Medlem
Old but gold

Tjenare på er!

Jag tänkte skapa en tråd om lite äldre spel som fortfarande håller än idag. Det känns alltid underbart när man hittar ett spel för typ en näve växel, och inser att det är " Fint som snus" än idag.

Hade tex inte spelat Dead space serien tills för typ 3 år sedan, men hittade både 1an och 2an för en spottstyver, och nu är nog iallafall 2an top 5 spel någonsin. Ett annat spel som jag blev positivt överraskad av var Wolfenstein the old blood. Inte världens bästa spel, men ändå riktigt bra.

Tänkte att fokusera på spel som är iallafall över 8 år eller så, men det är absolut inget tvång . Är spelet bra enligt DIG så är det definitivt värt att nämna!

Inga förslag är dumma!

Ursäkta för särskrivning, jag är sämst på att skriva haha!

Medlem

Spelade igenom gamla No One Lives Forever 2 för ett tag sen samt Max Payne 2. Båda håller i mitt tycke än idag (Vem älskar inte att använda Austin-Powers inspirerade 'gadgets' eller dyka i slow motion samtidigt som man fyller folk med bly).
Dom har så klart åldrats men är roliga att spela och det är ju huvudsaken. Brukar lira genom Splinter Cell 1, 2 och 3 vartannat år eller så, daterad grafik men rent spelmekaniskt är det fortfarande väldigt roligt!

Tycker det är trisst att det blir Splinter Cell och Max Payne remake, jag hade hellre sett att dom gjorde nya bra spel. Men det är väl positivt om dom lockar en ny publik så kanske det blir regelrätta uppföljare i framtiden.

Medlem

Igår så släpptes 37 år gamla Rainbow Islands till PS4 & Switch, och har haft väldigt skoj det senaste dygnet med att återbesöka det. Tyvärr så använder detta nysläpp annan musik än vad man är van vid pga något licensproblem.

Medlem
Skrivet av reaver:

Spelade igenom gamla No One Lives Forever 2 för ett tag sen samt Max Payne 2. Båda håller i mitt tycke än idag (Vem älskar inte att använda Austin-Powers inspirerade 'gadgets' eller dyka i slow motion samtidigt som man fyller folk med bly).
Dom har så klart åldrats men är roliga att spela och det är ju huvudsaken. Brukar lira genom Splinter Cell 1, 2 och 3 vartannat år eller så, daterad grafik men rent spelmekaniskt är det fortfarande väldigt roligt!

Tycker det är trisst att det blir Splinter Cell och Max Payne remake, jag hade hellre sett att dom gjorde nya bra spel. Men det är väl positivt om dom lockar en ny publik så kanske det blir regelrätta uppföljare i framtiden.

Hur spelade du No One Lives Forever 2? Funkar det på moderna PCs?

Precis spelat igenom Max Payne (ettan) för första gången, det blev ca 8 mycket underhållande timmar. Lite tveksam och frustrerande trial and error-design på sina håll, men då man kan quicksavea vart som ledde det inte till någon större huvudvärk. Är sugen på att spela det igen med ljud den här gången. Plus måste testa tvåan också, så klart.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Hur spelade du No One Lives Forever 2? Funkar det på moderna PCs?

Titta på https://www.pcgamingwiki.com/wiki/No_One_Lives_Forever_2:_A_S... där finns bland annat NOLF 2 Modernizer som gör att man kan köra widescreen och fixar mouse-input och lite annat.

Medlem

Heroes of Might and Magic 3 Complete
GzDoom
OpenRA
Stalker SoC / CoP
Worms Armageddon
Quake 3 / Quake Live
Portal 1-2
Trackmania Nations / Stadium
F.E.A.R
Dark Messiha of Might and Magic
Blood
C&C Generals + Zero Hour
Deus Ex
Fallout 1-2 + New Vegas
Duke Nukem 3D
Half Life 1-2 + Ep1-2
Unreal Tournament / UT2004
Team Fortress 2
Minecraft
SWAT 4
Forge Alliance Forever
Thief 1-2
Max Payne 1-2
Left 4 Dead 1-2
Anno 1404 Gold
Alien vs Predator 2
Subnautica
Diablo 1-2
Jedi Knight 2 Outcast + Academy
Vampire: The Masquerade – Bloodlines
Hotline Miami
Bioshock
Tetris

Medlem

Gillar ju Broken Sword-serien och särskilt då de två första spelen, underbar atmosfär 🙂

Medlem

Nämner några som ingen annan sagt bara för att...

Nox
Might and Magic 6/7/8
Caesar 3
Theme Hospital
Transport Tycoon
DX Ball
Puzzle Quest
Settlers 2/3/4
Majesty
SimCity 2/3000/4
Civilization 4/5
Commandos 1/2
Neighbours from Hell
Daikatana
Age of Wonders


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Köpte nyligen WC3 Reforged för att spela Chronicles of the second war. Men jag börjar med att spela orginalkampanjen och satan va bra den är. Det är verkligen ett fulländat RTS. Kliver strax in på frozen throne och vill inte att det ska ta slut.

Medlem
Skrivet av GamerNurse:

Köpte nyligen WC3 Reforged för att spela Chronicles of the second war. Men jag börjar med att spela orginalkampanjen och satan va bra den är. Det är verkligen ett fulländat RTS. Kliver strax in på frozen throne och vill inte att det ska ta slut.

Hur är den numera? Är lite sugen på den men man har ju bara hört elände om reforged. Är helt ointresserad av multiplayer ska väl tilläggas


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem

Pratade så sent som för 20 minuter sedan om torchlight och torchlight 2 med maken. Skulle definitivt spela om när som helst!

Medlem
Skrivet av Kolsvart:

Hur är den numera? Är lite sugen på den men man har ju bara hört elände om reforged. Är helt ointresserad av multiplayer ska väl tilläggas

Man kan shifta mellan reforged och classic mode och jag kör på classic. Men även med nostalgiglajjorna på så tycker jag att gameplayet är riktigt kul och fortfarande rätt eget i FPS changern. Hero units gör att det alltid är värt att utforska kartan för items och XP. Scenariorna är varierande och känns rätt så dynamiska. Jag diggar det.

Medlem

C&c 3 kanes wrath fortfarande kul spel där man kan lira i 20-40 min o känna att man fått aktivera sig.
Star wars empire at war med expansionen + moddar oändligt med replayability och både slag på marken och i rymden.
Galax läget där man får slåss om planeter och försöka låsa upp olika bonusar och samla cash o försvara o attackera på olika sätt är riktigt nice.
Skulle vilja ha fler units o maps i base game såhär efter 10 + år.
Battlefield 2042 är lite som en gammal lagrad rom, blir bara bättre o bättre.
Civ 6 klassisker håller än.
Xcom
Jagged alliance
C&c remaster: red alert 1 i 4k och kan lira på nyare windows askul!

Medlem

Company of Heroes
Heroes of Might and Magic III
Quake 3
Resident Evil 1-2-3


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Medlem

Company of Heroes fyller 18 i höst och är fortfarande ett riktigt bra strategispel.

Detaljrik grafik, förstörbara miljöer, fantastisk ljuddesign, underhållande kampanjer och 1440p-stöd gör det till en odödlig krigsklassiker som man utan problem kan lira på dagens datorer.

EDIT: Kom på en till. Re-Volt fyller 25 bast i år och har fortfarande en aktiv community som ser till att spelet funkar på moderna widescreenskärmar i hög upplösning. I en barndom fylld av Mario Kart, Need For Speed, Big Red Racing och Gran Turismo var Re-Volt det roligaste racingspelet, och de andra kommer inte ens i närheten.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Skrivet av Kyrre:

Hur spelade du No One Lives Forever 2? Funkar det på moderna PCs?

http://nolfrevival.tk/

Vassego

Medlem
Skrivet av Poisoninmyveins09:

Tack!!!! ❤️

Medlem

Hmm, jag tänkte göra en tråd innan om hur man får igång gamla spel och se om andra hade fixar med, för jag har samlat på mig massa under åren länkar och så, är folk intresserade av något sådant?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Oj, vad svårt att svara på utan att lista mängder av spel.

Jag begränsar mig till old goldies som jag har njutit av de senaste åren:

Chrono Trigger:
Grafik, gameplay, musik är på topp. Karaktärerna har jag aldrig fastnat för, utöver designen. Men spelbarheten är lika bra nu som då.

Super Mario 1-4
Plattformsperfektion

FF7
En del saker har åldrats likt rumstempererad mjölk (Wutai) men annars wow. Otroligt bra än idag. Oslagbart tempo.

Turtles in Time:
Mästerverk.

Prototype (kanske för modernt)
Ett av de roligaste "superhjälte"-spelen någonsin

FFX (kanske för modernt)
Bäst i serien efter sjuan. Bra karaktärer, grym musik och seriens bästa stridssystem (har ej spelat 13 och FF7 remake kanske kniper tronen vid ny genomspelning).

Stort plus för att jag fortfarande får gåshud av:


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Köpte WarCraft 2 här om året. Tycker att det håller riktigt bra än idag. Musiken, grafiken, gameplay*, allt sitter som en smäck.

*Visst, jämför man med ett modernt RTS saknas en del man tar för givet idag. Men det funkar fortfarande.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Köpte WarCraft 2 här om året. Tycker att det håller riktigt bra än idag. Musiken, grafiken, gameplay*, allt sitter som en smäck.

*Visst, jämför man med ett modernt RTS saknas en del man tar för givet idag. Men det funkar fortfarande.

Medhåll. Väldigt bra spel som känns odödligt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Samtliga spel från 90-talet fram till idag håller ganska bra fortfarande. Idag kanske vi dock är lite mer kräsna men ett spel som var bra då är i regel bra idag. Man vänjer sig ganska snabbt att grafiken är lite ålderdomlig.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Samtliga spel från 90-talet fram till idag håller ganska bra fortfarande. Idag kanske vi dock är lite mer kräsna men ett spel som var bra då är i regel bra idag. Man vänjer sig ganska snabbt att grafiken är lite ålderdomlig.

Det där stämmer ju inte, det fanns dåliga spel redan då alltså, spel som absolut inte håller idag, hur man än vrider på det.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det där stämmer ju inte, det fanns dåliga spel redan då alltså, spel som absolut inte håller idag, hur man än vrider på det.

Jag kanske uttryckte mig lite klantigt där. Vad jag menade var att ett spel som var bra för 25 år sedan är oftast bra idag. Självklart var inte alla spel bra.

Medlem

Försöker alltid lyfta Stronghold när tillfälle ges. Fyller 23 år i år.

Både ettan och uppföljaren Stronghold Crusader är fantastiska för den som gillar sim-byggande av slott och resurshantering.

Bägge håller än idag och det första fick precis en Definitive edition med fräschare grafik och QOL-uppdateringar.

Medlem

Några som ligger mig mycket varmt om hjärtat:
System shock 2, inväntar nightdive studios remaster.
Unreal 1: Älskar detta, kan spela om hur många gånger som helst utan att tröttna.
Darkstone: diablo-liknande RPG med mycket charm.
Dungeon siege 1 och 2: Hack'n'slash när det är som bäst, simpla men roliga.
DOOM 1-2: klassiker, spelar om minst en gång om året och upptäcker något nytt.
The neverhood: Lite knepigt emellanåt och förvirrande men belönande.
Motorhead: Tyvärr har min cd gått sönder så letar efter en fysiskt kopia på detta. Steam hade enbart den kassa ps1-portningen.
Dungeon keeper 2: Spelade om senast i december förra året, håller bra än idag även om det är lite buggigt.
Super mario bros 3: även fast jag är ett stort fan av Sonic så slår det inte detta.
Serious sam 2: Kanske det mest udda spelet i serien, men ack så sjukt roligt!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Heroes of Might and Magic III är ett spel som alltid är installerat.

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Heroes of Might and Magic III är ett spel som alltid är installerat.

Hoppades på att Songs of conquest skulle bli lika bra, men heroes 3 är ändå kungen! Letar man efter nått lite anorlunda så rekommenderar jag även 4an.
Det är rätt ballt att skapa en hjälte som kan slåss mot black dragons själv.

Medlem

Vad tycker folk om Battle for middle earth 1 och 2? Bland dom bättre rts någonsin enligt mig. Är nästintill omöjliga att spela nu dock, om man inte vill bli pirat haha. Jag äger dock alla spelen på skiva, så jag tycker ändå det är rätt legit att cracka dom, då jag inte har någon skivläsare.

12
Skriv svar