Apple har tagit bort Epics svenska utvecklarkonto på Apple Store

Medlem
Skrivet av Ender:

Har du sett en Coop monter inne på ICA någon gång, eller Lidl stå och sälja Knödel i ett hörn inne på Willys? Undrar varför. Det är inte så att jag tycker om det, men jag har svårt att säga att Apple gör något de inte har rätt att göra. De har ju inte bara skapat mjukvaran (jo, jag har sett en del som vill jämföra dem med Steam eller Epic), de har även skapat hårdvaran och hela ekosystemet, och i det så är det faktiskt ok att de får ha sina egna regler.
Det är som bekant ingen som tvingar någon att tjäna pengar i deras ekosystem.

Den där jämförelsen fungerar inte. Hade du sagt att du var bunden att bara handla på Ica när du är Ica medlem och bara får köpa ICAs egna varor till "marknadspris" men allt annat har 30% prispåslag och du inte får köpa varorna på Coop utan att Ica ska få sin slant så hade du varit närmare mål.

Medlem
Skrivet av Keneay:

Den där jämförelsen fungerar inte. Hade du sagt att du var bunden att bara handla på Ica när du är Ica medlem och bara får köpa ICAs egna varor till "marknadspris" men allt annat har 30% prispåslag och du inte får köpa varorna på Coop utan att Ica ska få sin slant så hade du varit närmare mål.

Jämförelsen du verkar eftersträva är nog mer likt hur det redan fungerar idag, Går du in på en ICA-butik idag så har du många olika varumärken att välja mellan, och alla betalar en viss procent för att sälja sina varor där, och på olika hyllor där de har önskad synlighet gentemot kund osv. Lite värre än Apple, men du kanske ser vad jag menar?
Vet inte vad du menar med "medlemskap" i din jämförelse...är du "medlem i Apple" när du köper något i AppStore? Det vore hur som helst hyfsat orimligt att en annan butik (Coop. Willys, Lidl etc) skulle kräva att få sälja saker i ICAs butik på sina egna villkor.

Vore ju iofs rätt coolt ifall ICA skulle tillåta någon av dem att slå upp ett litet salustånd i deras butiker så länge de betalade 30% av sin försäljning i arvode för det

I Apples fall handlar det ju i grund och botten om att de har skapat en marknadsplats i deras ekosystem där vem som helst får sälja sina produkter mot en avgift. Ifall du har en fiskbutik och vill köpa in dig på en plats i en saluhall så lär du ju varken grina över att saluhallens ägare tar en % av dig i avgift (hyra), eller att saluhallens egen godisbutik slipper betala samma avgift. Du är glad över att kunna sälja fisk till saluhallens kundkrets, som kommer dit för det stora och proffsiga utbudet.

PS. Det är i ditt exempel ingenting som tvingar dig att gå till ICA för att handla...vill du köpa saker från Coop som rimligtvis borde vara lite billigare så är du fri att göra det. Det är ju Coop själva som i det fallet skulle vilja betala för att även sälja sina saker på ICA. Hur som helst är ju hela jämförelsen du lägger upp så fel då det knappas handlar om att "Apples varor är billigare än konkurrenternas i AppStore...tror aldrig att jag köpt eller tagit ner en anda app från "Apple" därifrån, och ifall jag köper en app från AppStore så ger jag pengar till utvecklaren som jag annars aldrig skulle ha sett...win till den.

Medlem
Skrivet av Ender:

Skillnaden är då att Microsoft inte heller uppfann hårdvara, utan operativsystemet. Att nu i efterhand börja ta betalt för någonting som har blivit ett näst intill dominerande varumärke genom att börja ringa in territorier skulle leda till en total outrage, och om de på något sätt skulle få stöd för sådan typ av utpressning mot alla Windows-användare så skulle konsument tappet antagligen driva dem i konkurs med tanke på aktiekursens totalhaveri.
Killgissar lite på slutet, men du förstår nog min poäng.

Så med andra ord är skillnaden inte av betydande art.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Så med andra ord är skillnaden inte av betydande art.

Ifall du inte tycker att det är någon skillnad alls mellan att ha skapat ett helt eget ekosystem med alla typer av hårdvara man kan tänka sig tillsammans med all mjukvara, mot att ha skapet ett operativsystem så tror jag att du inte tycker skillnaden är särskilt stor alls, fast där tycker vi uppenbarligen olika.

Medlem
Skrivet av Ender:

Ifall du inte tycker att det är någon skillnad alls mellan att ha skapat ett helt eget ekosystem med alla typer av hårdvara man kan tänka sig tillsammans med all mjukvara, mot att ha skapet ett operativsystem så tror jag att du inte tycker skillnaden är särskilt stor alls, fast där tycker vi uppenbarligen olika.

Jag sa inte att det inte var någon skillnad, jag sa att det inte var av betydelse. Otrolig skillnad.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Jag sa inte att det inte var någon skillnad, jag sa att det inte var av betydelse. Otrolig skillnad.

Jag vet, jag citerade dig, och jag anser uppenbarligen att skillnaden är större än vad du gör. Otroligt större.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag vet, jag citerade dig, och jag anser uppenbarligen att skillnaden är större än vad du gör. Otroligt större.

Men du verkar inte förstå vad jag säger. Det är absolut en skillnad, men det har ingen betydelse att det är en skillnad.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Ender:

Vet inte vad du menar med "medlemskap" i din jämförelse...är du "medlem i Apple" när du köper något i AppStore?

I Apples fall handlar det ju i grund och botten om att de har skapat en marknadsplats i deras ekosystem där vem som helst får sälja sina produkter mot en avgift.

Jämförelsen går ju såklart inte köra rakt av men det trodde jag var uppenbart. Du tog upp jämförelsen mot butiker så jag bara återvände det där jag menar att när man köper en Apple produkt så är det motsvarande att bli medlem i en butik, med skillanden att en butik inte låser in dig och tvingar dig till att bara handla av dem(blir låst till att bara använda Appstore) och sedan ta en 30% retroaktiv avgift på varje köp.

Butikerna har likt Apple som du säger skapat en marknadsplats som är fri att nyttja mot en avgift men med den avgiften kommer transport, lagerhållning och en massa annat som inte finns i apples motsvarighet. Du kan fritt gå till en annan butik och köpa samma vara för en billigare peng eftersom ditt medlemskap till en butik inte tvingar samma prissättning och sedan tar 30% i avgift även när du handlar i andra butiker(appar exv. Epic, Spotify).

Utvecklare betalar faktiskt en avgift för att få finnas på Appstore där Apple kanske inte ens tillhandahåller lagring(till skillnad mot Steam) utan tjänsten löser det själv(Spotify) så varför tycker du då att en avgift på varje köp är skälig? Det vore kanske rimligt att man som utvecklare får betala en prenumeration över hur mycket lagring man använder för att täcka den kostnaden men att ta orimliga summor bara för att finnas i den enda butiken som finns i ekosystemet är inget annat än kriminellt.

Medlem

Allt som kan klämma åt stora bolag är bra.
Spelar ingen roll om man jämför med saluhallar och affärer.
Apple har blivigt för stora på sitt område.
Företag bör inte bli för stora så det blir maktposition. Det är redan illa, big tech osv.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Att folk ens försvarar apple här säger ju en del om hur samhället ser ut idag.
Bör där vara en nyans i taken ja men den tar lång att förklara och flera a4a
Men att rättfärdiga apples agerande är skrämmande.
Den bryter emot alla möjliga konsument och konkurentlagar men utnyttjar den på ett fult sätt då det tekniskt sätt inte är "olagligt" men är olagligt.

Och dom vet mycket väl om det själva.
Sen sen sitter flesta här och försvarar där?
vad i hela?
jag är allt för olika åsikter,
Men i vissa sammanhang finns det fel och rätt.
Och här vet alla med vet i hjärnan att apple gör fel.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Men du verkar inte förstå vad jag säger. Det är absolut en skillnad, men det har ingen betydelse att det är en skillnad.

Betydelse i förhållande till vad? För mitt argument har det en stor skillnad, för morgondagens sovmorgon har det absolut ingen skillnad alls. Jag misstänker starkt att du inte tycker det är någon skillnad, men du får gärna utveckla vad det är som jag inte förstår, eller vilken betydelse det inte har.

Medlem
Skrivet av Keneay:

Jämförelsen går ju såklart inte köra rakt av men det trodde jag var uppenbart. Du tog upp jämförelsen mot butiker så jag bara återvände det där jag menar att när man köper en Apple produkt så är det motsvarande att bli medlem i en butik, med skillanden att en butik inte låser in dig och tvingar dig till att bara handla av dem(blir låst till att bara använda Appstore) och sedan ta en 30% retroaktiv avgift på varje köp.

Butikerna har likt Apple som du säger skapat en marknadsplats som är fri att nyttja mot en avgift men med den avgiften kommer transport, lagerhållning och en massa annat som inte finns i apples motsvarighet. Du kan fritt gå till en annan butik och köpa samma vara för en billigare peng eftersom ditt medlemskap till en butik inte tvingar samma prissättning och sedan tar 30% i avgift även när du handlar i andra butiker(appar exv. Epic, Spotify).

Utvecklare betalar faktiskt en avgift för att få finnas på Appstore där Apple kanske inte ens tillhandahåller lagring(till skillnad mot Steam) utan tjänsten löser det själv(Spotify) så varför tycker du då att en avgift på varje köp är skälig? Det vore kanske rimligt att man som utvecklare får betala en prenumeration över hur mycket lagring man använder för att täcka den kostnaden men att ta orimliga summor bara för att finnas i den enda butiken som finns i ekosystemet är inget annat än kriminellt.

Appla "låser" inte in dig på något sätt, de har bar sina egna regler i sin egen butik, precis som alla butiker. Du betalar heller ingenting mer för produkterna hos AppStore ifall inte utvecklaren som släpper produkten på AppStore väljer att ta mer betalt för den. Den kostnaden ligger på utvecklaren ifall de vill ta del av Apples ekosystem.
Ingen tvingar en utvecklare att släppa sin produkt på AppStore, ingen tvingar dig att köpa Apples produkter och ingen tvingar dig att inte köpa din mobil från en annan tillverkare eller annan återförsäljare.

Självklart finns det gott om skillnader mellan en fysisk butik och AppStore och jag tror inte att vi behöver lista alla sådana för att tydliggöra det uppenbara, men på ICA (eller vilket märke du nu vill) kan du inte förvänta dig att en konkurrerande butik ska ha rätt att bryta mot butikens regler i deras egen butik, för AppStore ÄR Apples butik.

Från min sida har diskussionen aldrig handlat om vad en rimlig prissättning från Apples sida är för att få utnyttja deras egenskapade ekosystem, bara att de faktiskt har rätten att göra det lika mycket som att utvecklare har rätt att välja att inte sälja sina appar där. I slutänden är det knappast någonting vi konsumenter tjänar på, men är det så viktigt för oss hade vi inte köpt Apple-produkter heller.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Att folk ens försvarar apple här säger ju en del om hur samhället ser ut idag.
Bör där vara en nyans i taken ja men den tar lång att förklara och flera a4a
Men att rättfärdiga apples agerande är skrämmande.
Den bryter emot alla möjliga konsument och konkurentlagar men utnyttjar den på ett fult sätt då det tekniskt sätt inte är "olagligt" men är olagligt.

Och dom vet mycket väl om det själva.
Sen sen sitter flesta här och försvarar där?
vad i hela?
jag är allt för olika åsikter,
Men i vissa sammanhang finns det fel och rätt.
Och här vet alla med vet i hjärnan att apple gör fel.

Vi kan leka en ordlek. Du kommer med ett påstående, jag svarar med: "Du har fel. Jag vet vet det, du vet det, alla vet det".

Apple kanske bryter mot andra saker som jag inte känner till, men vad gäller deras saftiga procentuttag på vinsten hos de som väljer att marknadsföra sina produkter hos dem så kan jag inte se att det inte gör något de inte har rätt till. Jag måste inte gilla det, men det förändrar saken lika lite som att jag inte gillar vad Blizzard släppte under namnet Diablo 4.
Det var trots allt deras rätt att släppa eländet, och det blir inte mer kriminellt bara för att jag tycker det.

Medlem
Skrivet av Ender:

Betydelse i förhållande till vad? För mitt argument har det en stor skillnad, för morgondagens sovmorgon har det absolut ingen skillnad alls. Jag misstänker starkt att du inte tycker det är någon skillnad, men du får gärna utveckla vad det är som jag inte förstår, eller vilken betydelse det inte har.

Att Apple tillverkar sin egna hårdvara har noll betydelse när det kommer regleringar som förbjuder den typen av nedlåsning och konkurrenshämmande som dom sysslar med. Hårdvaran är helt irrelevant då dessa regleringar helt handlar om mjukvara.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Ender:

Ingen tvingar en utvecklare att släppa sin produkt på AppStore, ingen tvingar dig att köpa Apples produkter och ingen tvingar dig att inte köpa din mobil från en annan tillverkare eller annan återförsäljare.

Självklart finns det gott om skillnader mellan en fysisk butik och AppStore och jag tror inte att vi behöver lista alla sådana för att tydliggöra det uppenbara, men på ICA (eller vilket märke du nu vill) kan du inte förvänta dig att en konkurrerande butik ska ha rätt att bryta mot butikens regler i deras egen butik, för AppStore ÄR Apples butik.

Från min sida har diskussionen aldrig handlat om vad en rimlig prissättning från Apples sida är för att få utnyttja deras egenskapade ekosystem, bara att de faktiskt har rätten att göra det lika mycket som att utvecklare har rätt att välja att inte sälja sina appar där. I slutänden är det knappast någonting vi konsumenter tjänar på, men är det så viktigt för oss hade vi inte köpt Apple-produkter heller.

Men det här handlar inte om Apples egna butik, det handlar om att Apple förbjuder alternativa appbutiker att släppas via t.ex webläsarnedladdning. Din ICA-jämförelses är så otroligt skev för det är ingen som förespråkar att Coop ska få öppna butik inne i ICA, utan att få öppna butik *bredvid* ICA.

Sen så har vi det här med äganderätten, Apple har ingen laglig rätt att diktera hur jag använder produkter efter att jag köpt dom. Någon sådan rätt har aldrig existerat, och att du förespråkar att storföretag ska få häva äganderätten är en fullkomlig absurditet. Du har ett helt farsartat sätt att föra resonemang, och det gör mig på riktigt rädd.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Att Apple tillverkar sin egna hårdvara har noll betydelse när det kommer regleringar som förbjuder den typen av nedlåsning och konkurrenshämmande som dom sysslar med. Hårdvaran är helt irrelevant då dessa regleringar helt handlar om mjukvara.

Mjukvara...vart? På din PC? För du menar väl inte på hårdvara i Apples ekosystem nu?
Då skulle ju liksom hela ditt "argument" falla platt.

Skrivet av Slashgibber:

Men det här handlar inte om Apples egna butik, det handlar om att Apple förbjuder alternativa appbutiker att släppas via t.ex webläsarnedladdning. Din ICA-jämförelses är så otroligt skev för det är ingen som förespråkar att Coop ska få öppna butik inne i ICA, utan att få öppna butik *bredvid* ICA.

Sen så har vi det här med äganderätten, Apple har ingen laglig rätt att diktera hur jag använder produkter efter att jag köpt dom. Någon sådan rätt har aldrig existerat, och att du förespråkar att storföretag ska få häva äganderätten är en fullkomlig absurditet. Du har ett helt farsartat sätt att föra resonemang, och det gör mig på riktigt rädd.

Apple vill att mjukvara på (vad jag antar att du menar är iPhone) ska laddas ner och installeras via deras butik, AppStore. De har inga åsikter om vad du laddar ner på en androidtelefon eller någon annanstans. Jag gjorde en jämförelse mellan Apples ekosystem och en butiks ekosystem som jag tänkte ett barn borde kunna förstå, för att belysa hur samma princip finns på flera platser närmare oss än Apple, men det kanske var ett misstag, vi kan släppa den.
Jag vet inte ifall du har någon produkt från Apple, men ifall du inte har det så köp för guds skull aldrig någon ifall du inte står ut med användarvillkoren. Samma gäller för utvecklare...vill du inte betala Apples avgift så säljer du inte produkter och tjänster på AppStore, det är, tvärt emot vad en del hävdar, ingen som tvingar dem att ta del av Apples kundkrets.

Se, det var väl inte så svårt, och verkligen ingenting du behöver vara rädd för.

Edit. Jag slänger in en intressant länk till varför just jag väljer att köpa iPhone, trots begränsningarna i installationsmöjligheterna och varför jag är rätt ok med Apples rättigheter till deras eget ekosystem gällande vad man som användare får och inte får göra i det:
https://www.kaspersky.se/resource-center/threats/can-iphones-...

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag vet inte ifall du har någon produkt från Apple, men ifall du inte har det så köp för guds skull aldrig någon ifall du inte står ut med användarvillkoren.

Eller så förhåller sig Apple till villkoren som finns i EU för att få verka på den europeiska marknaden, det finns ingen som tvingar Apple att verka här om dom verkligen inte står ut med våra lagar. Svårare än så är det inte.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Eller så förhåller sig Apple till villkoren som finns i EU för att få verka på den europeiska marknaden, det finns ingen som tvingar Apple att verka här om dom verkligen inte står ut med våra lagar. Svårare än så är det inte.

Jag tycker du ska skriva ett brev till Apple och förklara hur du känner. Även om de inte svarar dig tillbaka så kan det kännas befriande att få ur sig allt det där jobbiga man ibland bär med sig på insidan. Hur som helst så får jag önska en trevlig helg.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag tycker du ska skriva ett brev till Apple och förklara hur du känner. Även om de inte svarar dig tillbaka så kan det kännas befriande att få ur sig allt det där jobbiga man ibland bär med sig på insidan. Hur som helst så får jag önska en trevlig helg.

Man behöver inte skriva brev till Apple. Skickar EU tillräckligt med böter så kanske de förstår till slut att man måste börja följa våra lagar. Men om du älskar monopol och företag som inte bryr sig om lagar som finns för att skydda befolkningen så tipsar jag att titta åt öst där både Ryssland, Kina och Nordkorea finns att flytta till som verkligen anammat detta. Du har precis rätt mindset de söker och kan säkert få ett toppjobb på något schysst ställe.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag tycker du ska skriva ett brev till Apple och förklara hur du känner. Även om de inte svarar dig tillbaka så kan det kännas befriande att få ur sig allt det där jobbiga man ibland bär med sig på insidan. Hur som helst så får jag önska en trevlig helg.

Hail corporate.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Keneay:

Man behöver inte skriva brev till Apple. Skickar EU tillräckligt med böter så kanske de förstår till slut att man måste börja följa våra lagar. Men om du älskar monopol och företag som inte bryr sig om lagar som finns för att skydda befolkningen så tipsar jag att titta åt öst där både Ryssland, Kina och Nordkorea finns att flytta till som verkligen anammat detta. Du har precis rätt mindset de söker och kan säkert få ett toppjobb på något schysst ställe.

Jag uppskattar verkligen ironin i hur du med själ och hjärta bölar om hur viktigt det är att Apple anpassar sina produkter till EUs ekosystem och dess enorma kundkrets för att marknadsföra dem där i syfte att tjäna pengar samtidigt som du inte tycker att Apple ska få göra likadant inom sitt ekosystem
En extra eloge tilldelar jag åt din "koppling" mellan ett Amerikanskt företags ekonomiska modell till vad jag tolkar som alla beryktade skurkländer du kunde komma på samtidigt som du vill få det till att jag hör hemma där. Jösses, till och med Gandalf hade ju häpnat över magin i den logiken!

Det hade väl om något varit mer rimligt ifall du som en tjurig 7-åring sagt att jag kunde flytta till USA ifall jag nu gillade hur deras företag bla bla bla, men nej, istället krystade du ut gojan ovan...hilarious

Medlem
Skrivet av Ender:

Det hade väl om något varit mer rimligt ifall du som en tjurig 7-åring sagt att jag kunde flytta till USA ifall jag nu gillade hur deras företag bla bla bla, men nej, istället krystade du ut gojan ovan...hilarious

Det ironiska här är ju att det är du som är tjurig. Det här kommer inte påverka dig ett dugg om du väljer att exklusivt använda dig av Apples egna appbutik. Men tjurar över att folk inte vill finna sig i den form av utpressning Apple sysslar med.

Skrivet av Ender:

EUs ekosystem och dess enorma kundkrets

Skulle du kunna utveckla vad du menar med "ekosystem" i det här sammanhanget? EU är inget företag, dom har inga kunder.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

12
Skriv svar