Väldigt dåligt lokalsinne, försvårar spel

Medlem
Väldigt dåligt lokalsinne, försvårar spel

Jag har dåligt, på gränsen till obefintligt lokalsinne, tycker det gör vissa spel mycket svårare. Är det fler som har det o har ni i så fall någon strategi? Exempelvis sitter jag nu med Deaths door, o där finns ingen karta i spelet och inga direkta markörer att gå mot, det är väl en del i spelet då det finns mycket hemliga ställen och många ställe som man får återkomma till när man utökat sina krafter.
Funderar nästan på att själv rita en karta vartefter jag kommer till olika ställen. Så mest startar jag denna för att se om andra har strategier eller att jag i alla fall inte är ensam om detta problemet.

Medlem

Haha, jag har nog aldrig tänkt på om mitt usla lokalsinne försvårar spel, men det gör det nog. Kanske därför Hollow Knight tog mig 80h att avsluta...

Jag tror dock att jag körde skärmdumpar och markerade vissa platser av värde då.
T.ex. röd prick = objekt i luften, blå prick = stor vägg, etc.


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem

Jag känner av detta ibland men mycket för mig är att navigera i spel och memorera platser sker inte på samma sätt som när man är ute i verkligheten jag tar inte in lika mycket intryck. Har även blivit bekväm med nyare spel som håller en i handen även om detta är något jag inte alltid uppskattar.

Sitter sedan gammalt alltid med papper och penna vid datorn för just anteckningar och kartor.

Mycket förståeligt, det finns vissa spel man blir helt galen på. Får man nämna första "Halo", eller varför inte Remedys "Control", det finns en uppsjö av spel där man går vilse. Fint att man i moderna spel kan få lite hjälp med en knapptryckning.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Drakir:

Jag har dåligt, på gränsen till obefintligt lokalsinne, tycker det gör vissa spel mycket svårare. Är det fler som har det o har ni i så fall någon strategi? Exempelvis sitter jag nu med Deaths door, o där finns ingen karta i spelet och inga direkta markörer att gå mot, det är väl en del i spelet då det finns mycket hemliga ställen och många ställe som man får återkomma till när man utökat sina krafter.
Funderar nästan på att själv rita en karta vartefter jag kommer till olika ställen. Så mest startar jag denna för att se om andra har strategier eller att jag i alla fall inte är ensam om detta problemet.

Samma här.

Jag har ökänt dåligt lokalsinne både i spel och i verkligheten.
Min familj och vänner är vana vid att jag far vilse.

STRATEGI
En strategi som jag lärde mig ifrån Diablo 2 mephisto runs är att man ska "hålla en vägg", spring längs en och samma vägg hela tiden. Jag brukar springa längs den väggen som är vänster om min karaktär och om det sen blir en öppning till vänster springer jag in dit. Slicka vänster vägg så slipper du springa i cirklar.

En annan strategi är att alltid kolla bakom dej när du börjar en bana. Det brukar finnas hemliga skatter osv undangömt.

Tredje strategin är att alltid kolla på kartan om en sådan finns. Sen om det finns tydliga markörer på var du ska springa så spring inte dit direkt, kolla in alla skrymslen om vrår fram till waypointen. Spara markören till sist.

Tyvärr fungerar inte dessa strategier någon vidare verkligheten...


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Redaktör
Ponny
Skrivet av Drakir:

Jag har dåligt, på gränsen till obefintligt lokalsinne, tycker det gör vissa spel mycket svårare. Är det fler som har det o har ni i så fall någon strategi? Exempelvis sitter jag nu med Deaths door, o där finns ingen karta i spelet och inga direkta markörer att gå mot, det är väl en del i spelet då det finns mycket hemliga ställen och många ställe som man får återkomma till när man utökat sina krafter.
Funderar nästan på att själv rita en karta vartefter jag kommer till olika ställen. Så mest startar jag denna för att se om andra har strategier eller att jag i alla fall inte är ensam om detta problemet.

Gör det! Rutigt papper ska det vara. Gör det i vissa 2d-spel, eller "rutbaserade" där avstånden är konstanta. Som Phantasy Star till exempel. De där 3d-grottorna var fruktansvärda fram tills jag började rita.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Remedys "Control", det finns en uppsjö av spel där man går vilse.

Mest svår navigerade spelet någonsin jäklar vad svårt jag hade att hitta ibland/hela tiden.

Medlem

Frågan är om du inte skall söka dig mot mera linjära spel då, t ex Guitar Hero?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent

Steams nya anteckningsfunktion kan fungera bra också. Använder den själv nu när jag spelar Lone Fungus, vilket är ett spel jag har sjukt svårt att hitta runt i.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Shadee:

Steams nya anteckningsfunktion kan fungera bra också. Använder den själv nu när jag spelar Lone Fungus, vilket är ett spel jag har sjukt svårt att hitta runt i.

Aha, vad är detta och hur använder man den?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skrivet av Sur Apan:

Mest svår navigerade spelet någonsin jäklar vad svårt jag hade att hitta ibland/hela tiden.

Så här i efterhand tror jag det var medvetet eftersom huset ändrade på sitt upplägg, våning 14 blev våning 10 osv. Appropå leveldesign. Har du spelat "Dishonored 2". Huset med speglarna är något av det snyggaste som gjorts i spelväg, och trots att man inte hade kartor i dom spelen, hittade man runt väldigt lätt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skribent
Skrivet av uberpwnage2.0:

Aha, vad är detta och hur använder man den?

Finns som alternativ om du plockar upp menyn för att chatta med vänner o.s.v. shift+tab som standard. Kan visa med en bild eller två när jag kommer hem om du inte hittar.

Medlem
Skrivet av Drakir:

Jag har dåligt, på gränsen till obefintligt lokalsinne, tycker det gör vissa spel mycket svårare. Är det fler som har det o har ni i så fall någon strategi? Exempelvis sitter jag nu med Deaths door, o där finns ingen karta i spelet och inga direkta markörer att gå mot, det är väl en del i spelet då det finns mycket hemliga ställen och många ställe som man får återkomma till när man utökat sina krafter.
Funderar nästan på att själv rita en karta vartefter jag kommer till olika ställen. Så mest startar jag denna för att se om andra har strategier eller att jag i alla fall inte är ensam om detta problemet.

Mitt dåliga lokalsinne påverkar mest på att jag är expert på att köra fel överallt. I spel kan jag dock inte påstå det är ett problem, spelmiljöer brukar ha rätt tydliga landmärken och inte minst waypoints. Man ska vara väldigt duktig på att gå vilse om man ska lyckas göra det i t.ex. Skyrim vars värld ju egentligen bara är marginellt större än gröna lund.

Ska dock sägas att jag hade förbannat svårt att hitta i Metroid Prime både på Gamecube och nu även på Switch. Oerhört förvirrande miljöer och en karta som bara gör förvirringen värre...

It's not a lake, it's an ocean

Stor igenkänning på detta inlägg.

Dåligt lokalsinne är ett handikapp i vardagen rent generellt (jag hade ett litet helsike under orienteringen i skolan, jag och andra med lika dåligt lokalsinne gick fullständigt vilse på en ö under vårt konfirmationsläger och jag måste planera resor väldigt noggrant om de går till storstäder). Nu finns tack och lov GPS i mobilen, men innan det blev standard fick jag hitta hjälpmedel i vardagen för att det inte skulle märkas.

Men det påverkar även mitt spelande. Jag springer ofta vilse, oavsett om det är i ett slott i klassiska Resident Evil eller Alone in the Dark eller i betydligt öppnare äventyr. Jag har inte tänkt på det förut, men kanske är detta en bidragande orsak till att jag inte gillar open world-spel så mycket (att jag inte har tiden att investera i dem är förstås också en viktig orsak). En bra karta är således A och O för mig. Det märks att många utvecklare inte riktigt tänker på oss med dåligt lokalsinne. Kartorna är inte sällan ganska värdelösa.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Moderator | Testpilot
Skrivet av Shadee:

Finns som alternativ om du plockar upp menyn för att chatta med vänner o.s.v. shift+tab som standard. Kan visa med en bild eller två när jag kommer hem om du inte hittar.

Då är jag med. Jag hittar nog rätt


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Samma här. Spelar jag om ett spel jag redan klarat hittar jag fortfarande inte
Andra verkar hitta utantill om dom gjort det en gång.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Så här i efterhand tror jag det var medvetet eftersom huset ändrade på sitt upplägg, våning 14 blev våning 10 osv. Appropå leveldesign. Har du spelat "Dishonored 2". Huset med speglarna är något av det snyggaste som gjorts i spelväg, och trots att man inte hade kartor i dom spelen, hittade man runt väldigt lätt.

Ja en del av allt med Control var väl den förvirring som återfanns genom hela spelet.

Dishonored 1 & 2 är jag förtjust i så där kan jag bara hålla med om det du skriver, bandesignen är grym även alla hemligheter som är svåra att hitta trots att de är så nära.

Skrivet av Sur Apan:

Ja en del av allt med Control var väl den förvirring som återfanns genom hela spelet.

Dishonored 1 & 2 är jag förtjust i så där kan jag bara hålla med om det du skriver, bandesignen är grym även alla hemligheter som är svåra att hitta trots att de är så nära.

Det där med att vandra omkring i nutiden och titta i kristallen och titta i det förgångna var genialiskt. Jag undrar hur tusan dom kodade det. Märkligt att de sedan kunde släppa ett spel som "RedFall".


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar