Den officiella Pokémon-tråden

Inaktiv
Den officiella Pokémon-tråden

Jag försökte leta efter en officiell Pokémon tråd här på FZ men kunde inte hitta någon.
Om det finns får ni gärna meddela det i tråden och länka.

Jag tänkte först skriva om historien bakom Pokémon, men efter att ha tittat både på Wikipedia och andra sidor så kändes det som ett ganska stort projekt att skriva om. Kan säga att allt verkade börja med en person som under sin barndom var väldigt intresserad av insekter.

Första spelen släpptes 1996 i Japan och kallades för Pocket Monsters Red och Green. Spelen kom 1998 och 1999 till USA och Europa men då hette de Pokémon Red och Blue. Pocket Monsters Blue fanns också i Japan men kom som ett extra spel efter de två första.

De fyra första generationerna med Pokémon utspelade sig nästan samtidigt med bara ett få tal år emellan.
Det första man märkte av detta var när Pokémon Gold och Silver släpptes. Dessa spelen utspelar sig i Johto som är regionen precis bredvid Kanto där de första spelen utspelade sig några år tidigare.
När generation 3 kom med Ruby och Sapphire så verkade det som att de inte hade så mycket med de tidigare spelen att göra tills man fick veta att de utspelade sig exakt samtidigt som första generationen.
Likadant var det när generation 4 kom med Diamond och Pearl att man fick veta att de utspelade sig samtidigt som generation 2, bara att här får man en väldig hint om det redan i den inledande scenen när man ser ett tv reportage från Johto och den röda Gyaradosen.

Idag har det släppts hela 9 generationer med Pokémon och i den senaste generationen så blev det för första gången över 1000 olika Pokémon.
Allt började med 151 olika Pokémon i den första generationen medan en av dessa, Mew, var en event Pokémon som egentligen inte finns med i själva spelen att fånga. (om man inte fuskar)

Alla spelen i huvudserien per generation:

Pokémon: Red, Blue (Green) och Yellow

Pokémon: Gold, Silver och Crystal

Pokémon: Ruby, Sapphire och Emerald
(Remake) Pokémon: FireRed och LeafGreen

Pokémon: Diamond, Pearl och Platinum
(Remake) Pokémon: HeartGold och SoulSilver

Pokémon: Black, White, Black 2 och White 2

Pokémon: X och Y
(Remake) Pokémon: Omega Ruby och Alpha Sapphire

Pokémon: Sun, Moon, Ultra Sun och Ultra Moon

Pokémon: Sword och Shield
Pokémon Legends: Arceus
(Remake) Pokémon: Brilliant Diamond och Shining Pearl

Pokémon: Scarlet och Violet
Pokémon Legends: Z-A

Inaktiv

Jag har börjat spela lite Pokémon igen. Spelar lite Pokémon Red på Pokémon Stadium 2 och nu har jag även börjat spela lite Pokémon Ultra Moon samtidigt som jag då och då går in på något äldre spel och fångar samt för över Pokémon till mitt Pokémon Moon.
Har ett mål att försöka fånga så många Pokémon som möjligt från original spelen och föra över dem till Pokémon Moon innan Pokémon Bank stänger ner.
Alltså de första 151 Pokémon försöker jag fånga i Pokémon Red, Blue och Yellow på Virtual Console och de som var nya under Gold, Silver och Crystal försöker jag fånga där och föra över. Så att alla Pokémon är fångade i sina original spel där de kom första gången.

Inaktiv

Dessa spelen äger jag:

Pokémon Stadium och Pokémon Stadium 2

Pokémon: Red, Blue, Yellow, Gold, Silver och Crystal. Både original samt som Virtual Console.

Pokémon: Ruby, Sapphire, Emerald, FireRed och LeafGreen på Gameboy Advance

Pokémon: HeartGold, SoulSilver och White på DS.

Pokémon: X (digital), Omega Ruby, Alpha Sapphire (digital), Sun, Moon, Ultra Sun och Ultra Moon på 3DS.

Pokémon: Let’s Go Pikachu, Sword, Shield, Legends Arceus, Brilliant Diamond och Shining Pearl på Switch.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Idag har det släppts hela 9 generationer med Pokémon och i den senaste generationen så blev det för första gången över 1000 olika Pokémon.
Allt började med 151 olika Pokémon i den första generationen medan en av dessa, Mew, var en event Pokémon som egentligen inte finns med i själva spelen att fånga. (om man inte fuskar)

När de första spelen kom var jag som Ash

Egenritad bild

Har tappat kollen nån gång efter X och Y.
Känns som att Pokemon får samma problem som Mega Man till slut, att just den här pokemonen finns ju redan, nästan.
Pokemon Red var det första Jrpg:t jag "fattade", och började lära mig om elementära styrkor och svagheter.

Releasehästryttare

Vilken Pokemon hade ni valt att ha med er om ni bara fick välja en?

Inaktiv
Skrivet av Devan:

Vilken Pokemon hade ni valt att ha med er om ni bara fick välja en?

Totodile ❤️ Den är så söt ❤️ Brukar nästan alltid välja den som start när jag spelar Gold, Silver och Crystal eller HeartGold och SoulSilver.

Inaktiv
Skrivet av AdamMK:

När de första spelen kom var jag som Ash

https://i.imgur.com/pEqK3jY.png

Egenritad bild

Har tappat kollen nån gång efter X och Y.
Känns som att Pokemon får samma problem som Mega Man till slut, att just den här pokemonen finns ju redan, nästan.
Pokemon Red var det första Jrpg:t jag "fattade", och började lära mig om elementära styrkor och svagheter.

Snygg bild du hade gjort 🙂

Jag försöker också fånga så många Pokémon som möjligt i alla spelen för att försöka få ihop till alla. Det är bara i den första generationen som jag lyckats med det.

Men det som jag håller på med just nu i Pokémon Moon kan lätt få boxarna att bli fulla med Pokémon.

Kategoriserar alltid så att jag har en box med normal Pokémon och en med Fire etc. Men det finns väldigt mycket med normal Pokémon så jag får nog göra en till box med det.
En sak som är kul är när Pokémon som man fångar i en annan region utvecklas till en nyare version i ett nyare spel. Som min Marowak som jag fångade i Red:

Medlem

Jag hade Red & Gold på den tiden man gick i småskolan. Kommer ihåg att det var någon bug i Red varpå man kunde få en superpokemon som hette typ MissingNo?

Inaktiv
Skrivet av reaver:

Jag hade Red & Gold på den tiden man gick i småskolan. Kommer ihåg att det var någon bug i Red varpå man kunde få en superpokemon som hette typ MissingNo?

Ja, i både Red och Blue kan man möta denna bug. Det var en av anledningarna till att jag började spela Pokémon, eftersom man kan fuska med sina saker när man möter den.
På den tiden, tidig tonåring (14 år 1999), så tyckte jag att Pokémon var för barnsligt men när jag hörde talas om fusket så kunde jag inte låta bli att testa det.

1
Skriv svar