Hellblade 2 rullar i 30 fps på Xbox-konsolerna

Medlem
Skrivet av Majoren:

Garvar åt dem som tjatade om att nya generationens konsoler skulle fasa ut 30 fps...30fps är kvar och blir nog kvar nästa generation också.

Jupp, det funkar och man kan maxa grafiken och upplösningen.

Skrivet av Bro Exotic:

Det var naivt att tro något annat när inte ens ett 3090 för $1500 kan nå det.

Allt handlar om vilken grafik man vill ha på spelet, du kan spela Ori eller Tetris Connected i 4K 120 fps. Men tänker du att ett AAA-spel ska ha maxad grafik, maxad upplösning och maxad fps, så får du köpa en dator för 40 000 kr och uppåt.

Medlem

Så här blir det när man pressar grafiken hela tiden helt enkelt. Lite trångt tycker jag och jag tycker att ni som spelar på Xbox borde få ett 60fps alternativ för det går att fixa.

Medlem
Skrivet av SeniorGamer:

Kommer säkert en patch tids nog... Gissar att de prioriterar att få ut spelet och att stillbilder blir snygga.

När de inser att spelarna vill ha 60 fps, och att spelet säljer dåligt, så kommer hitta en lösning.

Inser man detta först efter lansering så bör man få sparken.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Fragtjuv

Jag är väl en av få som inte stör mig speciellt mycket. Jag älskade det första spelet och tror att jag kommer att uppskatta det här också. Jag tycker att det första spelet har relativt lågt tempo och då tycker jag, högt personligen, att det funkar bra med 30fps.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Om den har stabil konstant 30 FPS, så betyder det ju (om) att den klarar av mer än 30 FPS.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av Håkan:

Jupp, det funkar och man kan maxa grafiken och upplösningen.

Allt handlar om vilken grafik man vill ha på spelet, du kan spela Ori eller Tetris Connected i 4K 120 fps. Men tänker du att ett AAA-spel ska ha maxad grafik, maxad upplösning och maxad fps, så får du köpa en dator för 40 000 kr och uppåt.

Exakt.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Inser man detta först efter lansering så bör man få sparken.

Är väl som vanligt inte högt prioriterat med bra prestanda på spelet. Viktigaste är att få snygga screenshots till marknadsföring. Och kan man släppa något som körs i typ 30 fps duger det (tyvärr) för de flesta som spelar. Klart de vet att många gillar när det inte är ett bildspel, men uppenbarligen är det tillräckligt många som accepterar 30 fps.

Om man ska envisas med konsol kan man ju köra förra generationens spel på dagens hårdvara. Då brukar man ju få tillgång till ett 60 fps läge.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Är väl som vanligt inte högt prioriterat med bra prestanda på spelet. Viktigaste är att få snygga screenshots till marknadsföring. Och kan man släppa något som körs i typ 30 fps duger det (tyvärr) för de flesta som spelar. Klart de vet att många gillar när det inte är ett bildspel, men uppenbarligen är det tillräckligt många som accepterar 30 fps.

Om man ska envisas med konsol kan man ju köra förra generationens spel på dagens hårdvara. Då brukar man ju få tillgång till ett 60 fps läge.

120 fps till och med.

Här är en lista på 120 fps spel
https://www.purexbox.com/guides/all-xbox-series-xs-games-that...

Medlem

Låst 30FPS förstör mycket.
Jag minns The Witcher 3, ett av mina favoritspel.
Men totalt ospelbart och olustfyllt att spela på konsol i 30FPS. Där kan vi snacka "console plebs" som inte vet bättre.
30 FPS funkar inte på stor skärm/TV imo. På liten handhållen är det just acceptabelt beroende på spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ja det är dåligt spel när de inte anpassar spelet till hårdvaran de jobbar med.

Just i detta fall ser de ju ut som att de har anpassat spelet till hårdvaran de jobbar med. De har valt 30fps.
Hade de valt 60fps från början så skulle de säkert ha anppassat spelet för det. Sen om det hade varit sämre grafik då, förmodligen.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Redfall, Starfield, Hellblade 2.

Tack Microsoft.

Redfall körs i 60fps numera

Medlem
Skrivet av lonian:

Just i detta fall ser de ju ut som att de har anpassat spelet till hårdvaran de jobbar med. De har valt 30fps.
Hade de valt 60fps från början så skulle de säkert ha anppassat spelet för det. Sen om det hade varit sämre grafik då, förmodligen.

Så du menar att världen starkaste CPU med ett rtx 4090 grafikkort ska dala ner till 25fps oavsett inställningar, bra optimerat?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Slimebeast:

Nära 7 års utveckling och de släpper till sist ett mediokert filmspel, och då syftar jag inte på att det rullar i saktfärdiga 30 fps.

En flopp som inte kommer dra ihop ens i närheten av pengarna som satsats på dess utveckling. Och ännu en missräkning för Microsoft och Gamerpass.

Ja, jag har börjat tro att det kommer landa någonstans där. Men jag var inget fan av det första spelet heller. Trodde att uppföljaren skulle bli mycket större och längre, men det verkar som att det åter igen är ett väldigt kort spel. Frågan är vad som har tagit så lång tid. Ska förstås inte döma ut det på förhand, men det senaste vi har fått se har inte höjt temperaturen för mig. Och dessutom: ingen fysisk utgåva.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Om detta beror på Series S så är det sjukt. Sitter själv på en Series X och då förväntar man sig mer. Om det nu är så att det är Series S så får man göra två versioner, en för S och en för X.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Ja, jag har börjat tro att det kommer landa någonstans där. Men jag var inget fan av det första spelet heller. Trodde att uppföljaren skulle bli mycket större och längre, men det verkar som att det åter igen är ett väldigt kort spel. Frågan är vad som har tagit så lång tid. Ska förstås inte döma ut det på förhand, men det senaste vi har fått se har inte höjt temperaturen för mig. Och dessutom: ingen fysisk utgåva.

Ja precis, vad har tagit så lång tid? De har ju redan bekräftat att det blir ett kort spel.

Man får förmoda att de regisserat det noga gällande strider, story, pacing och sånt, och det borde få bra recensioner. Men det är få av dessa korta 6-8 timmars AAA-spel i singleplayer som lyckas sälja mer än några få miljoner ex.


signatur

Memento Mori

Medlem

Börjar bli dags att plocka ner xboxen i en låda och glömma bort den i källaren då Microsoft har så jävla svårt att få fram ett bra spel utan att det är en hake med

Medlem
Skrivet av Håkan:

Jupp, det funkar och man kan maxa grafiken och upplösningen.

Allt handlar om vilken grafik man vill ha på spelet, du kan spela Ori eller Tetris Connected i 4K 120 fps. Men tänker du att ett AAA-spel ska ha maxad grafik, maxad upplösning och maxad fps, så får du köpa en dator för 40 000 kr och uppåt.

Ja, 30fps är helt okej tycker jag om det är vad som krävs för att realisera ett spels komplexitet eller vision. Däremot så tycker jag det är lite bortkastat om man satt det till 30 istället för 60 om det enbart är för högre upplösning. När man utgår från 1080p tycker jag skillnaden blir väldigt liten när man går över den nivån.

Medlem

Men konsol spelare är väl vana att spela i 30 fps Det är allt deras ögon ser heheh

Medlem

"Filmiskt" i detta sammanhang handlar nog mer om berättandet än om att det rullar i 30 FPS på Xbox.

Sett till att de bästa CPUerna på PC är mer än dubbelt upp mot de som sitter i Series-konsolerna så kanske det kommer rulla på bra på PC om de inte klantat till porten. Mer än 60 ger nog inte jättemycket ändå för Senua med tanke på det vi fått se hittills.

Medlem

Hade inte spelat nån roll om det så var 120fps i 8k för egen del. Det första spelet gav mig inget sug alls för en uppföljare. Ultratråkigt på precis alla plan i mina ögon och jag vill helst ha tillbaka tiden jag spenderade på det:-P.

Medlem

1 step forward, 2 steps back

Medlem
Skrivet av Gunter:

Redfall körs i 60fps numera

Det är bra.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Ska det vara filmiskt ska det ju vara 24 fps som film är


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Slimebeast:

Ja precis, vad har tagit så lång tid? De har ju redan bekräftat att det blir ett kort spel.

Man får förmoda att de regisserat det noga gällande strider, story, pacing och sånt, och det borde få bra recensioner. Men det är få av dessa korta 6-8 timmars AAA-spel i singleplayer som lyckas sälja mer än några få miljoner ex.

Nu ingår det ju dessutom på Game Pass vilket lär påverka försäljningen negativt i vanlig ordning.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

ZF
Medlem
Skrivet av Natrium:

Men konsol spelare är väl vana att spela i 30 fps Det är allt deras ögon ser heheh

Vad alla ser är faktiskt 60 FPS max.

Sen i vilken grad man bryr sig om vilka av de bilderna som går utöver det man ser är en annan sak.

Kul bonusfakta: Katter ser bara i 50 FPS. Men jag skulle ju inte vilja tävla i en reaktionstest med en katt för det.

Medlem
Skrivet av ZF:

Vad alla ser är faktiskt 60 FPS max.

Sen i vilken grad man bryr sig om vilka av de bilderna som går utöver det man ser är en annan sak.

Kul bonusfakta: Katter ser bara i 50 FPS. Men jag skulle ju inte vilja tävla i en reaktionstest med en katt för det.

Våra ögon ser inte i Hz. Våra ögon ser en kontinuerlig ström. Vi kan dock luras att tro att stillbilder som uppdateras snabbt är något som rör på sig kontinuerligt. Var gränsen går för hur många Hz som behövs verkar vara individuellt.

ZF
Medlem
Skrivet av Popski:

Våra ögon ser inte i Hz. Våra ögon ser en kontinuerlig ström. Vi kan dock luras att tro att stillbilder som uppdateras snabbt är något som rör på sig kontinuerligt. Var gränsen går för hur många Hz som behövs verkar vara individuellt.

Ja, men nu blandade jag ju faktiskt inte ihop FPS och hz den här gången iallafall.

Vad som är beräknat är dock den rent biologiska synapsresponsen som kan sägas räknas i FPS. Och nej, den varierar inte alls särskilt mycket utan är väldigt statiskt förutsägbar mellan olika livsformer.

Om man exempelvis ser flimmer eller inte från lysrör är inte heller beroende av detta utan har helt enkelt med toleransen att göra. Uppfattningen om vad som händer inom det biologiskt möjliga fönstret kan liksom denna tolerans variera, och i viss mån tränas upp. Men du kommer aldrig någonsin kunna uppfatta världen som en spyfluga vare sig du har en 240 FPS skärm eller ej.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Så du menar att världen starkaste CPU med ett rtx 4090 grafikkort ska dala ner till 25fps oavsett inställningar, bra optimerat?

Har dom skapat spelet för rtx 4090 och inte får mer än 25 fps? Förstår inte riktigt hur du tänker. Det är ju 30fps på på Xbox series X. Ser säkert snyggt ut.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Popski:

Var gränsen går för hur många Hz som behövs verkar vara individuellt.

Ja, jag såg en film med min mor på netflix. Upptäkte att det blev dålig anslutning och bilden fick mycket färre bildrutor, hackade säkert 15-20fps eller något. Jag såg det direkt medan min mor inte upptäckte något alls. Hon är 70 år gammal.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

ZF
Medlem
Skrivet av lonian:

Ja, jag såg en film med min mor på netflix. Upptäkte att det blev dålig anslutning och bilden fick mycket färre bildrutor, hackade säkert 15-20fps eller något. Jag såg det direkt medan min mor inte upptäckte något alls. Hon är 70 år gammal.

Som när 8mm gick från 16 till 18 FPS. Bortkastat lagringsutrymme.

Men ja. Vet folk som inte märkte när VHS-filmer var felkonverterade från NTSC till PAL heller. Ett hack var tredje fjärde ruta eller vad det var. Helt fruktansvärt. Ser hellre en film i stabila 12 FPS.

123
Skriv svar