Affären i hamn! Microsoft har köpt Activision Blizzard

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Nu köpte ju Microsoft Halo, fanns även en Playstation version som skrotades när Microsoft köpte Bungie.

Det skulle väl utvecklas till Macintosh från början innan Microsoft gick in och köpte Bungie. Har för mig att jag läst nånstans att Steve Jobs ringde ett argt samtal till Microsoft efter det.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Det skulle väl utvecklas till Macintosh från början innan Microsoft gick in och köpte Bungie. Har för mig att jag läst nånstans att Steve Jobs ringde ett argt samtal till Microsoft efter det.

Stämmer skulle ha kommit till både PC och Mac innan Microsoft gjorde något de har gjort sedan dess, såg till att så inte blev fallet.

Avstängd
Skrivet av Sphere of No Form:

Yay, mer konsolidering till folket! Kommer bli som matbranschen i denna takt. Det är vad vi vill ha, right?

https://assets.rebelmouse.io/eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpX...

Dårskap.

Finns alltid en handfull lågutbildade pappskallar som firar der untergang i alla lägen.


signatur

Todd Howard is a Cunt

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Det skulle väl utvecklas till Macintosh från början innan Microsoft gick in och köpte Bungie. Har för mig att jag läst nånstans att Steve Jobs ringde ett argt samtal till Microsoft efter det.

Skrivet av PcGamer:

Stämmer skulle ha kommit till både PC och Mac innan Microsoft gjorde något de har gjort sedan dess, såg till att så inte blev fallet.

Första Halo finns till Mac så ni inte missar det ☺️ har det själv i hyllan hemma någonstans.

Medlem

Jag är medveten om att det senare kom till iaf PC men det har skett med många andra spel, min poäng var att det skulle ha kommit till PC och MAC "dag 1" och inte flera månader senare. Precis som Alan Wake från början var ett PC spel, som till slut kom till PC så var det precis samma där, Microsoft såg till att så inte skedde.

Medlem

Såklart bra att Bobby försvinner. Men kan de inte sparka chefen för Blizzard också. Han verkar ju riktigt oduglig med tanke på deras prioriteringar den senaste tiden.

Medlem
Skrivet av Jalapenostark:

Spider Man 2, Final Fantasy XVI (Juni 2023), Final Fantasy 7 Rebirth (Febuari 2024), Silent Hill 2( (TBA), MARVEL's Wolverine från Insomaniac och Death Stranding 2 med mera är på väg. Du får bara googla så hittar du det du söker

Jag får nog ta och googla för det du räkna upp var inte intressant. Förutom S H då.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

En vecka till Spider-Man 2 det borde vara anledning nog!

Tyvärr inte för mig.

Medlem
Skrivet av Whisp:

Såklart bra att Bobby försvinner. Men kan de inte sparka chefen för Blizzard också. Han verkar ju riktigt oduglig med tanke på deras prioriteringar den senaste tiden.

Bobby är VD för hela Activision Blizzard, så jo 😁

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Bobby är VD för hela Activision Blizzard, så jo 😁

https://www.activisionblizzard.com/leadership/mike-ybarra

Det är Mike Ybarra jag tänker på. Tycker bara det blivit sämre efter att han blev president för Blizzard.

Medlem
Skrivet av Whisp:

https://www.activisionblizzard.com/leadership/mike-ybarra

Det är Mike Ybarra jag tänker på. Tycker bara det blivit sämre efter att han blev president för Blizzard.

Ah! Nog inte omöjligt att det blir lite ändringar i ledningsgrupperna lite överallt 🙂

Backloggens befriare
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag menar det jag skrev.

Och jag menar att vi vanliga får svaret "du får väl betalt" när det pratas om vilka insatser som görs för företags framgång.
Medan Kotick inte bara tjänar typ en livslön på ett år utan dessutom ska ha bonus in absurdum


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Atreyu:

Jag får nog ta och googla för det du räkna upp var inte intressant. Förutom S H då.

Min poäng var inte vad du tycker är intressant, utan att Sony har nya exklusiva och, för mig, ''intressanta'' titlar under utveckling. Du får skriva vad för genrér eller serier som intresserar dig, så blir det lättare att leta för mig!


signatur

- Bete dig för fan -
- Ingen favoritkonsol, bara favoritspel -

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Nu köpte ju Microsoft Halo, fanns även en Playstation version som skrotades när Microsoft köpte Bungie.

Det gjorde Microfsoft för att Bungie gick igenom ett s.k development-hell och behövde större kapital och fler utvecklare för sin vision. Tror mig minnas att det ska finnas en youtube-film angående Bungies ursprung som företag och utecklingen av Halo. Rekommenderas!


signatur

- Bete dig för fan -
- Ingen favoritkonsol, bara favoritspel -

Redaktör
Skrivet av keffkebab:

Och jag menar att vi vanliga får svaret "du får väl betalt" när det pratas om vilka insatser som görs för företags framgång.
Medan Kotick inte bara tjänar typ en livslön på ett år utan dessutom ska ha bonus in absurdum

Så kan man se det. Ur företagets perspektiv gör han ett bra jobb, eftersom dess mål är att tjäna pengar. Det gör det, och då förtjänar han bonus.


signatur
Backloggens befriare
Skrivet av Tomas Helenius:

Så kan man se det. Ur företagets perspektiv gör han ett bra jobb, eftersom dess mål är att tjäna pengar. Det gör det, och då förtjänar han bonus.

Ja, så kan man se det.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Tror de som fick pengar för uppköpet på sina konton för ABK är sjukt glad. För de har verkligen kört företaget i botten. Verkar för sig vara en trend i spelbranschen nu tyvärr. Tror det som är värt mest är nog King i detta köpet. De drar in sjuka pengar. Sen COD så klart. Men Blizzard har varit ett sjunkande skepp den senaste tiden. Bara se hur en av videon de visade på Diablo 4 där de visar hur dåliga de är på matte och blandade ihop sina före och efter bilder. Overwatch 2 ska vi nog inte prata om. Sen WOW som verkar tappa. Så hoppas att Microsoft kan rätta till detta. De har inte lyckats så bra med Bethesda men vi får hålla tummarna att ES6 blir bra för Starfield var för överhypat och känns väldigt mehe när man spelar det men finns inte så mycket annat att spela nu så kört det i 150h men känns som man köra samma uppdrag hela tiden efter man kommer till nytt universum för den 10 gången. Redfall om någon spelar detta fortfarande som inte var så någon höjdare vid release. Forza Motorsport har det även gjort en tabbe och tappat PC spelarna som sitter i sina simriggar då FFB är ett gissel att få till och har gjort något typ RPG av det där du måste levla din bilar för att kunna modifiera dem. Varför inte låta oss använda valutan i spelet istället.

Hoppas på flera nya spelstudios som är självständig och att de lyckas slå in sig så vi slipper dessa giriga företag som bara ska ha mer och mer och inte tänker på kvalitén och vad spelarna vill ha. Tror inte bara på att allt löser sig om Microsoft, Sony och Tencent köper upp allt. På sikt blir det sämre för oss gamers tror jag.

Låter bitter men ser ändå lite ljus. Nu hoppas jag på WRC som släpps snart och Cities Skylines 2. För verkar inte släppas något annat spel i år att se fram emot än de två just nu.

Medlem
Skrivet av Jalapenostark:

Min poäng var inte vad du tycker är intressant, utan att Sony har nya exklusiva och, för mig, ''intressanta'' titlar under utveckling. Du får skriva vad för genrér eller serier som intresserar dig, så blir det lättare att leta för mig!

Va? Hela poängen var väl att jag önskade att Sony kunde komma med något intressant?
Och nej Sony har absolut inget i intressant i arbete, inte ens deras övriga avdelningar har något kul på G. Allt är bara någon få uppgradering eller remake.

Min PS5 är så tråkig att den inte ens får agera BR-spelare längre. Då Sony ger mig billigare och bättre alternativ.

Medlem
Skrivet av Atreyu:

Va? Hela poängen var väl att jag önskade att Sony kunde komma med något intressant?
Och nej Sony har absolut inget i intressant i arbete, inte ens deras övriga avdelningar har något kul på G. Allt är bara någon få uppgradering eller remake.

Min PS5 är så tråkig att den inte ens får agera BR-spelare längre. Då Sony ger mig billigare och bättre alternativ.

Jag tror nog att de har intressanta titlar på G. Då de inte släppt något i år och inte gjort färdigt last of us 2 med multiplayer än så jobbar de troligen på massor av annat. 2024 lossnar det nog.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Han har varit VD sen 1990 eller så, och därmed högsta ansvarig för deras framgångar. Sett ur den synvinkeln så har han gjort sig förtjänt av en rätt rejäl ersättning, osvsett vad man tycker om honom.

Att skörda vinsten av andras arbete kräver verkligen sin man

"Robert A. Kotick (born 1963) is an American businessman who serves as the chief executive officer (CEO) of Activision Blizzard. He became CEO of Activision in 1991 after purchasing a company stake the previous year. Kotick engineered a merger between Activision and Vivendi Games during the late 2000s, which led to the creation of Activision Blizzard in 2008 and him being named the company's inaugural CEO"

Han och en grupp investerare köpte Mediagenic 1991 och tog tillbaka det tidigare namnet Activision, drog företaget ur skuldsättning och började köpa upp andra framgångsrika studior. 2008 köpte han Vivendi Games, som i sin tur ägde Blizzard sfären.

Jag förnekar inte att Bobby är en skicklig affärsman sett till resultat, men att säga att han ligger bakom Blizzards framgångar låter bara inte rätt. Spelutvecklarna på Blizzard och Blizzard North har gett oss spelare de spel vi älskat under åren medan jag antar att pengakåta investerare har gjort dem till det vi (konsumenter) avskyr idag.

Medlem
Skrivet av Whisp:

https://www.activisionblizzard.com/leadership/mike-ybarra

Det är Mike Ybarra jag tänker på. Tycker bara det blivit sämre efter att han blev president för Blizzard.

Så länge pengarna dikterar villkoren för spelglädjen så kommer den alltid att komma i andrahand. Tidigare gjordes spel för att dra in pengar genom att folk älskade det och köpte det av den anledningen. Dagens spel ska dra in konsumenterna och motivera dem till att spendera pengar.
Det är i många fall den enda prioriteringen. Vill man att spelupplevelsen inne i spelet man köpt ska vara bra så får man betala extra för det.

Medlem
Skrivet av Atreyu:

Va? Hela poängen var väl att jag önskade att Sony kunde komma med något intressant?
Och nej Sony har absolut inget i intressant i arbete, inte ens deras övriga avdelningar har något kul på G. Allt är bara någon få uppgradering eller remake.

Min PS5 är så tråkig att den inte ens får agera BR-spelare längre. Då Sony ger mig billigare och bättre alternativ.

Det var lite därför jag skrev exemplena som intresserade mig, för att se om de intresserar dig.
Wolverine verkar väl ändå lite intressant? Inte för att superhjälte/Marvel franchisen intresserar mig, men just att Insomaniac står bakom titeln är tillräckligt för att få mig intresserad. Det blir lite svårt att hjälpa när du inte skriver vad som intresserar dig.
Men för billigare alternativ finns ju PS+ med ett intressant bibliotek av titlar från alla generationer av konsoler!

Mjo, hela spelindustrin går lite igenom en idé-torka med AAA-företag som inte tar tillräckligt med risker. Blir automatiskt att man attraheras till Nintendo Switchen som inte helt har behärskat online-play, men bemästrat single-player delen med unika titlar.


signatur

- Bete dig för fan -
- Ingen favoritkonsol, bara favoritspel -

Medlem
Skrivet av AfterGlow:

Finns alltid en handfull lågutbildade pappskallar som firar der untergang i alla lägen.

Finns nog en del hög-indoktrinerade som också firar "der untergang", pappskallar finns i alla samhällsklasser.


signatur

|.|

Medlem

Rysningar. Och "+You" på slutet. Stämningsfullt!

Medlem

Podd där Phil Spencer pratar lite om uppköpet!

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Yay, mer konsolidering till folket! Kommer bli som matbranschen i denna takt. Det är vad vi vill ha, right?

https://assets.rebelmouse.io/eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpX...

Dårskap.

Och då saknar bilden Cargill; företaget som får alla "småföretagen" på bilden att fungera. Jätten som ingen nämner för de blev uteslutna från börsen för "vidrig praxis" och som är involverad i allt vad gäller mat. Företaget som äger DIG och MIG.

Grymt bra för oss alla!

123
Skriv svar