24fps vs 60fps på film

Avstängd
24fps vs 60fps på film

Jag gillar 60fps mer än 24fps och konverterat många utav mina 1080p filmer till 60fps, det är behagligare för mina ögon. Vad tycker ni om 24fps vs 60fps?


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem
Releasehästryttare
Medlem

När filmen inte är gjord för 60fps det ser det bara konstigt ut. Jag gillar inte att det ser ut som en spansk TV-såpa.

Medlem

Film i 24p och en tv/spelare som kan hantera materialet. Tycker inte om hur digital och skarpt en del 60fps kan kännas, blir lite som film kontra video.

48bilder per sekund försöktes väl också införas ett tag sedan på biografer och en del spelas in i high framerate 48fps eller 60fps men jag har inte sett nog med material för att självsäkert säga att det blir bättre.

Men när jag sitter vi datorn och glor på vanliga videor på youtube eller något bryr jag mig inte nämnvärt.

Gnällkuk
Skrivet av Sur Apan:

Film i 24p och en tv/spelare som kan hantera materialet. Tycker inte om hur digital och skarpt en del 60fps kan kännas, blir lite som film kontra video.

48bilder per sekund försöktes väl också införas ett tag sedan på biografer och en del spelas in i high framerate 48fps eller 60fps men jag har inte sett nog med material för att självsäkert säga att det blir bättre.

Men när jag sitter vi datorn och glor på vanliga videor på youtube eller något bryr jag mig inte nämnvärt.

Nej, det kändes mest konstigt minns jag. Såg någon av Sagan om Ringen-filmerna och det såg bara konstigt ut. Föredrar 24 för film och tv-serier helt klart.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Kollar på det mesta med 24fps. Något annat känns inte som något alternativ.

Det enda undantaget är tecknade grejer, då främst anime, då jag sätter ibland på min TVs inbyggda motion interpolation.

Medlem

Ju fler fps desto bättre. Jag hatar hackandet som 24p har vid sidopanoreringar och liknande. Stör mig som satan på det när jag går på bio och tvingas använda tvns såpoperafunktioner hemma för att bli av med det. Att konvertera en film som är inspelad i 24p till högre fps blir sällan optimalt, men man kan iaf bli av med hackandet någorlunda. Jag hoppas på en framtid där de spelar in filmerna i högre fps och släpper dem dit. Jag är helt övertygad om att det går utmärkt att släppa en film i ex 60fps och bevara "filmkänslan" med rätt editering.

Edit: Jag hoppas också att utvecklingen inom AI kan leda till bättre interpoleringsfunktioner, så vi som är känsliga kan få bra interpolering utan de artifakter som skapas idag om man skruvar upp den för högt (ex är eld/facklor osv värdelöst på ALLA tvs jag provat med interpolation påslaget) och de som vill ha lägre fps kan fortsätta köra på det. Win-win för alla.

Medlem

Föredrar 60 eller högre och inkluderar diverse fake-fps i sportlägen och liknande i den preferensen. Finns ingenting som distraherar mig mer i film än när en panorerande kamera hackar fram.

Medlem

24fps. Drar jag på interpolering känns det genast som Dokumentär/TV-såpa istället för film och "magin" försvinner.
Det är lite som att jämföra världen när man är onykter (24fps) vs nykter (60+fps).
Ett mellanting vore bra. En teknik som gör det mjukt men samtidigt behåller känslan.

Avstängd
Skrivet av Kalliban:

Ju fler fps desto bättre. Jag hatar hackandet som 24p har vid sidopanoreringar och liknande. Stör mig som satan på det när jag går på bio och tvingas använda tvns såpoperafunktioner hemma för att bli av med det. Att konvertera en film som är inspelad i 24p till högre fps blir sällan optimalt, men man kan iaf bli av med hackandet någorlunda. Jag hoppas på en framtid där de spelar in filmerna i högre fps och släpper dem dit. Jag är helt övertygad om att det går utmärkt att släppa en film i ex 60fps och bevara "filmkänslan" med rätt editering.

Edit: Jag hoppas också att utvecklingen inom AI kan leda till bättre interpoleringsfunktioner, så vi som är känsliga kan få bra interpolering utan de artifakter som skapas idag om man skruvar upp den för högt (ex är eld/facklor osv värdelöst på ALLA tvs jag provat med interpolation påslaget) och de som vill ha lägre fps kan fortsätta köra på det. Win-win för alla.

Gratis och kan omvandla allt till 60fps utan hack om man har 2060 och kraftfullare:
https://www.svp-team.com/


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Avstängd
Skrivet av Tiggaren:

24fps. Drar jag på interpolering känns det genast som Dokumentär/TV-såpa istället för film och "magin" försvinner.
Det är lite som att jämföra världen när man är onykter (24fps) vs nykter (60+fps).
Ett mellanting vore bra. En teknik som gör det mjukt men samtidigt behåller känslan.

Tvärtom för mig, magin är påtaglig när jag kollar med 60fps genom SmoothVideo Project.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem
Skrivet av Spelentusiast:

Gratis och kan omvandla allt till 60fps utan hack om man har 2060 och kraftfullare:
https://www.svp-team.com/

Jo jag vet att det finns men blir sällan bra i min erfarenhet. Antingen blir det hackigt ändå pga pulldown med olika antal frames per bildruta, eller så blir det artefakter om den försöker uppfinna nya frames, eller så ändras hastigheten (som man gjorde för tv där filmer är kortare då de sänds i 25fps). Men det kanske blivit så pass mkt bättre sen jag provade att det funkar okej nu... Problemet är väl bara att jag varken köper filmer eller snor filmer utan oftast streamar och då får jag ju förlita mig till tvns inbyggda funktioner.

Medlem

Dög det då så duger det nu.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Spelentusiast:

Tvärtom för mig, magin är påtaglig när jag kollar med 60fps genom SmoothVideo Project.

I framtiden kanske man får välja i början på filmen om man vill ha 24 eller 60fps

Medlem

24

60fps för film och även "filmiska" tv-serier är helt värdelöst då allt då ser ut som teater och Bold and the beautiful.

Skribent
Skrivet av Majoren:

24

60fps för film och även "filmiska" tv-serier är helt värdelöst då allt då ser ut som teater och Bold and the beautiful.

Tycker det känns som man snabbspolar filmen med 60fps.


signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd
Skrivet av Kalliban:

Jo jag vet att det finns men blir sällan bra i min erfarenhet. Antingen blir det hackigt ändå pga pulldown med olika antal frames per bildruta, eller så blir det artefakter om den försöker uppfinna nya frames, eller så ändras hastigheten (som man gjorde för tv där filmer är kortare då de sänds i 25fps). Men det kanske blivit så pass mkt bättre sen jag provade att det funkar okej nu... Problemet är väl bara att jag varken köper filmer eller snor filmer utan oftast streamar och då får jag ju förlita mig till tvns inbyggda funktioner.

Svp streaming fungerar på Youtube. Det är så pass bra nu att det inte förekommer några hack. Har inställt på högsta kvalité utan problem.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tycker det känns som man snabbspolar filmen med 60fps.

Mycket som blir konstigt. Tycker inte minst att man kan tyda ansiktsuttryck och ansiktsrörelser för mycket i högre frame-rate, så det tydligare syns att det är skådespeleri än när det i 24 blir mer diffust.

Avstängd
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tycker det känns som man snabbspolar filmen med 60fps.

Inga som helst snabbspolningsupplevelser vare sig jag kollar på action eller lugnare filmer. Var tveksam innan jag installerade SVP och provade, nu skulle jag aldrig gå tillbaks till 24fps.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem

Mer är bättre. Att sitta och titta på hackande suddiga rörelser är inte särskilt underhållande. 24 kommer ju från filmprojektorns gamla begränsningar och det är inte en anledning att hålla fast vid 24 än idag när vi inte lever på 20-talet längre (eller jo fast menar här förra 20-talet ).

Medlem

Kollar endast i 24fps. Är helt omöjligt för mig att se det på något annat sätt. Tror det var The Hobbit som visades i 48fps när den gick på bio. Störde mig på bilden hela tiden.

Medlem

Jag tittar bara i 24fps när det kommer till Film/TV-serier. Hatar "True Motion" funktioner i TVn som försöker artificiellt dra upp fpsen för att få det se mer "smooth" ut. Även filmer som konverterats till 60fps känns fel.

Kanske är att man har sett filmer och TV-serier i 24fps i över 30år så har man fått det inbränt i sig och därmed tycker att något annat känns fel.

1
Skriv svar