Diskutera – Ska spel vara kortare eller längre?

Medlem

För mig så gillar jag hur Spider-Man spelen är. de har lagom mycket story. lagom stor stad att förlora sig i. behöver inte vara fem tusen planeter som ändå är halvt byggda och tråkiga. bättre med en stor och levande värld/stad. Några utav mina favorit spel är Bio shock, spider-man, god of War och Last of us. så som dom är så blir det perfekt i mina ögon.

Medlem

Svårt det där.

Så länge jag har kul med ett spel så får det gärna vara lite längre. Jag tror jag föredrar ett kompaktare spel dock, typ 25-50 timmar är väl lagom. Men sen har jag avvikelser som Elden Ring där genomspelningen var 180 timmar och ville ha mer så. Witcher 3 var väl ingen kort historia heller direkt. Ibland gör längre inget, men som sagt, föredrar nog ett kompakt spel på 20-50 timmar, men allt beror på hur mycket jag njuter av spelet i fråga.

Sen har jag nog svårt att påbörja två jävligt matiga långa spel efter varandra, måste antingen ta ett uppehåll eller köra något kort mellan för att rensa paletten.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Tog mig 7 år att spela klart GTAV. Men jag har en tendens att lessna på spel som är långa men brukar återvända till dom med "jämna mellanrum". Fallout 4 gick snabbare att ta sig igenom dock, det är ju ganska långt det med. Jag gjorde allt, fanns inget mer att göra när jag var klar, förutom expansionen vilken kändes ointressant när man typ var på sista questet i main game.
Sen är jag mycket mer för multiplayerspel än SP, eller var... Nu har jag inte tid så nu är det SP i den mån jag hinner.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Ett spel är för långt när det börjar kännas för upprepande.

Typ vart enda Ubisoft spel då. Ta Assassin's creed t.ex, har du spelat ett så har du spelat alla. Med det sagt så gillade jag AC: Black flag, Odyssey och Valhalla men BF är det enda jag kört klart helt.

Medlem

De ska vara lagom långa.

Medlem

Jag gillar spel där det finns en anledning att spela om det och få en annan story. Tydligen har jag spelat Dragon Age Origins i 1892 timmar. Med det sagt är det inte längden på spel som spelar roll för mig. Viktigare är nog omspelbarheten. Sitter just nu med Baldurs Gate 3 med över 250 timmar och har inte "klarat" det ännu.


signatur

"Kebab?"

Medlem

Genrellt?
Min favorit är nog stora spel som inte är open world. Rollspel med en speltid på 30-40 timmar?

Sen älskar jag CoDs singleplayer kampanjer. Korta, påkostade, snabbt över. Men även Open world spel. Problemet är att jag VILL göra typ allt. Men jag hinner alltid bli leds innan. Inte genrens fel itan bara jag. Jag vill ju göra alla queste och hitta allt gömt men det är för mycket.

Medlem

Kortare story, men möjlighet till flera hundra timmars spelande. Det är ett perfekt spel för mig. Ac valhalla och starfield som två exempel.

Medlem

Längden på ett spel spelar ingen roll för mig, det är story och gameplayet om avgör.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Beror ju helt på vad för typ av spel och vad man är sugen på att spela.
Vissa spel är ju så bra och man blir besviken för att man nått slutet. Andra spel blir en pina för att det dras ut mer än nödvändigt.
Då är det mest storybaserade spel jag tänker på.

Strategispel (Civ, HoMM, AoE osv) håller ju i princip för evigt pga återspelningsvärdet.
Ett VN-spel å andra sidan kanske bara räcker 30-45min och sen spelar du aldrig om det igen.
Sen finns det ju allt däremellan.

Medlem

Jag skulle nog vilja summera det såhär: Ju roligare ett spel är, desto längre kan det gott få vara. Så länge spelglädjen håller i sig så finns det egentligen ingen övre gräns.

Medlem

Kvalitet för kvantitet som man brukar säga. Det finns spel som lyckas med båda sakerna, exempelvis RDR2 och Witcher 3. Sen finns det många fler exempel på det motsatta, tänker på Assassins Creed: Odyssey.

AC: Odyssey var alldeles för stort för sitt eget bästa, tar alldeles för lång tid att komma till intressanta händelser i spelet.

Medlem
Medlem

Main story ska va 20-30 timmar imo. Om det är mer så känns det så osammanhängande för att det tar så många sessioner att klara ut det.

Medlem

Tycker många story baserade spel är för korta. Speciellt fps spelen. Föredrar också längre spel, som spelaren själv väljer vad man ska göra, istället för att följa en röd linje.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Tycker spelets längd inte ska förbestämmas utan gå så långt visionen för just det spelet tillåter, inom rimliga gränser.
Tex Cod får jag känslan att kampanjen är satt efter en längd på förhand och sen skriven efter att passa den längden, medan tex Assassins creed 2 blev så långt det behövde bli för att berätta storyn de ville berätta.

Så en kort kampanj kan vara bra. En lång kampanj kan vara bra. Precis som en film inte blir bättre för att den är en viss längd.

Medlem

Kortare. Utan tvekan.

Medlem

Kan vi inte gå in på, vilka spel är för korta som ni önskar var längre?

Jag röstar på Pikmin 3. Kändes på tok för kort.
Pikmin 4 har perfekt längd.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Hur långt är ett snöre. Spelen ska helst inte va träliga innan man är klar med dem.

Medlem

Huvudstoryn behöver inte vara lång,men jag vill att det ska finnas rejält med sidogrejer att göra. Till syvende og sist är det omspelningsvärdet som avgör.

Medlem

Kortare, tack. Spelar Resident Evil 4-DLC:t Separate Ways just nu och börjar tröttna vid Chapter 5. Kanske är det mest jag som tröttnar snabbt på spel, så ju kortare spelen är, desto bättre tycker jag.

Medlem

Så länge spelen är bra får dom gärna vara över 100 timmar... men tex assasins creed valhalla(tror det hette så) håller inte för mig, och känns bara plågsamt långt...

Medlem

Efter att ha läst alla inlägg i tråden kan jag hålla med om att allt beror på hur pass roligt spelet är. Jag är på Chapter 5 i Resident Evil 4-DLC:t och har tröttnat, men det lär bero på att jag inte funnit Separate Ways särskilt upphettsande. Däremot älskade jag Horizon-spelen och Assassin's Creed Origins, Odyssey och Valhalla. Kan bero på att jag i vuxen ålder har mindre tid för spel och pallar inte med pussel och övrigt tänkande. Separate Ways hade varit kanon om man slapp ta fram kartan hela tiden och tänka på vad man behövde göra. Jag tyckte FF16 var för långt eftersom jag var inte särskilt förtjust i det, men jag tokälskade FF15 och önskar att det vore längre. Så allt beror på hur pass roligt spelet är. Det viktigaste för mig är att spel har så få pussel som möjligt. Som barn/ungdom lade man nästan all sin fritid på TV-spel, och saknade ansvar. Som vuxen har man saker att ta hand om och då pallar jag inte med pussel/tänkande, jag vill att spelen flyter på utan ansträngning.

Dödgrävaren

Lagom är väl alltid bäst.

Medlem

Jag kan inte säga att jag föredrar det ena eller det andra, det handlar ju om spelen håller för det eller inte. Är ett spel 100+ timmar men ändå lyckas hålla ihop en berättelse bra så ser jag inga problem med det. I takt med åldern så väljer jag dock idag bort spel utan slut som WOW osv, jag vill se någon form av slut på upplevelsen.

Sen skulle jag ljuga om jag sa att jag inte tar i beaktning hur långa spelen är när det väl ska påbörjas något nytt. Jag gillar att varva lite kortare spel med längre.

Medlem

Beror väl på om man fyller tiden med bra content likt Baldurs gate 3, RDR2 eller CP 2077. Assassin's creed fylls oftast med meningslösa quests och därför tycker man att spelet blir för stort och långdraget.
Kortfattat så får man väl anpassa spelets storlek efter hur mycket story man har.

Medlem

Jag tycker detta är en icke fråga. Säg att du spelar ett ruskigt bra spel som tex Witcher 3 eller Elden ring, kan du någonsin tycka att spelet är för långt då ?

Tycker man något är för långt så är det i 99% av fallen ett täcken på bristande kvalite.

De skall vara Vanquish, Alan Wake, Control, Resident Evil 2 och 4 Final Fantasy 7 remake och Bioshock 1 långa...ungefär så.

Medlem

Kortare, men det beror på. Ett story-drivet spel tycker jag oftast hinner säga det som behövs på 5-10 timmar, ibland kanske upp mot 20. Finns det väldigt mycket gameplay att utforska och utveckla, eller en värld som i sig är värd att utforska så ser jag inte 100h som ett problem. Njuter fortfarande av Totk efter ca 150h, medan jag drar mig för att spela Tlou2 eftersom jag vet att jag kommer bli less efter 10h. Half-Life-serien har perfekt längd på spelen tycker jag.

Gillar inte när man droppmatar storyn sakta bara för att dra ut på spelet. Hades däremot var något alldeles unikt, där storyn blev en belöning för att man avklarade en viss milstolpe i spelet. Dvs utmaningen var det primära, och man belönades med att få se storyn utvecklas. På så vis kunde man ha ett storydrivet spel med gameplay som motor, som kunde ta 100h men ändå ha något mer att berätta.

Medlem

Beror ju heeelt på vilket spel det är


signatur

Allätare

Skriv svar