Uppgift: Embracer har störst omsättning av svenska företag i Ryssland

Robot
Uppgift: Embracer har störst omsättning av svenska företag i Ryssland

Omsättningen kommer inte från försäljning i Ryssland, säger Embracer.

#embracer, #ryssland


Medlem

Stonks go down.

Quake-konnässsör

Någon får tipsa Zelenskyj att Embracer måste bojkottas också

Medlem

Genererar man pengar i/till Ryssland så är man en del av problemet. Vad spelar det för roll om pengarna kommer från försäljning eller annat? Har du ett företag som är aktivt i Ryssland så betalar du skatt där och bidrar därmed till Putler och hans folkmord, punkt.

(plockar fram popcornen i väntan på rysstrollen som avslöjade sig själva förra gången det var tal om företag i Ryssland)

Medlem

Trigger warning delux.

Många som kör med dom int säljer i Ryssland men undviker säga man betalar skatt till krigs kassan


signatur

New life, New hope

Medlem

Önskar att alla spelföretag blockade ryssar från att connecta till onlinespel.

Medlem

Så länge det finns ekonomiska förbindelser med Ryssland så är det positivt i det långa loppet. Om alla skulle göra en Nordkorea så skulle bara det ryska folket lida. Tyvärr så har dom en galen x KGB agent som bara vet hur man KGB se sig fram i livet kosta vad det kosta vill. Men när han försvinner så måste Ryssland byggas upp igen och då behöver bra förbindelser med Europa mm igen. Så att samma sak inte händer igen. Ryssland är bara lite mentalt efter när det handlar om att krig inte fungerar längre på samma sätt. Bli polare med dina grannländer annar så fungerar det inte för någon optimalt i längden. Vi kan inte heller ha Ryssland som fiender det löser ingenting.

Medlem
Skrivet av henkka:

Genererar man pengar i/till Ryssland så är man en del av problemet. Vad spelar det för roll om pengarna kommer från försäljning eller annat? Har du ett företag som är aktivt i Ryssland så betalar du skatt där och bidrar därmed till Putler och hans folkmord, punkt.

(plockar fram popcornen i väntan på rysstrollen som avslöjade sig själva förra gången det var tal om företag i Ryssland)

Ja, och att man har anställda och bolag i landet är ju nästan värre än att man säljer produkter tycker jag. 😂

Medlem

Vad är poängen med denna nyheten? Gjorde FZ också sådana nyheter om Amerikanska företag när USA va och bombade och krigade i länder i årtionden`?

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Vad är poängen med denna nyheten? Gjorde FZ också sådana nyheter om Amerikanska företag när USA va och bombade och krigade i länder i årtionden`?

Usa bombar så långt bort.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Skulle gissa att det rör sig om outsourcing studios för art eller liknande så det borde ju gå att se sig om efter andra studios i andra delar av världen för samma tjänster

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Vad är poängen med denna nyheten? Gjorde FZ också sådana nyheter om Amerikanska företag när USA va och bombade och krigade i länder i årtionden`?

Nej det är inte PK att begripa att det är USA som är problemet till allt lidande i världen. Vem bryr sig om Iran, Irak, Kambodja, Libyen och många fler när det finns pajasar som marknadsför Ukraina?

Skrivet av henkka:

Genererar man pengar i/till Ryssland så är man en del av problemet. Vad spelar det för roll om pengarna kommer från försäljning eller annat? Har du ett företag som är aktivt i Ryssland så betalar du skatt där och bidrar därmed till Putler och hans folkmord, punkt.

(plockar fram popcornen i väntan på rysstrollen som avslöjade sig själva förra gången det var tal om företag i Ryssland)

Och att du och de flesta andra har bidragit till USAs folkmord i decennier spelar såklart ingen roll…


signatur

|.|

Medlem

Och här har vi anledningen till att gaming-sidor skall skippa politiska nyheter...

Skrivet av Jaw_B:

Och här har vi anledningen till att gaming-sidor skall skippa politiska nyheter...

Det är nog bättre besökare lär sig konversera på ett förnuftigt sätt. Politik och pengar är det nya svarta inom gaming.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tänk om det inte vore för svenska Embracers omsättning i Ryssland, den ryska krigsmaskinen hade gått på knäna. Precis alla andra västerländska sanktioner har haft noll och ingen effekt men Embracers spelutveckling, där har vi det.

Redaktör
Skrivet av mobmoben:

Vad är poängen med denna nyheten? Gjorde FZ också sådana nyheter om Amerikanska företag när USA va och bombade och krigade i länder i årtionden`?

Det är en rätt given nyhet för en svensk spelsite: Sveriges överlägset största spelföretag gör affärer i ett land som de de flesta (t.ex. Ikea) dragit sig ur.

Skrivet av Jaw_B:

Och här har vi anledningen till att gaming-sidor skall skippa politiska nyheter...

Den här nyheten motiveras dels av det jag sa ovan, dels att många äger aktier i Embracer. Det känns fel att låta bli att skriva om det av rädsla för bråkiga kommentarer. Sen tycker jag nyheten främst handlar om spelbranschen och ekonomi, politik blir det bara om man gör det till det.


signatur
Medlem

Dumpade mina aktier i det här sliskiga företaget som en het potatis när de tog emot Saudipengar. De har ju inte direkt gjort något sedan dess för att jag skulle ångra mitt val.

Skrivet av Jaw_B:

Och här har vi anledningen till att gaming-sidor skall skippa politiska nyheter...

Så länge det är relevant är det ingen anledning att gömma sig från verkligheten. Det kan vi göra när vi spelar spelen, men det finns ingen livsregel som säger att även diskussioner om spel måste vara verklighetsfrånvarande.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är en rätt given nyhet för en svensk spelsite: Sveriges överlägset största spelföretag gör affärer i ett land som de de flesta (t.ex. Ikea) dragit sig ur.

Att ett företag gör affärer i ett land är en "spelnyhet" nu? Ni har inga problem att göra "fri" reklam för Blizzard och marknadsföra Blizzard så att Bobby Kotick kan få mer pengar, personen som va medveten om sexuella trakasserier och övergrepp på sitt företag, detta är ok....men när ett företag likt ändlösa andra har affärer i ett land, då drar ni gränsen och tycker det är moraliskt fel?

Samt så svarade du inte riktigt på frågan, varför gjorde ni inte liknande nyheter om Svenska spelföretag som gjorde affärer i USA när de bombade länder, eller Israel när de tar organ från palestinska soldater?

Jag tycker det här är viktigt att rapportera om. Som konsument som gärna spelar svenskutveckladr spel är jag givetvis intresserad av vad mina pengar går till.

On topic: Jag har viss respekt för att fråga kan vara komplex för embracer. Det låter som att den ryska verksamheten är befintliga underleverantörer till koncernens spelstudios. Om det stämmer, så är det inte alltid så lätt att gå in och bestämma över dotterbolags etablerade samarbetspartners som arbetat länge i pågående projekt. Samtidigt kan man väl som koncernledning få till förändring om man verkligen vill.

Jag tycker att man bör nedmontera sånt här med viss ledtid. Kriget är en för stor och allvarlig sak för att blunda för, även i sådana här sammanhang.

Avstängd
Skrivet av mobmoben:

Vad är poängen med denna nyheten? Gjorde FZ också sådana nyheter om Amerikanska företag när USA va och bombade och krigade i länder i årtionden`?

Skillnaden generellt sett är väl att Sverige många gånger stöttade USA:s krig men har i det här fallet redan ställt sig på Ukrainas sida och bidrar med vapen och utrustning.
Då blir det lite konstigt om svenska företag samtidigt indirekt bidrar med pengar till Ryssland som då är "fienden" som krigar mot Ukraina, då jobbar Embracers pengar emot den svenska statens agenda.

Men ja, nyheten är väl lite "the current thing", att man ska ogilla Ryssland och bojkotta saker som har med Ryssland att göra.

Redaktör
Skrivet av mobmoben:

Att ett företag gör affärer i ett land är en "spelnyhet" nu? Ni har inga problem att göra "fri" reklam för Blizzard och marknadsföra Blizzard så att Bobby Kotick kan få mer pengar, personen som va medveten om sexuella trakasserier och övergrepp på sitt företag, detta är ok....men när ett företag likt ändlösa andra har affärer i ett land, då drar ni gränsen och tycker det är moraliskt fel?

En hel del folk här äger Embracer-aktier, och de ger ut skitmånga spel. Så ja, det är en relevant spelnyhet.

Nyheten återger dels rapporten, dels Embracers kommentar på den. Om du hittar moraliserande i det så är det dina tolkningar. Så lägg ner.

Edit: vi har även rapporterat om anklagelser om missförhållanden på Acti-Blizz, t.ex. här.

Edit 2: Såg ditt tillägg nu:

Citat:

Samt så svarade du inte riktigt på frågan, varför gjorde ni inte liknande nyheter om Svenska spelföretag som gjorde affärer i USA när de bombade länder, eller Israel när de tar organ från palestinska soldater?

Det är inte samma sak. Ryssland invaderade Ukraina utan orsak (det råder konsensus om det i väst), vilket väst är överens om att fördöma, och väldigt många företag har dragit sig ur Ryssland pga det. Inget liknande har hänt när USA angripit andra länder, så det har inte funnits något kontroversiellt i att svenska spelföretag fortsätter agera i USA. Och därmed har vi inget att rapportera om.


signatur
Medlem
Skrivet av mobmoben:

Att ett företag gör affärer i ett land är en "spelnyhet" nu? Ni har inga problem att göra "fri" reklam för Blizzard och marknadsföra Blizzard så att Bobby Kotick kan få mer pengar, personen som va medveten om sexuella trakasserier och övergrepp på sitt företag, detta är ok....men när ett företag likt ändlösa andra har affärer i ett land, då drar ni gränsen och tycker det är moraliskt fel?

Samt så svarade du inte riktigt på frågan, varför gjorde ni inte liknande nyheter om Svenska spelföretag som gjorde affärer i USA när de bombade länder, eller Israel när de tar organ från palestinska soldater?

Helt rätt. Helt sjukt hur man förbiser allt Amerikanerna gör eller Israelerna. För bara några dagar sedan, skedde det en massaker i Palestina, och man valde att kalla det "Anti terrorist kampanj", hade man valt att skriva om svenska bolag som gjort affärer i Israel också då? Nej för då är man antisemit.

Helt sjukt vilken dubbelmoral det finns i Sverige, allt från Ukrainska flyktingar vs Syriska, eller Koran bränningar och att man väljer att kalla det yttrandefrihet .

Inga problem att bojkotta Marabou, och göra nyhet om det i hela Sverige, men när det pågått i Palestina mer än någonsin, då är det inga problem att köpa Israeliska produkter lol .

Inaktiv

Sånt här blir känsligt på grund av att folk har personliga intressen vilket är sorgligt för då är man inte objektiv. Dåliga nyheter = aktien påverkas = folk förlorar pengar.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

En hel del folk här äger Embracer-aktier, och de ger ut skitmånga spel. Så ja, det är en relevant spelnyhet.

Nyheten återger dels rapporten, dels Embracers kommentar på den. Om du hittar moraliserande i det så är det dina tolkningar. Så lägg ner.

Kan inte svara på frågan ser jag, att ni inte gjort en liknande nyhet alls när andra företag som har affärer i länder som krigar världen över, men jag antar att det inte va "relevant" då?

Redaktör
Skrivet av mobmoben:

Kan inte svara på frågan ser jag, att ni inte gjort en liknande nyhet alls när andra företag som har affärer i länder som krigar världen över, men jag antar att det inte va "relevant" då?

Du ändrade ditt inlägg efter att jag skrev mitt första svar. Jag har svarat nu - se ovan. Klistrar in det här också:

-----
Edit: vi har även rapporterat om anklagelser om missförhållanden på Acti-Blizz, t.ex. här.

Edit 2: Såg ditt tillägg nu:

Citat:

Samt så svarade du inte riktigt på frågan, varför gjorde ni inte liknande nyheter om Svenska spelföretag som gjorde affärer i USA när de bombade länder, eller Israel när de tar organ från palestinska soldater?

Det är inte samma sak. Ryssland invaderade Ukraina utan orsak (det råder konsensus om det i väst), vilket väst är överens om att fördöma, och väldigt många företag har dragit sig ur Ryssland pga det. Inget liknande har hänt när USA angripit andra länder, så det har inte funnits något kontroversiellt i att svenska spelföretag fortsätter agera i USA. Och därmed har vi inget att rapportera om.
-----

Sen får du gärna ha lite trevligare ton. Du har ingen anledning att hålla på och mästra mig för att jag gör mitt jobb.


signatur
Redaktör
Skrivet av Dejch21:

Helt rätt. Helt sjukt hur man förbiser allt Amerikanerna gör eller Israelerna. För bara några dagar sedan, skedde det en massaker i Palestina, och man valde att kalla det "Anti terrorist kampanj", hade man valt att skriva om svenska bolag som gjort affärer i Israel också då? Nej för då är man antisemit.

Helt sjukt vilken dubbelmoral det finns i Sverige, allt från Ukrainska flyktingar vs Syriska, eller Koran bränningar och att man väljer att kalla det yttrandefrihet .

Inga problem att bojkotta Marabou, och göra nyhet om det i hela Sverige, men när det pågått i Palestina mer än någonsin, då är det inga problem att köpa Israeliska produkter lol .

Det har förekommit bojkottuppmaningar mot Israel rätt många gånger genom åren.

Men det här börjar gå off-topic. Nyheten handlar om spelbranschen, så håll gärna diskussionen där.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Jaw_B:

Och här har vi anledningen till att gaming-sidor skall skippa politiska nyheter...

Jag tycker personligen att FZ kunde ha sådana här nyheter låsta för kommentarer direkt de lägger ut dessa för att slippa bråk.

Skrivet av Tomas Helenius:

Sen tycker jag nyheten främst handlar om spelbranschen och ekonomi, politik blir det bara om man gör det till det.

Hade det varit för två år sedan så hade jag hållit med dig Tomas. Men nu är vi i en situation där sådant här faktiskt är politik på grund av att många väljer att sluta ha sina verksamheter i Ryssland eller bojkotta Ryssland på ett eller annat sätt.
När man tar upp att ett spelföretag fortsätter ha verksamhet i Ryssland så blir det idag mer politiskt tyvärr eftersom det då automatiskt handlar om att den ryska staten tjänar pengar genom skatt på dessa företag.

Om det är rätt eller fel att de har företag i Ryssland tänker jag inte uttala mig om på denna sidan eftersom FZ är en sida för spel.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är en rätt given nyhet för en svensk spelsite: Sveriges överlägset största spelföretag gör affärer i ett land som de de flesta (t.ex. Ikea) dragit sig ur.

Jag uppskattar den här sortens nyheter och tycker det är givet att ni ska fortsätta med det. Tack!

Medlem

Det var väldigt vad känsligt det var med en nyhet om ett spelföretag som bidrar till ryska statskassan, men newsflash, det skrevs ganska mycket om tex ABK när dom var i hetluften också, satt ni och skrek att det var onödigt att skriva om "för det sker trakasserier på andra ställen också"?

Skriv svar