Square Enix marknadsvärde dyker, maktbalansen kritiseras internt

Robot
Square Enix marknadsvärde dyker, maktbalansen kritiseras internt

Ensamma producenter har för stor makt, sägs det.

#square-enix


Medlem

Nu ska jag vara riktigt tråkig här men Square Enix borde kanske satsa på lite fler säkra kort och göra fler spel folk verkligen vill ha istället för att försöka komma åt nya marknader med tvivelaktiga spel.
Ta ett steg tillbaka och gör fansen nöjda.

Medlem

Har Square Enix någonsin varit nöjda över sina försäljningssiffror?

Medlem

Deras sämsta siffror på lite drygt ett helt år? Kärvt.

Medlem

Det går dåligt när det saknas själ. Folk betalar gärna för produkter som är tekniskt sisådär men där det finns kärlek.

Senaste Zelda är ett bra exempel.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det går dåligt när det saknas själ. Folk betalar gärna för produkter som är tekniskt sisådär men där det finns kärlek.

Senaste Zelda är ett bra exempel.

Nu fattar jag vad du menar, men jag skulle ändå vilja påstå att Zelda:TotK är ett smått tekniskt underverk för att vara på en så pass svag maskin.

Medlem
Skrivet av Fredede:

Nu fattar jag vad du menar, men jag skulle ändå vilja påstå att Zelda:TotK är ett smått tekniskt underverk för att vara på en så pass svag maskin.

Underverk?

Ligger väl på 720p, 30 fps och 1,5 meter i draw distance.

Tkr det inte är imponerande alls. Konsolen är 6 år och man släpper ett identiskt spel som kom som release på maskinen.. Inga underverk enligt mig.

Större skillnader har man sett från ps4 early, infamous second son, Killzone shadow fall till att släppa last of us part 2 eller horizon forbidden west!

Där snackar vi underverk!

Medlem
Skrivet av Fredede:

Nu fattar jag vad du menar, men jag skulle ändå vilja påstå att Zelda:TotK är ett smått tekniskt underverk för att vara på en så pass svag maskin.

Ja det är det verkligen, håller med.

Medlem
Skrivet av Fredede:

Nu fattar jag vad du menar, men jag skulle ändå vilja påstå att Zelda:TotK är ett smått tekniskt underverk för att vara på en så pass svag maskin.

Du har rätt i det. Sett till förutsättningarna så är Totk ett underverk.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Ett sätt att fixa till finanserna är att släppa sina spel på flera konsoler. Och inte ha exklusiva innehåll på en och inte den andra. Det kommer nog ta lite tid att lära sig det.

Medlem

Foam stars kanske kan rädda Square Enix.

Medlem

Det är rätt åt dem, Marvel Avengers var väl live service skit? Hoppas de går i konkurs så länge de är ett skitföretag som säljer sån dynga.

Avstängd

Va? Ett tondövt, toppstyrt spelföretag? Nej nu går skam på torra land.


signatur

Todd Howard is a Cunt

Medlem

På ett sätt tycker jag detta är synd. FF16 (och FF7 remake) har för mig varit bland höjdpunkterna senaste åren. Tycker spelet är fantastiskt. Har ju fått riktigt bra betyg. Förvisso uppenbarligen inte riktigt lika höga som marknaden förväntat sig men i min bok så får de spelen högsta betyg och ser fram emot kommande FF spel mer än någonsin!

Medlem
Skrivet av Freakon:

Du har rätt i det. Sett till förutsättningarna så är Totk ett underverk.

Det är även teckningen jag gjorde på dagis. Alltså den är ju klappkass, men givet mina förutsättningar som två år gammal är den minst sagt ett underverk.

En spade är en spade. Nintendo har släppt ett 6.5 år (!!!) gammalt spel, igen. Det var helt OK tekniskt då, men nu?…

Skribent
Skrivet av Frezy_man:

På ett sätt tycker jag detta är synd. FF16 (och FF7 remake) har för mig varit bland höjdpunkterna senaste åren. Tycker spelet är fantastiskt. Har ju fått riktigt bra betyg. Förvisso uppenbarligen inte riktigt lika höga som marknaden förväntat sig men i min bok så får de spelen högsta betyg och ser fram emot kommande FF spel mer än någonsin!

Problemet är ju att SquEnix har för höga mål. Enligt dem når ju inget spel de säljer försäljningsmålen. Jag tror de skulle behöva sätta lägre mer realistiska förväntningar då de som de har nu är i stort ouppnåliga.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Andy_dee:

Underverk?

1,5 meter i draw distance.

Har vi spelat samma spel?

Medlem
Skrivet av Sarato:

Har vi spelat samma spel?

<Uppladdad bildlänk>

Bevisar ju hans poäng? 0 detaljer på allt förutom Link och där han står


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Bevisar ju hans poäng? 0 detaljer på allt förutom Link och där han står

Inte alls. Det där ser mer ut som 1.5km draw distance.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Inte alls. Det där ser mer ut som 1.5km draw distance.

Alltså det där är ju ett trick som massa äldre spel i PS2-eran körde. Att man lägger dimma och gör allt jättelitet.

Finns ett stycke på wiki som förklarar "A common trick used in games to disguise a short draw distance is to obscure the area with a distance fog."


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Andy_dee:

Underverk?

Ja. Underverket är inte i ytligheter som dess grafik eller framerate, utan fysikmotorn som finjusterats till perfektion. Spelvärlden är väldigt interaktiv och allt som har med fysik i spelet känns normalt, oavsett hur komplext. Att man kan bygga olika sorters fordon hur som helst och att dom ändå alla beter sig som man förväntar sig utan buggar är enastående, och det är synd att du inte verkar förstå storheten i det.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Ja. Underverket är inte i ytligheter som dess grafik eller framerate, utan fysikmotorn som finjusterats till perfektion. Spelvärlden är väldigt interaktiv och allt som har med fysik i spelet känns normalt, oavsett hur komplext. Att man kan bygga olika sorters fordon hur som helst och att dom ändå alla beter sig som man förväntar sig utan buggar är enastående, och det är synd att du inte verkar förstå storheten i det.

Ja, precis så var det jag menade med mitt originalinlägg. Bara en sån grej att man utan laddningstider eller större frame drops kan dyka från toppen av skyn till botten av underjorden samtidigt som det flyger förbi en enorm elddrake i luften och alla landskap runt omkring en laddas in smidigt, är inte det enklaste att uppnå som programmerare. Bara för att spelet inte ser ut som Horizon Forbidden West rent visuellt utesluter det inte att det är tekniskt imponerande.

Medlem

De kanske inte borde ha släppt... vad var det, fyra spel inom tre veckors tid?

Medlem
Skrivet av Andy_dee:

Underverk?

Ligger väl på 720p, 30 fps och 1,5 meter i draw distance.

Tkr det inte är imponerande alls. Konsolen är 6 år och man släpper ett identiskt spel som kom som release på maskinen.. Inga underverk enligt mig.

Större skillnader har man sett från ps4 early, infamous second son, Killzone shadow fall till att släppa last of us part 2 eller horizon forbidden west!

Där snackar vi underverk!

Druckit ättika? =P
Personligen så tycker jag att Nintendo har gjort ett bra jobb med den visuella biten.
Det är en åttaårig och även sett till 2015 (Tegra X1) en svag plattform.
Minnesbandbredden är nog den sämsta delen då det inte ens är GDDR4 utan DDR4.
På PC-sidan är vi tillbaks till Nvidias 6800-serie eller ATIs X800/X850-serie (2004) för att nå så dålig bandbredd.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av superapan:

Det är även teckningen jag gjorde på dagis. Alltså den är ju klappkass, men givet mina förutsättningar som två år gammal är den minst sagt ett underverk.

En spade är en spade. Nintendo har släppt ett 6.5 år (!!!) gammalt spel, igen. Det var helt OK tekniskt då, men nu?…

Håller inte med och tycker att liknelsen är dålig.

Nintendo är inte ett litet barn som kladdar på ett papper och deras spel är långt ifrån "klappkasst". Det är bara att googla lite så får man fram info om hur grymt imponerande deras hantverk är att få en så bra fysikmotor att rulla bra på en så pass svag konsol som Switch. Inget annat än imponerande, i mina ögon.

Nintendo har släppt ett tekniskt imponerande spel som uppenbarligen uppskattas av många med tanke på betyg och försäljning.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Var ett enormt fan av Square under 90-talet, dom släppte så oerhört många fantastiska spel till Super Nintendo och PS1, men det mesta dom har släppt dom senaste ~15 åren har varit skit i mitt tycke (med ett fåtal undantag). Jag hoppas att detta ekonomiska fall får ledningen att tänka om och rannsaka sig själva, men det känns tveksamt att dom gör det.

Och sedan vore det trevligt om Brave Fencer Musashi, Threads of Fate och Xenogears äntligen släpptes i Europa. Dom hade en period för några år sedan då det kom ett flertal PS1-remasters, men tyvärr så verkar dom ha slutat med det?

Medlem
Skrivet av Freakon:

Håller inte med och tycker att liknelsen är dålig.

Nintendo är inte ett litet barn som kladdar på ett papper och deras spel är långt ifrån "klappkasst". Det är bara att googla lite så får man fram info om hur grymt imponerande deras hantverk är att få en så bra fysikmotor att rulla bra på en så pass svag konsol som Switch. Inget annat än imponerande, i mina ögon.

Nintendo har släppt ett tekniskt imponerande spel som uppenbarligen uppskattas av många med tanke på betyg och försäljning.

Varför ska jag imponeras av svag hårdvara? Se till att den är bättre; hoppas Switch 2 löser problemet. Det riktigt positiva jag har att säga om Switch är hur det banade väg för andra moderna handhållna spelkonsoler, tex Steam Deck - som är grym! Min Switch, som jag köpte Zelda till, blev inte långvarig.

Medlem
Skrivet av superapan:

Varför ska jag imponeras av svag hårdvara? Se till att den är bättre; hoppas Switch 2 löser problemet. Det riktigt positiva jag har att säga om Switch är hur det banade väg för andra moderna handhållna spelkonsoler, tex Steam Deck - som är grym! Min Switch, som jag köpte Zelda till, blev inte långvarig.

Det är inte hårdvaran som är imponerande, det är spelet som funkar som det gör trots hårdvaran.

Hoppas (tror) också att Switch 2 blir betydligt starkare, det hade varit riktigt nice.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Barak:

Druckit ättika? =P
Personligen så tycker jag att Nintendo har gjort ett bra jobb med den visuella biten.
Det är en åttaårig och även sett till 2015 (Tegra X1) en svag plattform.
Minnesbandbredden är nog den sämsta delen då det inte ens är GDDR4 utan DDR4.
På PC-sidan är vi tillbaks till Nvidias 6800-serie eller ATIs X800/X850-serie (2004) för att nå så dålig bandbredd.

Att du tkr det är en sak men du har flera som gjort grafiska undersökningar, det är inte stor skillnad o som sagt. 720p o 30fps är fortfarande otroligt kasst för att komma ut 2023!

1
Skriv svar