Dead Space 3-producent skulle göra om spelet nästan helt: "Tilläts inte göra ett skräckspel"

Robot
Dead Space 3-producent skulle göra om spelet nästan helt: "Tilläts inte göra ett skräckspel"

Dead Space 3-skapare inte nöjd med sin skapelse.

#dead-space-3


Medlem

Tycker det är lite intressant att titta tillbaka till. Både F.E.A.R-trilogin och Dead Space-trilogin har det gemensamt, hur de började som skräckspel med lite action, tvåan var 50/50 skräck/action, och trean blev action med lite skräck.

"Vad var det som gjorde F.E.A.R. och Dead Space så populärt? Det var givetvis all action! Vi behöver mer action i nästa uppföljare!"


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Tycker det är lite intressant att titta tillbaka till. Både F.E.A.R-trilogin och Dead Space-trilogin har det gemensamt, hur de började som skräckspel med lite action, tvåan var 50/50 skräck/action, och trean blev action med lite skräck.

"Vad var det som gjorde F.E.A.R. och Dead Space så populärt? Det var givetvis all action! Vi behöver mer action i nästa uppföljare!"

Jag tror mer de tänker så här "Hur gör vi det ännu mer populärt? Hur når vi en ännu bredare publik? Hur kan vi tjäna ännu mer pengar?"
Vilket i sig inte behöver vara en dålig grej. Men det blir en dålig grej när det tar fokuset i en produkt vars absolut viktigaste ingrediens för att bli bra är kreativitet och viljan att skapa något man brinner för.
Vi ser detta inom både spel, film och musik.

De människor som är väldigt kreativa och jobbar med något de brinner för har oftast väldigt svårt för att bli tillsagda att göra något. De måste få ha fria tyglar och utvecklas på egen hand. Annars fungerar det inte för dem. Dessa personer letar sig vidare i livet och börjar på nya projekt. Kvar blir då endast varumärket och där någon annan måste ta över. Ibland fungerar det men oftast är ägarna av varumärket av den icke kreativa typen vars mål är att maximera vinst.

Bästa exemplet på detta just nu är väl Blizzard. Sedan har vi DICE. Många fler finns
Våga gå vidare i livet. Släpp det förflutna. Öppna upp och släpp in nya erfarenheter istället för att stå och stampa på det gamla slitna.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag tror mer de tänker så här "Hur gör vi det ännu mer populärt? Hur når vi en ännu bredare publik? Hur kan vi tjäna ännu mer pengar?"
Vilket i sig inte behöver vara en dålig grej. Men det blir en dålig grej när det tar fokuset i en produkt vars absolut viktigaste ingrediens för att bli bra är kreativitet och viljan att skapa något man brinner för.
Vi ser detta inom både spel, film och musik.

De människor som är väldigt kreativa och jobbar med något de brinner för har oftast väldigt svårt för att bli tillsagda att göra något. De måste få ha fria tyglar och utvecklas på egen hand. Annars fungerar det inte för dem. Dessa personer letar sig vidare i livet och börjar på nya projekt. Kvar blir då endast varumärket och där någon annan måste ta över. Ibland fungerar det men oftast är ägarna av varumärket av den icke kreativa typen vars mål är att maximera vinst.

Bästa exemplet på detta just nu är väl Blizzard. Sedan har vi DICE. Många fler finns
Våga gå vidare i livet. Släpp det förflutna. Öppna upp och släpp in nya erfarenheter istället för att stå och stampa på det gamla slitna.

Men, men...mjölka då?

Medlem

Dead Space 1 & 2 är ju lite som Alien och Aliens. 1a mer krypande skräck medans 2an är större och med mer action, men minst lika bra på sitt sätt och fortfarande bra skräck.

Sen gick det utför med 3an...


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem

Jag vet hive mind älskar att hata dead space 3, men det är ett av de bästa Coop spelen jag kört och weapon crafting var superkul.

Medlem
Skrivet av floke:

Dead Space 1 & 2 är ju lite som Alien och Aliens. 1a mer krypande skräck medans 2an är större och med mer action, men minst lika bra på sitt sätt och fortfarande bra skräck.

Sen gick det utför med 3an...

Aliens är väldigt bra men ettan är ju mycket bättre och ett fantastiskt mästerverk.

Det var mystiken, psykologin, det okända och skrämmande som gjorde Alienfilmer bra, inte löjligt pangpang.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Aliens är väldigt bra men ettan är ju mycket bättre och ett fantastiskt mästerverk.

Det var mystiken, psykologin, det okända och skrämmande som gjorde Alienfilmer bra, inte löjligt pangpang.

Ojoj, krig har startats för mindre saker... 😄

Medlem

Det här blir väl en opopulär kommentar men…. Det är spännande hur många som nu retroaktivt går ut och gnäller på produktioner och bolag dom varit anställda i.

Om det nu var så kasst, säg upp dig? Det är sjukt vilka ”sellouts” folk är. Dom tycker att något är kasst och helt fel, ändå lägger dom år på att utveckla det.
Så det dom mer eller mindre säger är att mat på bordet, pengar på kontot och att driva karriären framåt gör att dom helt enkelt sitter med i produktioner dom sen sågar?

NuZ
Testpilot
Skrivet av whoo:

Det här blir väl en opopulär kommentar men…. Det är spännande hur många som nu retroaktivt går ut och gnäller på produktioner och bolag dom varit anställda i.

Om det nu var så kasst, säg upp dig? Det är sjukt vilka ”sellouts” folk är. Dom tycker att något är kasst och helt fel, ändå lägger dom år på att utveckla det.
Så det dom mer eller mindre säger är att mat på bordet, pengar på kontot och att driva karriären framåt gör att dom helt enkelt sitter med i produktioner dom sen sågar?

Håller helt med dig!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Dead Space 3 är en kall skål havregröt utan tillbehör.

Medlem

Jag spelade Dead Space 3 Co-op med en kompis och vi hade det mycket trevligt.

Medlem

Försökte köra DS3 på PC men styrningen var riktigt kass, minns inte exakt vad det var men att köra med mus var för jobbigt och dåligt så gav upp. Hade nog spelat igenom det annars. Hade nog funkat med handkontroll.


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

Jag älskar Dead Space trilogin. 2an är min favorit och förstår varför folk inte är så hype på 3an men jag personligen tyckte den var ok. Inte alls läskig men ändå ett roligt spel med intressant story.

Medlem

Försökte de inte trycka in att man måste bygga sitt vapen också och vapen delar gick att köpa för riktiga pengar?

Tycker hela mekaniken med att bygga vapen var värdelöst. De borde gjort samma system som i ettan och tvåan men de blev för giriga och ville ha in microtransaktioner.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Det stora problemet med skräck är att det bara fungerar en gång, uppföljaren kan aldrig bli lika läskig. Bättre då att göra som t.ex filmerna Alien och Aliens.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av floke:

Dead Space 1 & 2 är ju lite som Alien och Aliens. 1a mer krypande skräck medans 2an är större och med mer action, men minst lika bra på sitt sätt och fortfarande bra skräck.

Sen gick det utför med 3an...

Skrivet av Slimebeast:

Aliens är väldigt bra men ettan är ju mycket bättre och ett fantastiskt mästerverk.

Det var mystiken, psykologin, det okända och skrämmande som gjorde Alienfilmer bra, inte löjligt pangpang.

När jag växte upp som barn så hade jag bara sett Alien 2 till en början. Fantastisk film rakt genom.
3an hade jag också fått se lite senare och den var ju sämre. Långt senare fick jag tag på första filmen, för den visades inte ofta på tv.
Men jag tycker den är extremt långsam och inte lika bra som Alien 2. Visst är det en skräkfilm men det är väl mer att jag föredrar James Camerons filmer helt enkelt. Prometheus och Alien Covenant hade säkert varit bättre om James Cameron gjort dem.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

När jag växte upp som barn så hade jag bara sett Alien 2 till en början. Fantastisk film rakt genom.
3an hade jag också fått se lite senare och den var ju sämre. Långt senare fick jag tag på första filmen, för den visades inte ofta på tv.
Men jag tycker den är extremt långsam och inte lika bra som Alien 2. Visst är det en skräkfilm men det är väl mer att jag föredrar James Camerons filmer helt enkelt. Prometheus och Alien Covenant hade säkert varit bättre om James Cameron gjort dem.

Ser ettan och tvåan som världens bästa film. Lite som Terminator ett och två, men de är inte lika homogena.
Gemensamt är att de alltid ses i samma sittning.

Treorna finns inte för mig. James Cameron blev inte glad när Newt och Hick offrades och hade han fortsatt så hade han ignorerat den händelsen. Men åren gick och Ridley fick de nya filmerna. Han producerar även den nya filmen som kommer aug 2024, med manus och regi från han som gjorde Evil Dead och Don't Breathe. Fokus ligger på Xenomorphs och skräck, så det kan ju bli en kul avstickare. Ingen Ripley dock, utspelar sig 70 år innan.

För att återgå till Dead Space, det ska vara skräck. Trean borde bytt namn eller nått, säkert bra på sitt eget vis. Men får ses som en udda avstickare som inte riktigt passar in.

Tycker det är bra att sanningen kommer fram. Att de behöver följa order är gemensamt för hela industrin i stort, lite som filmstudior som går in och petar för mycket och kan förstöra väldigt mycket av den första kreativa tanken. Det gör ju inte folk till sellouts direkt, de ska ju också ställa mat på bordet till sin familj och besluten tas långt över deras huvuden ändå.

1
Skriv svar