Jim Ryan hävdar att 160 miljoner PS2-konsoler har sålts

Robot
Jim Ryan hävdar att 160 miljoner PS2-konsoler har sålts

Som avskedspresent när han i dag lämnar Sony Interactive Entertainment.

#Jim-ryan, #Ps2, #nyhetstips


Medlem

Det såldes få spel till ps2 eftersom den främst användes som DVD spelare i många hem.

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Det såldes få spel till ps2 eftersom den främst användes som DVD spelare i många hem.

Skulle nog tro att det såldes rätt många ändå.

" A total of over 4,000 game titles were released worldwide, with over 1.5 billion copies sold."
PlayStation 2 - Wikipedia


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Det såldes få spel till ps2 eftersom den främst användes som DVD spelare i många hem.

1.5 miljard spel såldes, jag tror att det är den högsta siffran för sålda spel till en konsol någonsin. Det såldes alltså inte få spel till ps2.

Medlem

Visade sig vara den sista bra konsolgenerationen. Sjunde generationen var generation brun™️ och knappt fungerande 720p 15fps, åttonde generationen hade nästan inga spel och nionde generationen (efter två års papperslansering) dränktes i halvkassa remakes, remasters och live service.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Visade sig vara den sista bra konsolgenerationen. Sjunde generationen var generation brun™️ och knappt fungerande 720p 15fps, åttonde generationen hade nästan inga spel och nionde generationen (efter två års papperslansering) dränktes i halvkassa remakes, remasters och live service.

Nu har jag ingen aning om vad du pratar om?
Sjunde, åttonde och nionde generationen?
Trodde det bara fanns 5 generationer.

Eller räknar du två gen under samma gen när det kommer en slim eller pro?

Medlem

Imponerande siffror!

Saknar den tiden då utvecklare fick chansen att skapa spel efter sina fantasier och inte efter en "Hur kan vi tjäna mest pengar" - mall...

Medlem

fantastisk konsol. välförtjänta siffror

Grym spelkonsol och många fina minnen med den. Att den fick draghjälp av dvd-spelaren är ju däremot klart. Det var så jag och minst tre kompisar lyckades övertala våra föräldrar att köpa den åt "familjen".

Det var ett enkelt att argumentera för. Den kom i en tid då många stod inför valet att uppgradera från VHS. Den var bättre än alla budgetspelare och den hade en rimlig prislapp. Så kunde den ju spela spel också.

Det vore kul ifall Nintendo fick kliva upp på tronen med Switch. Men PS2:an för alltid att vara en av de viktigaste och bästa spelkonsolerna som släppts.

Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Nu har jag ingen aning om vad du pratar om?
Sjunde, åttonde och nionde generationen?
Trodde det bara fanns 5 generationer.

Eller räknar du två gen under samma gen när det kommer en slim eller pro?

Finns ju konsolgenerationer långt före Playstation. Tror att Generation 1 är typ Pong.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Visade sig vara den sista bra konsolgenerationen. Sjunde generationen var generation brun™️ och knappt fungerande 720p 15fps, åttonde generationen hade nästan inga spel och nionde generationen (efter två års papperslansering) dränktes i halvkassa remakes, remasters och live service.

Att 7e generationen var brun är en ganska bra beskrivning faktiskt och att 9e generationen är remake och remaster generationen håller jag med om! Dock var 8e generationen fantastisk så vet inte vad du snackar om vi har nog aldrig fått så många spel som vi fick då och dessutom med så extremt hög kvalite 🙂

PS. När jag skriver generationer nu menar jag samtliga konsol generationer och inte bara Playstation generationer för då finns det 9. För jag antar det var det du menade? Finns ju bara 5 Playstation generationer annars om vi enbart snackar Playstation.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Finns ju konsolgenerationer långt före Playstation. Tror att Generation 1 är typ Pong.

Ok, du menade så.
Tänkte att det var Playstation generationer eftersom det var det artikeln handlade om🙂

Medlem

160. Ja det stämmer säkert. Han hade tillgång till siffrorna.

Medlem

Hur mycket pengar förlorade Sony i början? För jag minns att en dvdspelare kostade typ 2 lapp mer än en ps2a.

Ps2 var otroligt prisvärd eftersom man fick en dvdspelare på köpet.

ZF
Medlem

Konstigt att han bryr sig om hur gamla spelmaskiner sålde.

Skrivet av Matsamoto:

Trodde det bara fanns 5 generationer.

Om du kollar på olika maskiner på tex Wikipedia så ser du att de är indelade i ungefärliga perioder de huvudsakligen var verksamma i eller tekniskt mest relaterade till.

Det är ju ingen absolut med dem. Men kan vara lättare att få en överskådlig relativ bild av hur det var ungefär vid en viss tid.

Skrivet av Ralf:

Hur mycket pengar förlorade Sony i början? För jag minns att en dvdspelare kostade typ 2 lapp mer än en ps2a.

Ps2 var otroligt prisvärd eftersom man fick en dvdspelare på köpet.

Mja.. Det kanske beror på var och hur man räknar.

PS2 kostade 4500. Det gick redan då att få en vanlig DVD som redan var moddad dessutom för 5000. Så inte jättemycket vinst om man inte var intresserad av spel. Det tillkom ju dessutom kostnader för att faktiskt få den likvärdig en vanlig DVD. En kabel för RGB, och fjärr för det praktiska användandet.

När PS3 kom var det däremot betydligt mer fördelaktigt med en sån, trots dess mycket högre pris.

Medlem
Skrivet av lasselason:

1.5 miljard spel såldes, jag tror att det är den högsta siffran för sålda spel till en konsol någonsin. Det såldes alltså inte få spel till ps2.

Återstår att se, men Switch hade sålt 1 miljard spel förra sommaren så den lär gå om Kanske även antal sålda konsoler, även om det kan ta lite längre tid!

Medlem
Skrivet av ZF:

Konstigt att han bryr sig om hur gamla spelmaskiner sålde.

Om du kollar på olika maskiner på tex Wikipedia så ser du att de är indelade i ungefärliga perioder de huvudsakligen var verksamma i eller tekniskt mest relaterade till.

Det är ju ingen absolut med dem. Men kan vara lättare att få en överskådlig relativ bild av hur det var ungefär vid en viss tid.

Mja.. Det kanske beror på var och hur man räknar.

PS2 kostade 4500. Det gick redan då att få en vanlig DVD som redan var moddad dessutom för 5000. Så inte jättemycket vinst om man inte var intresserad av spel. Det tillkom ju dessutom kostnader för att faktiskt få den likvärdig en vanlig DVD. En kabel för RGB, och fjärr för det praktiska användandet.

När PS3 kom var det däremot betydligt mer fördelaktigt med en sån, trots dess mycket högre pris.

Jag minns säkert fel. Men jag minns det som att det var helt onödig att köpa en dvd som enbart spelade dvd när man kunde köpa en dvd som också var nästa generations konsoler.

Sony gjorde ju nått likande när blu-ray kom och ps3

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Återstår att se, men Switch hade sålt 1 miljard spel förra sommaren så den lär gå om Kanske även antal sålda konsoler, även om det kan ta lite längre tid!

Ja tiden får utvisa detta. Det beror helt på hur Nintendo väljer att gå vidare med Switch när uppföljaren släpps. Det har sålts över 140 milj Switch och drygt 1.2 miljarder spel till maskinen, om de fortsätter att pusha Switch efter uppföljarens släpp så tror jag att de kan passera PS2’s siffror men det är svårt att sia om innan vi vet hur framtiden ser ut såklart.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Ja tiden får utvisa detta. Det beror helt på hur Nintendo väljer att gå vidare med Switch när uppföljaren släpps. Det har sålts över 140 milj Switch och drygt 1.2 miljarder spel till maskinen, om de fortsätter att pusha Switch efter uppföljarens släpp så tror jag att de kan passera PS2’s siffror men det är svårt att sia om innan vi vet hur framtiden ser ut såklart.

De har redan pratat om att de kommer fortsätta stödja Switch i flera år efter att nya konsolen släppts, antagligen för att de inte vill släppa sin kassako utifall nästa floppar likt Wii U så jag tror helt och fullt de kommer gå om PS2 så småningom. Men ja, det är ju bara spekulation och time will tell som en säger.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

De har redan pratat om att de kommer fortsätta stödja Switch i flera år efter att nya konsolen släppts, antagligen för att de inte vill släppa sin kassako utifall nästa floppar likt Wii U så jag tror helt och fullt de kommer gå om PS2 så småningom. Men ja, det är ju bara spekulation och time will tell som en säger.

Ja ok, då tror jag också att de kommer passera ps2, i konsoler och spel sålda.

Medlem
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Att den fick draghjälp av dvd-spelaren är ju däremot klart. Det var så jag och minst tre kompisar lyckades övertala våra föräldrar att köpa den åt "familjen".

Det var ett enkelt att argumentera för. Den kom i en tid då många stod inför valet att uppgradera från VHS. Den var bättre än alla budgetspelare och den hade en rimlig prislapp. Så kunde den ju spela spel också.

Med ps3 köpte många då den hade blu-ray och ps4 då den har netflix/youtube/spotify osv.

Att konsoler kan används till mycket annat är ju en smart taktik. Men nu när smart tvs eller chromecast alltmer finns i folks hem så blir användningsområdet mer enbart för spel, åtminstone för mig. Diskläsaren är påväg bort.

Frågan är om det kommer något nytt område de kan få in i konsoler som den kan göra det smidigt att få trivas i allas hem.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Visade sig vara den sista bra konsolgenerationen. Sjunde generationen var generation brun™️ och knappt fungerande 720p 15fps, åttonde generationen hade nästan inga spel och nionde generationen (efter två års papperslansering) dränktes i halvkassa remakes, remasters och live service.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av kebbe:

Visade sig vara den sista bra konsolgenerationen. Sjunde generationen var generation brun™️ och knappt fungerande 720p 15fps, åttonde generationen hade nästan inga spel och nionde generationen (efter två års papperslansering) dränktes i halvkassa remakes, remasters och live service.

Alla bästa serier släpptes under 7 generationen och sedan 8e som andra plats. Nu snackar jag om Sony. Sen tycker jag det finns hur många bra spel ute just nu. Till xbox Yes där finns inga spel alls därför de håller på att gå omkull.

1
Skriv svar