Microsofts vd ser gärna att konsolexklusiviteter försvinner

Robot
Microsofts vd ser gärna att konsolexklusiviteter försvinner

Och menar att den dominanta spelaren på konsolmarknaden sätter reglerna.

#Activision, #Microsoft


Medlem

Tror nog alla vi spelare önskar att så var fallet också.. men men

Medlem

Jag ser gärna att man köper spelet 1 gång och sen kan spela på valfri enhet istället. Med sync mellan alla så att saven fortsätter där man slutade. Girighet att behöva köpa tillexempel Diablo 4 2 gånger för att kunna välja mellan PC och PS5.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Jag ser gärna att man köper spelet 1 gång och sen kan spela på valfri enhet istället. Med sync mellan alla så att saven fortsätter där man slutade. Girighet att behöva köpa tillexempel Diablo 4 2 gånger för att kunna välja mellan PC och PS5.

This! jag kan absolut betala en liten symbolisk summa för att få spela på fler plattformar, men då ska den vara liten.


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

De här bolagen ändrar ju också sin inställning beroende på vem som leder.

Jag kommer ihåg att jag läste flera uttalanden angående cross-play från Sony när de låg i underläge med PS3an. Då var de öppna för cross-play men insisterade på att Microsoft satt sig på tvären och ville inte släppa in någon på Live-tjänsten.

Men vips så fort PS4 utklassade Xbox Ones säljsiffror då uttalade Microsoft att de jättegärna ville se cross-play men Sony ville inte släppa in någon på PSN.

Medlem

Klart dom vill det då exklusivitet är främst Nintendos men även Sonys trumfkort.

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Tror nog alla vi spelare önskar att så var fallet också.. men men

Det hade absolut varit smidigast så ja.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Jag ser gärna att man köper spelet 1 gång och sen kan spela på valfri enhet istället. Med sync mellan alla så att saven fortsätter där man slutade. Girighet att behöva köpa tillexempel Diablo 4 2 gånger för att kunna välja mellan PC och PS5.

Sony skulle nog kunna göra som microsoft och erbjuda spel som köps genom deras app på pc både på Xbox konsol och pc. (Men det är nog bara spel utgivna av microsofts studior som är så?)
Men det blir nog svårt att få alla att samarbeta så du kan köpa ett spel på epic och sen spela det på steam, playstation, Xbox och switch.

Inaktiv

Sen finns det ju ett intresse från spelutvecklarna att ha olika versioner. GTA är väl det bästa exemplet med folk som köper flera gånger om på olika plattformar

eld
Medlem
Skrivet av Chiefen:

De här bolagen ändrar ju också sin inställning beroende på vem som leder.

Jag kommer ihåg att jag läste flera uttalanden angående cross-play från Sony när de låg i underläge med PS3an. Då var de öppna för cross-play men insisterade på att Microsoft satt sig på tvären och ville inte släppa in någon på Live-tjänsten.

Men vips så fort PS4 utklassade Xbox Ones säljsiffror då uttalade Microsoft att de jättegärna ville se cross-play men Sony ville inte släppa in någon på PSN.

Microsofts tanke är ju att ha gamepass på alla plattformar, och att alla sitter med ett microsoft konto.

Medlem

Så det högsta hönset på Microsoft anser att det inte är upp till honom om deras spel slutgiltiges släpps på fler plattformar än Xbox och PC utan Sonys (antar att det är de han syftar på med ledande på marknaden)?

Medlem

"Företaget som är absolut sämst på konsolexklusiva spel ser gärna att konsolexklusiviteter försvinner"

No shit...

Medlem

Jag tycker det är kul att Microsoft, i top 5 av världens mest lönsamma företag, tar ett underdog perspektiv bara för att de sjabblat bort 2 konsol generationer. De försöker få det att låta som att det är Sony som på något sätt gjort något extraordinärt men egentligen är det ju bara Microsofts egna dåliga beslut som gjorde att folk köpte ps4 istället för Xbox one.

Hade de släppt spel och haft en vettig lansering av xbox one hade den säkert blivit en succe precis som 360 blev.

Medlem
Skrivet av Thane:

Så det högsta hönset på Microsoft anser att det inte är upp till honom om deras spel slutgiltiges släpps på fler plattformar än Xbox och PC utan Sonys (antar att det är de han syftar på med ledande på marknaden)?

Precis, han har ett ansvar mot aktieägarna att anpassa sig efter marknaden.

Medlem
Skrivet av Thane:

Så det högsta hönset på Microsoft anser att det inte är upp till honom om deras spel slutgiltiges släpps på fler plattformar än Xbox och PC utan Sonys (antar att det är de han syftar på med ledande på marknaden)?

Nja, han anser att marknaden ser ut som den gör pga Nintendos och Sonys strategier med exklusiva spel. Xbox kan ju inte plötsligt börja släppa alla sina spel på exempelvis PS om inte Sony gör samma sak (varför skulle någon någonsin köpa en Xbox då om PS har alla deras spel OCH sina egna). Verkligheten idag är ju att de exklusiva spelen är det som säljer konsolerna. Det enda han påpekar är att han gärna skulle sett att det inte var så. Problemet är ju lite som kärnvapenrustningen, inget land kan lägga ner sina vapen om inte alla andra också gör det samtidigt och det är typ omöjligt att få till.

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Tror nog alla vi spelare önskar att så var fallet också.. men men

Absolut inte, tvärtom.
Konsolerna skall var och en ha en bas av unika exklusiva spel som sätter tonen för konsolen och gör den unik, sedan kan konsolerna dela lejonparten av tredjepartspelen.

Tror f.ö. Microsoft hade varit mer inställda på konsolexklusiviteter också om det inte vore för att de fuckar upp alla spel som ska till Xbox.

Medlem

Ta bort DirectX eller gör det open source så kan vi börja snacka om att dumpa exklusiviteten.
Så länge spel ofta kräver Windows för att fungera bra eller bäst på PC och att dem försvårar kompabiltet på konsoler genom DX så ser jag detta som totalt skitsnack.

Utan exklusivitet och tillexempel DX så skulle vilket företag som helst kunna komma in göra konsoler, vilket Valve även var inne på för typ 10 år sedan. Steam machine med full DX kompabilitet skulle ha sålt riktigt bra, då skulle dem kunna haft olika systemkrav från tillverkarna för att certifieras för olika nivåer istället.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Nja, han anser att marknaden ser ut som den gör pga Nintendos och Sonys strategier med exklusiva spel. Xbox kan ju inte plötsligt börja släppa alla sina spel på exempelvis PS om inte Sony gör samma sak (varför skulle någon någonsin köpa en Xbox då om PS har alla deras spel OCH sina egna). Verkligheten idag är ju att de exklusiva spelen är det som säljer konsolerna. Det enda han påpekar är att han gärna skulle sett att det inte var så. Problemet är ju lite som kärnvapenrustningen, inget land kan lägga ner sina vapen om inte alla andra också gör det samtidigt och det är typ omöjligt att få till.

Nu har ju dom själva sagt att dom inte bryr sig om konsol försäljning flertalet gånger.
Så då borde det ju inte vara problem.

Men som vanligt så pratar Microsoft om en sak men gör tvärtom.

Medlem

Måste vara kul att sitta hos Nintendo och se uttalanden som dessa och känna att man slipper bry sig för att man inte kör på samma hårdvarunivå. Men när ska Microsoft släppa Halo och kompani på Mac?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Thane:

Så det högsta hönset på Microsoft anser att det inte är upp till honom om deras spel slutgiltiges släpps på fler plattformar än Xbox och PC utan Sonys (antar att det är de han syftar på med ledande på marknaden)?

Microsoft har ju släppt ett fåtal spel på Playstation, och de har försökt få Game Pass till Playstation, men Sony motsätter sig detta. Så ja, problemet är Sony.

Medlem

Optimalt hade ju definitivt varit en enda konsol på marknaden dit alla spel kom där man dessutom själv kunde välja bland en uppsjö av officiella tillbehör som passar en själv, kontroller osv. Om det ska vara som idag bara att alla spel kommer till alla konsolerna så kommer de påkostade superpolerade spelen vara ett minne blott tyvärr. Då har jag betydligt hellre kvar exklusiviteter.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Microsoft har ju släppt ett fåtal spel på Playstation, och de har försökt få Game Pass till Playstation, men Sony motsätter sig detta. Så ja, problemet är Sony.

Njae, spel för galleriet från Microsoft om Gamepass. Tror ju inte de lovat Sony hälften eller en tredjedel av vinsten från allt Gamepass-relaterat de skulle kunnat generera via Gamepass på Playstation. Hade ju också blivit väldigt svårt för Sony att kontrollera att de fått ut korrekta siffror och korrekt med pengar. Problemet är Microsoft, de är väl rätt kända för att försöka fula sig till att slå ut konkurrensen på de flesta branscher de agerar inom.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Microsoft har ju släppt ett fåtal spel på Playstation, och de har försökt få Game Pass till Playstation, men Sony motsätter sig detta. Så ja, problemet är Sony.

Fullt förståeligt att MS vill ha GP på Playstation och ännu mer förståeligt varför Sony inte vill det.

Ja det hade ju varit trevligt 👌


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Gen
Medlem

Haha tänk att köra Mario på sin PS5a, det hade vart nåt Då i 4K/60fps så klart.
Då hade man tex betalt en extrapeng för att få köpa en enchanced PS5 version.

Medlem

Jösses! Det är fascinerande hur ett av världens största företag som i stort sett har monopol på operativsystem och arbetsbaserade program får det att låta som att de är en liten hörnbutik som slåss mot Walmart...

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Nu har ju dom själva sagt att dom inte bryr sig om konsol försäljning flertalet gånger.
Så då borde det ju inte vara problem.

Men som vanligt så pratar Microsoft om en sak men gör tvärtom.

Nej, men de bryr sig om att få in folk i xbox ekosystem (gamepass osv). Om spelen släpptes till PS rakt av skulle de inte få det och då är de plötsligt bara en utgivare.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Jösses! Det är fascinerande hur ett av världens största företag som i stort sett har monopol på operativsystem och arbetsbaserade program får det att låta som att de är en liten hörnbutik som slåss mot Walmart...

Haha precis min tanke.
Dom har ju samma sits med Windows, och vill minnas att dom försökt göra det svårt eller skaffat sig fördelar med webbläsar-val förr i tiden.

Jag jobbar professionellt med MS produkter men det här uttalandet var ju kanske inte helt rimligt…

Medlem

De är nyast på marknaden av de stora aktörerna, exklusiviteter har funnits längre än de, de har själva uttnyttjat det när det passat, återigen sägs bara det som passar bäst för stunden sett till positionen man är i, allt som sägs är bara taktik.

Medlem
Skrivet av laban005:

De är nyast på marknaden av de stora aktörerna, exklusiviteter har funnits längre än de, de har själva uttnyttjat det när det passat, återigen sägs bara det som passar bäst för stunden sett till positionen man är i, allt som sägs är bara taktik.

Microsoft vill säkert att Sony och Nintendo ska släppa alla sina spel på Gamepass också istället för på sina egna onlinestores. Giiiivetvis enbart för att värna om konsumenterna. Ingenting att göra med att Microsoft vill kontrollera så att alla pengaflödena på spelmarknaden går via dem.

Haha, fy f-n vilken dystopisk framtid det skulle vara där allt på spelkonsolmarknaden bli hemskt Windows/Microsoft-styrt och designat. Gamepass idag kan ju beskrivas lite som Konsums gamla Blåvitt-utbud.

Skriv svar