Remakes begraver originalspel för alltid?

Medlem
Remakes begraver originalspel för alltid?

Jag klarade nyligen Another Coder Recollection till Switch. Det är en remake av två spel; det till DS och uppföljaren till Wii. Eller jag skulle också kunna skriva att det är en remake av två spel; en klassiker och en mardröm.

Det som satte starkast avtryck hos mig i DS-spelet var så klart stämningen. Atmosfären i herrgården, mysteriet, spänningen, morden, spöket och den personliga berättelsen. Men även ljussättningen, jag minns färgerna så tydligt. Den delen lyckades remaken översätta bra.
Andra delen i remaken är som sagt från Wii-spelet, där föll allt platt. Borta var mysteriet, atmosfären och storyn vet inte om den vill vara ett spännande scifi-äventyr eller att det ska handla om skrikiga tonåringar som vill ha ett rockband.

Men nu är det här vad vi fått, om en spelare vill uppleva Another code idag så blir det till den här remaken de går.

Så vore det så fel att få DS-spelet till Switch? Klart de måste koda om lite vad gäller styrningen och vissa pussel, men det går att göra.

Samma sak med Resident evil 1, 2 och 3. Originalen. Varför finns de inte till moderna konsoler så remaksen är helt andra spel mot 90-talsspelen.

Är jag ensam om att ibland vilja få åtkomst till originalen när remaksen blir helt andra spel?

Medlem

Går väl oftast att köra emulator om man nu vill det.

Medlem

Att remakes skulle begrava originalspelen kanske är en dramatisk överdrift. Resident Evil 2 original var varken lättare eller svårare att få tillgång till innan, så remaken hade inget med det att göra.

Sen ska ju remakes inte vara samma spel. Det ska vara en modern tolkning av originalet. Att många fortfarande vill ha tillgång till gamla spel ser jag som ett separat problem, som är orelaterat till remakes.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Att remakes skulle begrava originalspelen kanske är en dramatisk överdrift. Resident Evil 2 original var varken lättare eller svårare att få tillgång till innan, så remaken hade inget med det att göra.

Sen ska ju remakes inte vara samma spel. Det ska vara en modern tolkning av originalet. Att många fortfarande vill ha tillgång till gamla spel ser jag som ett separat problem, som är orelaterat till remakes.

Det är sant.

Men sannolikheten att de nu ger ut originalet känns mindre.
Och också tråkigt, då det förtjänar en plats och skulle ju kunna va enkla pengar för utvecklarna.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Går väl oftast att köra emulator om man nu vill det.

Jo, men nu pratar jag konsolversioner. Personligen köper jag hellre ett gammal spel för 100 kr och ha det bekvämt på min konsol i vardagsrummet än att emulera. Och det finns fler som mig, så märkligt de inte ger ut spelen, är ju enkla pengar.

Skrivet av Bennii:

Sen ska ju remakes inte vara samma spel. Det ska vara en modern tolkning av originalet. Att många fortfarande vill ha tillgång till gamla spel ser jag som ett separat problem, som är orelaterat till remakes.

Remakes kan vara samma spel, ta Links awekening-remaken till Switch. Samma spel men ändå så mycket mer än en HD-remake.

Medlem

Går utmärkt att streama från speldatorn till tvn dock. 😂

Medlem
Skrivet av baxtex:

Går utmärkt att streama från speldatorn till tvn dock. 😂

Ja det är väl klart som fan att det gör det, eller emulera via xbox s är superbra det med.
Fast det här skulle mer handla om hur originalspelen försvinner i skuggan av remakes när utgivarna ger upp spelen. För även om emulatorer finns kvar så försvinner spelen för den nya stora massan med tiden. Jag tycker också det handlar om arvet som spelutgivarna inte riktigt tar ansvar för.

Releasehästryttare
Medlem

Ja, jag har sett den där. Men är inte originalet.
Precis som resident evil 1 remake har fasta kameravinklar och sjukt välgjort, men det är inte originalet som utgivarna själva gett ut igen. Det är vad jag pratar om.

Medlem
Skrivet av Sommarregn9:

Så vore det så fel att få DS-spelet till Switch? Klart de måste koda om lite vad gäller styrningen och vissa pussel, men det går att göra.

Samma sak med Resident evil 1, 2 och 3. Originalen. Varför finns de inte till moderna konsoler så remaksen är helt andra spel mot 90-talsspelen.

Problemet med Another Code till DS var att den använde sig av en massa exklusiva funktioner som DS:en hade så att emulera den skulle inte fungera på samma sätt.

Gällande Resident Evil håller jag med. RE1 finns att spela om man har Playstation Plus Premium men för att spela de övriga så får man antingen äga en PS3 så man kan ladda ner PS1 Classic, äga spelen på skiva eller resa till piratbukten och syssla med emulering.

1
Skriv svar