Twitter blir "X", ett varumärke som ägs av Microsoft (och hundratals andra)

Inaktiv
Skrivet av Kyrre:

Det jag finner intressant med människor som kallar det för "konspirationsteorier" är att de förutsätter att allt som visas i media och våra tidningar är 100 % sanning. Har man en teori utanför det, oavsett hur logisk den må vara så är det nu en "konspiration". Men egentligen är det bara olika teorier.

Nu har jag inte läst er diskussion men tycker att detta var väldigt bra skrivet.
Vi alla är ju människor och det som är en sanning idag behöver inte vara en sanning imorgon.

Tänkte på det du skrev om tidningar med. Har ju börjat läsa på universitetet och då kan det ibland handla om att vara källkritiska och då tog ju läraren upp att när man är källkritisk så försöker man komma så nära den ursprungliga källan som möjligt och att använda sig av exempelvis en tidning är inte att använda sig av en annan människas tolkning av en händelse och är därför inte en helt 100% källa. Något som jag själv inte har tänkt på innan när jag använt mig av källor.

Men o andra sidan om tidningsartikeln är det närmaste man kommer så får man väl använda sig av den men helst vill man ju vara så nära den ursprungliga källan som möjligt när man är källkritisk.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Nu har jag inte läst er diskussion men tycker att detta var väldigt bra skrivet.
Vi alla är ju människor och det som är en sanning idag behöver inte vara en sanning imorgon.

Tänkte på det du skrev om tidningar med. Har ju börjat läsa på universitetet och då kan det ibland handla om att vara källkritiska och då tog ju läraren upp att när man är källkritisk så försöker man komma så nära den ursprungliga källan som möjligt och att använda sig av exempelvis en tidning är inte att använda sig av en annan människas tolkning av en händelse och är därför inte en helt 100% källa. Något som jag själv inte har tänkt på innan när jag använt mig av källor.

Men o andra sidan om tidningsartikeln är det närmaste man kommer så får man väl använda sig av den men helst vill man ju vara så nära den ursprungliga källan som möjligt när man är källkritisk.

Det är en anledning att jag mest använder Omni, pga de alltid har flertalet listade källor. Men de flesta verkar sällan orka läsa mycket mer utöver rubriken.

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Designen tog väl 5 minuter att göra. Unicode Character “𝕏” (U+1D54F) har funnits i standarden sen 2001.

"Mathematical Double-Struck Capital X"
https://www.compart.com/en/unicode/U+1D54F

Det här är ju lite off-topic, men... Bra design tar nödvändigtvis inte lång tid att producera!

Medlem

” för att olovligen använda en annans upphovsrättsskyddade verk.”

Är ”X” ett verk? En skapelse av något slag? Nu får jag skämmas lite, jag har utan tillstånd från kreatörer använt vad jag trodde var en simpel bokstav i flertalet texte…omg, jag gjorde det igen! Kan jag donera något till någon? Jag vill ju inte att någon kulturskapare ska förlora pengar pga mig.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Politik hoppar vi över, tack så mycket! Höger, vänster, mittemellan – det mynnar bara ut i pajkastning.

Hänvisar till denna igen


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Mindre censur, mindre vänstervridet.

"Mindre censur"

Pyttsan heller! Försök själv säga nåt om Elon Musk, till Elon Musk, och se hur snabbt han blockerar dig från Twit... X! Han som påstår vilja främja yttrandefriheten, men inte tolererar att någon säger något dumt om honom.

Sen han tog över har plattformen fått ofantligt mycket mer hat-tweets. Han skulle lika gärna kunna döpa om den till "Truth Social", för det är ungefär lika illa. Musk har iallafall lyckats med 1 grej:

Han dödade Twitter ! Inte illa för 45 miljarder dollar...


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Ja namnet är verkligen konstigt, vi alla vet han älskar namnet x för han ska släppa en app som heter x som den i kina wechat, där man ska göra precis allt, även bank grejer o sånt...

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Det jag finner intressant med människor som kallar det för "konspirationsteorier" är att de förutsätter att allt som visas i media och våra tidningar är 100 % sanning. Har man en teori utanför det, oavsett hur logisk den må vara så är det nu en "konspiration". Men egentligen är det bara olika teorier.

Tycker du underminerar journalisters idoga arbete med att resa, intervjua, gräva och skriva sakligt. Att någonting inte är 100% sanning betyder inte att det är en teori någon suttit och myttat ihop för att det ska låta bra i tidningen/på nätet. Det är ändå någonting som någon/några tagit reda på och grävt i under ett bra tag. Sen kanske något blir fel för att någon som intervjuas ljuger eller minns luddigt så då kanske sanningshalten "bara" är 95-98% sanning. Men det gör det inte till en lös teori likt en foliehatt som skriker om att jorden är platt för den sakens skull. Så nej, det är verkligen inte bara olika teorier. Visst är det bra att vara källkritisk och inte tro på allt en läser men att tro att all media ljuger och bara kastar ur sig lösryckta teorier för den sakens skull är bara lågbegåvat. Och att något postas på Twi... X betyder inte att det är en lika undergrävd och uppbyggd story som traditionell media erbjuder. Att folk tror det är väl anledningen till att så mycket går fel i vår tid. Alla tänker fritt men ingen vill tänka rätt.

Medlem
Skrivet av Thane:

Och Twitter gör det svårare för oppositionen att göra sig hörd i Turkiet. Har aldrig påstått att Twitter innan Musk inte var politiskt vridet åt något håll. Men den enda skillnaden med Musk vid rodret är att det har svängt åt andra hållet i skalan.

Det har varit liknande saker i Indien.

Musk har under en tid arbetat med lobbying mot indiska politiker för att de ska sänka skatten på elbilar. När Musk tog över Twitter så började betydligt fler konton från oppositionspolitiker och journalister som premiärministern och det styrande partiet inte uppskattar att blockeras i Indien.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Tycker du underminerar journalisters idoga arbete med att resa, intervjua, gräva och skriva sakligt. Att någonting inte är 100% sanning betyder inte att det är en teori någon suttit och myttat ihop för att det ska låta bra i tidningen/på nätet. Det är ändå någonting som någon/några tagit reda på och grävt i under ett bra tag. Sen kanske något blir fel för att någon som intervjuas ljuger eller minns luddigt så då kanske sanningshalten "bara" är 95-98% sanning. Men det gör det inte till en lös teori likt en foliehatt som skriker om att jorden är platt för den sakens skull. Så nej, det är verkligen inte bara olika teorier. Visst är det bra att vara källkritisk och inte tro på allt en läser men att tro att all media ljuger och bara kastar ur sig lösryckta teorier för den sakens skull är bara lågbegåvat. Och att något postas på Twi... X betyder inte att det är en lika undergrävd och uppbyggd story som traditionell media erbjuder. Att folk tror det är väl anledningen till att så mycket går fel i vår tid. Alla tänker fritt men ingen vill tänka rätt.

Journalister? År 2023? Skojar du med mig? Finns inga riktiga journalister kvar. Dom riktiga journalisterna blir fängslade (tänker på Assange). Att gå emot logik och kalla någon för foliehatt är bara att döma någon för att man inte delar samma uppfattning. Men jo visst tycker du dagens journalister har bra nivå så har jag inget att tillägga i en diskussion.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Det där är rent skitsnack, kan garantera att gemene man i vårt avlånga land förstår att man ska vara hälsosamt kritisk gentemot allting man läser.

Gemene man är absolut inte kritisk. Corona vaccinet var det bästa exemplet hittills.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Gemene man är absolut inte kritisk. Corona vaccinet var det bästa exemplet hittills.

Jag vet helt ärligt inte vad jag ska svara på detta. Du bevisar det jag syftade på.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Tycker du underminerar journalisters idoga arbete med att resa, intervjua, gräva och skriva sakligt. Att någonting inte är 100% sanning betyder inte att det är en teori någon suttit och myttat ihop för att det ska låta bra i tidningen/på nätet. Det är ändå någonting som någon/några tagit reda på och grävt i under ett bra tag. Sen kanske något blir fel för att någon som intervjuas ljuger eller minns luddigt så då kanske sanningshalten "bara" är 95-98% sanning. Men det gör det inte till en lös teori likt en foliehatt som skriker om att jorden är platt för den sakens skull. Så nej, det är verkligen inte bara olika teorier. Visst är det bra att vara källkritisk och inte tro på allt en läser men att tro att all media ljuger och bara kastar ur sig lösryckta teorier för den sakens skull är bara lågbegåvat. Och att något postas på Twi... X betyder inte att det är en lika undergrävd och uppbyggd story som traditionell media erbjuder. Att folk tror det är väl anledningen till att så mycket går fel i vår tid. Alla tänker fritt men ingen vill tänka rätt.

Fast det är ju det som är hela poängen.

Det gynnar dem att all fakta, till och med vedertagen vetenskap, väldigt lätt ska kunna ifrågasättas, avfärdas, och klassas som "det är olika meningar, och vår vilja och våra tankar är väl fortfarande fria, va?", eftersom de flesta absurda uttalanden de kommer med väldigt lätt kan avfärdas genom att enkelt faktakolla.

Skrivet av Jönsen:

Jag vet helt ärligt inte vad jag ska svara på detta. Du bevisar det jag syftade på.

Du slösar bara tid med @Kyrre. Han tror fortfarande att ryssarna är i Ukraina för att befria dem från nynazisterna (han tror ju självklart inte att så faktiskt är fallet).

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Fast det är ju det som är hela poängen.

Det gynnar dem att all fakta, till och med vedertagen vetenskap, väldigt lätt ska kunna ifrågasättas, avfärdas, och klassas som "det är olika meningar, och vår vilja och våra tankar är väl fortfarande fria, va?", eftersom de flesta absurda uttalanden de kommer med väldigt lätt kan avfärdas genom att enkelt faktakolla.

Du slösar bara tid med @Kyrre. Han tror fortfarande att ryssarna är i Ukraina för att befria dem från nynazisterna (han tror ju självklart inte att så faktiskt är fallet).

Handlar inte om att avfärda. Folk blir lätt butthurt när någon inte håller med dom. Vetenskap handlar om att just ifrågasätta och testa nya teorier. Det är så nya botemedel och uppfinningar kommit till. Att alla lyssnar på ”vad forskaren sagt” enligt SVT utan källa till vilka studier, personer och institut som ligger bakom är raka motsatsen till vetenskap.

Men sheep will be sheep

Medlem
Skrivet av Majoren:

Alltid lattjo när fabrbror Musk är i farten

Är ni släkt?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Avstängd

Cirkus Musk och hans Dansande Clowner levererar som vanligt


signatur

Todd Howard is a Cunt

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Du har en poäng. Lite off topic är det. Vore det inte för Xbox- och Meta-faktorn hade jag inte skrivit den. Samtidigt är Twitter/X en plattform där gamers rör sig, där läckor sker och nyheter utannonseras. Det är ändå en slags plattform för spelnyheter.

Tror ni han spelar på Xbox ?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Journalister? År 2023? Skojar du med mig? Finns inga riktiga journalister kvar. Dom riktiga journalisterna blir fängslade (tänker på Assange). Att gå emot logik och kalla någon för foliehatt är bara att döma någon för att man inte delar samma uppfattning. Men jo visst tycker du dagens journalister har bra nivå så har jag inget att tillägga i en diskussion.

När du använder Assange för att stötta dina argument (en som anklagades för våldtäkt av flera kvinnor, och som sedan gömde sig på en ambassad i flera år innan han bokstavligen fick släpas ut i handfängslen, och slapp åtal för våldtäkt pga preskriberingstid). Ja, då har du förlorat eventuella andra argument du kanske har i denna diskussion.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Meurik:

När du använder Assange för att stötta dina argument (en som anklagades för våldtäkt av flera kvinnor, och som sedan gömde sig på en ambassad i flera år innan han bokstavligen fick släpas ut i handfängslen, och slapp åtal för våldtäkt pga preskriberingstid). Ja, då har du förlorat eventuella andra argument du kanske har i denna diskussion.

Om du tror på att Assange var skyldig för våldtäkt så förlorar du eventuella argument oavsett vilket ämne du talar om.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Om du tror på att Assange var skyldig för våldtäkt så förlorar du eventuella argument oavsett vilket ämne du talar om.

Om han nu var oskyldig, varför gömma sig på en ambassad i flera år för att undvika att bli utlämnad till Sverige? Foliehatten är på ser jag


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Meurik:

Om han nu var oskyldig, varför gömma sig på en ambassad i flera år för att undvika att bli utlämnad till Sverige? Foliehatten är på ser jag

För det är det som är standard proceduren när någon åker dit för våldtäkt? Att länder låter personen i fråga, gömma sig i en ambassad? Har du koll på övriga våldtäkts fall i Sverige och hur de hanteras? Jag har hellre på mig en foliehatt än en bindel runt ögonen.

Jag förmodar att alla hemska videoklipp och dokument som släpptes i samband med Wikileaks inte har något med saken att göra?

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Journalister? År 2023? Skojar du med mig? Finns inga riktiga journalister kvar. Dom riktiga journalisterna blir fängslade (tänker på Assange). Att gå emot logik och kalla någon för foliehatt är bara att döma någon för att man inte delar samma uppfattning. Men jo visst tycker du dagens journalister har bra nivå så har jag inget att tillägga i en diskussion.

Visst, kan hålla med om att mycket "journalistiskt" arbete går ut på typ meningslöst kändisskvaller, därför jag personligen ville bli journalist som yngre men snabbt ändrade uppfattning eftersom denna utvecklingen började redan när jag gick i gymnasiet så jag gick alltmer åt det konstnärliga hållet och vill gestalta sanningen genom fiktion istället, men läser en SVT och DN finns fortfarande mängder reportage och artiklar som fortfarande är bra skrivna och bra gräv. Och nä, kallar inte alla som inte håller med mig om för foliehattar så det är helt irrelevant "argument" som försvarar kvacksalvare helt utan grund. Att de tycker annorlunda är inte problemet, utan att de tar helt lösryckta flumargument och trycker upp som sanningar och säger att alla som inte håller med dem är köpta av antingen regeringen eller "etablissemanget". Att någon tycker någonting på internet gör dem inte till unika sanningssägare. Speciellt som de inte gör resor, intervjuer och gräv för att få fram sanningen bortom just teorier.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Mindre censur, mindre vänstervridet.

Kan du ge mig några konkreta exempel på detta?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av kebbe:

Hade varit ett starkt argument om det inte publicerats intern dialog från pre-Musk Twitter där man bannade konton extremvänstern ogillade trots att inga regelbrott fanns. Detta samtidigt som man hade stadig kontakt med den politiska vänstern om inlägg som skulle tas bort, trender som skulle kvävas och användare som skulle bannas.

Bättre på precis alla sätt under Musk.

Det är väl bara att uppdatera regelbrotten. Inte en enda person på denna jorden, håller "free speech" utan gränser. Det finns alltid en gräns som blir nådd. Exempel på det är när man tror (sant eller osant) att någon aktivt förstör för människor man älskar genom att inskränka deras rätter, uppmana till att göra deras liv sämre, utesluta dem ur gruppen, och framhäva en neutral ståndpunkt som stöttar extremism genom att nedspela dess grovhet och jämföra dem med en en grupp man anser normala vilket får dem att framstå som likadana.

Det är vad som händer nu. Jag har sett flertalet personer lämna Twitter därför att det helt enkelt blivit otryggare att vara där efter Musk tog makten. Jag har inte full koll på allt som Twitter gjorde fel tidigare, men lösningen är helt klart inte Elon Musk med sitt frälsarkomplex.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

"Med tanke på hur svårt det är att skydda en enda bokstav,"

Samtidigt har 900 Amerikanska företag varumärkesskyddat det. Hur funkar det egentligen?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Musk är en frisk fläkt inom techjättarna och en efterlängtad smäll på käften mot den sjuka censur och cancellkultur som konstant drivs av dessa hycklande jättar och dess nyttiga idioter. All lycka till karln framöver också!

Medlem
Skrivet av heady89:

Musk är en frisk fläkt inom techjättarna och en efterlängtad smäll på käften mot den sjuka censur och cancellkultur som konstant drivs av dessa hycklande jättar och dess nyttiga idioter. All lycka till karl framöver också!

Karl Musk?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Knäpp snubbe, allt handlar om hype, alltid hypea upp sina företag med knäpp heter eller enorma lögner.

Det är skönt att majoriteten äntligen börjar förstå att Musk är en dålig pengakåt person mer och mer, man märker det på forum från år till år.

Det är inte Najkan som kommer ta den första människan till Mars... det är Elon Musk!

Medlem
Skrivet av Meurik:

Om han nu var oskyldig, varför gömma sig på en ambassad i flera år för att undvika att bli utlämnad till Sverige? Foliehatten är på ser jag

du skämtar va har du sett vad som hände med han nu var han är osv?

Medlem
Skrivet av showerguy:

Det är inte Najkan som kommer ta den första människan till Mars... det är Elon Musk!

Det är högst troligt varken jag eller Musk som lyckas med det även om hans chanser är högre.

Skriv svar