CD Projekt: Vi ser ingen plats för mikrotransaktioner i singleplayer-spel

Robot
CD Projekt: Vi ser ingen plats för mikrotransaktioner i singleplayer-spel

Men utesluter dem inte för multiplayer-projekt.

#Cd-projekt, #Cyberpunk-2077, #The-witcher


Medlem

Jag gillar det upplägget.
Borde vara en oskriven regel.


signatur

Niet.

Medlem

Ja man får väl hoppas att "betala för fast travel" dör ut rejält snabbt...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Medlem

Utvecklare X och Y lovar det ena och det andra, men i slutändan tror jag mikrotransaktioner i olika former blir branschstandard. Och det kommer vara spelarnas fel (för att man då inte röstar med plånboken).

Personligen hoppas jag att indiescenen förblir helig, i alla fall under min livstid.


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem
Skrivet av Deltaquebec:

APRIL APRIL!

Tänkte samma.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Typ inga nyhetstidningar kör april skämt länge. Så tack FZ som håller fanan högt!

Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja man får väl hoppas att "betala för fast travel" dör ut rejält snabbt...

vilken tur att ingen tagit betalt för det än då

Medlem
Skrivet av pastapapa:

Personligen hoppas jag att indiescenen förblir helig, i alla fall under min livstid.

Fast det är den inte, ta bara Last Epoch som har fullt med mikrotransaktioner.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Scream112:

vilken tur att ingen tagit betalt för det än då

”Dragon's Dogma 2: Portcrystal - Warp Location Marker” säger att du har mycket kvar att se av världen.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Fast det är den inte, ta bara Last Epoch som har fullt med mikrotransaktioner.

Utveckla gärna vad du menar med ”fullt” och vilka MTX det är. Var inte rädd för att vara ärlig.

Medlem
Skrivet av Ender:

Utveckla gärna vad du menar med ”fullt” och vilka MTX det är. Var inte rädd för att vara ärlig.

Tja, du kan köpa:
Epoch Points för €4.75-€18.99, som du handlar kosmetiska prylar för.
Supporter Packs för €18.99-€47.49
Pre-Order Editions för €15 eller €30

Allt är kosmetiskt i slutändan, men det hindrar det ju inte ifrån att vara MTX.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Dödgrävaren
Skrivet av Priapsi:

Tja, du kan köpa:
Epoch Points för €4.75-€18.99, som du handlar kosmetiska prylar för.
Supporter Packs för €18.99-€47.49
Pre-Order Editions för €15 eller €30

Allt är kosmetiskt i slutändan, men det hindrar det ju inte ifrån att vara MTX.

Fast i Last Epochs fall så kostar spelet typ hälften av Dragons Dogma, plus att MTX:erna är till för att finansiera framtida säsonger av spelet i stil med Path of Exiles modell, dessutom är det stor skillnad på kosmetiska MTX jämfört med Dragons Dogma som faktiskt ger en saker i spelet. Last Epoch är dessutom inte enbart singleplayer. Så över lag rätt stor skillnad.

Så länge spelarna köper MTX så kommer devsen tvingas lägga in det. Skulle alla sluta köpa spel med MTX i så hade hade de slutat addera dem direkt typ.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Fast i Last Epochs fall så kostar spelet typ hälften av Dragons Dogma, plus att MTX:erna är till för att finansiera framtida säsonger av spelet i stil med Path of Exiles modell, dessutom är det stor skillnad på kosmetiska MTX jämfört med Dragons Dogma som faktiskt ger en saker i spelet. Last Epoch är dessutom inte enbart singleplayer. Så över lag rätt stor skillnad.

Så länge spelarna köper MTX så kommer devsen tvingas lägga in det. Skulle alla sluta köpa spel med MTX i så hade hade de slutat addera dem direkt typ.

Ja, jag håller med om att det är rätt stor skillnad på DD2 och Epochs MTX, men det var inte riktigt det frågan gällde. Det var huruvida indiescenen är fri från MTX eller inte, vilket den uppenbart inte är. Jag lägger ingen värdering i att Last Epoch har MTX, utan konstaterar bara att så är fallet.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Fast det är den inte, ta bara Last Epoch som har fullt med mikrotransaktioner.

Skrivet av Priapsi:

Ja, jag håller med om att det är rätt stor skillnad på DD2 och Epochs MTX, men det var inte riktigt det frågan gällde. Det var huruvida indiescenen är fri från MTX eller inte, vilket den uppenbart inte är. Jag lägger ingen värdering i att Last Epoch har MTX, utan konstaterar bara att så är fallet.

Jag kanske har en föråldrad, eller felaktig, bild av vad en indieutvecklare är, men är inte Last Epoch-studion ganska stor? Sedan är jag tyvärr inte bekant med spelets mikrotransaktioner.

Hur som helst är min poäng att indiescenen för mig inte lider av mikrotransaktioner. Ni får gärna motbevisa mig, men jag har inte stött på det i spelen jag spelat vill jag tro.


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem

Tycker det känns så...vilket ord letar jag efter "fånigt"? när andra aktörer ska försöka samla på sig gratis PR poäng, "vi ska minsann inte..." när någon annan gör något kontroversiellt som inte uppskattas av folket.

Medlem
Skrivet av pastapapa:

Jag kanske har en föråldrad, eller felaktig, bild av vad en indieutvecklare är, men är inte Last Epoch-studion ganska stor? Sedan är jag tyvärr inte bekant med spelets mikrotransaktioner.

Hur som helst är min poäng att indiescenen för mig inte lider av mikrotransaktioner. Ni får gärna motbevisa mig, men jag har inte stött på det i spelen jag spelat vill jag tro.

Rent krasst ska inte storleken på studion ha någon betydelse. Indie står för att man inte sitter i knät på någon utgivare, utan agerar självständigt, även om det begreppet har blivit ganska luddigt på senare tid. Men när det gäller Last Epoch är det bara att kika på deras hemsida för att se vad de själva anser
https://eleventhhour.games/


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Dödgrävaren
Skrivet av pastapapa:

Jag kanske har en föråldrad, eller felaktig, bild av vad en indieutvecklare är, men är inte Last Epoch-studion ganska stor? Sedan är jag tyvärr inte bekant med spelets mikrotransaktioner.

Hur som helst är min poäng att indiescenen för mig inte lider av mikrotransaktioner. Ni får gärna motbevisa mig, men jag har inte stött på det i spelen jag spelat vill jag tro.

Det är en studio som aldrig gjort ett spel, utger det själva och har finansierat det genom kickstarter. Hur mycket mer indie kan det va?

Medlem
Skrivet av Priapsi:

Rent krasst ska inte storleken på studion ha någon betydelse. Indie står för att man inte sitter i knät på någon utgivare, utan agerar självständigt, även om det begreppet har blivit ganska luddigt på senare tid. Men när det gäller Last Epoch är det bara att kika på deras hemsida för att se vad de själva anser
https://eleventhhour.games/

Tack! Är medveten om att man utger spel(en) själv.

Skrivet av JackG100:

Det är en studio som aldrig gjort ett spel, utger det själva och har finansierat det genom kickstarter. Hur mycket mer indie kan det va?

Jo, visst. Men det har inte så mycket med vad jag ursprungligen pratade om, dvs att indiescenen är besparad från mikrotransaktioner. Bortsett från ett fåtal (Last Epoch och...?) får jag väl revidera det till.


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Dödgrävaren

Finns en del, men oftast används det för att finansera en vidareutveckling av spelet, som i Path of Exile eller Rust:s fall, eller Last Epoch då. Men ja, det är inte lika genomsyrat som det är i AAA publisher helvetet, antagligen för att det inte är marknadsfolk som sitter å ställer krav på utvecklarna.

Medlem
Skrivet av Priapsi:

Tja, du kan köpa:
Epoch Points för €4.75-€18.99, som du handlar kosmetiska prylar för.
Supporter Packs för €18.99-€47.49
Pre-Order Editions för €15 eller €30

Allt är kosmetiskt i slutändan, men det hindrar det ju inte ifrån att vara MTX.

Haha, tack. Jag har 131.1 timmar i spelet och visste inte ens att det fanns en Shop med lite kosmetika. Jag hade bara sett några kosmetiska Supporter Packs och de utökade spel versionerna man kan köpa (Deluxe och Ultimate), samt uppgraderingarna från den normala versionen till dessa. När jag kollade på Steam, som listade de totalt 9 sakerna man kunde köpa (och anledningen till min fråga) så såg jag att några av de 9 var 3 st valuta paket.
Det fick mig att undra vad sjutton valutan var till

Så visst, det finns faktiskt lite kosmetiska MTX i spelet, vilket jag någonstans är mer OK med...trots att det är ett fullprisspel. Det blir lättare att motivera tack vare att de är en liten studio som har släppt ett spel i ARPG-genren som är bättre än D4, trots skillnaden på storlek företagen emellan. Skillnaderna stannar ju inte i storlek heller...ska man prata om MTX så kan man väl nämna att de inte har Battle Pass heller, en shop som trycks upp i fejset varken in-game eller via mail, eller att man kunde köpa sig ett snabbare releasedatum.

A och Ö är båda bokstäver, men det är ändå en bit ifrån dem.

Medlem
Skrivet av Ender:

Haha, tack. Jag har 131.1 timmar i spelet och visste inte ens att det fanns en Shop med lite kosmetika. Jag hade bara sett några kosmetiska Supporter Packs och de utökade spel versionerna man kan köpa (Deluxe och Ultimate), samt uppgraderingarna från den normala versionen till dessa. När jag kollade på Steam, som listade de totalt 9 sakerna man kunde köpa (och anledningen till min fråga) så såg jag att några av de 9 var 3 st valuta paket.
Det fick mig att undra vad sjutton valutan var till

Så visst, det finns faktiskt lite kosmetiska MTX i spelet, vilket jag någonstans är mer OK med...trots att det är ett fullprisspel. Det blir lättare att motivera tack vare att de är en liten studio som har släppt ett spel i ARPG-genren som är bättre än D4, trots skillnaden på storlek företagen emellan. Skillnaderna stannar ju inte i storlek heller...ska man prata om MTX så kan man väl nämna att de inte har Battle Pass heller, en shop som trycks upp i fejset varken in-game eller via mail, eller att man kunde köpa sig ett snabbare releasedatum.

A och Ö är båda bokstäver, men det är ändå en bit ifrån dem.

Ja, ska man ha en shop så ska man sköta den som de gjort. Att inte ens se den efter 131 timmar får väl anses som ganska diskret iallafall.

Som jag påpekade tidigare lägger jag inte någon speciell värdering i konceptet MTX och i deras fall skulle jag t.o.m kunna sträcka mig till att den är bra. Kan de få in extra kapital på ett sätt som inte påverkar gameplay och samtidigt ger dem utvecklingsro ser jag det som positivt. Det är ju när man lägger in onödigt grind och säljer "time savers" a la Shadow of War som det blir riktigt vidrigt, men det är vi säkert rörande överens om.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

1
Skriv svar