Då var det dags för Mellofinal

Medlem
Då var det dags för Mellofinal

Då sitter vi bänkade för finalen, ett av årets höjdpunkter. Med chokladpudding, mandariner, sprutgrädde, ostbågar, äppelglögg, Aviva vin, chokladkulor och marabou.

Kanske även glass sen.

Jag hejar på Dotter, men tror Marcus och Martinus vinner. Synd att inte Scarlet kom till finalen.

Även Jay Smiths låt är riktigt bra.

Medlem

Kommer sitta och halvtitta lite. God blandning av gotte du har.

Jag tycker Cassiopeias låt var ganska bra, men tror inte hon vinner.

Tycker det är tråkigt om det blir Martin och Martinus, känns tråkigt att Sverige skickar två norrbaggar som bidrag.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Har aldrig tyckt om Mello, men varit "tvungen" att halvtitta pga frun gillat det.
Dom senaste åren säger hon att både musik och själva showen sjunkit i kvalitet så nu är det bara repris hon tittar på och spolar genom det mesta.
Jag håller med, musik mest usel och show och humor är gjort av folk som går på äggskal för att inte råka kränka nån.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Har aldrig tyckt om Mello, men varit "tvungen" att halvtitta pga frun gillat det.
Dom senaste åren säger hon att både musik och själva showen sjunkit i kvalitet så nu är det bara repris hon tittar på och spolar genom det mesta.
Jag håller med, musik mest usel och show och humor är gjort av folk som går på äggskal för att inte råka kränka nån.

I år har Björn Gustafsson varit med, han är kul 😁. Tycker det funnits typ 6 bra låtar i år.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

I år har Björn Gustafsson varit med, han är kul 😁. Tycker det funnits typ 6 bra låtar i år.

Av det lilla jag sett så är han hårt hållen så ja, tycker inte det är kul helt enkel.
Men alla har olika smak, känns dock som humor blir väldigt svprt att syssla med på SVT och det krävs en rejält skillad komiker som lyckas vara rolig utan att nån tar illa vid. Vilket jag tror är orsaken att jag tycker humorn är så dålig.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Scarlet var min favorit i år men dom tog sig inte ens till final. Av dom som faktiskt tog sig till final var Smash Into Pieces bäst.

Medlem

Smash var bäst både förra året och nu. Som vanligt är det popsnören som vinner. Men Martin och Martinus var långt ifrån sämst.

Medlem
Skrivet av Dajvan:

Smash var bäst både förra året och nu. Som vanligt är det popsnören som vinner. Men Martin och Martinus var långt ifrån sämst.

Tror dock Marcus och Martinus har störst chans att vinna allt

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Tror dock Marcus och Martinus har störst chans att vinna allt

Hahaha, inget av Sveriges bidrag har något att göra i ESC i år. Vi har inte råd att arrangera skiten två år i rad.

Medlem

Är inte Martin & Merkurius från Norge?

Medlem
Skrivet av Danster:

Hahaha, inget av Sveriges bidrag har något att göra i ESC i år. Vi har inte råd att arrangera skiten två år i rad.

Tycker Markus och Martinus låt påminner om Heroes, tror definitivt att de hamnar i topp 3, hoppas de vinner. Endast Irland har vunnit 2 år i rad. Många skräplåtar som vunnit hela altet, Måneskin var riktigt skräp, Duncan är nog den enda vinnaren som varit riktigt bra.

Gillade inte någon av Loreens låtar, Smash Into Pieces förra låt var riktigt bra, årets var helt ok, men tyckte bäst om Dotter, men trodde inte den skulle vara speciellt populär bland jouryn.

Medlem
Skrivet av reaver:

Är inte Martin & Merkurius från Norge?

Jo, men det händer ofta att människor från andra länder tävlar för något annat land. Helena paparitso tror jag både är svensk och grek.

Medlem

Jag tycker nog att artisten som tävlar för Sverige bör bo i Sverige; mina personliga favoriter var annars Jaqline - Effortless, Maria Sur - When I’m Gone och Medina - Que sera i ungefär den ordningen.

Martin och Martinus hade varit bättre instrumentalt, och de borde kontaktat Spaceballs för att få slänga in lite 9 Fingers-inspirerade klipp för lite mer äkta retrokänsla.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Av det lilla jag sett så är han hårt hållen så ja, tycker inte det är kul helt enkel.
Men alla har olika smak, känns dock som humor blir väldigt svprt att syssla med på SVT och det krävs en rejält skillad komiker som lyckas vara rolig utan att nån tar illa vid. Vilket jag tror är orsaken att jag tycker humorn är så dålig.

Är på din sida här. Hemskt att se hur en sådan talangfull komiker tvingas att hålla tillbaka så mycket. 😞

Svt har gjort sitt, lägg ner skiten.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Är på din sida här. Hemskt att se hur en sådan talangfull komiker tvingas att hålla tillbaka så mycket. 😞

Svt har gjort sitt, lägg ner skiten.

Fast Public Service är ju något som finns och ska funka för alla så de gör helt rätt här, speciellt Mello som väldigt många barn tittar på. Vill man se kränkningshumor så finns andra kanaler, eller andra program som inte lockar så mycket barn.

SVT har många program som har råare humor, men de lockar inte så mycket barn.

Tycker SVT är den viktigaste kanalen vi har, och Mello ett av de viktigaste programmen.

Dessutom slipper man reklam, Bäst i test var det bästa som fanns förr, nu är det rejält mycket jobbigare att se på nu när det är på tv4

Medlem

Måste faktiskt säga att det är marginellt bättre underhållning att kolla på världens tråkigaste show: mello, jämfört med att lyssna på alla gubbarna på jobbet varje jävla fotbollssäsong när de ska tjata om vilken taktik fotbollsspelarna ska använda, vilka positioner de borde haft, vilka tabbar de gjort osv. Då dagdrömmer man om att spränga arbetsplatsen och den förbannade TV-burken i luften..
Roligt var dock ett år när jag installerade en IR-fjärrisapp på mobilen och stängde av TV:n i dagrummet just när spelarna på planen var på väg att göra nått mål och alla kollegorna satt som på helspänn, så plötsligt stängdes TV, digitalbox, allting av

Medlem

Melodifestivalen var kul när det bara var en final. Nu är det åttondelar och kvartsfinaler och alldeles strax tredje, andra och första chansen. Svält så förbannat och så undrar folk varför de tycker kvaliten sjunker för de blir övermättade. Så surt att mina skattepengar till svt till 50 % verkar gå till detta när det hade räckt med 10 % Nu annonserade de ännu en mellotävling för yngre???? Det bara sväller... Vi har ju haft samma problem inom sporten ex hockeyn där det ska va bäst av 7 och snart bäst av 9 men de rättigheterna har ju svt inte råd med gudskelov...

Även eurovision har ju svällt en del med kvaltävlingar hit och dit men de behöver ju inte jag betala för iaf.

Bäst i test går fortfarande att se via tv4play. TV 4 går naturligtvis inte att använda.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Är på din sida här. Hemskt att se hur en sådan talangfull komiker tvingas att hålla tillbaka så mycket. 😞

Svt har gjort sitt, lägg ner skiten.

SVT har så otroligt mycket bra i sitt arkiv, helt "gratis". Mycket skit också förvisso.
Men björn gustafsson har inte varit rolig en gång i sitt liv, om han även nu bevisar sig vara värdelös är det inte SVTs fel XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Shodan:

Melodifestivalen var kul när det bara var en final. Nu är det åttondelar och kvartsfinaler och alldeles strax tredje, andra och första chansen. Svält så förbannat och så undrar folk varför de tycker kvaliten sjunker för de blir övermättade. Så surt att mina skattepengar till svt till 50 % verkar gå till detta när det hade räckt med 10 % Nu annonserade de ännu en mellotävling för yngre???? Det bara sväller... Vi har ju haft samma problem inom sporten ex hockeyn där det ska va bäst av 7 och snart bäst av 9 men de rättigheterna har ju svt inte råd med gudskelov...

Även eurovision har ju svällt en del med kvaltävlingar hit och dit men de behöver ju inte jag betala för iaf.

Bäst i test går fortfarande att se via tv4play. TV 4 går naturligtvis inte att använda.

Hade haft SHL/HA på SVT alla gånger före TV4


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Shodan:

Melodifestivalen var kul när det bara var en final. Nu är det åttondelar och kvartsfinaler och alldeles strax tredje, andra och första chansen. Svält så förbannat och så undrar folk varför de tycker kvaliten sjunker för de blir övermättade. Så surt att mina skattepengar till svt till 50 % verkar gå till detta när det hade räckt med 10 % Nu annonserade de ännu en mellotävling för yngre???? Det bara sväller... Vi har ju haft samma problem inom sporten ex hockeyn där det ska va bäst av 7 och snart bäst av 9 men de rättigheterna har ju svt inte råd med gudskelov...

Även eurovision har ju svällt en del med kvaltävlingar hit och dit men de behöver ju inte jag betala för iaf.

Bäst i test går fortfarande att se via tv4play. TV 4 går naturligtvis inte att använda.

Det tar 50% längre tid att kolla på bäst i test nu jämfört med när det gick på svt.

Melodifestivalen för yngre, det fanns något som hette lilla Melodifestivalen förr, som bland annat Benjamin Ingrosso vann, så det är inte nytt alls.

Tycker det är super att SVT betalas via skatt numera så ingen kan smita. Förr kände jag ingen i min ålder som betalade, bara jag. Det blev även lite billigare för oss som redan betalade.

Hoppades också på Dotter, ett rent rån med så få röster. Hade också en liten förhoppning om att Cazzi Opeia kunde överraska, vore kul att skicka något åtminstone lite oväntat för att vara Sverige, men vi är tydligen väldigt många om att skicka välproducerade popnummer!

Det blir alltid förklara bra låtar i finalen och några utanför. Om något så är kvaliten idag betydligt högre än jämfört med hela 00-talet, även om de åren också har sin charm.

Folk förstår nog inte riktigt hur stort både Eurovision och Mello är internationellt. Det är verkligen ett intressant community, även om den just nu är ganska hetsk på grund av Israel och Palestina.

Medlem
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Hoppades också på Dotter, ett rent rån med så få röster. Hade också en liten förhoppning om att Cazzi Opeia kunde överraska, vore kul att skicka något åtminstone lite oväntat för att vara Sverige, men vi är tydligen väldigt många om att skicka välproducerade popnummer!

Det blir alltid förklara bra låtar i finalen och några utanför. Om något så är kvaliten idag betydligt högre än jämfört med hela 00-talet, även om de åren också har sin charm.

Folk förstår nog inte riktigt hur stort både Eurovision och Mello är internationellt. Det är verkligen ett intressant community, även om den just nu är ganska hetsk på grund av Israel och Palestina.

Till och med amerikanarna älskar Eurovision.

Redaktör
Ponny

Gillar Mello, men – varning för att låta gammal – programmet var bättre förr. Vassare manus. Nu vill man att det ska passa alla och då passar det egentligen inte någon. Ängsligt. Och låter inte alla låtar likadant? (Jag har blivit Bert Karlsson!)

Eurovision tycker jag är roligare nu för tiden. Ett kul spektakel!


signatur

En Bamseponny av folket

Moderator | Testpilot

Det här var första mellon jag tittade på och jag hade superkul! Eurovision har jag sett två gånger tidigare, men tror det blir lite roligare denna gången är man hängt med i våran mello innan.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Gillar Mello, men – varning för att låta gammal – programmet var bättre förr. Vassare manus. Nu vill man att det ska passa alla och då passar det egentligen inte någon. Ängsligt. Och låter inte alla låtar likadant? (Jag har blivit Bert Karlsson!)

Det var något jag tänkte på också.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Hade haft SHL/HA på SVT alla gånger före TV4

Det är ju brutalt utdraget på en helt egen nivå så jag kan ju förstå de som lackar på det med.

Skulle ju kunna få skatteavdrag om de blockar mina möjligheter komma åt mello. Jag har sett några dokumentärer, vintersport och mästarnas mästare men annars tittar jag aldrig på SVT. För allmänbildning snabbspola jag mellofinalen. Max 15 sek per låt ingen gav intresse fortsätta och ett par sketcher med Björn och snabbspolning av omröstningen.

Kör väl en klassisk fel låt vann

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Gillar Mello, men – varning för att låta gammal – programmet var bättre förr. Vassare manus. Nu vill man att det ska passa alla och då passar det egentligen inte någon. Ängsligt. Och låter inte alla låtar likadant? (Jag har blivit Bert Karlsson!)

Eurovision tycker jag är roligare nu för tiden. Ett kul spektakel!

Exakt när är "förr"? 1986? 2000? 2010?

Bert Karlsson kan snacka, han hade väl typ samtliga artister i melodifestivalen kopplade till Marianne records.

Medlem

Stör mig så oerhört på att de försökte få det spännande mellan Medina och M & M, som att de inte skulle få mer än 21 poäng och vinna allting, blir bara fånigt när de drar ut på. Fanns väl en chans att Cazziopeia skulle kunna vinna men Medina hade ingen chans med 20 poängs ledning.

Kul att de fick komma tvåa dock!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Redaktör
Ponny
Skrivet av Danster:

Exakt när är "förr"? 1986? 2000? 2010?

Bert Karlsson kan snacka, han hade väl typ samtliga artister i melodifestivalen kopplade till Marianne records.

Skulle nog säga att förr är 2005–20...13 kanske? Kul programledare som fick vara kul med kul manus. Inte varje år, men väldigt många år. Kristian Luuk till exempel. Och bara det att Lill-Babs var programledare i en deltävling.

Japp, det där med Bert Karlsson sa jag lite med glimt i ögat i och med att han (också) tyckte alla låtar lät likadant. I år hejade jag på Cazzi Opeia. Den gav mig lite puls. Resten "skvalade" i mina öron.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Fast Public Service är ju något som finns och ska funka för alla så de gör helt rätt här, speciellt Mello som väldigt många barn tittar på. Vill man se kränkningshumor så finns andra kanaler, eller andra program som inte lockar så mycket barn.

SVT har många program som har råare humor, men de lockar inte så mycket barn.

Tycker SVT är den viktigaste kanalen vi har, och Mello ett av de viktigaste programmen.

Dessutom slipper man reklam, Bäst i test var det bästa som fanns förr, nu är det rejält mycket jobbigare att se på nu när det är på tv4

Håller med. Även om jag ibland ifrågasätter om dom är politiskt neutrala i vissa nyhetsinslag och debatter tycker jag att exempelvis Svenska Nyheter är ett bra exempel på att man faktiskt får skämta om nästan vad som helst på SVT. Till och med om SVT.
Och precis som du säger får man ju välja skämt efter tillfälle även om man tekniskt sett får skämta om vad som helst.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Skulle nog säga att förr är 2005–20...13 kanske? Kul programledare som fick vara kul med kul manus. Inte varje år, men väldigt många år. Kristian Luuk till exempel. Och bara det att Lill-Babs var programledare i en deltävling.

Japp, det där med Bert Karlsson sa jag lite med glimt i ögat i och med att han (också) tyckte alla låtar lät likadant. I år hejade jag på Cazzi Opeia. Den gav mig lite puls. Resten "skvalade" i mina öron.

Mjo, kanske har upplägget spelat ut sin roll, särskilt som det är en handfull låtskrivare som sinsemellan skrivit kanske 90% av bidragen.

Och manus är på dekis, kändes stabilare när typ Calle Norén stod för manus, Edward af Sillén är också bättre än sentida buskis.

Däremot håller jag inte med alla som gnäller på att det är för många tävlingar. Det var ju inte bättre när det bara fanns tio låtar som folket inte kunde styra själva. Var det ett uselt år så var man fast vid det. Plus att det går utmärkt att begränsa sig själv till att bara se finalen.

Idag är det svårt att föreställa sig att detta var en final på denna sidan millennieskiftet

12
Skriv svar