YouTubes plan slår tillbaka, folk installerar bättre annonsblockerare

Medlem
Skrivet av phi:

Som jag fattar det så blir det att extensions till Chrome behöver genomgå en form av revision av Google innan de får släppas eller kan uppdateras. Det gör att inga uppdateringar till annonsblockerande extensions till Chrome kommer att någonsin bli godkända och Google kommer praktiskt taget att döda alla extensions som de inte vill se till Chrome.

Det finns så klart bra saker med Manifest V3 också då det förhoppningsvis ökar säkerheten. Men vi kan mest troligen glömma alla former av annonsblockerare framöver.

Tack för svar.

Tvivlar på att detta kommer att ske då Chrome kommer att dö som produkt om så gör, vilket är knepigt då Chrome är standarden idag sett till webbläsare.

Google är svin på många sätt, men här tror jag att de kommer att tänka istället för att känna. Kan ha fel, som vanligt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Moderator | Testpilot
Skrivet av uberpwnage2.0:

Visst kan vi väl göra ett försök att hålla detta till att snacka om Youtube och annonsblockerare? Jag kanske är för mycket av en "NPC" men jag förstår inte hur vi snubblar in på politik, yttrandefrihet* och folkmord

Då påminner vi igen


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Vänd på kakan. Hade du velat jobba helt gratis? Klart att CC (content creators) ska ha någon slags belöning för sitt jobb. I vår värld är det just pengar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Moderator | Testpilot
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Vänd på kakan. Hade du velat jobba helt gratis? Klart att CC (content creators) ska ha någon slags belöning för sitt jobb. I vår värld är det just pengar.

Hade ju varit önskvärt om bara antalet visningar hade kunnat generera pengar. Annonser verkar vara den enda bra lösningen för kreatörer, men det är otroligt störigt för oss som bara tittar. Antingen att man måste titta på en annons innan videon ens börjar, eller en mitt i.

FZ klarar sig inte utan annonser heller. Dock så måste du inte se en annons innan du tar dig in på sidan, eller medan man läser en artikel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Hade ju varit önskvärt om bara antalet visningar hade kunnat generera pengar. Annonser verkar vara den enda bra lösningen för kreatörer, men det är otroligt störigt för oss som bara tittar. Antingen att man måste titta på en annons innan videon ens börjar, eller en mitt i.

FZ klarar sig inte utan annonser heller. Dock så måste du inte se en annons innan du tar dig in på sidan, eller medan man läser en artikel.

Annonserna på FZ är tillräckligt stora för att jag inte ska kunna läsa artiklarna direkt utan måste scrolla ner. Så på telefonen måste jag se dem innan jag läser.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Hade ju varit önskvärt om bara antalet visningar hade kunnat generera pengar. Annonser verkar vara den enda bra lösningen för kreatörer, men det är otroligt störigt för oss som bara tittar. Antingen att man måste titta på en annons innan videon ens börjar, eller en mitt i.

FZ klarar sig inte utan annonser heller. Dock så måste du inte se en annons innan du tar dig in på sidan, eller medan man läser en artikel.

Restriktionerna är just för att få folk att betala. Jag hade nog hellre sett att man valde att enbart ha en betallösning så hade man sluppit det här. Ingen gillar reklam. Det är en förlegad kommersiell affärsprodukt som tyvärr fortsätter vara effektiv i dessa "moderna" tider.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Moderator | Testpilot
Skrivet av Thane:

Annonserna på FZ är tillräckligt stora för att jag inte ska kunna läsa artiklarna direkt utan måste scrolla ner. Så på telefonen måste jag se dem innan jag läser.

Så vitt jag vet har vi inga annonser i artiklarna så dem kan man läsa utan problem. Att scrolla framsidan via mobilvarianten av sajten gör att man stöter på annonser i "flödet" ja, men de finns där på vanliga sidan också vilket borde utgöra ett likadant problem för dig. Även på desktop-sidan så är de ofta större i storlek än artikeln, dock klämmer i väl in 3-5 st innan en annons kommer.

Använder inte mobilvarianten mycket så kan inte säga allt för mycket om den.

Som Walter var inne på här innan kommer man nog inte ifrån det då majoriteten av pengarna som kommer in för de flesta nu för tiden är annonser, även om intäkterna där varit lägre generellt för alla.

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Restriktionerna är just för att få folk att betala. Jag hade nog hellre sett att man valde att enbart ha en betallösning så hade man sluppit det här. Ingen gillar reklam. Det är en förlegad kommersiell affärsprodukt som tyvärr fortsätter vara effektiv i dessa "moderna" tider.

Jag hade då inte betalat för att titta på Youtube i alla fall. Exakt anledning är svår för mig att skriva ut. Det kanske är något underliggande i att det alltid varit gratis att använda och att börja betala nu för att få samma typ av innehåll.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Det handlar om integritet och stå upp mot storföretagen som (fortfarande) utnyttjar med trackers och har detaljerad bild av dig. De har nästintill monopol. Som säljer all möjlig data där vi fortfarande har lite att säga till om. Jag vill inte heller att de ska veta vad jag kollar på. Litar inte en sekund på dem. Sedan censurerar de och behandlar sina kreatörer dåligt.

Ja visst, nu är det så att vi nyttjar det frekvent i familjen och att det redan för många år sedan blev ohållbart med annonser. Är inte heller särskilt stort fan av tech-jättarna och det beror främst på hur de skött sig vad gäller att samma regler ska gälla för alla, dvs. den aktivistiska styrningen är ett större problem tycker jag men det går ju också hand i hand med hur man hanterar data och vad man gör med den.

De har alla en unik maktposition med väldigt stor påverkan där lagar och regler inte följt med i länderna, så att bara hävda att det är "privata" företag och att de får göra som de vill är väldigt naivt i sammanhanget. Det spelar ingen roll om någon gör en sökmotor som är världsbäst för ingen kommer konkurrera ut google. Samma sak med sociala medier, och precis därför jag tycker Musks köp av twitter var briljant. Om så X går i graven har han gjort världen och demokratin en stor tjänst, vilket han själv antytt var en stor anledning till att han köpte det.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Hade ju varit önskvärt om bara antalet visningar hade kunnat generera pengar. Annonser verkar vara den enda bra lösningen för kreatörer, men det är otroligt störigt för oss som bara tittar. Antingen att man måste titta på en annons innan videon ens börjar, eller en mitt i.

FZ klarar sig inte utan annonser heller. Dock så måste du inte se en annons innan du tar dig in på sidan, eller medan man läser en artikel.

Det är bara för "clickbaity" creatörer.
Seriösa creatörer tjänar pengar på donationer på olika sätt.
Dessa creatörer skulle kunna överleva på vilken plattform som helst om det inte var så att youtube blivigt för stort.
Google "dont be evil" gäller inte längre utan det är google som håller i pekpinnen, rätta dig eller så försvinner man.
Det finns en massa kreatörer som gärna skulle rensas ut utan reklamen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag vet inte om det är för att kontot som jag använder är 15-20 år gammalt och därför har hamnat mellan stolarna men jag har ganska lite reklam på det överlag. Upplever i alla fall det så. Jag har ett annat konto där jag mestadels kollar spelrelaterade guider för att få platinum och liknande och där känns det som att det är vanligare med reklam.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Det viktiga är att vi förstår vad den riktiga boven är här.
Vi har våra system för att det ska göra det möjligt för oss att leva i sån här avancerad värld. Ibland så är inte de system vi har implementerat helt korrekta, vissa tycker vi ska följa då de som är mest insatta, att vara lite ödmjuka och inse att vi inte vet mest om ämnet. Medans vissa tycker vi ska ta eget ansvar, tro på att vi vet bäst själva och följa våran egna uppfattning.
Vem är då boven i dramat?
Det är du. Du är den som inte ser den andra sidan, du är den som fördömmer. Du är den som gör så att vi inte har det bättre, du är den som gör så att saker inte funkar. Alltid du. Förstå dig själv och andra, skyll inte på dem, skyll inte på dig. Bli vuxen.

Medlem

Det som stör mig är när de kommer mitt i videon på konstiga sätt. Om all reklam bara var i början eller slutet hade det varit bättre.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det som stör mig är när de kommer mitt i videon på konstiga sätt. Om all reklam bara var i början eller slutet hade det varit bättre.

Ja, en gång såg jag ett musikklipp (kollar mest gamla Kent-konserter förutom spelrelaterade klipp) där det avbröts två gånger för två varsina reklamklipp under fem minuter och det kändes outhärdligt och dessutom bli avbruten mitt i en låt. Då känns det inte ok.

Medlem

Många bakar ju in reklam i sina klipp idag vilket är omöjligt att automagiskt blockera. Det är mer okej i mina ögon då det inte känns lika abrupt som ett reklamavbrott från tredje part oftast gör.

Lösningen är egentligen enkel, betala för dig så slipper du reklam. Dessvärre så är många av oss snåla och då måste reklam finnas så att pengar kommer in.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Tror inte en enda större YT-kanal föredrar YT-Premium över Patreon eller liknande. Stödjer alla kanaler jag följer via (mestadels) Patreon eller e-shops. Ser i snitt två till tre klipp per dag på YT, känns inte som Premiums kostnad är värt det. Kommer avaktivera Ublock på tuben när annonserna blir mindre invasiva.

SC/FZ har ett perfekt system. Visst, har varit ett par fall av störande annonser men överlag är dessa siter suveräna exempel på bra balans.
Edit* Formulering.

Inaktiv

Ett annat är marknadsföringen i sig. De använder psykologer och knep för att få oss att köpa saker vi inte behöver. Det gör också att jag är principiellt emot en viss typ av marknadsföring på grund av dess manipulativa element. Sedan förstår jag att företag måste visa upp sina produkter. Vi som samhälle måste fråga oss om det går att göra på ett annat sätt

123
Skriv svar