Snabbkollen – Är pris eller prestanda viktigast när du köper konsol?

Robot
Snabbkollen – Är pris eller prestanda viktigast när du köper konsol?

Med andra ord: föredrar du Pro eller Slim, X eller S?

#ps5-pro, #ps5-slim, #snabbkollen, #xbox-series-s, #xbox-series-x


Medlem

Kommande spel/exklusivitet är viktigaste punken för mig.

Medlem

Pris eller prestanda?

Konsollen som har dom spel jag vill kunna spela, och som jag inte kan spela utan att ha den konsollen... Det är det ENDA som betyder något


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Konsollen som har dom spel jag vill kunna spela, och som jag inte kan spela utan att ha den konsollen... Det är det ENDA som betyder något

Skrivet av udden89:

Kommande spel/exklusivitet är viktigaste punken för mig.

Jag tror det är ganska tydligt varför det här med konsoll-exklusiva spel inte kommer försvinna inom överskådlig framtid.
Och Microsoft KOMMER att börja köra hårdare på detta också, framöver...

Dom tar sin tid med att rulla ut det bara, så dom inte ska får en för stark mot-reaktion.

Dom hade aldrig kunant motivera alla studio/ip köp dom har gjort om inte exklusivitet fanns i planerna framöver.
Dom skaffar inte ägandeskap över spel för att dom vill sälja spel till folk.. Dom gör det för att dom vill sälja konsoller till folk

Äger du plattformen som folk köper sina spel på så blir mängden pengar du tjänar på att sälja DINA spel en droppe i havet - för då har du satt dig i en position där du tjänar pengar på ALLA spel.
Detta är ultimately målet, eller målbilden.. För både Sony och Microsoft.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Prestanda.
Switch bästa exemplet på hur begränsande det är. Priset glömmer man efter någon månad men prestandan gör sig påmind varje gång man spelar ett ”storspel” och det finns i varje köpbeslut av större titlar.
Det blir alltid att de köps till Xboxen just pga prestandaproblemen Switch har.
Den kändes gammal direkt när den kom, men jag köpte den pga exklusiva spelen, men den används knappt annars.

Men jag drar det ändå såpass att om de inte kan fixa prestandan i efterföljaren så kommer jag sluta köpa deras konsoller. Det är för provocerande att inte ens kunna hålla 30 fps stabilt tex.
Förstår inte att det passerar som acceptabelt i ledningen ärligt talat.

Medlem

Av de två alternativen är det helt klart prestanda som är viktigast för mig, men det är om det är två konsoler inom samma ekosystem (Series S vs Series X). När Series X och PlayStation 5 kom så var det viktigare att ha den konsol jag hade den tidigare generationen, plus vad mina kompisar har - och då blev det PS5 trots på pappret lite svagare hårdvara.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Den här frågan är så dålig att det knappt är lönt att svara. Alternativen måste naturligtvis sättas i relation till varandra.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Frågan saknar alternativet "prestanda per krona".

Prestandan är inte allt, och inte priset heller. Det handlar om hur mycket presteanda jag får för pengarna, eller per krona.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Redaktör
Skrivet av Waliant:

Den här frågan är så dålig att det knappt är lönt att svara. Alternativen måste naturligtvis sättas i relation till varandra.

Om du har att välja mellan att köpa PS5 Pro eller PS5 Slim, eller Xbox Series X eller Series S – vilken köper du?


signatur
Medlem

Tillgänglighet borde varit med som alternativ!

Medlem

Varken priset eller prestandan är viktigast.
PS5 skulle jag förvisso inte köpa idag b.la. pga. priset är för högt, 6000+ är för mycket för en spelkonsol. Men inte heller prestandan tycker jag är särskilt viktig, XBox Serien X är väl den kraftigaste på marknaden, men man kan ju inte påstå att den direkt har läckrare spel för det än vare sig PS5 eller Switch.

Men för att svara på frågan; det är spelutbudet och ev. funktioner som avgör för mig. Närmare bestämt hur bra de exklusiva titlarna är, det är avgörande.

Medlem

1. spelutbudet.
2. Förhållandet pris/prestanda, den kan ju inte vara hur dyr som helst, man vill ju få valuta för pengarna, men samtidigt inte köpa skit.

Medlem

Spelen givetvis.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Om du har att välja mellan att köpa PS5 Pro eller PS5 Slim, eller Xbox Series X eller Series S – vilken köper du?

Har PS5 Pro 50% mer prestanda för 25% högre pris? Eller 30% högre prestanda för 60% högre pris? Och hur bra är det billigare alternativet? Ställer du frågan i november månad med mellandagsrea runt hörnet, eller i april när jag ska börja spara till semestern? Hur ser begagnatmarknaden ut? Och hur många spel finns det som har Pro-stöd? AARGHH!! För många faktorer att ta hänsyn till!

Medlem

För mig är spelutbudet det avgörande, prestanda och pris spelar väl också in, men inte lika mycket.

Medlem

Självklart spelen som även andra skrivit men jag valde prestanda av alternativen. Priset får ju inte va alldeles åt helskotta högt heller dock^^.

Medlem

Köpte en tjock PS3 som bokstavligen lät som en dammsugare. Det var hemskt. Efter det så har jag prioriterat tysta energisnåla konsoler, köpte ingen PS4 förrän PS4 Slim släpptes och som fortfarande används ofta 7 år senare och fortfarande är helt knäpptyst.

Redaktör
Skrivet av Bennii:

Har PS5 Pro 50% mer prestanda för 25% högre pris? Eller 30% högre prestanda för 60% högre pris? Och hur bra är det billigare alternativet? Ställer du frågan i november månad med mellandagsrea runt hörnet, eller i april när jag ska börja spara till semestern? Hur ser begagnatmarknaden ut? Och hur många spel finns det som har Pro-stöd? AARGHH!! För många faktorer att ta hänsyn till!

Jag tänkte att frågan skulle funka rent allmänt, alltså om man brukar vara benägen att köpa billigare eller dyrare. Men den funkar kanske inte så bra.


signatur
Redaktör
Skrivet av udden89:

Kommande spel/exklusivitet är viktigaste punken för mig.

Det här blev mycket mer komplicerat än tänkt. Tanken var så här: du har bestämt dig för att köpa en specifik konsol (säg Playstation). Det finns två modeller av den – en billigare, en dyrare. Vilken av dem tror du att du köper (utifrån de preferenser du generellt har)?


signatur
Medlem

Prestanda alla dagar i veckan. Annars sitter jag där sen i typ 7 år och önskar jag hade den starkare. Konsoler är fortfarande sjukt billigare sett till livstid och hur mycket (JAG) använder dem. Däremot önskar jag att "pro"-varianter som släpps efter några år (one x, ps4 pro osv) dör ut, bättre att de släpper en ny generation lite snabbare än att dra ut på generationen ett par år extra.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag tänkte att frågan skulle funka rent allmänt, alltså om man brukar vara benägen att köpa billigare eller dyrare. Men den funkar kanske inte så bra.

Frågan funkade nog helt ok. Det var mest jag som desperat försökte vara rolig...

Hade ni frågat om PC-hårdvara däremot hade nog frågan varit lite för luddig, med alla alternativen som finns,

Gnällkuk

En del skulle nästan hävda att det är spelen som viktigast, knasigt!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Bra prestanda, rimligt pris och spelutbud som tillför någonting till speldatorn. Den perfekta konsollanseringen var när PS4 släpptes för runt 3900kr (även om den konsolgenerationen blev en besvikelse med väldigt lite att spela).

KoP
Medlem

1. Spelen
2. Priset
3. Prestanda

Medlem

Spelen är såklart viktigast, men när det kommer till pris/prestanda så är det ju en avvägning. Lådan får ju inte fokusera helt på pris så till den grad att den inte orkar driva spel alls, men prestandan får ju inte heller ”överdrivas” såpass att ingen har råd att köpa enheten. Inget av alternativen är således viktigare än det andra, utan de behöver balanseras.


signatur

Konsolgubbe

Medlem

I fallet Playstation hade jag valt prestanda då det är min primära konsol. I fallet Xbox så valde jag Series S pga priset.

Medlem

Spelen, inget annat.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det här blev mycket mer komplicerat än tänkt. Tanken var så här: du har bestämt dig för att köpa en specifik konsol (säg Playstation). Det finns två modeller av den – en billigare, en dyrare. Vilken av dem tror du att du köper (utifrån de preferenser du generellt har)?

Om det är frågan så hade jag köpt en Pro, om den inte var hutlöst dyr


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Eftersom jag är en PC Gamer så är det spelutbud och syfte som styr, vilket är varför jag i princip enbart har köpt handkonsoller. Skulle jag köpa en helt stationär konsol någonsin, så skulle det därför vara en Nintendo.

Medlem

Spelen. Köpte en Switch (som knappast är ett prestandamonster) för en månad sedan för att spela Breath of the Wild och Tears of the Kingdom, så spelen bestämmer i första hand.

Men för att svara på frågan som @Tomas Helenius tänkte sig, alltid prestanda om valet finns.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

12
Skriv svar