Fortsatta save-problem för Baldur's Gate 3, Xbox-supporten ger tips

Robot
Fortsatta save-problem för Baldur's Gate 3, Xbox-supporten ger tips

Spara rätt för att spara, så att säga.

#baldurs-gate-3


Medlem

De hade kanske lite bråttom för att kunna släppa spelet under Game Awards och tog lite genvägar med speltestningen?

Medlem

Hur vanligt är det här problemet? Och försvinner ALLA saves eller bara senaste osv? Jag sparar typ varannan sekund känns det som, och har aldrig avslutat spelet alls utan bara stängt ner xboxen i viloläge rakt av. Har jag haft tur som inte blivit av med nåt eller är det en ovanlig bugg just om spelet crashar (inte hänt mig än, peppar peppar)..

Medlem

“shut down” from the console menu and leave their Xbox connected to power."

Aldrig i livet att jag låter strömmen vara på.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

“shut down” from the console menu and leave their Xbox connected to power."

Aldrig i livet att jag låter strömmen vara på.

Står att den ska vara ansluten, inte påslagen.
Är väl ram-minnet eller "quick resume" som påverkas om man skulle koppla bort Xboxen från eluttaget.

---

Som med alla nya spel, så är det ett par månader till ett par år innan spelen har fått alla uppdateringar så dom är värda att spela.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Står att den ska vara ansluten, inte påslagen.
Är väl ram-minnet eller "quick resume" som påverkas om man skulle koppla bort Xboxen från eluttaget.

---

Som med alla nya spel, så är det ett par månader till ett par år innan spelen har fått alla uppdateringar så dom är värda att spela.

Samma sak när jag trycker av strömknappen på grenuttaget.
Quick resume brukar fungera ändå i andra spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Har inte haft problem på min box,,,, peppar peppar

Medlem

Ursh fy sådana här buggar är de värsta som finns, är typ gamebreaking för mig. Jag skulle nog inte orka spela om ifall mina saves försvann...

Medlem

Det går inte att klandra Larian för det. Jag menar de har ju begränsade resurser. De kan väl inte testa så att allt fungerar korrekt.

Obs. Ironi.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det går inte att klandra Larian för det. Jag menar de har ju begränsade resurser. De kan väl inte testa så att allt fungerar korrekt.

Obs. Ironi.

Fast Larian har väl inte möjlighet att släppa en firmware för Xbox? Det är gjort nu iaf.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av Azureye:

Fast Larian har väl inte möjlighet att släppa en firmware för Xbox? Det är gjort nu iaf.

Nope. Har inget med Xbox Series OS att göra. Endast spelet. De kan se till att inte släppa spel med gamebreaking buggar.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Nope. Har inget med Xbox Series OS att göra. Endast spelet. De kan se till att inte släppa spel med gamebreaking buggar.

"Hopefully, the next stage of the final fix will be pushed to consoles soon but it does look like it will be coming from Microsoft rather than a simple hotfix to the game itself."

Verkar ligga på Microsoft för tillfället. Men den som lever får se vad det beror på i slutändan.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av Azureye:

"Hopefully, the next stage of the final fix will be pushed to consoles soon but it does look like it will be coming from Microsoft rather than a simple hotfix to the game itself."

Verkar ligga på Microsoft för tillfället. Men den som lever får se vad det beror på i slutändan.

Det händer ju inte i något annat spel förutom BG3, så alla andra utvecklare har ju lyckats med detta på konsolen.

Sen att Microsoft löser det åt Larian visar ju tydligt hur dåliga Larian är på buggrättning. Något som också varit tydligt redan i dom andra versionerna.

Medlem
Skrivet av mr_Miyagi:

Det händer ju inte i något annat spel förutom BG3, så alla andra utvecklare har ju lyckats med detta på konsolen.

Sen att Microsoft löser det åt Larian visar ju tydligt hur dåliga Larian är på buggrättning. Något som också varit tydligt redan i dom andra versionerna.

Måste faktiskt säga att Larian har överträffat alla förväntingar vad det gäller att fixa buggar snabbt, samt tagit feedback och kommunicerat detta på ett oerhört bra sätt. Spelar på PC visserligen. Alltid tråkigt när ett bra spel inte funkar för vissa.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av Azureye:

Måste faktiskt säga att Larian har överträffat alla förväntingar vad det gäller att fixa buggar snabbt, samt tagit feedback och kommunicerat detta på ett oerhört bra sätt. Spelar på PC visserligen. Alltid tråkigt när ett bra spel inte funkar för vissa.

Att rätta över tusen buggar på tre veckor kan framstå som snabbt men... Hade dom varit snabba hade dom fixat dessa INNAN release, eller har dom missat alla tusen buggar när dom testat sitt spel? Hursomhelst dåligt och trist för spelet är bra annars.

Medlem
Skrivet av mr_Miyagi:

Att rätta över tusen buggar på tre veckor kan framstå som snabbt men... Hade dom varit snabba hade dom fixat dessa INNAN release, eller har dom missat alla tusen buggar när dom testat sitt spel? Hursomhelst dåligt och trist för spelet är bra annars.

Ett spel av den här storleken skulle ta år att fixa till perfektion. Med tanke på hur många olika sätt spelet går att spela, så måste nästan buggar upptäckas av spelare och rapporteras för att de ens ska veta att de existerar. Jag försvarar inte spel som släpps buggiga. Men jag kan vara realistiskt inställd till detta spelsläpp. Tycker Larian som studio har gjort ett bra jobb. Och blivit rättvist belönade för arbetet.

Hur många år i Early Access hade du tyckt var rimligt? Fem? Åtta?


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av Azureye:

Ett spel av den här storleken skulle ta år att fixa till perfektion. Med tanke på hur många olika sätt spelet går att spela, så måste nästan buggar upptäckas av spelare och rapporteras för att de ens ska veta att de existerar. Jag försvarar inte spel som släpps buggiga. Men jag kan vara realistiskt inställd till detta spelsläpp. Tycker Larian som studio har gjort ett bra jobb. Och blivit rättvist belönade för arbetet.

Hur många år i Early Access hade du tyckt var rimligt? Fem? Åtta?

Hade tyckt det var rimligt att vänta minst cirka tre veckor med PC/ps5 releasen tills dom hade fixat dom här 1000+ buggarna (Jag tror tillskillnad från dig att dom måste ha känt till många av dessa redan, alla 1000+ kan knappast ha kommit som en överraskning). Sen vänta med xbox release till sparfiler inte magiskt försvinner hadå också varit rimligt..

Jag har aldrig sagt att Larian inte förtjänar beröm för spelet men man måste också kunna kritisera det som inte varit bra. Det hjälper också Larian mer än att sticka huvudet i sanden och låtsas som att det inte finns några problem överhuvudtaget.

Medlem
Skrivet av mr_Miyagi:

Hade tyckt det var rimligt att vänta minst cirka tre veckor med PC/ps5 releasen tills dom hade fixat dom här 1000+ buggarna (Jag tror tillskillnad från dig att dom måste ha känt till många av dessa redan, alla 1000+ kan knappast ha kommit som en överraskning). Sen vänta med xbox release till sparfiler inte magiskt försvinner hadå också varit rimligt..

Jag har aldrig sagt att Larian inte förtjänar beröm för spelet men man måste också kunna kritisera det som inte varit bra. Det hjälper också Larian mer än att sticka huvudet i sanden och låtsas som att det inte finns några problem överhuvudtaget.

Nämen! Ser man på…

Tycker du på allvar att Larian har stuckit huvudet i sanden så undrar jag lite om du ens haft koll på deras sociala medier. Finns nog INGEN utvecklare som varit så öppen med problemen och åtgärdat snabbast möjligt. Nämn gärna ett par.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av Azureye:

<Uppladdad bildlänk>

Nämen! Ser man på…

Tycker du på allvar att Larian har stuckit huvudet i sanden så undrar jag lite om du ens haft koll på deras sociala medier. Finns nog INGEN utvecklare som varit så öppen med problemen och åtgärdat snabbast möjligt. Nämn gärna ett par.

Menade inte att Larian stuckit huvudet i sanden utan att många fanboys har som blundar för alla problem. Men visst jag kan ta upp några av alla problem/synpunkter jag har om du vill.. Dom flesta recensenter har ju redan tagit upp att det är väldigt mycket buggar (t.ex. FZ), så det kan väl inte komma som någon överraskning för dig?

Några allmänna grejer jag fortfarande stör mig på:

●En AI-companion slutar följa efter, händer rätt så ofta
●Kameran är otroligt svårhanterad och rent av dålig enligt mig, ibland är det omöjligt att attackera en fiende för att han står precis under en takbalk t.ex.
●Den kalkylerade chansen att träffa en attack verkar inte stämma för 5 öre

Några buggar jag råkat ut för:

●quests som inte avslutar på rätt sätt, t.ex. avenge the drowned, find arabellas parents, + i en annan quest, efter att jag räddat en person och pratar med companions så säger dom "vi måste rädda den här personen" som vi redan gjort alltså..
●sparfil blir korrupt, spelet krashar när jag försöker ladda sparfilen, får gå tillbaka till en tidigare sparfil och jag spelar alltså INTE på xbox
●lämnar camp och när jag kommer till tillbaka där jag var innan jag åkte till camp så är mina companions utspridda på olika våningar, någon till och med på taket!?
●jump är hyggligt buggat, det är inte alla gånger man landar där spelet påstår att man ska landa om man säger så

mm. mm.

Allt detta är alltså fortfarande problem efter senaste patch.

Det är kanske inget jätteproblem något av dom om man isolerar en specifik punkt men om man lägger ihop allting och inkluderar alla kraschar som inträffar då och då, fps dippar osv så kan jag förstå folk som väntar med att spela.

Medlem
Skrivet av Azureye:

<Uppladdad bildlänk>

Nämen! Ser man på…

Tycker du på allvar att Larian har stuckit huvudet i sanden så undrar jag lite om du ens haft koll på deras sociala medier. Finns nog INGEN utvecklare som varit så öppen med problemen och åtgärdat snabbast möjligt. Nämn gärna ett par.

Inser nu att du kanske ville att jag skulle ge exempel på utvecklare och inte problem. Men att skriva om en bugg på twitter hjälper inte mig som upplever buggen och gör inte spelet bättre på något sätt. Men visst dom är bra på att kommunicera, det har jag aldrig sagt något om.

1
Skriv svar