Final Fantasy XVI

Medlem
Skrivet av Loevet:

Det ska dock tilläggas att det är 65 timmar efter att ha gjort allt sidomaterial och alla hunts, om du bara kör story skulle jag tro att det hamnar någonstans runt 30-35 timmar.

30-35 timmar räcker det med 😀

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Nimafor:

Är det bara jag som inte kan läsa så här på morgonen eller?

Borde det inte stå: har INTE samma upptäckarglädje?

Du kunde uppenbarligen läsa på morgonen för det är helt rätt, visst ska det stå så. Texten korrigerad!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Skribent

Riktigt smutt. Tack för en fin text @loevet


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Mike Stranéus:

Riktigt smutt. Tack för en fin text @loevet

Tackar och bockar Mike, blir det ett sommarspel för dig?


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Inaktiv

Tvivlar starkt på att det är ett så mästerligt spel. Asia spel brukar tendera att ligga tekniskt och grafiskt efter västerländska. Är det finare grafik än t.ex. God of War: Ragnarök.
Är det ett bättre spel än Elder Scrolls spelen?
Lika bra eller bättre än Witcher 3?
Skulle bli extremt förvånad om det ens kommer i närheten av nämnda spel.

Medlem

Men alltså alltså alltså.

Det går inte ge ett FF-spel 5/5 om turn-based combat saknas. Så är det bara. Punkt! inget att snacka om!
Turn-based combat som ju är kärnan i dessa spel. Och tyvärr har turn-based combat blivit en del av historien.
Vilket är extremt tråkigt.

Combat påminde mig om the witcher 3, där du hoppar fram och tillbaka mellan fienderna.

Tänk om vi hade fått se mer turn-based combat. Det är så skoj och den taktiska biten... mums!!!

Kommer nog testa detta spel om ett år eller två iaf

Medlem
Skrivet av Kotz:

Men alltså alltså alltså.

Det går inte ge ett FF-spel 5/5 om turn-based combat saknas. Så är det bara. Punkt! inget att snacka om!
Turn-based combat som ju är kärnan i dessa spel. Och tyvärr har turn-based combat blivit en del av historien.
Vilket är extremt tråkigt.

Combat påminde mig om the witcher 3, där du hoppar fram och tillbaka mellan fienderna.

Tänk om vi hade fått se mer turn-based combat. Det är så skoj och den taktiska biten... mums!!!

Kommer nog testa detta spel om ett år eller två iaf

Förstår dig. Samtidigt så kan jag inte hjälpa att bli väldigt glad inombords då jag drömde om sådan här combat ända sedan jag såg Advent Children. Lyckligtvis finns det ju också massvis med spel nu för tiden som är turordningsbaserade, hoppas dock att vi får se mer experimenterande med formeln. Jag ser gärna att man utforskar utrymmet mellan sådana strider och dessa som man gjorde i FFVII: Remake. Får se vart de landar.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Kotz:

Men alltså alltså alltså.

Det går inte ge ett FF-spel 5/5 om turn-based combat saknas. Så är det bara. Punkt! inget att snacka om!
Turn-based combat som ju är kärnan i dessa spel. Och tyvärr har turn-based combat blivit en del av historien.
Vilket är extremt tråkigt.

Combat påminde mig om the witcher 3, där du hoppar fram och tillbaka mellan fienderna.

Tänk om vi hade fått se mer turn-based combat. Det är så skoj och den taktiska biten... mums!!!

Kommer nog testa detta spel om ett år eller två iaf

Vad man ser som en bra FF-upplevelse är såklart subjektivt och till del beroende på var man kom in i serien, men det är ju faktiskt ganska länge sedan FF var renodlat turordningsbaserat 🙂 Jag har hängt med sedan SNES-dagarna men älskade ändå när de introducerade gambit-regelsystemet och det mixade realtids/turordningsbaserade stridssystemet i FFXII.

Jag kan få min turordnings-fix i fantastiska serier som Octopath Traveler II, och samtidigt kunna uppskatta vad de stuvat om i den ständigt föränderliga FF-serien. Det är ju som sagt subjektivt, men jag uppskattar att FF-serien ständigt förnyas 🙂


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Det är så lustigt... för mig var Final Fantasy XV det bästa spelet de släppt sedan Final Fantasy VII och det bästa spelet som släpptes det året. Håller på att köra om det nu. :3 Fett avis på er som får köra det här ändå. Enjoy.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Suverän recension! Skall fortsätta där demon slutade ikväll.
Ni som gnäller över actionstrider, spela Fantasian istället.

Medlem
Skrivet av anon_331517:

Tvivlar starkt på att det är ett så mästerligt spel. Asia spel brukar tendera att ligga tekniskt och grafiskt efter västerländska. Är det finare grafik än t.ex. God of War: Ragnarök.
Är det ett bättre spel än Elder Scrolls spelen?
Lika bra eller bättre än Witcher 3?
Skulle bli extremt förvånad om det ens kommer i närheten av nämnda spel.

Jag tror nog på att det är ett mästerligt spel, men du ska nog inte spela det. xD


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

FUUUUCK! Var ju svintaggad på det här, så upptäcker jag att det är PS5 exklusivt! 😅 Var helt säker på att det skulle släppas på PC också...

Medlem

bara vänta på fet utgåvan till PC nu då.

Skrivet av anon_331517:

Tvivlar starkt på att det är ett så mästerligt spel. Asia spel brukar tendera att ligga tekniskt och grafiskt efter västerländska. Är det finare grafik än t.ex. God of War: Ragnarök.
Är det ett bättre spel än Elder Scrolls spelen?
Lika bra eller bättre än Witcher 3?
Skulle bli extremt förvånad om det ens kommer i närheten av nämnda spel.

Konstig betygsreferens. Ett spel måste inte vara snyggare än det snyggaste spelet på marknaden, eller bättre än två av världens absolut bästa rollspel, för att vara fantastiskt.

Gen
Medlem

Ska definitivt köpa det, frågan är när man hinner lira det med tanke på att man snart blir farsa

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kotz:

Men alltså alltså alltså.

Det går inte ge ett FF-spel 5/5 om turn-based combat saknas. Så är det bara. Punkt! inget att snacka om!
Turn-based combat som ju är kärnan i dessa spel. Och tyvärr har turn-based combat blivit en del av historien.
Vilket är extremt tråkigt.

Combat påminde mig om the witcher 3, där du hoppar fram och tillbaka mellan fienderna.

Tänk om vi hade fått se mer turn-based combat. Det är så skoj och den taktiska biten... mums!!!

Kommer nog testa detta spel om ett år eller två iaf

Dragon Quest för turordningsbaserat, och Final Fantasy för action!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ralph Ineson alltså, först i Diablo IV och nu här.
Goare röst finns väl knappast?

Digital Foundry rekommenderade 30-fpsläget men det känns snudd på ospelbart i striderna så det får bli framerate mode. Ser fram emot PC-versionen. Vilket jäkla spel!

Om någon skulle ha missat det så är ringarna som går att equipa spelets ”easy mode”, så gör inte det om det inte är just det ni är ute efter.

Skribent
Skrivet av Loevet:

Tackar och bockar Mike, blir det ett sommarspel för dig?

Ja. Sambon kom hem med ett exemplar idag som en liten överraskning. Så sommaren är räddad.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av anon_331517:

Tvivlar starkt på att det är ett så mästerligt spel. Asia spel brukar tendera att ligga tekniskt och grafiskt efter västerländska. Är det finare grafik än t.ex. God of War: Ragnarök.
Är det ett bättre spel än Elder Scrolls spelen?
Lika bra eller bättre än Witcher 3?
Skulle bli extremt förvånad om det ens kommer i närheten av nämnda spel.

Ja Resident Evil serien , Street Fighter , Elder Scrolls , Persona ,Legend of Zelda mm är ju skräp. Smaken är ju givetvis olika. Personligen så var det mycket länge ja var så taggad på ett spel som detta. Jag tycker demot var fantastiskt.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag har väl inte sagt något annat? Klart ovanligt dock att prestandan blir bättre bara för att man påbörjar en strid - vilket ändå uppskattas.

Tolkade ditt inlägg som kritik mot spelet för att det använder en teknik som mer eller mindre alla spel använder sig av, vilket hade varit märkligt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Kotz:

Men alltså alltså alltså.

Det går inte ge ett FF-spel 5/5 om turn-based combat saknas. Så är det bara. Punkt! inget att snacka om!
Turn-based combat som ju är kärnan i dessa spel. Och tyvärr har turn-based combat blivit en del av historien.
Vilket är extremt tråkigt.

Combat påminde mig om the witcher 3, där du hoppar fram och tillbaka mellan fienderna.

Tänk om vi hade fått se mer turn-based combat. Det är så skoj och den taktiska biten... mums!!!

Kommer nog testa detta spel om ett år eller två iaf

Det finns mängder av spel som kör olika former av turnbased eller mer taktisk real time combat fortfarande. Men då måste man ta ett steg ned till AA spel där utbudet är enormt men det grafiska är nödvändigtvis inte fokus, snarare gameplay och story.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Striderna år urtåkiga button mashing hack n slash som görs 100 gånger bättre I Devil May Cry.

Tråkiga områden utan fysik. Världen är helt platt och stel och ingenting reagerar på när du slår eller gör massiva attacker. T.ex en trä tunna borde gå sönder om den är i vägen, men nej den är är oförstörbar.

Tråkig linjara kartor.

Kan inte fatta hur detta får 5/5

Tråkig nog... håller jag med.
Jag vill verkligen gilla det. Men tänker bara p att språket är så högtravande och striderna är inte alls lika roliga som jag trodde. Svårt att se vad som händer. Det känns mer "on rails" än vad jag trodde att det skulle vara när man rör sig runt "i världen". Kommer från Star Wars Jedi Survivor där man absolut inte kunde button masha. Känns som att fienderna har alldeles för mycket HP och att de knappt reagerar på ens attacker. Final fantasy VII hade ton roligare figting som kändes "tyngre".

Det här känns mer likt ett MMORPG.

Hålla in R2 för att öppna en dörr? Varför?
Vi får se. Vill verkligen tycka om det.
Men ska fortsätta givetvis.

Medlem

Satan i helvete vilket bra spel det är än så länge.
Påminner mig en del om FFX faktiskt fast med sanslöst mkt roligare stridssystem.
Grymt bra röstskådisar också och härligt med lite mer vuxen story än flummet som varit i de senare FF spelen.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Ett steg i rätt riktning, riktigt bra och helt galet nöjd att de vågat sig på att göra det mer vuxet. Hoppas de tar klivet ett steg längre när eventuellt FF17 blir av och gör världen lite mer interaktiv. Gillar det jag hunnit spela, gameplay är faktiskt kul, men jag var aldrig ett fan av deras turn-based combat från förr även om jag gillar spelen, så det mer actionfyllda som det är nu faller mig i smaken. Full förståelse för de som inte gillar det nya men gillar det gamla dock.

Dock märks det att spelet är gjort av samma team som gjort MMORPG:et FF14. Syns tydligt på karaktärsdesignen bland annat.

Skribent

Än så länge är det ren spelmagi. Intressant story. Bra skådespel. Snyggt.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Spelade demot nu och ja det var ett väldigt snyggt och bra demo. Vill verkligen köpa Spelet men tyvärr så har jag för mycket annat på gång. Spel demot visade att spelet är väldigt bra på vad det vill vara. Så jag kan förstå att det kan få en 5a från dom som är lite trötta på helt öppna världar.

Medlem

Gillar verkligen att spelet har mycket gore, det gör att man kan göra så otroligt mycket mer med ett spel. Skulle älska om rebirth har mer av den varan då remake hade 0 förutom sista scenen i intergrade.

Medlem

Bra recension! Första gången någonsin som jag är sugen på ett Final Fantasy. Blir att skriva i "när jag hittar en PS5 billigt"-listan. Eller hoppas att det släpps till PC om 2-3 år.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av anon_331517:

Tvivlar starkt på att det är ett så mästerligt spel. Asia spel brukar tendera att ligga tekniskt och grafiskt efter västerländska. Är det finare grafik än t.ex. God of War: Ragnarök.
Är det ett bättre spel än Elder Scrolls spelen?
Lika bra eller bättre än Witcher 3?
Skulle bli extremt förvånad om det ens kommer i närheten av nämnda spel.

Bättre grafik än Ragnarök blir inte lätt men förhoppningsvis kan det bli en bättre story då Ragnarök var mycket antiklimaktiskt. Jag var väldigt besviken på sista biten i det spelet som inte alls levde upp till vad de etablerat. Elder Scrolls brukar ha dålig story och karaktärer så där hoppas jag helt klart att FF16 är bättre. Witcher 3 blir svårslaget men det kan vara det bästa någonsin och de andra spelen du nämnde är inte alls i närheten i mitt tycke.

Medlem
Skrivet av erson:

Gillar verkligen att spelet har mycket gore, det gör att man kan göra så otroligt mycket mer med ett spel. Skulle älska om rebirth har mer av den varan då remake hade 0 förutom sista scenen i intergrade.

Final Fantasy 7 och gore tycker jag verkligen inte hör ihop.

Skriv svar