Utvecklaren "kan inte motivera kostnaderna" för Rec Room på PSVR2

Robot
Utvecklaren "kan inte motivera kostnaderna" för Rec Room på PSVR2

Och Sonys PSVR2-spel? Tre släppta, noll nya utannonserade.

#psvr2, #rec-room, #virtual-reality, #vr


Medlem

Mycket synd att fler PS5 ägare inte hoppar på om det är antalet användare som är för få
Men PSVR2 är nog lite "för dyr" som ett PS5 tillbehör. En prissänkning skulle nog få fart på det, om Sony är intresserad.
Nån brist på spel finns det iaf inte.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Mycket synd att fler PS5 ägare inte hoppar på om det är antalet användare som är för få
Men PSVR2 är nog lite "för dyr" som ett PS5 tillbehör. En prissänkning skulle nog få fart på det, om Sony är intresserad.
Nån brist på spel finns det iaf inte.

Tror största problemet är att den är låst till PS. Hade den även fungerat till PC hade jag nog slagit till då spelutbudet är bättre där. Uppenbarligen är det ju bökigt att porta till PSVR också då.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

VR är helt ointressant. Det finns ingen anledning att titta i 3D.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Mycket synd att fler PS5 ägare inte hoppar på om det är antalet användare som är för få
Men PSVR2 är nog lite "för dyr" som ett PS5 tillbehör. En prissänkning skulle nog få fart på det, om Sony är intresserad.
Nån brist på spel finns det iaf inte.

Verkar mer som Jim Ryan trotsigt satsat så lite som möjligt på PSVR2. Om inte ens Sony själva vill släppa vettiga titlar så går det vare sig att förvänta sig att användarna vill köpa den (oavsett pris) eller att tredjepartsutvecklare ska vilja satsa. Quest är den enda VR-plattformen som inte är mer eller mindre död, tyvärr

Skribent
Skrivet av Molotov:

Mycket synd att fler PS5 ägare inte hoppar på om det är antalet användare som är för få
Men PSVR2 är nog lite "för dyr" som ett PS5 tillbehör. En prissänkning skulle nog få fart på det, om Sony är intresserad.
Nån brist på spel finns det iaf inte.

Jag vidhåller att PSVR2 är för dyr. Folk idag har mindre pengar på grund av räntor och ökade hushållskostnader. Det är svårt att motivera att lägga flera tusen på en nöjesgrej, speciellt om du redan har lagt 6000 kr på en PS5. Strategiskt var det ett dåligt läge att släppa PSVR2 skulle jag säga, liksom mitt i en global ekonomisk kris.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

"PSVR2 fyller ett år den 22 februari. Det finns en hel del spel till maskinen och fler är på gång under 2024, men Sony själva är häpnadsväckande passiva med att bidra. De har bara gett ut tre (3) egna spel till sitt VR-headset (eller två: Gran Turismo 7 var redan släppt när det fick VR-stöd). Och de har noll nya spel utannonserade, så hoppet för PSVR2 ligger hos tredjepartsutvecklarna."

De har också investerat i ett flertal spel där även AAA är inkluderat, konstigt att inte nämna det?

Släppte Sony ens 3 egna spel till PS5 under första året?

Lite mer ontopic så kan jag dock tycka att Sony borde satsa hårdare på att hjälpa till med portningar, det är ju i deras intresse också att tillexempel RR kommer till plattformen.

Med det sagt så finns det i och för sig för mycket att spela ändå, så backloggen känns oändlig..

Medlem

Ja, den är alldeles för dyr tyvärr. Jag köpte första PSVR för 3000kr och då ingick även kameran och två spel. Om jag skulle köpa ett nytt headset idag så hade det blivit en Quest istället.

Medlem
Skrivet av pazu:

VR är helt ointressant. Det finns ingen anledning att titta i 3D.

Detta verkar ju vara en uppfattning de flesta har, det slår liksom inte igenom till den breda publiken.

Medlem
Skrivet av pazu:

VR är helt ointressant. Det finns ingen anledning att titta i 3D.

Antar att du inte är bilintresserad.. GT7 i VR med ratt o pedaler är bland det häftigaste jag har upplevt i spelvärlden. Fick rysningar i positiv bemärkelse när jag startade första racet och det räckte att köra 20 meter för att känna att det kommer vara otroligt svårt, om inte omöjligt, art lira direkt på TVn efter det. Fartkänslan och inlevelsen i VR går inte att beskriva med ord.

Sidenote: I bilspel känner jag ingen yrsel över huvud taget, men däremot gungar det till en del när jag provar andra VR-spel. Kanske för att karaktären är helt still i förarsätet (man kan vrida sig och titta i sidospeglar, mot bakrutan osv)

Medlem
Skrivet av pazu:

VR är helt ointressant. Det finns ingen anledning att titta i 3D.

Skrivet av lasselason:

Detta verkar ju vara en uppfattning de flesta har, det slår liksom inte igenom till den breda publiken.

Det är det som är grejen, folk måste fatta att det inte bara är att "titta i 3d".
Det ör stor skillnad mellan "titta i 3d" kallat 3dof som att "befinna sig och interagera i 3d" kallat 6dof.
Enkelt förklarat att spela i vr betyder inte att man spelar på samma sätt som man spelar ett vanligt spel och tittar på.
Förutom racing och flyg är de typen av spel få.
Och 3e person spel är endå 6dof spel så 3dof att bara sitta och titta är enbart vissa vr moddar på pc.
Men i det stora hela handlar det om att få PS5 ägare att köpa enheten, andra vr intresserade sitter på andra plattformar och en prissänkning skulle göra susen och kanske sony visar firstparty spel.
Många som testar VR tycker endå att det är bra det är bara frågan om man vill lägga ut vad det kostar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Märks att det bara var en enhet Sony hade plöjt ner för mycket pengar på för att inte släppa. Marknaden är helt ointresserad av VR och kostnadskalkylen ”Göra spel till alla PS5-ägare” mot ”Göra spel till de 20 spelare som lurades till att köpa VR” kommer aldrig resultera i de kvalitetsspel VR-förespråkarna hoppas på.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Detta verkar ju vara en uppfattning de flesta har, det slår liksom inte igenom till den breda publiken.

Har Xbox inte slagit igenom till den breda publiken? Tänkte eftersom Quest 2 säljer i högre takt än Xbox

Medlem
Skrivet av kebbe:

Märks att det bara var en enhet Sony hade plöjt ner för mycket pengar på för att inte släppa. Marknaden är helt ointresserad av VR och kostnadskalkylen ”Göra spel till alla PS5-ägare” mot ”Göra spel till de 20 spelare som lurades till att köpa VR” kommer aldrig resultera i de kvalitetsspel VR-förespråkarna hoppas på.

Marknaden är inte alls ointresserad av VR spel.
Vi har bla flertalet vr utvecklare i sverige både av spel mjukvara och även tillbehör.
Hade marknaden varit ointresserad av VR så hade det inte gptt runt och vid det här laget inte excisterat och nya spel och hårdvaru utvecklingen hade gått betydligt långsammare.
Dessutom vad gäller VR spelutveckling så görs många spel på samma sätt som spel gjordes förr.
Det görs inte för att mjölka med simpla metoder ala lootlådor och köp i appar.
VR spel utvecklas allt som oftast av små studios med kärlek för att skapa spelen dom vill.
Ja visst det blir en heldel experimentella småspel precis som indie-scenen på Steam men det blir också riktiga fullträffar.
Stor skala av VR spelarna är väldigt kritiska eftersom man behöver inte tex flera shooters som ser och spelas på samma sätt etc. Därför blir det många försök till nyskapande, som bpde ger negativa och positiva resultat.

Sen varför skulle Capcom göra Resident evil vr mode till sina senaste spel? Ja dom fått betalt av Sony men samtidigt måste det ju finnas en vilja hos Capcom.
Re VR Mode är ju dessutom 100ggr bättre än att sitta och fippla med kontrollen framför skärmen/TVn, det är absolut inte frågan om nå "sitta och titta"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det är en sådan grej man måste testa för att förstå. Jag köpte PSVR2 i december och jag har varit helt bortblåst av upplevelsen. Jag skulle kunna leva i VR haha
Sen att utveckla spel när spelarbasen fortfarande är liten, det kan vara svårt, men någon måste vara först för att marknaden ska växa.

Medlem

Känns lite som VR spel kommer bli som film, hur mycket 3D filmer går det på bio nu, en fluga som kom och försvann. 3Dtv borta oxå sedan länge...

Medlem
Skrivet av pazu:

VR är helt ointressant. Det finns ingen anledning att titta i 3D.

Tänk om du upplevde din omvärld genom en platt skärm sedd inne i ditt huvud.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Har Xbox inte slagit igenom till den breda publiken? Tänkte eftersom Quest 2 säljer i högre takt än Xbox

Varken senaste Xbox eller VR har väl egentligen slagit igenom bland de breda massorna. Man kan nog säga att de båda går en långsam död till mötes, det är liksom pyspunka.

Vad gäller VR så är det inget jag kommer sakna när det försvinner från marknaden, orimligt dyr, omständig och allmänt eländig fluga som aldrig flög. Som med 3D-skärmar så kommer det nog ändå finnas några enthusiast-produkter kvar även om tio år, däremot i stort inga spel när PS VR försvunnit.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Quest är den enda VR-plattformen som inte är mer eller mindre död, tyvärr

Trådlös VR är framtiden.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av pazu:

VR är helt ointressant. Det finns ingen anledning att titta i 3D.

Nu stämmer detta säkert inte men baserat på din kommentar så är en 3D-film i ”smartphone-VR” din enda egna upplevelse av mediet. Dvs inte VR.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Har Xbox inte slagit igenom till den breda publiken? Tänkte eftersom Quest 2 säljer i högre takt än Xbox

Senaste Xbox säljer väl inte stora mängder konsoler? Inte om man jämför med konkurrenterna, så svaret blir då nej?

Medlem

Inte rört mitt PSVR2 sen jag lirade ut Horizon Call of the Mountain, förvisso knappt spelat PS5 sen dess heller. Mitt quest 2 har varit nerpackat ännu längre. För mycket bök innan man kan lira tycker jag nog fortfarande, latmasken i mig då.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Känns lite som VR spel kommer bli som film, hur mycket 3D filmer går det på bio nu, en fluga som kom och försvann. 3Dtv borta oxå sedan länge...

Skrivet av Majoren:

Varken senaste Xbox eller VR har väl egentligen slagit igenom bland de breda massorna. Man kan nog säga att de båda går en långsam död till mötes, det är liksom pyspunka.

Vad gäller VR så är det inget jag kommer sakna när det försvinner från marknaden, orimligt dyr, omständig och allmänt eländig fluga som aldrig flög. Som med 3D-skärmar så kommer det nog ändå finnas några enthusiast-produkter kvar även om tio år, däremot i stort inga spel när PS VR försvunnit.

Det stadiet är redan förbi för länge sen.
Det är varken som 3d bio/tv eller har pyspunka mot en säker död.
PSVR är inte den största plattformen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det stadiet är redan förbi för länge sen.
Det är varken som 3d bio/tv eller har pyspunka mot en säker död.
PSVR är inte den största plattformen.

Nä, ditt önsketänkande bara.
Dels så har plattformarna mycket låg tillväxt över tid, sen så krymper även totalförsäljningen av VR plattformar. Senaste jag läste var har jag för mig att försäljningen i dollarvärde (nordamerika) för VR sjönk med 40% 2023 jmf 2022. Så det går ganska snabbt utför.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nä, ditt önsketänkande bara.
Dels så har plattformarna mycket låg tillväxt över tid, sen så krymper även totalförsäljningen av VR plattformar. Senaste jag läste var har jag för mig att försäljningen i dollarvärde (nordamerika) för VR sjönk med 40% 2023 jmf 2022. Så det går ganska snabbt utför.

Snarare önsketänk från "nej sägare".
Är ni rädda för att era favoritspel ska bli ersatta med VR spel? Nej ni kan vara lugna.
Ja inte så konstigt om försäljningen av VR Headsets sjönk under 2023.
Dyra datordelar mm gjorde det också, å nej går PC gaming mot en långsam död 😱
Du vet att dyra nish-produkter brukar inte sälja som smör i kristider.
Dessutom finns det ingen anledning att hålla på köpa nytt hela tiden, många har sånt som dom var nöjd med och dom som tänkte köpa väntade på nyare gen, som tex Quest 3.
Igen skulle plattformarna inte generera vinster till utvecklare skulle det inte finnas nått

Du vet att ditt älskade nintendo även experimenterar på området med patenter så sent som september 2023.
Varför köper inte du nya handhelds hela tiden ist för att hänga kvar i gamla switch?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tycker det finns väldigt många bra spel till PSVR2, nästan för många för jag har haft svårt att få tid att spela vanliga "platt" spel. Resident Evil spelen, GT7 och No mans sky kan uppehålla mig mer än ett år. Sedan finns det ju massor med andra bra spel att spendera tid på.

Så enligt mig är PSVR2 årets pryl 2023. Och jag har aldrig köpt så många spel till någon konsol som jag köpt för PSVR2. Är grymt nöjd med den!


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Förstår inte hur någon kan tro att det är lönsamt att göra nischade VR spel. Känner ingen som använder PSVR/2... Hur många enheter har dom sålt liksom? Och sen är det inte alla som har VR som kommer köpa just det spelet.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Allt handlar om vad man prioriterar här i livet. Jag tex kommer aldrig att lägga pengar på en dyr telefon eller en dyr bil. Men istället så har jag köpt 3 Psvr2 en till mig och mina barn. Sony har gjort det möjligt att spela både Resident Evil4 remake och Village på Psvr2an och 7 an är på väg att anpassas till den i år antagligen. Samt ett till Resident Evil spel tror att(inte säker). Sony har fixat så att dom spelen kommer utspridda verkar det som. Typ ett i halvåret. Och jag har planer på att köpa både pc och quest 3 senare i år. Kommer att flytta till hus och tänker fixa så att hela huset blir en man cave för mig och mina söner.

Medlem

Vi har ett Meta Quest 2 här hemma och jag tyckte det var i dyraste laget när det gäller VR (~4000:-). Ska man ha en PSVR2 kommer man ju inte undan så mycket billigare än 13000:- med en ps5 inräknad. Säkerligen en kanonprodukt men för den pengen blir den extremt nischad.

Medlem
Skrivet av robbis:

Förstår inte hur någon kan tro att det är lönsamt att göra nischade VR spel. Känner ingen som använder PSVR/2... Hur många enheter har dom sålt liksom? Och sen är det inte alla som har VR som kommer köpa just det spelet.

Bra spel säljer inte svårare än så. Så klart är inte alla spel bra och dom säljer förmodligen sämre, ingen skillnad från "vanliga spel".
du känner förmodligen ingen för ingen av dom har provat. om några provar brukar det alltid vara nån som blir frälst


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar