Google avslöjar de tio största spelsökningarna under 2023

Robot
Google avslöjar de tio största spelsökningarna under 2023
Medlem

Plats 1: "Sluta jiddra börja trolla!"


signatur

I drank what?

Medlem

Är väl inte konstigt kanske då det släpptes oerhört mycket fina spel under 2023, men känns lite som att Hogwarts Legacy drunknat lite i konkurrensen. Spelet vann väl ingenting på VGA? Och det kan jag tycka är lite synd. Jag hade en väldigt trevlig upplevelse med det där spelet och att det toppar en sådan här lista är kanske inte så konstigt då fanbasen är galet stor plus att det här någonstans var just det där spelet som så många gått och väntat på.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Plats 1: "Sluta jiddra börja trolla!"

The Legacy of Knäckehäxan.


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem
Skrivet av greb1989:

Är väl inte konstigt kanske då det släpptes oerhört mycket fina spel under 2023, men känns lite som att Hogwarts Legacy drunknat lite i konkurrensen. Spelet vann väl ingenting på VGA? Och det kan jag tycka är lite synd. Jag hade en väldigt trevlig upplevelse med det där spelet och att det toppar en sådan här lista är kanske inte så konstigt då fanbasen är galet stor plus att det här någonstans var just det där spelet som så många gått och väntat på.

Håller med.

Medlem
Skrivet av greb1989:

Är väl inte konstigt kanske då det släpptes oerhört mycket fina spel under 2023, men känns lite som att Hogwarts Legacy drunknat lite i konkurrensen. Spelet vann väl ingenting på VGA? Och det kan jag tycka är lite synd. Jag hade en väldigt trevlig upplevelse med det där spelet och att det toppar en sådan här lista är kanske inte så konstigt då fanbasen är galet stor plus att det här någonstans var just det där spelet som så många gått och väntat på.

Man ska inte glömma att Hogwarts Legacy blev en het potatis på internet på grund av politik och jag tror mycket av sökningarna kommer från det. Det säger inte mycket om kvalitén på spelet.

Avstängd
Skrivet av greb1989:

Är väl inte konstigt kanske då det släpptes oerhört mycket fina spel under 2023, men känns lite som att Hogwarts Legacy drunknat lite i konkurrensen. Spelet vann väl ingenting på VGA? Och det kan jag tycka är lite synd. Jag hade en väldigt trevlig upplevelse med det där spelet och att det toppar en sådan här lista är kanske inte så konstigt då fanbasen är galet stor plus att det här någonstans var just det där spelet som så många gått och väntat på.

Spelmedia har försökt begrava spelet lite för att man inte gillar J.K. Rowling längre och man försöker vara solidariska mot transpersoner.

Det blev inte ens nominerat i en enda kategori på The Game Awards så det kunde inte ha vunnit något. Inte ens action/adventure eller art direction vilket jag absolut tycker spelet borde varit nominerat i.

Gamergate 2.0 skulle behövas.

Medlem
Skrivet av Urbanusling:

Spelmedia har försökt begrava spelet lite för att man inte gillar J.K. Rowling längre och man försöker vara solidariska mot transpersoner.

Det blev inte ens nominerat i en enda kategori på The Game Awards så det kunde inte ha vunnit något. Inte ens action/adventure eller art direction vilket jag absolut tycker spelet borde varit nominerat i.

Gamergate 2.0 skulle behövas.

Spelet var helt enkelt inte sådär jättebra, så jag är inte förvånad över att nomineringarna uteblev. Ett helt okej spel i mellanmjölksklassen, men det stack ju inte direkt ut på någon front (förutom kanske som fan service). Jag tröttnade innan jag hann avsluta huvudstoryn och då skulle jag ändå klassa mig själv som ett HP-fan.

Medlem

Kul att Minecraft inte var med.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Avstängd
Skrivet av bronie:

Spelet var helt enkelt inte sådär jättebra, så jag är inte förvånad över att nomineringarna uteblev. Ett helt okej spel i mellanmjölksklassen, men det stack ju inte direkt ut på någon front (förutom kanske som fan service). Jag tröttnade innan jag hann avsluta huvudstoryn och då skulle jag ändå klassa mig själv som ett HP-fan.

Det var ett av de största spelsläppen i år och spel som Jedi: Survivor blev nominerat i Action/Adventure-kategorin.
Och oavsett övrig kvalitet på spelet var det också ett av de absolut snyggaste spelen.

Fanns enligt mig ingen kvalitetsmässig anledning till att spelet inte blev nominerat i någon kategori.
Anledningen var att man inte ville att folk skulle kunna rösta på spelet för då fanns risken att det skulle vunnit.

Medlem

Många av spelen i listan har ju mycket kontroversiellt bakom sig, sen tror jag att The Last of Us på listan är nog mer relaterat till TV-serien än själva spelet. Men även den har ju lite kontroversiella saker i år med tanke på PC optimeringen var dålig, om jag inte missminner mig. Känns som att bara få av spelen på listan är med där enbart pga hype.

Medlem
Skrivet av Urbanusling:

Spelmedia har försökt begrava spelet lite för att man inte gillar J.K. Rowling längre och man försöker vara solidariska mot transpersoner.

Det blev inte ens nominerat i en enda kategori på The Game Awards så det kunde inte ha vunnit något. Inte ens action/adventure eller art direction vilket jag absolut tycker spelet borde varit nominerat i.

Gamergate 2.0 skulle behövas.

Haha, jag hade ärligt talat förträngt det där. Som jag minns det dock så funkade det väl inte särskilt bra? Spelet sålde ju riktigt bra och minns att det var en rejäl backlash mot folk som försökte ge sig på diverse streamers som streamade spelet. Ja, jag uttryckte mig klumpigt, någon vinst kanske det inte förtjänade men några nomineringar kunde det gott ha fått.

Skrivet av bronie:

Spelet var helt enkelt inte sådär jättebra, så jag är inte förvånad över att nomineringarna uteblev. Ett helt okej spel i mellanmjölksklassen, men det stack ju inte direkt ut på någon front (förutom kanske som fan service). Jag tröttnade innan jag hann avsluta huvudstoryn och då skulle jag ändå klassa mig själv som ett HP-fan.

Det där är ju en smaksak, gick ju bra försäljningsmässigt som jag minns det? Sen att spelet kanske inte gjorde något nytt eller så är ju en diskussion som kan hållas i all evighet. Det var ju lite Ubisoftformulan i den där världen, men jag kan ärligt talat känna lite samma sak när det kommer till ett spel som Zelda TOTK exempelvis som mer bara var BOTW 2...

Medlem

Tycker också det är galet att hogwarts legacy inte blev nominerat till något.
Det var ett komplett, featurecomplete spel, som såg bra ut och lyckades överträffa förväntan. (Iaf på ps5)

Jag vet inte hur stark recensybias har i dessa sammanhang. Antagligen starkt? då fz tog ragnarök över elden ring. (Nej jag kommer aldrig släppa det, för det var helt orimligt)


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Urbanusling:

Spelmedia har försökt begrava spelet lite för att man inte gillar J.K. Rowling längre och man försöker vara solidariska mot transpersoner.

Det blev inte ens nominerat i en enda kategori på The Game Awards så det kunde inte ha vunnit något. Inte ens action/adventure eller art direction vilket jag absolut tycker spelet borde varit nominerat i.

Gamergate 2.0 skulle behövas.

Skrivet av Urbanusling:

Det var ett av de största spelsläppen i år och spel som Jedi: Survivor blev nominerat i Action/Adventure-kategorin.
Och oavsett övrig kvalitet på spelet var det också ett av de absolut snyggaste spelen.

Fanns enligt mig ingen kvalitetsmässig anledning till att spelet inte blev nominerat i någon kategori.
Anledningen var att man inte ville att folk skulle kunna rösta på spelet för då fanns risken att det skulle vunnit.

Antar att du har något som kan backa upp anklagelserna och inte plockat fram dem ur tomma intet.

Avstängd
Skrivet av Thane:

Antar att du har något som kan backa upp anklagelserna och inte plockat fram dem ur tomma intet.

Kan endast backa upp det med logiska resonemang. Alternativet skulle vara att någon på TGA erkänner att det var därför spelet inte var nominerat, men det kommer nog inte ske inom en snar framtid.

Inaktiv
Skrivet av Urbanusling:

Kan endast backa upp det med logiska resonemang. Alternativet skulle vara att någon på TGA erkänner att det var därför spelet inte var nominerat, men det kommer nog inte ske inom en snar framtid.

Ja att det mest sålda spelet (efter CoD nu kanske) under 2023 inte ens blir nominerat känns definitivt märkligt. Även om det var lite mekaniskt var det en helt fantastisk miljö. Tror definitivt 'kritiken' kan ha med att göra vilket är sorgligt.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Ja att det mest sålda spelet (efter CoD nu kanske) under 2023 inte ens blir nominerat känns definitivt märkligt. Även om det var lite mekaniskt var det en helt fantastisk miljö. Tror definitivt 'kritiken' kan ha med att göra vilket är sorgligt.

Då är det konstigt att inte CoD eller EA Sport FC blev nominerade.

Medlem

Jag står nog för hälften av sökningarna på Hogwarts legacy haha

Medlem
Skrivet av greb1989:

Är väl inte konstigt kanske då det släpptes oerhört mycket fina spel under 2023, men känns lite som att Hogwarts Legacy drunknat lite i konkurrensen. Spelet vann väl ingenting på VGA? Och det kan jag tycka är lite synd. Jag hade en väldigt trevlig upplevelse med det där spelet och att det toppar en sådan här lista är kanske inte så konstigt då fanbasen är galet stor plus att det här någonstans var just det där spelet som så många gått och väntat på.

Nja, så bra var det inte under Harry Potter magin. Tog man bort Harry Potter miljön var det ett riktigt tattigt action "rpg". Men det var mysigt ett tag.

Men vad tusan är Connections som är på plats 3?

Medlem
Skrivet av greb1989:

Är väl inte konstigt kanske då det släpptes oerhört mycket fina spel under 2023, men känns lite som att Hogwarts Legacy drunknat lite i konkurrensen. Spelet vann väl ingenting på VGA? Och det kan jag tycka är lite synd. Jag hade en väldigt trevlig upplevelse med det där spelet och att det toppar en sådan här lista är kanske inte så konstigt då fanbasen är galet stor plus att det här någonstans var just det där spelet som så många gått och väntat på.

Det betyder ingenting. Det är fortfarande ett av de bäst säljande spelen och är väldigt välgjort (har jag förstått, jag har inte spelat det själv). Så fråga dig själv, varför vann det inget? Var det ens nominerat?

Skrivet av dTexN:

Tycker också det är galet att hogwarts legacy inte blev nominerat till något.
Det var ett komplett, featurecomplete spel, som såg bra ut och lyckades överträffa förväntan. (Iaf på ps5)

Jag vet inte hur stark recensybias har i dessa sammanhang. Antagligen starkt? då fz tog ragnarök över elden ring. (Nej jag kommer aldrig släppa det, för det var helt orimligt)

Det blev inte nominerat pga identitetspolitik.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Det betyder ingenting. Det är fortfarande ett av de bäst säljande spelen och är väldigt välgjort (har jag förstått, jag har inte spelat det själv). Så fråga dig själv, varför vann det inget? Var det ens nominerat?

Det blev inte nominerat pga identitetspolitik.

Men alltså, jag är inget större fan av identitetspolitik, men den här grejen med att dra saker så himla långt måste någonstans få ett slut. Jag gillade spelet jättemycket, trots det kan jag ju ändå se att det inte någonstans gjorde något nytt eller speciellt egentligen? Det är en fantastisk värld och jag hade väldigt roligt i den, men att liksom få det där till någon form av konspirationsteori om att det inte blev nominerat pga av det som Rowling sagt...Nja va?

Det är ju samma mynt alltihop egentligen, några rasar över det Rowling sagt....Den andra sidan rasar över att spelet inte får det erkännande de tycker att det förtjänar pga folket som rasar över det Rowling har sagt...Kunde bara alla sluta vara så oerhört kränkta hela tiden och tagga ner lite så hade vi haft ett oerhört mycket skönare samhällsklimat.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Tycker också det är galet att hogwarts legacy inte blev nominerat till något.
Det var ett komplett, featurecomplete spel, som såg bra ut och lyckades överträffa förväntan. (Iaf på ps5)

Jag vet inte hur stark recensybias har i dessa sammanhang. Antagligen starkt? då fz tog ragnarök över elden ring. (Nej jag kommer aldrig släppa det, för det var helt orimligt)

Nu är ju inte Elden Ring så bra som folk vill få det till.
Open world delen tappade dom totalt efter halva spelet, bossarna va mediokra jämfört med tidigare spel, mycket copy paste bland mini bossarna i dungeons.
Spelet är inte dåligt men inte heller ett mästerverk.
Hoppas verkligen dom gör nästa mer linjärt men det tror jag inte tyvärr.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Nu är ju inte Elden Ring så bra som folk vill få det till.
Open world delen tappade dom totalt efter halva spelet, bossarna va mediokra jämfört med tidigare spel, mycket copy paste bland mini bossarna i dungeons.
Spelet är inte dåligt men inte heller ett mästerverk.
Hoppas verkligen dom gör nästa mer linjärt men det tror jag inte tyvärr.

Du behöver inte fortsätta trolla bara för att det var med i rubriken. Elden ring får alla andra spel att kännas irrelevanta. Men hey, det är min åsikt.

Medlem
Skrivet av vamp:

Du behöver inte fortsätta trolla bara för att det var med i rubriken. Elden ring får alla andra spel att kännas irrelevanta. Men hey, det är min åsikt.

Jag trollar inte, säger bara sanningen.
Släpp hypen och öppna ögonen om spelet så du kan se bristerna.

Avstängd
Skrivet av greb1989:

Men alltså, jag är inget större fan av identitetspolitik, men den här grejen med att dra saker så himla långt måste någonstans få ett slut. Jag gillade spelet jättemycket, trots det kan jag ju ändå se att det inte någonstans gjorde något nytt eller speciellt egentligen? Det är en fantastisk värld och jag hade väldigt roligt i den, men att liksom få det där till någon form av konspirationsteori om att det inte blev nominerat pga av det som Rowling sagt...Nja va?

Det är ju samma mynt alltihop egentligen, några rasar över det Rowling sagt....Den andra sidan rasar över att spelet inte får det erkännande de tycker att det förtjänar pga folket som rasar över det Rowling har sagt...Kunde bara alla sluta vara så oerhört kränkta hela tiden och tagga ner lite så hade vi haft ett oerhört mycket skönare samhällsklimat.

Tycker inte det är så långsökt att tro att de inte nominerade spelet på grund av J.K. Rowling.

Finns flera recensioner från stora publikationer där J.K. Rowlings åsikter uppenbarligen hade en inverkan.
WIRED gav spelet 1/10 exempelvis. Polygons recension handlade mer om vad Rowling var för människa än om spelet i sig. PC Gamers och Gamespots recensioner innehöll disclaimers om att man indirekt stöttade Rowling om man köpte spelet. Kotaku recenserade vad jag vet inte spelet alls utan hade istället en artikel skriven av en transperson om hur ruttet spelet och författaren är.

För mig är det lite som att trasha ett Call of Cthulhu-spel för att Lovecraft var rasist.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Jag trollar inte, säger bara sanningen.
Släpp hypen och öppna ögonen om spelet så du kan se bristerna.

Släpp hypen? Jag spelade Demon's soul innan det skrevs ett ord om From Software på svenska spelsajter (förutom en recension eller två gällande deras tidigare alster). Utan From software hade jag troligtvis inte ens varit en gamer idag, då hela spelindustrin var på väg i fel riktning där spel efter spel höll dig hårdare i handen och berättade exakt vad du förväntades göra. Kort sagt, det var inte ens kul att spela.

Demon's soul och framför allt Dark Souls väckte spelintresset på nytt. Äntligen kändes det belönande att spela igen. Äntligen en utvecklare som förstod värdet i att utforska både en spännande miljö, men även utforska olika sätt att ta sig an en utmaning. Du bestämde inte reglerna, utan fick förhålla dig till dem och anpassa dig. De visade att det går att berätta en gripande och spännande story utan att skriva dig på näsan med övertydliga och utdragna mellansekvenser.

Det konceptet lyckades de omvandla till ett open world-spel. De gav oss mer av allt, utan att tappa något av det som varit bra i tidigare titlar. På ett sätt är det jobbigt att Souls-spelen mer eller mindre blivit mainstream idag, men samtidigt är jag glad över varje sålt ex och varje pris de vinner för Elden ring.

Medlem
Skrivet av greb1989:

Det där är ju en smaksak, gick ju bra försäljningsmässigt som jag minns det? Sen att spelet kanske inte gjorde något nytt eller så är ju en diskussion som kan hållas i all evighet. Det var ju lite Ubisoftformulan i den där världen, men jag kan ärligt talat känna lite samma sak när det kommer till ett spel som Zelda TOTK exempelvis som mer bara var BOTW 2...

Att det gick bra försäljningsmässigt handlade nog främst om IP:t I kombination med att det faktiskt var ett helt okej spel med en stabil lansering. Håller med dig om nyskapandet, allt idag är ju mer eller mindre en kopia av något gammalt. I Hogwarts känns det dock som de inte riktigt byggde vidare på formulan, utan snarare tog några steg bakåt (kom igen, poppa ballonger och samla böcker var typ populärt 2002... zzz). Hade man istället minskat världen och fokuserat på det som gör HP grymt (t.ex. mer av karaktärerna, kurserna och slottet) så tror jag spelet hade kunnat gått från att vara endast "okej" till "ganska bra".

Medlem
Skrivet av Urbanusling:

Det var ett av de största spelsläppen i år och spel som Jedi: Survivor blev nominerat i Action/Adventure-kategorin.
Och oavsett övrig kvalitet på spelet var det också ett av de absolut snyggaste spelen.

Fanns enligt mig ingen kvalitetsmässig anledning till att spelet inte blev nominerat i någon kategori.
Anledningen var att man inte ville att folk skulle kunna rösta på spelet för då fanns risken att det skulle vunnit.

Jag spelar faktiskt Jedi: Survivor just nu och jag tycker det spelet trumfar Hogwarts på alla sätt och vis, men smaken är som baken.

Hogwarts var rätt snyggt och hade bra art direction, de var väl kanske de enda kategorierna som hade kunnat vara värt en nominering, men det var helt enkelt tuff konkurrens i år.

Medlem
Skrivet av vamp:

Släpp hypen? Jag spelade Demon's soul innan det skrevs ett ord om From Software på svenska spelsajter (förutom en recension eller två gällande deras tidigare alster). Utan From software hade jag troligtvis inte ens varit en gamer idag, då hela spelindustrin var på väg i fel riktning där spel efter spel höll dig hårdare i handen och berättade exakt vad du förväntades göra. Kort sagt, det var inte ens kul att spela.

Demon's soul och framför allt Dark Souls väckte spelintresset på nytt. Äntligen kändes det belönande att spela igen. Äntligen en utvecklare som förstod värdet i att utforska både en spännande miljö, men även utforska olika sätt att ta sig an en utmaning. Du bestämde inte reglerna, utan fick förhålla dig till dem och anpassa dig. De visade att det går att berätta en gripande och spännande story utan att skriva dig på näsan med övertydliga och utdragna mellansekvenser.

Det konceptet lyckades de omvandla till ett open world-spel. De gav oss mer av allt, utan att tappa något av det som varit bra i tidigare titlar. På ett sätt är det jobbigt att Souls-spelen mer eller mindre blivit mainstream idag, men samtidigt är jag glad över varje sålt ex och varje pris de vinner för Elden ring.

Som sagt du kan inte se bristerna i spelet då du håller FromSoftware som gudar.

Dom klarade inte av open world delen, fungerade bra första delen av spelet sen sprack det.
Bossarna tillhör dom sämre i deras spel.
Så som sagt släpp din FromSoftware hype så kanske du kan se bristerna i spelet.

Det finns så mycket dom kan göra bättre i Elden Ring men tyvärr blev det inte så, förmodligen för dom vill göra det ett spel för alla istället och då tappade dom det som gör dom bra.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Som sagt du kan inte se bristerna i spelet då du håller FromSoftware som gudar.

Dom klarade inte av open world delen, fungerade bra första delen av spelet sen sprack det.
Bossarna tillhör dom sämre i deras spel.
Så som sagt släpp din FromSoftware hype så kanske du kan se bristerna i spelet.

Det finns så mycket dom kan göra bättre i Elden Ring men tyvärr blev det inte så, förmodligen för dom vill göra det ett spel för alla istället och då tappade dom det som gör dom bra.

Allt du skrev är bara din åsikt, sluta prata som att precis alla som spelade Elden Ring tycker som du. Av det extremt positiva mottagandet spelet fick att döma är du en väldigt liten minoritet, och det brukar bli så med gigantiska succéer, de får sina haters.

Håller med om att spelet har brister, det har alla spel men trots sina brister var det enligt de flesta 2022 års bästa spel, många (jag själv inräknad) anser det vara det bästa tv-/datorspelet som gjorts.

Jag tyckte vissa av bossarna i spelet var bland de bästa From designat och deras open world det absolut mest intressanta och roligast att utforska av alla open world spel jag spelat, i början, i mitten och i slutet.

Vad gör min åsikt fel och din rätt i detta fall?

12
Skriv svar