YouTubes plan slår tillbaka, folk installerar bättre annonsblockerare

Avstängd
YouTubes plan slår tillbaka, folk installerar bättre annonsblockerare

People are scrambling to find a better ad blocking alternative. YouTube’s crackdown on ad blockers is causing users to uninstall the software in record numbers. However, an even higher number of users are instead turning to better ad blockers that won’t trigger YouTube’s warning. Some users are even going as far as to switch to a new browser.
https://www.androidauthority.com/youtube-ad-block-installs-33...
Vad säger ni om Youtubes plan att stoppa annonsblockerare slår tillbaka mot dom? Iom att Youtube är emot yttrandefrihet så är jag personligen glad.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem

Jag kunde och kan leva med korta reklamer före och efter men mitt i en video vägrar jag. Brave browsern fungerar utmärkt fortfarande, även på twitch.

Är så van att köra blockering numer att jag blir förvånad när jag kikar via appen på mobilen och reklamen dyker upp 😄


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Var kommer yttrandefrihet in i det hela?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag har väldigt svårt att förstå kravet att man ska få allt gratis utan eftergifter?

Vill du använda en tjänst gratis? Acceptera då deras villkor med reklam..

..eller betala för Premium å slipp reklam, lätt värt det om man använder YT mycket.

Medlem

Vill ju egentligen inte stödja YT/Google finansiellt, men ads innan klippet börjar är väl rimligt. Men inte massa avbrott mitt i.

Medlem

Förstår nog egentligen inte. Klart att YouTube kan kräva användare att se på reklam om de inte betalar? Varför är det yttrandefrihet eller allas rätt att få gratis content på YouTube? Det förstår väl alla att det inte finns en tjänst som kan betala kostnaderna om allt är gratis? 🤔

Sen om man väljer att lägga tid på att gå runt deras blocker eller liknande så fine, det får stå för varje individ. Men försöker inte moralisera eller vända detta till allas rättighet eller det korrekta valet. Precis som piratkopiering. Gör det om det nu är så, men det blir knasigt när man ska rättfärdiga beteendet.

Medlem

Youtubes reklammängd har ökat så galet mycket att jag var på vippen att skaffa det billigaste alternativet Premium Lite innan de tog bort det helt och hållet och gick på storoffensiv mot reklamblockerare. Så länge uBlock Origin funkar på datorn så använder jag det, kollar jag på teven eller telefonen står jag snällt ut med avbrotten. Besöker inte Youtube så mycket att det är värt 12€ i månaden.

Edit för att hålla mig till topic: Jag hoppas ju det här resulterar i att de backar lite och erbjuder ett billigare alternativ igen enbart för att få bort reklam i videor. Youtube Music skiter jag i.

Edit igen: Jaha, trådskaparen är en sån. Här hoppades man på en intressant diskussion om rimliga reklammängder och så börjar det härjas om "wOke CEnsUr" redan på första sidan.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Medlem

Sättet google leverera reklam och vad de leverera är ett problem så adblock är väl det naturliga?

Men gillar ni malware reklam och vuxet innehåll riktat mot barn så visst försvara google, mängden reklam känner jag är en annan fråga men alphabet går fet bort att lita på åtminstone för mig.

Btw premium lite var väl en ok ide tills man tvingade med skit tjänster som youtube music och dödade andra google produkter samt nästan dubblade priset så nej tack till RED, Premium eller vad den för dagen heter.

Edit: För mig var valet enkelt att titta mindre/inget på youtube efter allt de hållt på med. Finns mycket annat i tillvaron än just den hemsidan.

Releasehästryttare
Skrivet av Pettor:

Förstår nog egentligen inte. Klart att YouTube kan kräva användare att se på reklam om de inte betalar? Varför är det yttrandefrihet eller allas rätt att få gratis content på YouTube? Det förstår väl alla att det inte finns en tjänst som kan betala kostnaderna om allt är gratis? 🤔

Sen om man väljer att lägga tid på att gå runt deras blocker eller liknande så fine, det får stå för varje individ. Men försöker inte moralisera eller vända detta till allas rättighet eller det korrekta valet. Precis som piratkopiering. Gör det om det nu är så, men det blir knasigt när man ska rättfärdiga beteendet.

Inte kolla på ads = piratkopiering? Nu lugnar vi ner oss ett snäpp här ...

Avstängd
Skrivet av Hipshot:

Var kommer yttrandefrihet in i det hela?

Givetvis syftar jag på att jag är glad att det är bakslag för Youtube som infört censur, blockat många konservativa, woke och liknande bs är tillåtet utan censur. Dessutom förbjudet att vara emot covid vaccin, även om man har starka skäl att var emot det.
"Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say."
Snowden
"Instinctively, if something is in a public space, why should some content be restricted? Why should a company make that decision?"
Open Rights Group


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Skribent

Jag har inget emot reklam för att finansiera en kommersiell tjänst. Men mängden reklam har blivit bisarr. 2 x 20 sek innan ett klipp på 2 minuter. Sedan en midroll på 15 sek. Kom igen liksom.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av Spelentusiast:

Givetvis syftar jag på att jag är glad att det är bakslag för Youtube som infört censur, blockat många konservativa, woke och liknande bs är tillåtet utan censur. Dessutom förbjudet att vara emot covid vaccin, även om man har starka skäl att var emot det.

youtube är ett företag, en privat plattform som bestämmer sina egna regler. det har absolut 0 med yttrandefrihet att göra. jag föreslår att du spenderar mindre tid på internet och drar ner på amerikanska identitetskrigsfloskler.

Avstängd
Skrivet av quadratis:

youtube är ett företag, en privat plattform som bestämmer sina egna regler. det har absolut 0 med yttrandefrihet att göra. jag föreslår att du spenderar mindre tid på internet och drar ner på amerikanska identitetskrigsfloskler.

Jag föreslår att du kollar upp fakta innan du kommer med bs om amerikanska identitetskrigsfloskler, omänskligt att ignorera många folkmord USA har begått och fortfarande begår i världen. Om något är i ett offentligt utrymme visst innehåll skall inte begränsas. Ett företag skall inte ha rätt att fatta det beslutet.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Redaktör
Skrivet av Spelentusiast:

Jag föreslår att du kollar upp fakta innan du kommer med bs om amerikanska identitetskrigsfloskler, omänskligt att ignorera många folkmord USA har begått och fortfarande begår i världen. Om något är i ett offentligt utrymme visst innehåll skall inte begränsas. Ett företag skall inte ha rätt att fatta det beslutet.

Det finns bättre ställen än spelsiten FZ att diskutera folkmord på.

Yttrandefrihet betyder att man har rätt att säga vad man vill (inom lagens ramar). Det är inte samma sak som rätten att säga det överallt. Och Youtube är som sagt ett privat företag, ingen offentlig plats. Samma sak med FZ: vi är privatägda, och har därmed rätt att bestämma innehållet.


signatur
Medlem

Visst kan man vara irriterad på Mega corporations som Youtube, men samtidigt går en del av reklamintäkterna till skaparna som förser oss med materialet. Svårt att straffa YouTube utan att även straffa content creators.

Och, ja, jag vet att de får en alldeles för liten del av kakan, men den diskussionen gynnas inte heller av att helt strypa den lilla inkomsten de har.

Medlem
Skrivet av Devan:

Inte kolla på ads = piratkopiering? Nu lugnar vi ner oss ett snäpp här ...

Vilket jag heller inte sa. Utan det jag sa är att man gärna försöker rättfärdiga piratkopiering på samma sätt som man rättfärdigar blockering av ads, när båda uppenbart är problematiska att rättfärdiga. Det sa jag och det är inte samma sak som att säga att piratkopiering och ads är lika problematiska eller vad du nu menar med ditt uttalande.

Det är ju precis detta clickbait är. Ta en jämförelse / nyans och förvränga till något sensationellt o svart-vitt. Tycker att om man läser min text står det inte på något sätt att piratkopiering och blocka ads är samma sak. Hrmpf.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Jag kunde och kan leva med korta reklamer före och efter men mitt i en video vägrar jag. Brave browsern fungerar utmärkt fortfarande, även på twitch.

Är så van att köra blockering numer att jag blir förvånad när jag kikar via appen på mobilen och reklamen dyker upp 😄

Tack för tips, bytte till Brave och nu behöver jag ingen block-adon alls för att slippa all reklam

Skrivet av Lord Silver:

Jag har väldigt svårt att förstå kravet att man ska få allt gratis utan eftergifter?

Vill du använda en tjänst gratis? Acceptera då deras villkor med reklam..

..eller betala för Premium å slipp reklam, lätt värt det om man använder YT mycket.

Förväntar mig inte att få allting i livet gratis, men när de ska inleda ett klipp på kanske fem minuter med två reklamklipp, avbryta mitt i för minst ett klipp och sen avsluta med ytterligare ett (det är iofs lätt att bara klicka sig vidare till nästa video för då är en ju ändå klar men ändå) känns det väldigt drygt. Det är en sak när en kan välja att supporta vissa kanaler en gillar och följer, men här känns det som de försöker tortera en till att betala för Premium - som förutom reklamfritt inte har någonting jag känner behov av. Och med så stram ekonomi som jag har så känner jag inte att jag har utrymme att kasta ut på saker som Youtube.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Visst kan man vara irriterad på Mega corporations som Youtube, men samtidigt går en del av reklamintäkterna till skaparna som förser oss med materialet. Svårt att straffa YouTube utan att även straffa content creators.

Och, ja, jag vet att de får en alldeles för liten del av kakan, men den diskussionen gynnas inte heller av att helt strypa den lilla inkomsten de har.

Tills google bestämmer sig för att stänga ner kanalen.
Det krävs inte mycket för att google ska radera bort dig och allt ditt innehåll du skapat på youtube.
Jag tycker det är/kan bli ett problem, det är för stora företag med makt över för många enskilda individer.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Inte haft en annons/reklam på Youtube sedan det introducerades på telefonen eller datorn tack vare lite alternativ, får panik varje gång jag försöker använda någon annans Youtube som inte har.

Det Youtube har blivit är inget jag vill stödja, men har inget alternativ än att använda det då det inte finns någon annan platform.

Det känns som de klarar sig.

Inaktiv

Slutar Alphabet samla in information om dig om du betalar? Svar nej.

Giga företagen som samlar in massa information utan tillåtelse, konsument fientliga tjänster och monopol liknande status kan kyssa det svarta hålet. Länge leve piraterna!

Medlem
Skrivet av Bennii:

Visst kan man vara irriterad på Mega corporations som Youtube, men samtidigt går en del av reklamintäkterna till skaparna som förser oss med materialet. Svårt att straffa YouTube utan att även straffa content creators.

Och, ja, jag vet att de får en alldeles för liten del av kakan, men den diskussionen gynnas inte heller av att helt strypa den lilla inkomsten de har.

Med tanke på hur vanligt det är att YouTube stänger ned reklamintäkter för kreatörer (oftast när videon är som mest populär vid release) till förmån för falska copyright-anmälningar eller att stoppa pengarna i fickan själv så är det ju smått oseriöst att peka på att kreatörer skadas av adblock.

Sponsrat innehåll, inbäddad reklam och tjänster som Patreon har sedan länge tagit över hos kreatörer som vill säkra sin inkomst. YouTube trycker ut allt mer påträngande reklam för att de genom sin egen vanskötsel av personerna som står för deras innehåll till slut funnit sig utfrysta från de riktiga pengarna.

Avstängd
Skrivet av Spelentusiast:

People are scrambling to find a better ad blocking alternative. YouTube’s crackdown on ad blockers is causing users to uninstall the software in record numbers. However, an even higher number of users are instead turning to better ad blockers that won’t trigger YouTube’s warning. Some users are even going as far as to switch to a new browser.
https://www.androidauthority.com/youtube-ad-block-installs-33...
Vad säger ni om Youtubes plan att stoppa annonsblockerare slår tillbaka mot dom? Iom att Youtube är emot yttrandefrihet så är jag personligen glad.

Vi som använder ublock behövde bara slå på "do not track request" för att komma runt deras skit. På Twitch tror jag dock det inte finns något sätt att bli av med reklamen, så det är konstigt att YT inte bara kan använda samma metod som de gör.

Reklam är verkligen cancer.

Skrivet av Spelentusiast:

People are scrambling to find a better ad blocking alternative. YouTube’s crackdown on ad blockers is causing users to uninstall the software in record numbers. However, an even higher number of users are instead turning to better ad blockers that won’t trigger YouTube’s warning. Some users are even going as far as to switch to a new browser.
https://www.androidauthority.com/youtube-ad-block-installs-33...
Vad säger ni om Youtubes plan att stoppa annonsblockerare slår tillbaka mot dom? Iom att Youtube är emot yttrandefrihet så är jag personligen glad.

Vad är det som göra att youtube är emot yttrandefrihet?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

Det finns bättre ställen än spelsiten FZ att diskutera folkmord på.

Yttrandefrihet betyder att man har rätt att säga vad man vill (inom lagens ramar). Det är inte samma sak som rätten att säga det överallt. Och Youtube är som sagt ett privat företag, ingen offentlig plats. Samma sak med FZ: vi är privatägda, och har därmed rätt att bestämma innehållet.

Syftade inte på websiter som FZ. Mer på websidor där det diskuteras allt möjligt, Youtube var sådan. Flashback är långt ifrån perfekt, men det är en av få ställen på internet där alla får uttrycka sina åsikter. Youtube har gjort reklam att man är öppen för alla tills man ändrade sig, istället blev det att sätta stop för det Youtube var emot, oavsett om det är rätt eller fel. Det som är yttrandefrihet idag i Sverige kan vara förbjudet imorgon, oavsett om det som sägs är fakta, en hel del politiker i Sverige vill sätta stop för rätten till yttrandefrihet för många som idag har friheten och kan också visa fakta om det dom säger är sant.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem

Tycker att YouTube bör minska andelen intäkter deras kreatörer får från annonser.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tills google bestämmer sig för att stänga ner kanalen.
Det krävs inte mycket för att google ska radera bort dig och allt ditt innehåll du skapat på youtube.
Jag tycker det är/kan bli ett problem, det är för stora företag med makt över för många enskilda individer.

Ja, följer ju en kanal som heter "Nintendo Prime" - mest för att få Switch 2-rykten och läckor, men också nyheter för nuvarande Switch och annat rörande Nintendo, och han berättade i en video (minns inte vilken och orkar inte leta igenom alla, han laddar väl upp typ två om dagen eller så) att han vaknade upp en morgon och hade fått varning från Youtube om att han brutit mot någon regel. Hans brott? Han hade länkat till sin nyhetskälla i beskrivningen - vilket han gör för varje video för att hålla god journalistisk trovärdighet och integritet. Minns inte exakt vad problemet var, om någon länk eller så hade någon länk i sig som ledde till spam eller så. Han sa att den gången fick han ingen "prick" men ändå en varning. Och saken är den att om han får tillräckligt med prickar kan kanalen inte frysas utan kontot i sin helhet tas bort utan vidare varning och allt innehåll försvinna spårlöst utan diskussion eller möjlighet till bättring. Det känns väldigt kallt i mina ögon, och gör mig lite cynisk till Youtube/Google som mest känns som maktmissbrukande översittare. Det är liksom lite som att staten skulle dra in presstöd till en tidning för att de har källhänvisningar och försöka döda tidningen för att källan inte var för omtyckt av staten. Okej att man inte får länka till typ torrentsiter eller olagliga hemsidor, men typ MyNintendoNews eller vad sidan heter? Vad skulle möjligen kunna vara skadligt med den? Nä där tappar Google anseende hos mig.

Medlem
Skrivet av Spelentusiast:

Jag föreslår att du kollar upp fakta innan du kommer med bs om amerikanska identitetskrigsfloskler, omänskligt att ignorera många folkmord USA har begått och fortfarande begår i världen. Om något är i ett offentligt utrymme visst innehåll skall inte begränsas. Ett företag skall inte ha rätt att fatta det beslutet.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Gick från reklam på youtube till USAs folkmord på mindre än en sida

Medlem
Skrivet av Thane:

Gick från reklam på youtube till USAs folkmord på mindre än en sida

Går fort när man har kul


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

123
Skriv svar