Indie-förläggaren bakom Pillars of Eternity 2 stänger portarna

Robot
Indie-förläggaren bakom Pillars of Eternity 2 stänger portarna

Versus Evil lägger ned företaget.

#Versus-evil, #tiny-build


Medlem

Kan en utgivare ens vara indie? Som dessutom ägs av ett annat företag?

Indie är när utvecklaren är självständig från exempelvis utgivare etc.

Skribent
Skrivet av Jönsen:

Kan en utgivare ens vara indie? Som dessutom ägs av ett annat företag?

Indie är när utvecklaren är självständig från exempelvis utgivare etc.

Tror de bara hanterar Indie-utvecklare och tar in dem under sitt paraply. Har själv en kompis som jobbar så, dvs att de hjälper indie-utvecklare att publicera spelen. Kallar sig då också Indie-utgivare...men ja i sak har du rätt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tror de bara hanterar Indie-utvecklare och tar in dem under sitt paraply. Har själv en kompis som jobbar så, dvs att de hjälper indie-utvecklare att publicera spelen. Kallar sig då också Indie-utgivare...men ja i sak har du rätt.

Nu är vi inne på semantik men om en utvecklare väljer att använda sig av en utgivare så är utvecklaren per definition inte längre indie.

Idag används indie som ett begrepp för mindre spel men samtidigt orättvist att använda begreppet så pass brett när "riktiga" indie-utvecklare kämpar på själva för att behålla sin kreativitet, självständighet eller vad det än må vara.

Medlem

Väldigt tråkigt, jag gillade verkligen PoE2 när det kom.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Nu är vi inne på semantik men om en utvecklare väljer att använda sig av en utgivare så är utvecklaren per definition inte längre indie.

Idag används indie som ett begrepp för mindre spel men samtidigt orättvist att använda begreppet så pass brett när "riktiga" indie-utvecklare kämpar på själva för att behålla sin kreativitet, självständighet eller vad det än må vara.

Håller helt med. Indie betyder Independent, alltså utan utgivare. Tycker det borde finnas en egen klassifikation för mindre spel. Vi använder ju "AAA" och "AA" som klassifikationer - men jag antar att bara "A" kan bli lite förvirrande med tanke på att det används för så mycket annat.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av ProphReturned:

Väldigt tråkigt, jag gillade verkligen PoE2 när det kom.

Det kommer som tur är med all sannolikhet inte påverka en eventuell PoE 3 då IP numera ägs av Microsoft.

Som exempel agerade ju Paradox utgivare av PoE. Dock så äger Paradox IP't "Tyranny" så där lär vi inte få se en 2a från Obsidian om inte de säljer det till MS, vilket jag tycker är skittråkigt då det i mina ögon var bättre än PoE.

Skrivet av Broshimitsu:

Håller helt med. Indie betyder Independent, alltså utan utgivare. Tycker det borde finnas en egen klassifikation för mindre spel. Vi använder ju "AAA" och "AA" som klassifikationer - men jag antar att bara "A" kan bli lite förvirrande med tanke på att det används för så mycket annat.

B-spel


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Nu är vi inne på semantik men om en utvecklare väljer att använda sig av en utgivare så är utvecklaren per definition inte längre indie.

Idag används indie som ett begrepp för mindre spel men samtidigt orättvist att använda begreppet så pass brett när "riktiga" indie-utvecklare kämpar på själva för att behålla sin kreativitet, självständighet eller vad det än må vara.

Fast ordet "indie"/independent kommer ju från att mindre oberoende musikbolag gav ut andra artisters musik. Så kan det inte vara samma sak här! En mindre oberoende utgivare som ger ut andra utvecklares produkter.

Så länge varken utvecklaren eller utgivaren är styrda av varandra eller någon annan så är de ju oberoende och därmed "indie".

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Håller helt med. Indie betyder Independent, alltså utan utgivare. Tycker det borde finnas en egen klassifikation för mindre spel. Vi använder ju "AAA" och "AA" som klassifikationer - men jag antar att bara "A" kan bli lite förvirrande med tanke på att det används för så mycket annat.

Nja, jag vet inte om det finns någon vedertagen definition inom spel. Begreppet kommer ju från musikindustrin, där det förr fanns 6 stycken stora skivbolag (som i sin tur ägde diverse andra skivbolag och hade undertitlar som de använde som varumärken). Idag är det efter sammanslagningar bara tre stycken kvar och de har inte samma makt. Men om du gav ut musik på ett skivbolag som stod helt utanför dessa sex stora (Warner, EMI, Sony/CBS, BMG/RCA/Ariola, Universal/MCA och PolyGram) så var du independent. Men musiken gavs ju fortfarande ut på ett skivbolag.

I spelbranschen så har det inte funnits riktigt samma enorma konsolidering och oligopol, mycket för att det är billigare och enklare att ge ut spel än att distribuera fysiska skivor till hundratusentals butiker över hela världen.

Medlem
Skrivet av jawik:

Fast ordet "indie"/independent kommer ju från att mindre oberoende musikbolag gav ut andra artisters musik. Så kan det inte vara samma sak här! En mindre oberoende utgivare som ger ut andra utvecklares produkter.

Så länge varken utvecklaren eller utgivaren är styrda av varandra eller någon annan så är de ju oberoende och därmed "indie".

Jag vet vart det kommer från men tycker inte vi kan likställa musik- och spelbranschen i detta fallet. Tycker att @Aloysius svarade riktigt bra ovan angående indie inom musik gentemot spel.

Hur ska man kunna kontrollera att utvecklaren fortsätter vara självständig om de använder sig av en utgivare, det faller nästan av sig självt.

Men som sagt det är semantik, vi kommer aldrig komma överens och det finns nog inget rätt svar heller. Men enligt mig kan inte utgivare vara indie och utvecklare som använder sig av utgivare och/eller säljer sin självständighet i form av utomstående investeringar är inte heller indie.

Medlem

Härlig diskussion om semantik, undrar vad den kom ifrån.

Medlem

Det är inte direkt en skyddad titel det där med indie och både utvecklare, förläggare och ägare tjänar på att kalla sig eller något indie oavsett hur det står till bakom kulisserna.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Jag vet vart det kommer från men tycker inte vi kan likställa musik- och spelbranschen i detta fallet. Tycker att @Aloysius svarade riktigt bra ovan angående indie inom musik gentemot spel.

Hur ska man kunna kontrollera att utvecklaren fortsätter vara självständig om de använder sig av en utgivare, det faller nästan av sig självt.

Men som sagt det är semantik, vi kommer aldrig komma överens och det finns nog inget rätt svar heller. Men enligt mig kan inte utgivare vara indie och utvecklare som använder sig av utgivare och/eller säljer sin självständighet i form av utomstående investeringar är inte heller indie.

Går man på ordet i sig håller jag nog med dig. Men för att det ska vara hållbart bland spel som släpps känns det ändå logiskt att låta mindre utvecklare som får viss stöttning av små utgivare att kallas indie. Annars kommer ju begreppet försvinna i vanlig folkmun då nästan ingen av spelen som spelas av någon form av större publik är ju utan utgivare eller någon extern investerare.

Medlem
Skrivet av ProphReturned:

Väldigt tråkigt, jag gillade verkligen PoE2 när det kom.

Versus Evil har inte mycket med Pillars of Eternity att göra, så du kan gott luta dig tillbaka och invänta Obsidian Entertainment göra mer Pillars of Eternity under Microsofts vingar.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

Nåväl, hoppas stötta några värdiga spelmakare under 2024 och bör enligt typ tredje omnämnandet i bekantskapskretsen troligen prova Tyranny.
Tjipp osv.

1
Skriv svar