Stora ryktestråden för "Switch 2"

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jepp, är ju tyvärr så med mig med. Kommer inte kunna stå emot köp då man med Nintendo inte vet om/när de kan få för sig att släppa en uppdaterad variant, och kommer nog ha väldigt svårt att hålla mig från att köpa nya Switch på releasedagen.. Så himla trist dock ur vår synpunkt som konsumenter att man då köper två konsoler för totalt typ 800-900 dollar istället för att kunna köpa en dyrare Oled variant direkt för säg 500 dollar. Men dumma som vi är gör vi det ändå

Precis så! Jag spelar nog dubbelt så mycket handhållet som dockat så för mig är det värt mycket med en toppenskärm

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Jag vill också se en variant med OLED från start, men rykten säger ju att den enheten får vi vänta med. ”Bara $50”, visst, men vart landar lanseringspriset på i Sverige? Switch OLED landade på 4700 kr när den släpptes så Nintendo kanske inte vill att lanseringspriset landar för högt, och på så sätt prioriteras en Lite-modell som ligger billigare i produktionskostnad? Men vem vet, skrev ”en galen tanke” som rubrik av en anledning. 😅

Gamla rykten pekade på det, men nyare uppgifter visar att på grund av ett patentproblem så har de bytt panelpartner och att det antagligen blir OLED från början. Som tur är. Men nu ryktas det ju om en Switch Lite OLED så de kanske väntar med att släppa/uppgradera den versionen om NG Switch får en sådan istället.

Medlem

Läcka/rykte: NG Switch får 120hz-skärm! Samt kraftigt bättre batteri, men "bara" 8GB minne (RAM) och 64GB SSD. Verkar som prispunkten tidigare har siktats på $299 men nu ökats till $399. Vilket stämmer bra med tidigare rykten.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/gPvkhUxvlrQ

Läcka/rykte: NG Switch får 120hz-skärm! Samt kraftigt bättre batteri, men "bara" 8GB minne (RAM) och 64GB SSD. Verkar som prispunkten tidigare har siktats på $299 men nu ökats till $399. Vilket stämmer bra med tidigare rykten.

Jag kanske missade det men sa de något om oled eller lcd?

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Jag kanske missade det men sa de något om oled eller lcd?

Nej, det specificerades inte tyvärr men tidigare rykten har gjort gällande att de bytt paneltillverkare och kommer köra på OLED. Så jag sätter mina ören på det tills jag hör annat.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nej, det specificerades inte tyvärr men tidigare rykten har gjort gällande att de bytt paneltillverkare och kommer köra på OLED. Så jag sätter mina ören på det tills jag hör annat.

Håller tummarna 🥳

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Håller tummarna 🥳

Verkligen! Vore skönt att slippa skaffa en konsol vid lansering för att sen behöva byta upp sig när OLED-versionen kommer istället för att bara kunna köpa den direkt.

Verkar som Nintendo söker studios att samarbeta med spel inför NG Switch! Indie-titlar men också in house-projekt.

"I also know that Nintendo is actively meeting with independent developers to find new partners. Some of that is around publishing indie games, which Nintendo does from time-to-time, but it's also seeking studios that could work on some of its IP. Nintendo regularly works with third-party teams, including Bandai Namco, Team Ninja, Platinum Games, MercurySteam, WayForward and Grezzo. But the company is looking to add to that roster, and I know of three studios that are deep in conversation around making games based on Nintendo brands."

Konsolen verkar bli redo för lansering andra halvan av året, vilket stämmer bra med tidigare rapporter om höst-lansering! De ökade priserna stämmer också med tidigare rapporter. Tydligen har det med svag Yen att göra.

Medlem

Rykte: Xenoblade Chronicles X till NG Switch! Och med bc har vi då alla spelen i Switch-familjen?

Medlem

Flera storspel börjar gå Out of Print (OoP) och börjar tas bort från system från återförsäljare som Amazon osv. Detta kan tolkas på några sätt:

1. De vill skapa plats för kommande NG Switch och dess spel och inte låta äldre titlar ta för mycket fokus.
2. De vill göra dem svåråtkomliga och släppa dem i förbättrat skick (4k?) för NG Switch.

Men så kanske den troligaste anledningen (i kombination med de två första dock?):

3. De planerar för en Nintendo Selects-linje för Switch-spel som då kommer kunna säljas till lägre pris och hålla konsolen levande även efter huvudfokus förflyttas från den till nästa generations konsol.

Mer information om det 3D-Mario som förväntas lanseras med NG Switch!

"As was said before, this is EPD Tokyo's first full attempt at an open world game, and the game is said to look "Absolutely jaw-dropping".

I can confirm a few other new things as well:

Donkey Kong will appear in the game in some form. I'm unsure if he's playable, a boss, or an extended cameo of some sort. Given how Mario and DK have appeared as a pair in pretty much everything as of late, which includes the movie, LEGO sets, a remake of Mario Vs. DK, and now in theme park promotions, it only makes sense to continue that trend.

Luigi, Peach, Captain Toad and Pauline will all appear as well, though I'm unsure what roles they'll play in the game.

The other, much bigger detail is that the game is freakin' massive. The game's world is at least "FOUR TIMES LARGER than Odyssey's environments COMBINED" Holy crap.

The craziest part? You're going to be playing this game in 9-10 months. I'm psyched out of my mind here. It won't be too long until Nintendo starts to give details about their next console. Just wait a bit longer. We're almost there. More soon."

Hörde jag hype?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/gPvkhUxvlrQ

Läcka/rykte: NG Switch får 120hz-skärm! Samt kraftigt bättre batteri, men "bara" 8GB minne (RAM) och 64GB SSD. Verkar som prispunkten tidigare har siktats på $299 men nu ökats till $399. Vilket stämmer bra med tidigare rykten.

Verkar som detta bara varit spekulation och inte några egentliga uppgifter från någonstans (än någons fantasi) så vi kan fortsatt tro på 12GB RAM, 256-512GB SSD och 8" OLED som dock antagligen kommer vara 60hz och inte 120. Dock är det bara spekulation och inte heller verifierat på något sätt. Så det kan ju fortfarande bli antingen eller. Men känns inte som Nintendo skulle fokusera på en dyrare panel för högre framerate när det fokuset antagligen ändå är i dockat läge. Då kanske den skalar upp och kör snabbare i vissa enstaka titlar.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/MqSIkcIlipU?t=459

Verkar som detta bara varit spekulation och inte några egentliga uppgifter från någonstans (än någons fantasi) så vi kan fortsatt tro på 12GB RAM, 256-512GB SSD och 8" OLED som dock antagligen kommer vara 60hz och inte 120. Dock är det bara spekulation och inte heller verifierat på något sätt. Så det kan ju fortfarande bli antingen eller. Men känns inte som Nintendo skulle fokusera på en dyrare panel för högre framerate när det fokuset antagligen ändå är i dockat läge. Då kanske den skalar upp och kör snabbare i vissa enstaka titlar.

Video med bättre trovärdighet (med källa)

"SoC — NVIDIA Tegra 239 (Codename Drake)
litografi: 4N från TSMC"

"RAM-minne — 12 ~ 16 GB i LPDDR5 / X" (här är ju informationen från Gamescom att 12GB är vad som kommer vara i konsumenternas maskiner, medan devkits (som så ofta) har lite mer i 16GB för utrymme i utveckling och optimering.

"Skärm — 8 tum @ 1080p LCD (60 Hz)" Som jag skrev ovan är det troligast att de kommer köra 1080p 60hz och inte 120, dock verkar dessa uppgifter om LCD-panel leva kvar. Vet inte om det är gamla uppgifter eller om bytet av tillverkare som främst gör OLED-skärmar tippar över till att de uppgraderar direkt.

"Intern lagring — 256 ~ 512 GB" Osäkert här om det är någonting Nintendo inte bestämt sig för eller om det är samma visa med kund och devkits-skillnader bara.

Medlem

Förstår inte riktigt vad man tjänar på att gå från 1280x720 till 1920x1080 på en sådan liten skärm.
Hellre lite prestandaboost än minimal skärpa skillnad tänker jag eller mer batteritid.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Förstår inte riktigt vad man tjänar på att gå från 1280x720 till 1920x1080 på en sådan liten skärm.
Hellre lite prestandaboost än minimal skärpa skillnad tänker jag eller mer batteritid.

Blir batteritiden vettig i 1080p så gillar jag den uppgraderingen. Finns ju inget som hindrar då att tyngre spel renderas internt i 720p och kör AI-uppskalning, men vore trevligt med spel som MK8 och liknande i 1080p bärbart.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Blir batteritiden vettig i 1080p så gillar jag den uppgraderingen. Finns ju inget som hindrar då att tyngre spel renderas internt i 720p och kör AI-uppskalning, men vore trevligt med spel som MK8 och liknande i 1080p bärbart.

Hoppas att dem får till bra skalning i så fall. 1080P på så liten skärm är ändå rätt extremt, ser hellre bra flyt och batteritid än överdriven upplösning.

Men lyckas de lösa detta bra genom skalning så att det drar minimalt med resurser så är det väl ok, men man ska inte glömma att mellan 720P och 1080P så blir det mer än dubbelt så många bildpunkter. Switch gick väl ner i 480P ibland och till och med lägre i extrema fall.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Hoppas att dem får till bra skalning i så fall. 1080P på så liten skärm är ändå rätt extremt, ser hellre bra flyt och batteritid än överdriven upplösning.

Men lyckas de lösa detta bra genom skalning så att det drar minimalt med resurser så är det väl ok, men man ska inte glömma att mellan 720P och 1080P så blir det mer än dubbelt så många bildpunkter. Switch gick väl ner i 480P ibland och till och med lägre i extrema fall.

Spelen kan ju som sagt renderas native i vilken upplösning som helst, och fördelen med en skärm på säg 7 tum är ju att uppskalningsartefakter inte blir så framträdande som på en TV, men 1080p på 7 tum tycker jag gör tydlig skillnad och skärm med sådan upplösning borde väl i dessa dagar inte vars sån dyr komponent, däremot skulle ju typ 1440p eller 4K skärm på 7tum kännas rejält bortkastat.

Samtidigt så är det ju smart för Nintendo i marknadsföringssyfte, 1080p är en enkel siffra som alla förstår och som blir en fördel med Switch 2 över gamla Switch som blir lätt att framföra.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

The other, much bigger detail is that the game is freakin' massive. The game's world is at least "FOUR TIMES LARGER than Odyssey's environments COMBINED" Holy crap.

Hoppas faktiskt att detta inte stämmer. Tycker det är väldigt tröttsamt att alla spel bara ska bli större och större hela tiden. Inser ju att det borde vara bra att få mer valuta för pengarna men för mig gör det mig bara osugen på att ens börja på ett spel.

Medlem

Kul att det börjar surras lite mer om Mariospelet. Spännande, det är en kandidat till årets spel, helt klart.

Och hoppas verkligen att det stämmer med OLED, LCD känns inte lika hett längre.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/8eQNng_9LXg

Nytt rykte: NG Switch visas upp 11:e Januari!

Nu börjar man ana att ryktet om 11e Januari var påhitt och inget annat.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Nu börjar man ana att ryktet om 11e Januari var påhitt och inget annat.

Vad menar du? Det är ju en timme och tio minuter kvar på dygnet? Varför skulle inte Nintendo shadowdroppa den i absolut sista sekund?

"Nintendo Switch 2 to launch in September 2024!"

Medlem

För mig som gillade Star Fox Adventures på Gamecube så hoppas jag de gör nytt spel till NG (och OG?) Switch!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Vad menar du? Det är ju en timme och tio minuter kvar på dygnet? Varför skulle inte Nintendo shadowdroppa den i absolut sista sekund?

https://youtu.be/E24KgNVOGg4

"Nintendo Switch 2 to launch in September 2024!"

Verkar som det var mer PR-material för att få uppmärksamhet än läcka om när konsolen lanseras. September är dock fortfarande troligt!

Medlem

Håller med. September känns som en ganska rimlig teori.

Switch 2 är med stor sannolikhet utannonserat före både Direct i Juni (som lär va switch 2 fokuserat) och investor meeting i Maj. Men efter Direct i Februari. Vilket lämnar Mars och April

Att dom utannonserar det ett halvår före launch känns som det mest logiska. Så september eller oktober.

Skulle gissa något sånt här:

Februari: Direct (Switch)
Mars eller April: Switch 2 reveal
Maj: Investor meeting
Juni: Direct (Switch 2)

Sen är frågan om Switch 2 kommer ut före eller efter Direct i September.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Håller med. September känns som en ganska rimlig teori.

Switch 2 är med stor sannolikhet utannonserat före både Direct i Juni (som lär va switch 2 fokuserat) och investor meeting i Maj. Men efter Direct i Februari. Vilket lämnar Mars och April

Att dom utannonserar det ett halvår före launch känns som det mest logiska. Så september eller oktober.

Skulle gissa något sånt här:

Februari: Direct (Switch)
Mars eller April: Switch 2 reveal
Maj: Investor meeting
Juni: Direct (Switch 2)

Sen är frågan om Switch 2 kommer ut före eller efter Direct i September.

Håller med helt i stort sett allt där! Skulle tro att den släpps efter September-directen (om de inte skjuter upp till Oktober?) för att ha sista hype-tåg innan släpp!

Medlem

Lugnet före stormen?

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Lugnet före stormen?

Haha ja, det har varit ovanligt tyst nu ett tag så antagligen har Nintendo lyckats täppa igen de värsta hålen. Eller så finns det bara ingenting nytt att prata om. Kanske en kombination av de två. Men slutet av Februari och början av Mars kommer nog bli intressant av många anledningar!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Haha ja, det har varit ovanligt tyst nu ett tag så antagligen har Nintendo lyckats täppa igen de värsta hålen. Eller så finns det bara ingenting nytt att prata om. Kanske en kombination av de två. Men slutet av Februari och början av Mars kommer nog bli intressant av många anledningar!

Kommer alltid rykten närmare direct. Förmodligen lugnt denna vecka och kanske nästa vecka. Sen börjar fåglarna att vissla

Medlem

Jag tror som nämnt i en annan tråd på en release sensommaren eller hösten, baserat på mönstret att alla nordamerikanska släppdatum för Nintendo-konsoler från NES till Wii U har varit under månaderna augusti-november. Endast Switch har varit undantaget men det var ju under speciella omständigheter med tanke på hur hårt Wii U floppade. Och sedan 2006/Wii har Nintendo tydligen prioriterat NA-releasen framför JP. Så jag hade alltså tippat på en release tidigast augusti och senast november i år.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Kommer alltid rykten närmare direct. Förmodligen lugnt denna vecka och kanske nästa vecka. Sen börjar fåglarna att vissla

Ja, de tydligaste Switch 2-ryktena började ju efter förra årets februari Direct och Pokémon Presenten (varpå jag startade denna tråden, för snart ett år sedan) och Pyoro eller vad fågeln kallar sig brukar alltid komma med bra läckor inför sådana evenemang. Han har ändå 100% track reckord så han har uppenbarligen insider information och inte bara lösryckta gissningar.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/6ger4q8VKws

Verkar som det var mer PR-material för att få uppmärksamhet än läcka om när konsolen lanseras. September är dock fortfarande troligt!

Är uppgifterna egentligen sanna och Nintendo har bara försökt täcka upp läckan? Så kan det mycket väl vara! Vad tror ni?

Medlem

Tänk om dom håller på det, visar upp Switch2 i E3 tider och så dyker konsolen upp November.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skriv svar