Inga planer på att sänka Switch-priset, trots mattad försäljning

Robot
Inga planer på att sänka Switch-priset, trots mattad försäljning

Zelda-prislappen ska inte ses som det nya normala.

#nintendo, #switch


It's not a lake, it's an ocean

Ja, prissänkningar ligger inte riktigt för Nintendo. Inte ens Wii U prisdumpades någon gång.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Ja, prissänkningar ligger inte riktigt för Nintendo. Inte ens Wii U prisdumpades någon gång.

Jag köpte mitt wii u för 1 449 kr i juni 2013 på elgiganten Fanns ett kvar på hyllan när jag kom till butiken. Fortfarande väldigt nöjd med det köpet..

Medlem
Skrivet av mr_Miyagi:

Jag köpte mitt wii u för 1 449 kr i juni 2013 på elgiganten Fanns ett kvar på hyllan när jag kom till butiken. Fortfarande väldigt nöjd med det köpet..

Gissar på att det var butikens egna val för att bli av med enheten, haha


signatur

Processor: Intel Core i7 14700k
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Bara nintendo kommer undan med dessa priser för sån gammal hårdvara.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Bara nintendo kommer undan med dessa priser för sån gammal hårdvara.

Apple.
Det är imponerande. Irriterande, men imponerande.

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Apple.
Det är imponerande. Irriterande, men imponerande.

Va? Apple ligger i absoluta framkant vad gäller hårdvara samt hårdvaruinnovation (apple silicon etc)

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Bara nintendo kommer undan med dessa priser för sån gammal hårdvara.

Ps4 har inte sänkts så mycket i pris. Köpte dag ett för 3990:-.
Det beror ju iofs på vart man handlar, samma sak för Switch går att få tag på billigare.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Ja, prissänkningar ligger inte riktigt för Nintendo. Inte ens Wii U prisdumpades någon gång.

Både Gamecube och 3DS prisdumpades. Tror 3DS var första konsolen Nintendo sålt med förlust. Men antar att Nintendo inte såg något hopp för Wii U då den var så extremt impopulär, så där hade det nog inte höjt försäljningen nämnvärt ens om de reat den för 499:-

Medlem
Skrivet av kingzla:

Va? Apple ligger i absoluta framkant vad gäller hårdvara samt hårdvaruinnovation (apple silicon etc)

Det är väl inte det jag menar då…utan att en iphone 14 pro kostar samma, eller mer efter inflationsjusteringen, snart ett år efter lansering, airtags gått upp i pris. Att du kan få köpa en iphone 13 från 9000kr från dem fortfarande.
Konsten att hålla priset och intresset uppe både för nytt och gammalt, är inte Nintendo alls ensamma om. Apple är ett exempel.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Majoren:

Både Gamecube och 3DS prisdumpades. Tror 3DS var första konsolen Nintendo sålt med förlust. Men antar att Nintendo inte såg något hopp för Wii U då den var så extremt impopulär, så där hade det nog inte höjt försäljningen nämnvärt ens om de reat den för 499:-

Jag vet det, jag köpte faktiskt Gamecube för 600 spänn för att spela Resident Evil 4. Men Gamecube lanserades för över 20 år sedan så det är ett tag sedan. Wii fanns det förstås ingen anledning att prissänka, Wii U var en fullkomlig katastrof och det fanns gott om förslag bland fans vad Nintendo borde göra för att få upp intresset. Där ingick att dumpa Gamepaden, slänga med en Pro Controller i paketet och få ned priset (lite som Microsoft gjorde med Kinect till Xbox One).

Kanske insåg Nintendo tidigt att Wii U var dömd att misslyckas och varje försök att rädda den, eller åtminstone få igång försäljningen, skulle kosta för mycket. Uppe i det blå efter framgångarna med Wii hade Nintendo så pass styva säljmål initialt att de, om de förberett sig för att möta dessa, måste ha haft miljoner konsoler i lager redan under det första räkenskapsåret som de sedan knappt lyckades sälja under konsolens hela livscykel.

Så de beslöt att hålla priset uppe, och i slutändan vill jag minnas att Nintendo aldrig sänkte priset officiellt med mer än 50 USD.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Wii fanns det förstås ingen anledning att prissänka

Mediamarkt hade någon dag då de sålde Wii för 1000:- per kund.
Jag gick in och väntade i kön och köpte en då.
Dagen efter såg jag otroligt många annonser på blocket där folk sålde Wii för runt 3000kr eller vad det nu låg på.
Tror de körde det där i större delen av Sverige.

På Elgiganten köpte jag Nintendo 2DS för 500kr.
Om de gör något liknande med Switch Oled en vacker dag så kommer jag nog att köpa en och lägga undan i förrådet.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Mediamarkt hade någon dag då de sålde Wii för 1000:- per kund.
Jag gick in och väntade i kön och köpte en då.
Dagen efter såg jag otroligt många annonser på blocket där folk sålde Wii för runt 3000kr eller vad det nu låg på.
Tror de körde det där i större delen av Sverige.

På Elgiganten köpte jag Nintendo 2DS för 500kr.
Om de gör något liknande med Switch Oled en vacker dag så kommer jag nog att köpa en och lägga undan i förrådet.

Playstation 2 hade väl en prislapp på typ 700 kr i slutet av dess livscykel, frågan är om vi kommer få se såna priser på nuvarande konsoler. Svårt att se att man skulle få en Switch för 700 kr om 3 år (då den fyllt 9 år, precis som PS2 gjort när den kostade 700 kr).

Medlem

Jag tycker dock att Switch är väl värd sina pengar. Man kan ju inte bara se till vilken hårdvara som sitter i... Den är välgjord, har ett fantastiskt spelutbud med mängder av klassiker och några av de absolut bästa spelen någonsin. Den är enligt mig den bästa bärbara enheten (oled-varianten) som är tyst, sval, har en fantastisk skärm och många spel är riktigt bra optimerade. Jag sålde av min klump till Steamdeck då jag i slutändan hellre spelade på min Switch.
Köpte min oled för ca 3.000 kr begagnad. Fördelen med att de håller priserna uppe är ju att man inte behöver vänta in reor innan man köper, men kan tryggt köpa dag 1 utan att riskera att enheten sänks efter någon månad i pris. Samma sak med Nintendos spel. Och man vet att man kommer få tillbaka minst 75% av sina pengar när man säljer av de begagnat sen.

Jag köpte nya Zelda för 599 kr. Tycker jag inte var så farligt. Sony brukar ju vilja ha mellan 699-899 kr för sina spel.

Medlem

Minns när man kunde köpa Gamecube för 900kr drygt 4 år efter release. När priset på konsoler faktiskt var ett starkt argument mot PC.

1
Skriv svar