Snabbkollen – Köper du färre spel på grund av ekonomin?

Robot
Snabbkollen – Köper du färre spel på grund av ekonomin?

Påverkas dina spelköp av högre priser?

#snabbkollen


Medlem

Nix. Men färre spontanköp på reor pga backlog

Medlem

Köpt fler spel i år då det släppts många av hög kvalitet.

Medlem

Yes, aldrig blivit något köp av PS5 och enda jag lagt pengar på är PS Plus så jag har ett bibliotek av spel, om än gamla.

It's not a lake, it's an ocean

Jag skulle vilja säga ja, för det är klart att jag tänker mig för. Men egentligen köper jag det jag vill ha precis som vanligt. Färre "onödiga" inköp, möjligen. Jag köpte många retrospel i fjol men betydligt färre i år.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Nej, men drar ner på annat. Så som att duscha för länge eller för varmt. Köper max ett spel per månad i fullpris, oavsett konjunktur. Inte det som kostar mest direkt...

Medlem

Köper mer, spel är det som ger mig glädje i denna rådande värld.

Medlem

Är pensionär men köper samma antal spel nu som förr när inkomsten var dubbel.
Har spel så jag klarar mig.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Nej - min spelkonsumtion är avhängigt antalet köpvärda titlar. I år har jag i huvudsak köpt nya spel till Switch (Tears of the Kingdom, Pikmin 4 och Super Mario Bros Wonder, och ska köpa Super Mario RPG nästa vecka) där priserna alltjämt är överkomliga (dvs ~600 kr). Ska ännu mycket till för att jag ska hosta upp 800 kr eller mer för ett spel. har dessutom en extensiv backlog.

Medlem

Dels det, och för att jag inte vill att min backlog ska bli större än vad den redan är.

Medlem
Skrivet av n1iz:

Dels det, och för att jag inte vill att min backlog ska bli större än vad den redan är.

Jag försöker spela färdigt alla spel jag har till min Xbox, blivit att man köpt på sig och sen inte pallat spela.
Spelade RE8 i somras, köpte det vid release för 3 år sen. Sitter o spelar Xcom 2 nu, som jag säkert köpte för 5 år sedan.

Lika bra att spela igenom dom man har, innan man köper på sig nytt. Samma med böcker o filmer.

Medlem

Inte färre spel, men kanske andra spel. Istället för att köpa de senaste spelen för fullpris, botaniserar jag i min backlog och köper äldre spel jag inte haft tid att spela. Inte bara får man spelen till lägre pris, de är ofta i bättre skick också.

KoP
Medlem

Köper nog fler spel än innan, men mest pga att jag nästan bara köper indiespel nuförtiden. Billigare och oftast bättre upplevelser än spel ifrån dom stora drakarna.

Medlem

Köper nog det jag vill spela men innan denna inflationen så köpte jag betydligt mycket mer spel spontant. Nu blir det oftast de jag planerat köpa och inväntar lite på de spelen jag är lite osäker på.

Ska sägas att jag håller på att renovera mitt hus med så då tänker man lite mer på om man ska köpa ett extra spel för 800kr eller lägga undan de till renoveringen 🤣

Medlem

Senaste veckorna har jag köpt FIFA 24, Lies of P, Assassins Creed Mirage, Super Mario Wonder, Spider-Man 2 och Alan Wake 2 så måste säga nej.

Jag tycker faktiskt spelen är ok prissatta och (förutom Nintendo) sjunker i pris hyfsat fort. Bara att vänta på rea om nypriserna är för höga. Som exempel så minns jag att ett SNES-spel kostade ca 700 kr på nittiotalet. Är inte mycket dyrare nu 30 är senare.

Men visst köper man idiot edition för 1299:- så blir det ju dyrt såklart.

Medlem

Svarade ja men det kanske inte är så att jag köper regelrätt färre spel än tidigare men har tidigare nedgraderat Game Pass och sedan helt avslutat den i somras, något jag väljer att tolka som till följd av ekonomin då fler och fler går mot prenumerationer med höjda priser medan jag väljer att gå andra hållet och vill ha färre prenumerationer..
Jag har helt klart spelat mindre "nya" spel än med GP men köper fortfarande enstaka spel vid rea, senaste till fullpris var Hogwarts Legacies.

Medlem

Spel köp är inget som påverkat min ekonomi genomåren, köper det jag vill utan att gå under.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Inaktiv

Som arbetslös så har prisökningen påverkat mig väldigt negativt.
Tänker inte gå in på allt men det är skillnad att vara arbetslös nu jämfört med innan. Nu har jag exempelvis inte råd med lika många spel längre, så jag får försöka nöja mig med de spel jag har och är det något nytt spel som jag vill köpa så får jag vänta tills jag känner att jag har råd.
När det kommer till nya spelkonsoler så har jag kunnat ta på avbetalning innan men nu är räntan för hög så jag har inte råd med det längre. Därför kommer det inte kännas så kul när nästa Nintendo konsol kommer efter Switch för det lär bli den första konsolen som jag inte har råd att köpa pga hur ekonomin ser ut idag.

Fragtjuv

Ja, jag tänker till en extra gång innan det blir ett köp till fullpris. Det gäller dessutom inte bara spel utan det mesta just nu.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Jag har mer spel än jag hinner spela tills jag dör så det är slut på spelköp. Eventuellt om det kommer remakes på spel jag ännu inte hunnit spela ut.

Medlem

Har samma budget för spel som tidigare, köper betydligt färra endast för att spelpriserna har gått upp snarare än den ekonomiska oron.

Medlem

Nej. Men och andra sidan köper jag inte nya spel så ofta.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

Jag har lugnat mig rejält med spontana spelköp så jag ser det som en positiv utveckling privat. Tidigare hade jag lite lätt för att köpa precis allt som föll mig i smaken för stunden men pga inflation tänker jag till mer idag, köper inte ens spontant på rea. Som merparten i denna tråd är det också lätt motiverat med en omfattande backlog.

Ironiskt nog föll jag dock ner i träsket och slängde bort dryga hundralappen på en månad i FFXIV i söndags. Spelade en timme och insåg varför jag slutade. Därefter tankade jag ner Eve Online som jag spelade mycket för några år sedan och tvärtemot förstod jag inte alls varför jag slutade och har nötat det sedan dess. Det vart en väckarklocka varför jag borde fortsätta spara, när man redan har så mycket som man finner nöje i.

Medlem

Inte på grund av ekonomin, men på grund av digitaliseringen har köpen minskat rejält.

Medlem

Påverkar inte alls, det är alltid min disponabla inkomst som påverkar. Vad har jag över när allt som måste betalas är betalt? Det är hobbypengar.

Inget rubbar på det, ingen oro.


signatur

I drank what?

Medlem

Nej det påverkar inte mig.
Alla prioriterar olika.

När hyran är betald och pengar finns på sparkontot så har jag överstående pengar att leka med.
Jag försöker att låta bli de dyra spelköpen, vilket jag alltid gjort då jag vet att de blir billigare efter några månader, alternativt handla begagnat. När det gäller köp av nintendo är det oftast ingen prisskillnad från när det är nytt eller gammalt så då köper jag direkt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Mina spelköp har minskat men mer pga. att jag har börjat försöka spela igenom alla spel jag har istället för att köpa nya.
Och så försöker jag spara mer så att jag ska kunna köpa en lägenhet framåt när det ekonomiska läget lugnar ner sig.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Nej, jag köper färre spel, i alla fall till PS5, för att de släpps ofärdiga eller bara digitalt. Jag hade t ex köpt Alan Wake och Phantom Liberty om de släppts på skiva.
Kollat mer på Switch-spel istället, köpte nu senast Metroid Prime, senare kanske det blir Pikmin 4 och Animal Crossing.

Medlem

Jag har turen att vara priviligerad nog att ha möjligheten att kunna köpa de spel jag vill och hinner spela. Vad man än anser om prenumerationstjänster och gratisspel känns det för mig trevligt att även de som har det knapert kan fortsätta med sin hobby i kärva tider!

Medlem

Sagt upp gamepass och slutat köpa aaa men det är nog egentligen inte för ekonomin utan mer för att spelen på gamepass och nya aaa spel inte intresserar mig.

123
Skriv svar