sthlm med genom facebooken, men det dog tyvärr ut.

Qus
Medlem

Jag föredrog helt klart IRC framför Discord. Jag föredrog sidorna som Lunarstorm/Playahead framför Instagram och Facebook. Jag föredrar Fragbite framför.... jag vet inte vart folk kommenterar CS nyheter längre?

Allt var fan bättre förr.

Medlem
Skrivet av Famipan:

Gillar Reddit hyffsat mycket och faktumet att det bästa sättet att googla saker numera är att skriva det man vill googla på + reddit.
T ex ”internet var bättre förr reddit”.
Gör jag inte det får jag sällan några Reddit-resultat på google.

Jag gillar också reddit, men jag hatar hur polariserat de olika subsen är.
Den där up-down-vote är bara irriterande också. Folk sätter ju minus bara för att de inte håller med istället för att sätta objektivt efter argumentvärde.

Medlem

Inte mycket som egentligen var bättre med gamla internet, men jag kan VERKLIGEN sakna känslan av att allt kändes så otroligt nytt och de kommunikativa möjligheter som öppnades. Att man mailade med kompisar och hängde på ICQ... Hela internetboomen i slutet av 90-talet sammanföll med att jag gick på gymnasiet och det var såklart en perfekt kombination. Minns att jag hade kursen "Internetanvändning" som individuellt val...

Numera är ju internet så otroligt integrerat i samhället och inte längre att betrakta som ett intresse eller subkultur i sig.

Samhället utvecklas hela tiden och jag är säker på att det går att återfå känslan av nybyggaranda, men kanske inte inom något som har med internet generellt att göra.

Skribent
Skrivet av Gaara:

Fick typ sitta över 1 timme för en mp3 på några megabyte, ja jo va tider det

Sen lyfter morsan telefonluren när det var 5 sekunder kvar av nedladdningen 🤣


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av bluebird:

Inte mycket som egentligen var bättre med gamla internet, men jag kan VERKLIGEN sakna känslan av att allt kändes så otroligt nytt och de kommunikativa möjligheter som öppnades. Att man mailade med kompisar och hängde på ICQ... Hela internetboomen i slutet av 90-talet sammanföll med att jag gick på gymnasiet och det var såklart en perfekt kombination. Minns att jag hade kursen "Internetanvändning" som individuellt val...

Numera är ju internet så otroligt integrerat i samhället och inte längre att betrakta som ett intresse eller subkultur i sig.

Samhället utvecklas hela tiden och jag är säker på att det går att återfå känslan av nybyggaranda, men kanske inte inom något som har med internet generellt att göra.

Jag växte upp i samma era. Biblioteket på skolan hade Internet. Det var spännande och kolla runt på folks personliga hemsidor. Man gick internetanvändning och websidekurs på "egetval" och fick lära sig html, men alla som gick kunde mer än läraren. Det var bara för att få använda internet gratis. För hemma så var det ju modem från Telia och det kostade per minut. Så man gjorde färdigt uppgiften på 10 min och sen hängde på Aftonbladets chatt.

Via ICQ kunde man helt plötsligt börja chatta med personer från andra länder. Lärde mig mycket av andras kulturer från personerna på min ICQ-lista. Har kontakt med en del av de vännerna idag till och med.

Kan säga så här i efterhand att det var spännade att få vara en del av just internets födelse. Svårt att föreställa sig idag att det var en grej man var tvungen stt "logga in på" och en bi-grej till en dator. Idag är en dator inget utan internet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag saknar chatrummen. Hängde många år på Passagen

Medlem

Det var också ett visst typ av klientel på internet i början som jag uppskattade. Nördar eller vad man vill kalla det. Sedan kom den stora skaran, där många också hade hånat oss som satt vid datorn och då förändrades atmosfären. Att sitta vid datorn var något töntigt på den tiden.

Medlem

Hur nostalgisk jag än kan bli när jag minns tillbaka på mIRC o MUDar, tidiga onlinespel och allt nyskapande under den tidiga internet eran...Så nej, saknar idag inget av det.

Dock kommer jag alltid föredra ett vanligt hederligt forum före discord, facebook etc.
Glad att FZ finns kvar.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Saknar internet innan mainstream satte klorna i det. Gamla goa IRC, ICQ, forum av alla dess sorter, communities som Skunk. Det var grejer det.


signatur

I drank what?

Skribent
Skrivet av Soulless:

Hur nostalgisk jag än kan bli när jag minns tillbaka på mIRC o MUDar, tidiga onlinespel och allt nyskapande under den tidiga internet eran...Så nej, saknar idag inget av det.

Dock kommer jag alltid föredra ett vanligt hederligt forum före discord, facebook etc.
Glad att FZ finns kvar.

MUD är fortfarande en rätt stor grej som jag förstått det. Inte för att jag själv spelar, men det är kul att den formen på något vis har överlevt. Har två kompisar som spelar rätt frekvent.


signatur

"Writer and Fighter"

Jag försöker verkligen att inte bli en surgubbe som går runt och säger att allt var bättre förr. Jag försöker verkligen ifrågasätta mig själv och fråga mig ”var just detta verkligen bättre förr eller är jag bara nostalgisk?”

Men när det kommer till just sociala medier som till stor del har ersatt forum så verkar det vara väldigt många som inte gillar dem, utan mer ser det som något nödvändigt ont för att hålla kontakten med folk.

Det är sällan som jag hör någon säga något positivt om t.ex. Facebook. Folk verkar vara trötta på att galenskapen härjar fritt där. Trötta på att kommentarsfältet alltid spårar ur. Trötta på boomers som delar fake news eller kommenterar artiklar som de inte läst. Trött på all reklam och avsaknaden av kontroll på vad som visas.

Jag tycker att många verkar uppleva Facebook som en jobbig upplevelse. Och folk under 18 verkar tycka att Facebook är en riktigt dammig boomer-plattform.

Medlem
Skrivet av Denultimatamackan:

Jag försöker verkligen att inte bli en surgubbe som går runt och säger att allt var bättre förr. Jag försöker verkligen ifrågasätta mig själv och fråga mig ”var just detta verkligen bättre förr eller är jag bara nostalgisk?”

Men när det kommer till just sociala medier som till stor del har ersatt forum så verkar det vara väldigt många som inte gillar dem, utan mer ser det som något nödvändigt ont för att hålla kontakten med folk.

Det är sällan som jag hör någon säga något positivt om t.ex. Facebook. Folk verkar vara trötta på att galenskapen härjar fritt där. Trötta på att kommentarsfältet alltid spårar ur. Trötta på boomers som delar fake news eller kommenterar artiklar som de inte läst. Trött på all reklam och avsaknaden av kontroll på vad som visas.

Jag tycker att många verkar uppleva Facebook som en jobbig upplevelse. Och folk under 18 verkar tycka att Facebook är en riktigt dammig boomer-plattform.

Det är tyvärr nödvändigt ont för att hålla kontakten. Om man undviker kommentarer och feeds och enbart för kontakt funkar det. Boomer eller inte tycker jag är irrelevant. Zoomers och tiktok kan man ju säga mycket om.

Skrivet av Trycket:

Det är tyvärr nödvändigt ont för att hålla kontakten. Om man undviker kommentarer och feeds och enbart för kontakt funkar det. Boomer eller inte tycker jag är irrelevant. Zoomers och tiktok kan man ju säga mycket om.

Alla generationer har väl sina negativa sidor. Men på Facebook är det jäkligt mycket ”arg insändare till tidning”-energi.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

MUD är fortfarande en rätt stor grej som jag förstått det. Inte för att jag själv spelar, men det är kul att den formen på något vis har överlevt. Har två kompisar som spelar rätt frekvent.

Om det är sant är det helt underbart!
Jag skulle inte börja mudda idag själv men älskar tanken på att folk fortfarande gör det


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Denultimatamackan:

Jag försöker verkligen att inte bli en surgubbe som går runt och säger att allt var bättre förr. Jag försöker verkligen ifrågasätta mig själv och fråga mig ”var just detta verkligen bättre förr eller är jag bara nostalgisk?”

Men när det kommer till just sociala medier som till stor del har ersatt forum så verkar det vara väldigt många som inte gillar dem, utan mer ser det som något nödvändigt ont för att hålla kontakten med folk.

Det är sällan som jag hör någon säga något positivt om t.ex. Facebook. Folk verkar vara trötta på att galenskapen härjar fritt där. Trötta på att kommentarsfältet alltid spårar ur. Trötta på boomers som delar fake news eller kommenterar artiklar som de inte läst. Trött på all reklam och avsaknaden av kontroll på vad som visas.

Jag tycker att många verkar uppleva Facebook som en jobbig upplevelse. Och folk under 18 verkar tycka att Facebook är en riktigt dammig boomer-plattform.

Jag stör mig så inihelvete på att flera idéella föreningar, några som jag själv är medlem i, använder sig av facebook då jag vill så hemskt gärna göra mig av med skiten för alltid!!!

Medlem

En grej som ni inte nämnt än, men som definitivt var bättre förr var att det inte var pay walls till nyhetssidor. Så man kunde gå in på Aftonbladet eller vad det nu var, och läsa allt utan att betala för det, för tidningarna fick in sina pengar via annonserna och den tryckta tidningen. Men nu när ingen köper papperstidningen längre så är det paywall på allt.

Medlem

Facebook, eller alla sociala medier egentligen, blir vad man gör det till.
Det går alldeles utmärkt att få bort det mesta av störningsmomenten.
Framför allt sluta vara vän med jobbiga människor...

Medlem

Saknar det lite, istället för bara ICQ/MSN/IRC så är det Discord, Facebook/Messenger, Signal, Telegram, Skype och flera andra messengers, ibland kan du inte tala med någon för att den ene vägrar att installera en app.

Fast det är bättre också, voice/ljud låter inte som om du är en pilot över en krigszon längre och vi har bra video chatt. Sen har vi det där med media: Alla kommer väl ihåg Napster och Metallica? Hade någon då sagt att du kommer att kunna gratis lyssna på musik på en sajt (youtube) utan att Lars Ullrich skriker så hade ingen trott dig.

Många forum finns kvar som Fragzone, Flashback, Helgon, Reddit m.m. och vi har Steam som är specifikt för gaming (något som saknas för Epic och GoG) och många devs finns där också så att du slipper regga dig på 27 ställen för att ställe några frågor. Tyvärr är också censuren centraliserad och om du irriterar någon så kan du bli globalt bannad från ett multiforum som Reddit. Har inte råkat ut för det själv, men så är det.

Samtidigt är det också enkelt att starta ett community på t.ex. Reddit och Facebook då *allt finns där*, verktygen att skapa är nu bättre och du behöver inte sitta och drar med något PHPBB mög för att folk ska ha en plats att skriva på.

Twitter, Mastodon och Bluesky är väl okej, kan lösas med forum, men fördelen är att "alla" är på något av de ställena, de flesta inom cybersäk har dragit till Mastodon, Speldevs och några vänner är kvar på Twitter och de udda människorna på Bluesky. Känner inte att jag behöver kolla micro-blogging tjänsterna så ofta, tror jag har avvänjt mig den där "Jag måste kolla om det har hänt någonting de senaste 2 minuterna!". För mig är det klart att världen var bättre innan Tech-biljonärerna började kolonisera internet för att se hur de kunde göra oss beroende och tjäna pengar på oss.

Saknar i alla fall inte Modemskrik eller JPEG bilder som tar 2 minuter att laddas ner. Tankar hem 5-30 GB data varje dag numera och det går fort. Hade inte gått med ADSL. Nu är det stadsnät överallt, det har aldrig funnits TV uttag i min senaste lägenhet - bara TP anslutningar i alla rum.

Men satan vilken feeling det var att ha internet hemma för första gången. 28.8K modem som snabbt blev 56k. Och WiFi/3G/4G gjorde åtkomsten bättre, nu kunde jag surfa mitt ute i skogen. Världen öppnade sig och vi fick tillgång till alla nice saker idag, som Google Earth, Netflix, Tradera, Open Street map, Earth App, Steam, FlightRadar24/ADSB Exchange, Google Docs och allt annat som vi tar för givet idag.

Saknar jag det "gamla" internet? Nja... Ett fåtal saker var bättre för - men andra saker är mycket bättre nu, och det blir bättre hela tiden. Från att på 80 talet sitta isolerad hemma i rummet med en C64 med spel på Kasett som tar 15 minuter att ladda in, till att ha världen bokstavligen vid fingrarna det är positiv utveckling.

Medlem

Saknar det också men det är också värt att inse att vi har blivit äldre och tröttare. Inte lika nyfikna längre för vi har erfarenheten ifrån liknande tjänster sedan tidigare.
Fantastiskt glad att FZ lever vidare i samma anda men har inte förlikat mig med namnbytet ännu
Reddit är ett bra alternativ till alla olika forum man hängde runt och diskuterade grejerna i. Ibland är det smidigt att det är samlat.

Men det var en pionjärtid som inte kommer tillbaks där man skulle göra egna hemsidor för sakens skull på samma sätt som ungdomarna gör tiktoks för sakens skull för att det är roligt och nytt. Sedan togs nätet över av alla köp/sälj sidor ifrån webbutiker till auktions sidor.

Anpassa och gå framåt eller stanna och bli omkörd man väljer själv personligen kommer jag inte spela in tiktoks )

Skribent
Skrivet av Soulless:

Om det är sant är det helt underbart!
Jag skulle inte börja mudda idag själv men älskar tanken på att folk fortfarande gör det

Ja en av mina kompisar spelar på en MUD-server som varit igång sedan 1996 tror jag? Han sa något om att det fanns runt 1000 aktiva spelare där när jag frågade för ett tag sedan. Alla spelare är förstås inte inloggade samtidigt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av bj_orn:

Saknar det också men det är också värt att inse att vi har blivit äldre och tröttare. Inte lika nyfikna längre för vi har erfarenheten ifrån liknande tjänster sedan tidigare.
Fantastiskt glad att FZ lever vidare i samma anda men har inte förlikat mig med namnbytet ännu
Reddit är ett bra alternativ till alla olika forum man hängde runt och diskuterade grejerna i. Ibland är det smidigt att det är samlat.

Men det var en pionjärtid som inte kommer tillbaks där man skulle göra egna hemsidor för sakens skull på samma sätt som ungdomarna gör tiktoks för sakens skull för att det är roligt och nytt. Sedan togs nätet över av alla köp/sälj sidor ifrån webbutiker till auktions sidor.

Anpassa och gå framåt eller stanna och bli omkörd man väljer själv personligen kommer jag inte spela in tiktoks )

Jag har stannat av sedan länge jag, blir konstant omkörd och är rädd både för att köra snabbt och för sånt som är nytt.

Skrivet av Ichinin:

Saknar jag det "gamla" internet? Nja... Ett fåtal saker var bättre för - men andra saker är mycket bättre nu, och det blir bättre hela tiden. Från att på 80 talet sitta isolerad hemma i rummet med en C64 med spel på Kasett som tar 15 minuter att ladda in, till att ha världen bokstavligen vid fingrarna det är positiv utveckling.

Tycker ändå inte man gör nån nytta av all denna värld man har tillgänglig vid fingrarna, kan ju iofs. vara bara jag, haha. Tycker nog faktiskt det var bättre när det var lite svårare att ta reda på saker, när saker och ting var lite höjt i dunkel och inte bara ett svep bort på mobiltelefonen. Bara en sån sak som att hamna vilse och tillförlita sig på gamla hederliga landmärken och kartor istället för att bara hala upp telefonen med google maps, det fanns en spänning och tjusning i gamla enklare tider.

Tror också vi blir lite dummare och tafattare av all denna enkelhet i vardagen som inte minst vår digitala hjälp-hjärna mobiltelefonen förorsakar oss. Märkte det när jag övningskörde nyligen för ny behörighet, klarade inte längre av att orientera mig efter anvisningsskyltar för jag är så van vid att GPS ger instruktioner om vart jag ska hela tiden.

Medlem
Skrivet av piddau:

Jag saknar nog inte internet som det var förr. Extremt dåliga websidor och erfarenheter generellt. Forum osv var jag aldrig särskillt aktiv på. Minns att jag försökte komma in på FZ eller fragzones IRC kanal och blev hånad så pass att jag lämnade direkt igen. Discord känns som en direkt uppgradering på gamla IRC.

Det är lättare och smidigare idag att hitta all typ av information som finns. Hade den informationen funnits när jag var barn och började lära mig programmera så hade jag varit en mycket mer kompetent utvecklare än jag är idag.

Det finns så klart dåliga sidor med dagens internet också. AI, influencers och informationsöverflöde med mera, men jag tänker att fördelarna överväger nackdelarna.

Ja vem minns inte tiden utan adblockers, sidor med 100 neladdningsknappar så man fick chansa, 500 toolbars i IE, flash, axtive X plugins och all skit. 👊

Men jag minns också blipp.se robot wars, SVT hundparken, fuska.nu, bilddagboken och givetvis Lunarstorm.

Det var en annan tid, på gott och ont. Idag är ju t ex youtube en fantastisk resurs till precis allt. Mecka bilar, lära sig om kvantfysik eller ett nytt verktyg på jobbet.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jag har stannat av sedan länge jag, blir konstant omkörd och är rädd både för att köra snabbt och för sånt som är nytt.

Tycker ändå inte man gör nån nytta av all denna värld man har tillgänglig vid fingrarna, kan ju iofs. vara bara jag, haha. Tycker nog faktiskt det var bättre när det var lite svårare att ta reda på saker, när saker och ting var lite höjt i dunkel och inte bara ett svep bort på mobiltelefonen. Bara en sån sak som att hamna vilse och tillförlita sig på gamla hederliga landmärken och kartor istället för att bara hala upp telefonen med google maps, det fanns en spänning och tjusning i gamla enklare tider.

Tror också vi blir lite dummare och tafattare av all denna enkelhet i vardagen som inte minst vår digitala hjälp-hjärna mobiltelefonen förorsakar oss. Märkte det när jag övningskörde nyligen för ny behörighet, klarade inte längre av att orientera mig efter anvisningsskyltar för jag är så van vid att GPS ger instruktioner om vart jag ska hela tiden.

Ja mitt lokalsinne är helt förstört.

Skribent
Skrivet av baxtex:

Ja vem minns inte tiden utan adblockers, sidor med 100 neladdningsknappar så man fick chansa, 500 toolbars i IE, flash, axtive X plugins och all skit. 👊

Men jag minns också blipp.se robot wars, SVT hundparken, fuska.nu, bilddagboken och givetvis Lunarstorm.

Det var en annan tid, på gott och ont. Idag är ju t ex youtube en fantastisk resurs till precis allt. Mecka bilar, lära sig om kvantfysik eller ett nytt verktyg på jobbet.

Jag kan helt ärligt säga att jag inte kunde något om bilar alls när vi skaffade vår första bil. Men har genom youtube lärt mig en hel del vad gällande enklare saker som att byta bromsbackar, bromsskivor och dylikt. Även felsöka problem som kan uppstå. Hade jag inte haft youtube hade det ju varit in på verkstaden direkt till följd av att jag blivit 5000 kr fattigare varje gång.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Många här tar upp bra och dåliga saker, och håller med det mesta. Är född tidigt 90tal så man har väl varit med länge. En tråkig trend nu idag tycker jag är att flera communities gått över till discord. Discord i säg är ett bra sätt att prata och kommunicera, men UIn och upplägget fungerar inge vidare när man är medlem i flera communities. Plus att kanalerna inte är något vidare att bevara information på, svårt att hitta "äldre" information i ett flöde som hela tiden fylls på

Medlem

Ja en del communityn dog ju ut när facebook kom och jag saknar dessa mer riktade forum som intresserade mig. Det gick lättare att hitta intressanta människor man ville träffa och när man var singel så gick det även bra att dejta genom dessa communityn. Skulle jag bli singel idag så har jag noll koll på hur jag skulle söka kontakt med andra. I min stad fanns det ett populärt community hela staden använde så det var lätt att ordna ihop fester osv.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Jag tror att mycket det har att göra med att klientelet har förändrats mycket också.

Internet var till en början till stor del befolkat av yngre människor och entusiaster. Även en plattformar som Facebook.

Man måste nog ta med det i kalkylen också. Man var hungrig på livet. Öppensinnad. Kontaktsökande.

Det som gör Facebook och Twitter outhärdliga för mig idag är väl egentligen inte plattformarna i sig, utan den enorma mängden av vuxna, vars liv inte blev som de tänkt sig, som nu ska ta ut sin ilska och bitterhet på allt och alla.

Sammanfattning: Folk på internet var bättre förr, inte internet i sig.

Medlem
Skrivet av Denultimatamackan:

Sammanfattning: Folk på internet var bättre förr, inte internet i sig.

Jag vet inte om jag håller med. 4Chan förr var nog lika illa 2005 som 4Chan idag.

Skrivet av Sarato:

Jag vet inte om jag håller med. 4Chan förr var nog lika illa 2005 som 4Chan idag.

Vet inte om just 4Chan är ett så bra exempel då det alltid dragit till sig ett visst klientel.

Det jag menar är att ur gruppen födda mellan 1980 - 1990 som var en del av nybyggarvågen online så har väldigt många släppt taget och gått vidare.

Ser jag på mina lankompisar från förr så är det nästan ingen som spelar något längre. Ett avslutat kapitel.

Kvar på många platser blir ett visst klientel.

123
Skriv svar