Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Pratar du om barn 4-7år nu?

Nja. Är verkligen inte många svenska 7-åringar som förstår engelska.

Men just Pikmin är ju menat för större barn, kanske 12 år och uppåt?


signatur

Memento Mori

Medlem

Jag har bara spelat genom Pikmin 3 tidigare och älskar allt med det spelet. Kampen med klockan gör att man blir fokuserad på vad man ska göra och hinna med. Läsa av kartan vart alla föremål finns och se hur mycket juice man lyckas producera. Tillfredsställande!

Nu har jag bara hunnit spela till dag 3 i Pikmin 4.
Den första timmen går man ca 2 meter och sedan tvingas läsa text, walktroughs, videoklipp, prat, strunt. Jag vill spela hallå!

Så fort man börjar plocka på sig Pikmins så släpper det något och man får börja gå ut på äventyr, men då ska det ständigt kommenteras, titta på kartan, använd hunden osv. Blir nästan tokig!

Hoppas verkligen det inte är så här hela spelet genom. Går det inte att stänga av allt detta?

Det kommer i så fall att göra en andra playtrough väldigt smärtsam om man redan vet allt man kan men ändå tvingas läsa vilka knappar och menyer som gör si och så.

Men det blir väl så här kanske när man inte får med någon instruktionsbok.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag har bara spelat genom Pikmin 3 tidigare och älskar allt med det spelet. Kampen med klockan gör att man blir fokuserad på vad man ska göra och hinna med. Läsa av kartan vart alla föremål finns och se hur mycket juice man lyckas producera. Tillfredsställande!

Nu har jag bara hunnit spela till dag 3 i Pikmin 4.
Den första timmen går man ca 2 meter och sedan tvingas läsa text, walktroughs, videoklipp, prat, strunt. Jag vill spela hallå!

Så fort man börjar plocka på sig Pikmins så släpper det något och man får börja gå ut på äventyr, men då ska det ständigt kommenteras, titta på kartan, använd hunden osv. Blir nästan tokig!

Hoppas verkligen det inte är så här hela spelet genom. Går det inte att stänga av allt detta?

Det kommer i så fall att göra en andra playtrough väldigt smärtsam om man redan vet allt man kan men ändå tvingas läsa vilka knappar och menyer som gör si och så.

Men det blir väl så här kanske när man inte får med någon instruktionsbok.

Det släpper sen men det är lite väl handhållet i inledningen, håller med.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Tråkigt att det saknas co-op, kan det bero på
att spelet nu är snyggare än del 3 som först utvecklades till Wii-U? Nintendo kanske behövde ”dra ner” på grafiken alldeles för mycket och på så
sätt blev kompromissen för stor? Såg att samarbetsläget först kom till Switch-utgåvan av del 3 och saknades helt i Wii-U utgåvan.

Om du tittar efter så är ju 3an snyggare grafik på än 4an.
Jag tror helt enkelt att co op läget förändrats för att spelet blivit för komplicerat eller något, att det skulle ta längre tid att genomföra sådant läge. Men vem vet om det inte dyker upp i någon framtida uppdatering i en deluxe version.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Har Tweetat åt alla slags Nintendo men inge svar som förväntat.

Vet inte om man ska försöka få dem att förstå att det finns fler än de som pratar engelska, spanska, franska och tyska......

Nintendo ska ju vara för alla...... kanske man måste rekrytera Greta haha...

Dom pratar inte ens på Engelska i Pikmin spelen.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

"Cringe" är nog det mest pinsamma ord man kan använda.

Så du håller inte med om att barn ska kunna spela Nintendo och förstå hur de ska spela?

Jag tror att om det är ett spel som innehåller mycket text och ditt barn inte kan läsa så får du sitta bredvid när barnet spelar.
När jag var liten så läste min mamma upp texterna på tvn när vi tittade på film tillsammans.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skrivet av lasseedsvik:

"Cringe" är nog det mest pinsamma ord man kan använda.

Så du håller inte med om att barn ska kunna spela Nintendo och förstå hur de ska spela?

För en som började spela vid 5 års ålder 1984 utan att kunna ett enda ord på engelska har jag aldrig ens funderat över tanken.

Medlem
Skrivet av dahlbäckkrome:

För en som började spela vid 5 års ålder 1984 utan att kunna ett enda ord på engelska har jag aldrig ens funderat över tanken.

Jättebra! well done!

Medlem
Skrivet av lonian:

Om du tittar efter så är ju 3an snyggare grafik på än 4an.
Jag tror helt enkelt att co op läget förändrats för att spelet blivit för komplicerat eller något, att det skulle ta längre tid att genomföra sådant läge. Men vem vet om det inte dyker upp i någon framtida uppdatering i en deluxe version.

https://youtu.be/qRrujtVZBwI

Du kollar isf bara på några utvalda sekunder. Övergripande, 4:an ser klart snyggare ut. 3:an har ju fortfarande Gamecube-kantiga "runda" former

Medlem
Skrivet av Majoren:

Du kollar isf bara på några utvalda sekunder. Övergripande, 4:an ser klart snyggare ut. 3:an har ju fortfarande Gamecube-kantiga "runda" former

Det är åtminstonde ingen revolutionerande ny grafik som skulle kräva att ett bättre co op mode är omöjligt. Man märker knappt skillnad.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Plus att de allra flesta barnen förstår spel och film som är på engelska.

Det beror på vad du menar för ålder på "barn" min son är 11 och nu börjar han kunna hänga med mer i engelska filmer, men det är för att han lärt sig hinna läsa undertexterna som är på svenska. Visst snappar dom upp snabbt, men att säga att alla 4-7 åringar förstår och kan läsa engelska är en överdrift.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Nintendo ska ju vara för alla...... kanske man måste rekrytera Greta haha...

Vad har Greta med detta att göra?


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av lonian:

Det är åtminstonde ingen revolutionerande ny grafik som skulle kräva att ett bättre co op mode är omöjligt. Man märker knappt skillnad.

Nä, det har du rätt i, det ser inte ut som något generationskliv direkt utan något snyggare skuggor och bättre marktexturer. De ville väl antagligen ha spelet klart nu i sommar, den där Super Mari oGalaxy "co-op" med en pekare tog väl bara tre sekunder att implementera

Medlem
Skrivet av robbis:

Vad har Greta med detta att göra?

Ingenting well spotted

Medlem

Märker ni att era fisförnäma ord inte har någon som helst inverkan?

Så bajsa om ni har behov, eller ring 1177, de har lösningar på alla era problem!

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Gillar tydligen att plåga mig själv?

Skrivet av Johan Lorentzon:

och såklart har jag rätt! XD

Jag är diplomatiskt här, och håller med er båda till en viss del. Jag kan tycka som Fredrik, att den där ”nerven” som tidspressen ger med samtidigt så saknade jag i 3:an att kunna utforska världen UTAN den. 😅

Skrivet av lasseedsvik:

Jättebra! well done!

Det var ju så för alla som växte upp under den begynnande eran, med några få undantag, så din sarkasm är ju meningslös!

Skribent
Skrivet av Majoren:

Nä, det har du rätt i, det ser inte ut som något generationskliv direkt utan något snyggare skuggor och bättre marktexturer. De ville väl antagligen ha spelet klart nu i sommar, den där Super Mari oGalaxy "co-op" med en pekare tog väl bara tre sekunder att implementera

Borde inte vara svårare att införa att spelare två år hunden. Det är nästan redan gjort för det då man måste hoppa emellan gubben och hunden. De hade ju inte ens behövt införa så båda spelarna har varsin skärm (som i trean). Utan hade fungerat tillräckligt att tvingas vara på samma skärm. Lost potentential...

Men kan ju ändå ha och göra med deadline.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Borde inte vara svårare att införa att spelare två år hunden. Det är nästan redan gjort för det då man måste hoppa emellan gubben och hunden. De hade ju inte ens behövt införa så båda spelarna har varsin skärm (som i trean). Utan hade fungerat tillräckligt att tvingas vara på samma skärm. Lost potentential...

Men kan ju ändå ha och göra med deadline.

Jepp, den tanken har slagit mig också, att hunden borde funkat för co-op. Stämmer in helt, behöver ju inte ens vara delad skärm och problemen med att rita upp två uppsättningar grafik osv...borde ju med hunden i åtanke faktiskt gå att göra co-op på en skärm.
Konceptet funkar ju prima i e.x Luigi's Mansion 3.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Borde inte vara svårare att införa att spelare två år hunden. Det är nästan redan gjort för det då man måste hoppa emellan gubben och hunden. De hade ju inte ens behövt införa så båda spelarna har varsin skärm (som i trean). Utan hade fungerat tillräckligt att tvingas vara på samma skärm. Lost potentential...

Men kan ju ändå ha och göra med deadline.

Skrivet av Majoren:

Jepp, den tanken har slagit mig också, att hunden borde funkat för co-op. Stämmer in helt, behöver ju inte ens vara delad skärm och problemen med att rita upp två uppsättningar grafik osv...borde ju med hunden i åtanke faktiskt gå att göra co-op på en skärm.
Konceptet funkar ju prima i e.x Luigi's Mansion 3.

Ändå ett ytterst märkligt beslut att det saknas co-op då Mr Miyamoto nämnde för många herrans år sedan att dom arbetade på ett nytt Pikmin. Men men, hoppas det kommer med i en framtida uppdatering, eller så kommer spelläget med i versionen till ”Super-Nintendo-Switch”. 😉

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Ändå ett ytterst märkligt beslut att det saknas co-op då Mr Miyamoto nämnde för många herrans år sedan att dom arbetade på ett nytt Pikmin. Men men, hoppas det kommer med i en framtida uppdatering, eller så kommer spelläget med i versionen till ”Super-Nintendo-Switch”. 😉

Jo, men det betyder ju inte att det var just detta Pikmin de arbetat med, de kan ha jobbat med prototyper och sånt som skrotats också. Tyvärr så brukar väl Nintendo inte särskilt ofta lägga till efterfrågade funktioner i efterhand, så jag tror vi isf. får vänta på en helt ny utgåva av spelet likt med Pikmin 3.

Skribent
Skrivet av PGR1985:

Ändå ett ytterst märkligt beslut att det saknas co-op då Mr Miyamoto nämnde för många herrans år sedan att dom arbetade på ett nytt Pikmin. Men men, hoppas det kommer med i en framtida uppdatering, eller så kommer spelläget med i versionen till ”Super-Nintendo-Switch”. 😉

Ja jag kan nästan tänka mig att kommer vidare utveckla spelet med DLC. Toads Tresure Tracker fick ju inte co-op direkt heller om jag inte minns fel?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nä, det har du rätt i, det ser inte ut som något generationskliv direkt utan något snyggare skuggor och bättre marktexturer. De ville väl antagligen ha spelet klart nu i sommar, den där Super Mari oGalaxy "co-op" med en pekare tog väl bara tre sekunder att implementera

Jag har alltid sagt att Switchen känns som en boostad Wii-U i prestanda. Vissa anser att den är bra mycket starkare än Wii-U, men detta har ju aldrig visat sig i spelen.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja jag kan nästan tänka mig att kommer vidare utveckla spelet med DLC. Toads Tresure Tracker fick ju inte co-op direkt heller om jag inte minns fel?

Kom i samband med versionen till Nintendo Switch.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jo, men det betyder ju inte att det var just detta Pikmin de arbetat med, de kan ha jobbat med prototyper och sånt som skrotats också. Tyvärr så brukar väl Nintendo inte särskilt ofta lägga till efterfrågade funktioner i efterhand, så jag tror vi isf. får vänta på en helt ny utgåva av spelet likt med Pikmin 3.

Jo det är sant, men vid en nyutgåva så hoppas jag innerligt på en gratis uppdatering för alla oss som äger spelet sen innan.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Jag har alltid sagt att Switchen känns som en boostad Wii-U i prestanda. Vissa anser att den är bra mycket starkare än Wii-U, men detta har ju aldrig visat sig i spelen.

Nä, det har det väl aldrig varit några tvivel om för min del. Wii U hade väl ett par brutala flaskhalsar som gjorde den besvärlig att göra spel till, tror Switch tjänat mest vad gäller scepsen på att utvecklarna inte behövt trolla så mycket med konstiga antika komponenter osv. Spelar ingen roll för min del, de exklusiva väloptimerade spelen som ändå kom till Wii U räckte gott och väl i teknisk ambition, spel som Pikmin 3 står sig bra idag även om det hade varit på PS4.

Medlem
Medlem

Skriver samma sak som jag skrev i min lilla recension på prisjakt.

Wow! Detta är pikmin när det är som bäst!

Miljöerna, det nya progressionssystemet, småförbättringarna/förfinandet av kontrollerna, de nya minispelen i storyn och alla grottor att utforska gör detta till en väldigt värdig uppföljare till pikmin 3.

Ett av mina främsta klagomål med pikmin 3 var att det var för kort, något jag absolut inte kan säga om fyran. Klarade ut huvudstoryn efter 32 timmars speltid, och då har jag massor av grottor kvar att utforska!

Gameplayet och kontrollerna är bättre än någonsin, pikmin ai:in är bättre än någonsin (om än inte helt perfekt), och miljöerna, grafiken och musiken är precis så bra som man kunnat hoppats på.

Verkligen ett superroligt och charmigt realtidsstrategi/pusselspel som passar för vuxna såväl som för barn.

Tycker också det är så kul att många av skatterna man hittar i spelet är referenser till nintendos äldre hårdvara. Vill inte spoila dem, men jag tycker det är supercharmigt^^

Kommer garanterat spela igenom det igen i framtiden.

Medlem
Skrivet av knaprisen:

Skriver samma sak som jag skrev i min lilla recension på prisjakt.

Wow! Detta är pikmin när det är som bäst!

Miljöerna, det nya progressionssystemet, småförbättringarna/förfinandet av kontrollerna, de nya minispelen i storyn och alla grottor att utforska gör detta till en väldigt värdig uppföljare till pikmin 3.

En av mina främsta klagomål med pikmin 3 var att det var för kort, något jag absolut inte kan säga om fyran. Klarade ut huvudstoryn efter 32 timmars speltid, och då har jag massor av grottor kvar att utforska!

Gameplayet och kontrollerna är bättre än någonsin, pikmin ai:in är bättre än någonsin (om än inte helt perfekt), och miljöerna, grafiken och musiken är precis så bra som man kunnat hoppats på.

Verkligen ett superroligt och charmigt realtidsstrategi/pusselspel som passar för vuxna såväl som för barn.

Tycker också det är så kul att många av skatterna man hittar i spelet är referenser till nintendos äldre hårdvara. Vill inte spoila dem, men jag tycker det är supercharmigt^^

Kommer garanterat spela igenom det igen i framtiden.

Håller med!

Skribent
Skrivet av knaprisen:

Skriver samma sak som jag skrev i min lilla recension på prisjakt.

Wow! Detta är pikmin när det är som bäst!

Miljöerna, det nya progressionssystemet, småförbättringarna/förfinandet av kontrollerna, de nya minispelen i storyn och alla grottor att utforska gör detta till en väldigt värdig uppföljare till pikmin 3.

Ett av mina främsta klagomål med pikmin 3 var att det var för kort, något jag absolut inte kan säga om fyran. Klarade ut huvudstoryn efter 32 timmars speltid, och då har jag massor av grottor kvar att utforska!

Gameplayet och kontrollerna är bättre än någonsin, pikmin ai:in är bättre än någonsin (om än inte helt perfekt), och miljöerna, grafiken och musiken är precis så bra som man kunnat hoppats på.

Verkligen ett superroligt och charmigt realtidsstrategi/pusselspel som passar för vuxna såväl som för barn.

Tycker också det är så kul att många av skatterna man hittar i spelet är referenser till nintendos äldre hårdvara. Vill inte spoila dem, men jag tycker det är supercharmigt^^

Kommer garanterat spela igenom det igen i framtiden.

Ville så gärna ha med detta i recensionen, men samtidigt ville jag inte spoila något. Därav det blev en liten "hint" i att säga att spelet väcker barndomsminnen.


signatur

"Writer and Fighter"

123
Skriv svar