Playstation 5 har nu sålts i över 40 miljoner exemplar

Medlem

Jag älskar min PS5 och många av de exklusiva spelen till konsolen. Jag väntar fortfarande på en anledning (Fable?) att köpa en Xbox Series X.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Ja. Jag har dock knappt några exklusiva spel från denna generation till varken den eller min Seies S. Nya Spidr-Man kanske får bli ett?

Medlem

Nä, desto mer konsoll arkitekturen börjat likna en pc desto mindre manad är jag att köpa en konsol, sista som kändes riktigt värd var väl ps3 då den faktiskt hade grym prestanda kontra dåtidens pc samt relativt många exklusiva titlar.

Och tidigare konsoller som nästan enbart hade exklusiva titlar och helt sjukt många.
Nu finns det ju ingen mening med att köpa en halvkass "pc" för att lira 1-4 exklusiva titlar, när man har en high end pc som kan göra allt and then some.

Tycker konsollerna har halkat efter rejält.
Det är väl lite nytänkande som switch som tilltalar, but then again, steamdeck ?

Medlem

Nästa generation kommer jag inte hoppa på Hype tåget och köpa bara för att komma först i kön.
Då väntar jag hellre och plockar hem när det finns ett stort bibliotek som tilltalar oavsett om det blir någon tusenlapp dyrare med tiden eller inte.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Köpt 2 PS5 och 2 Psvr2 pågrund av barn. Och jag spelat PS5 otroligt mycket sen jag kunde köpa den i mars året efter den kom. Visst i början så var det sämre än Psvr2 releasen. Men som vi alla vet så hatar en viss grupp människor Psvr2 så därför blev det väldigt mycket tjat om hur dålig den releasen var. Helt självklart. Men många Ps4 spel med förbättrad kvalitet till PS5 räddade releasen för mig och jag spelade Ghost of Tsushima ytterligare en gång och det var fantastiskt. Och Spindelmannen för första gången vilket också var tok bra.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Gen:

Råkar du inte prata om PS4 Pro? Den var minsann ruskigt varm och lät fruktansvärt. Måste säga att det var otroligt skönt att gå från den till den nästan ljudlösa PS5an. Enda jag kan klaga på är coilwhine från PSUn och att skivläsaren ibland får hela konsolen att vibrera.

PS5 är ju relativt tyst till skillnad från hårtorken PS4 Pro. Precis som du skriver går skivläsaren ibland igång och väsnas, vilket skapar vibrationer. Annars föredömligt tyst. Men min PS5 blir också väldigt varm. Kanske för att den står i TV-bänken, men det gör min Xbox 360 och Xbox One X också (och det gjorde min PS4 tidigare). PS5 är dock så pass mycket större än alla andra konsoler vilket gör utrymmet begränsat.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Jh
Medlem

3 år snart men vart är spelen? Gäller även xbox där det verkligen saknas bra stor spel. Starfield kommer som tur är strax.


signatur

*Beeping**beeper*beep*you up the*beep*you*beeping**beep*of a*beep*!

Medlem

Har inte skaffat mig någon ännu, väntar fortfarande på något bra exklusivt spel som ska locka.
Playstation har inte haft något exklusivt spel som lockat mig sedan PS3 tiden, sålde mitt PS4 då det bara samlade damm.

Medlem
Medlem
Skrivet av Ruffles:

PS5 är ju relativt tyst till skillnad från hårtorken PS4 Pro. Precis som du skriver går skivläsaren ibland igång och väsnas, vilket skapar vibrationer. Annars föredömligt tyst. Men min PS5 blir också väldigt varm. Kanske för att den står i TV-bänken, men det gör min Xbox 360 och Xbox One X också (och det gjorde min PS4 tidigare). PS5 är dock så pass mycket större än alla andra konsoler vilket gör utrymmet begränsat.

Releaseutgåvan av PS4:an lät ju som ett jävla charterplan på startbanan! PS5an är ju knäpptyst i jämförelse!


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Releaseutgåvan av PS4:an lät ju som ett jävla charterplan på startbanan! PS5an är ju knäpptyst i jämförelse!

Den är knäpptyst(iallafall min)förutom de sekunderna när man laddar en skiva.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Pihlbaoge:

Releaseutgåvan av PS4:an lät ju som ett jävla charterplan på startbanan! PS5an är ju knäpptyst i jämförelse!

Jag har standardmodellen av PS4 och ja, den var riktigt högljudd emellanåt. Det var fläkten som väsnades en del, om jag minns rätt. Men jag var liksom immun efter hårtorken PS3 och jetplanet Xbox 360. Sedan köpte jag min första Xbox One och insåg att det fanns tysta konsoler också. Xbox One X, världens då mest kraftfulla konsol, var knäpptyst. Kärlek.

PS5 är tystare, absolut. Inte riktigt lika ljudlös som min Xbox Series X, men jag störs inte av den.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Gen
Medlem
Skrivet av Ruffles:

PS5 är ju relativt tyst till skillnad från hårtorken PS4 Pro. Precis som du skriver går skivläsaren ibland igång och väsnas, vilket skapar vibrationer. Annars föredömligt tyst. Men min PS5 blir också väldigt varm. Kanske för att den står i TV-bänken, men det gör min Xbox 360 och Xbox One X också (och det gjorde min PS4 tidigare). PS5 är dock så pass mycket större än alla andra konsoler vilket gör utrymmet begränsat.

Måste säga att jag inte tänkt på värmen men ska kolla någon gång framöver. Har också min i en TV bänk från IKEA, dock är det öppet bak så värmen har möjlighet att sticka ut åt det hållet.

Medlem

PS5an kan också bli varm om man har många djur hemma så verkar den samla upp damm rätt så snabbt. Min ena son fick liknande problem med sin ps5a som både han och jag hade med våra ps4 pro. Det visade sig att hans ps5a hade samlat massa hår i städ/hålen PS5an har. Så är er PS5a konstigt varm kolla upp det innan det är för sent.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Gen:

Måste säga att jag inte tänkt på värmen men ska kolla någon gång framöver. Har också min i en TV bänk från IKEA, dock är det öppet bak så värmen har möjlighet att sticka ut åt det hållet.

Jag har också en Ikeamöbel, öppet bak är nog att rekommendera.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Kan tänka mig en eventuell PS5 Slim kan dra mindre om de byter till AMDs senaste Ryzen / Radeon-krets.

De lär inte byta krets däremot kan de få den gamla mer energieffektiv genom att optimera tillverkningen.
Så det blir nog samma krets fast tillverkad på ex tsmc 5nm teknik istället för 7nm som dagens ps5 chip.

Medlem
Skrivet av Gen:

Måste säga att jag inte tänkt på värmen men ska kolla någon gång framöver. Har också min i en TV bänk från IKEA, dock är det öppet bak så värmen har möjlighet att sticka ut åt det hållet.

Skrivet av Ruffles:

Jag har också en Ikeamöbel, öppet bak är nog att rekommendera.

Kan flika in att öppet bak inte helt räcker. Dels står ju ofta möbeln mot väggen så det är ganska oöppet oavsett, dela behöver konsollen få bra cirkulation runt sig, och många utblås är mot andra håll än bak och fram.

Tror Somy säger att man ska ha minst 10 cm fritt runt konsolen åt alla håll (förutom det den står på såklart) och det är nog många möbler som brister där.

För mig blev min PS4 lite mindre varm när jag ställde den på bänken istället för i ett fack. Sen dess har alla mina konsoler fått stå fritt på bänken istället, även om det ibland är lite fult.


signatur

Heja Blåvitt

Gen
Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Kan flika in att öppet bak inte helt räcker. Dels står ju ofta möbeln mot väggen så det är ganska oöppet oavsett, dela behöver konsollen få bra cirkulation runt sig, och många utblås är mot andra håll än bak och fram.

Tror Somy säger att man ska ha minst 10 cm fritt runt konsolen åt alla håll (förutom det den står på såklart) och det är nog många möbler som brister där.

För mig blev min PS4 lite mindre varm när jag ställde den på bänken istället för i ett fack. Sen dess har alla mina konsoler fått stå fritt på bänken istället, även om det ibland är lite fult.

Personligen har jag inte möbeln tryckt mot väggen, det är runt 10 cm mellan möbeln och väggen pga kablar osv. Tyvärr har jag inte 10cm mellanrum på konsolens sidor men gällande luftflöde så sticker den ut lite i framkant vilket gör att det är fritt fram för fram/sida att ta in luft (fläkten sitter ju i hörnet).

Testade att lira en liten stund och visst, trycker jag in handen i möbeln och känner på baksidan av konsolen så är det något varmt ja men eftersom den har perfekt access till frisk luft borde det vara OK.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Pihlbaoge:

Kan flika in att öppet bak inte helt räcker. Dels står ju ofta möbeln mot väggen så det är ganska oöppet oavsett, dela behöver konsollen få bra cirkulation runt sig, och många utblås är mot andra håll än bak och fram.

Tror Somy säger att man ska ha minst 10 cm fritt runt konsolen åt alla håll (förutom det den står på såklart) och det är nog många möbler som brister där.

Och just därför är designen och storleken på PS5 så idiotisk. Jag har helt enkelt ingen annan plats för min PS5, och designen gör att jag helst vill gömma den, inte ha den synlig.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

De lär inte byta krets däremot kan de få den gamla mer energieffektiv genom att optimera tillverkningen.
Så det blir nog samma krets fast tillverkad på ex tsmc 5nm teknik istället för 7nm som dagens ps5 chip.

Ja precis, Slim kommer nog få samma Ryzen / RDNA generation men troligvis utförd i en effektivare och lägre nm-version som du säger. Det var så jag tänkte också men skrev lite fel.

Ska bli intressant hur eventuella PS5 Slim och Pro modeller kommer ha för TDP. Var ändå ganska stor skillnad mellan de olika versionerna i PS4.

PS4 version PS4 wattage (max)
PS4 Original 250W
PS4 Slim 165W
PS4 Pro 310W

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Så det blir nog samma krets fast tillverkad på ex tsmc 5nm teknik istället för 7nm som dagens ps5 chip.

De gick till 6nm förra året.

Medlem
Skrivet av lonian:

Nästa generation kommer jag inte hoppa på Hype tåget och köpa bara för att komma först i kön.
Då väntar jag hellre och plockar hem när det finns ett stort bibliotek som tilltalar oavsett om det blir någon tusenlapp dyrare med tiden eller inte.

Jag kommer nog göra tvärt om. Köpa 5 på direkten och sälja ;-P.

Skrivet av Gen:

Testade att lira en liten stund och visst, trycker jag in handen i möbeln och känner på baksidan av konsolen så är det något varmt ja men eftersom den har perfekt access till frisk luft borde det vara OK.

Det är väl så det funkar? Komponenterna blir varma och den varma luften ska ut. Oavsett var din konsol står kommer det ju komma ut varm luft från den. Sen ska man ju inte ha den i ett skåp med stängd dörr kanske.

Medlem
Skrivet av Gen:

Personligen har jag inte möbeln tryckt mot väggen, det är runt 10 cm mellan möbeln och väggen pga kablar osv. Tyvärr har jag inte 10cm mellanrum på konsolens sidor men gällande luftflöde så sticker den ut lite i framkant vilket gör att det är fritt fram för fram/sida att ta in luft (fläkten sitter ju i hörnet).

Testade att lira en liten stund och visst, trycker jag in handen i möbeln och känner på baksidan av konsolen så är det något varmt ja men eftersom den har perfekt access till frisk luft borde det vara OK.

Xboxen har bättre kylning tror jag. Så här vänder jag Series X och blåser ut all varm luft.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Gen
Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Det är väl så det funkar? Komponenterna blir varma och den varma luften ska ut. Oavsett var din konsol står kommer det ju komma ut varm luft från den. Sen ska man ju inte ha den i ett skåp med stängd dörr kanske.

Givetvis men tror den initiala diskussionen handlade om att PS5an är varm runtomkring hela enheten?

Absolut, ingen konsol mår bra av att befinna sig i ett stängt utrymme.

Medlem

PS5 verkar fortsätta sälja enormt bra.

Förra månaden ökade hårdvaruförsäljningen med 22 % i USA jämfört med förra året trots att både Switch och Xbox säljer sämre än förra året.

Högsta hårdvaruförsäljningen i juni sedan 2008.

https://twitter.com/MatPiscatella/status/1686724527076880384?...

Medlem

Märker flertalet som skriver hur de alltid köper alla konsoler, på releasen, och sedan använder de dem i princip inte alls. Oerhört märkligt beteende

Playstation har för övrigt aldrig varit min grej riktigt och PS5 ser inte ut att föändra den saken, Playstations spelutbud känns som det bara blir mer o mer enformigt med typ Marvel-spel och t
"filmiska spel med woke-fokus"...Playstation blev för min del extremt trist sedan det blev så amerikaniserat.

12
Skriv svar