Zelda: Tears of the Kingdom får årets högsta betygssnitt

NuZ
Testpilot

Det lilla jag hunnit spela nu idag under min kompledighet så kan jag säga att detta är lätt GOTY. Dra mig baklänges! I topp av Zelda spelen och tsm remaken av Links awakening, Switch bästa spel!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skrivet av Deekar:

Nu vill jag ju inte låta negativ och så. Förstår att folk gillar Botw även fall jag hade svårt för det.
Men... Hur kan det tagit 5-6år att utveckla Tears of the Kingdom? Det är ju exakt samma motor, exakt samma grafik och samma karta??? Det är för mig lite underligt.

Du får dra av för pandemin också. Den försenade väl i princip alla spel med 1-2 år?

Medlem

Verkligen älskar Zelda och har alltid gjort det . Har lirat en del BotW (läs 4-5 timmar) men hur mycket jag än vill tycka om de så fastnar jag inte. Gillar inte riktigt det hållet som de tagit spelen i och med BotW och Tears.
Trist för min egna del då jag gärna velat lira ett nytt zelda. Får bara hoppas att Wind waker släpps till switchen istället

Medlem
Skrivet av Majoren:

Kartan är inte exakt samma, det finns nya områden i luften och under marken.
Kan tänka mig det tagit lång tid att få till alla nya funktioner, det är ju fokus på stor frihet för spelaren att experimentera, så har nog varit en hel del jobb med att få allt att fungera i världen. Sen är jag personligen väldigt glad att Nintendo get sitt team all tid och resurser de behövt för att leverera ett polerat spel man kan njuta av på releasedagen och inte behöva vänta månader på att de ska laga spelet. Har ju inte varit någon speltorka på Switch, så det har ju inte varit någon brådska med att få klart detta.

Precis, tror inte folk fattar hur mycket finjustering det kan vara för att få alla mekanismer att fungera och vara välbalanserade överallt på en sån gigantisk karta, där man kan göra allt möjligt. Inför man en ny idé eller gör en större justering av nånting så måste man ju analysera om man "förstör" delar av spelet genom att göra det. För att inte tala om hur lång tid det kan ta att komma på alla nya idéer och faktiskt göra dom kul att använda.

Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag hoppas verkligen att botw rullar som en porsche i solsken då det utvecklades till wii u. En hel generation tidigare

Zelda till nintendo var helt ok.
A link to the past skulle jag klassa som ett mästerverk.
Samtliga 3D zelda skulle jag klassa någonstans mellan icke en chans i helvetet till helt ok.

Och ja, det är väl ganska självklart att i princip hela nintendos fanbase hypar dess mario och zelda titlar. Allt annat vore absurt?! Det är ju det en fanbase gör. Det är hela definitionen!?

the Oxford dictionary and other sources define "fan" as a shortened version of the word fanatic. Fanatic itself, introduced into English around 1550, means "marked by excessive enthusiasm and often intense uncritical devotion".

Jag är exakt likadan med Half-Life universumet och Valves egna titlar. Det finns inget bättre. Samma med Warcraft serien, den är ofelbar. Trots att både half-life och warcraft har oändligt med missar, fel, problem så skulle jag personligen utanför detta sammanhanget inte lyfta några av dem.

Jag kan efter 5 timmar idag med tears rapportera att även det rullar som en porsche i solsken. Jag har inte upplevt en enda framedrop och det ser helt fantastiskt ut.
Mario är en helt annan typ av spel, sånt spelar jag inte. Jag har switchen enbart för zelda, och metroid prime 4 när det kommer. Annars lirar jag mest spel som stalker och skyrim. open world survival titlar typ.
Jag kan bara säga att alla som hoppar över detta går miste om något.
So far är det ungefär som botw fast 10 ggr bättre typ på alla vis.
Ett fantastiskt spel helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Jag kan efter 5 timmar idag med tears rapportera att även det rullar som en porsche i solsken. Jag har inte upplevt en enda framedrop och det ser helt fantastiskt ut.
Mario är en helt annan typ av spel, sånt spelar jag inte. Jag har switchen enbart för zelda, och metroid prime 4 när det kommer. Annars lirar jag mest spel som stalker och skyrim. open world survival titlar typ.
Jag kan bara säga att alla som hoppar över detta går miste om något.
So far är det ungefär som botw fast 10 ggr bättre typ på alla vis.
Ett fantastiskt spel helt enkelt.

Har bara spelat 3 timmar hittills då jag ville vänta tills solen gått ned. Men nog märker då jag att det förekommer framedrops. Inget som stör mig personligen något nämnvärt, är för upptagen njuta av spelet än sitta med en fps-räknare och svära varje gång spel avviker från målet som vissa på denna sajt tycks göra när de spelar... men baserat på tutorial-ön så tycker jag spelets prestanda verkar vara ganska precis som Botw. Får se hur det utvecklar sig sen när jag dyker ner till marken

Medlem
Skrivet av Deekar:

Nu vill jag ju inte låta negativ och så. Förstår att folk gillar Botw även fall jag hade svårt för det.
Men... Hur kan det tagit 5-6år att utveckla Tears of the Kingdom? Det är ju exakt samma motor, exakt samma grafik och samma karta??? Det är för mig lite underligt.

Är det verkligen samma motor? Hörde idag att dom använder samma som i Splatoon 3. Samma karta är det nog inte riktigt. Har spelat på första land området i några timmar. Och jag kände iaf inte igen mig. Väldigt mycket är ändrat och dom nya bitarna verkar vara väldigt bra. Du behöver nog pröva spelet för att fatta tror jag.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Är det verkligen samma motor? Hörde idag att dom använder samma som i Splatoon 3. Samma karta är det nog inte riktigt. Har spelat på första land området i några timmar. Och jag kände iaf inte igen mig. Väldigt mycket är ändrat och dom nya bitarna verkar vara väldigt bra. Du behöver nog pröva spelet för att fatta tror jag.

Ja, nej jag bara hörde i en recension att de var samma karta plus himmeln typ. Sen samma motor tog jag bara för givet då de ser exakt lika dant ut i gameplay. Samma ljud, samma menyer. Men som någon skrev innan; klart att pandemin störde. Men, nu gör inte Ubisoft mästerverk direkt men de lyckas ju fan ösa ut stora open worlds vartannat år och de är ju oftast inte superdåliga. De byter ju jämt karta och settings. Ofta ny modern grafik också. Valhalla till exempel var ju ett riktigt bta spel faktiskt. Inget mästerverk men endå bra.
Just därför man blir lite fundersam 😝

Medlem
Skrivet av Deekar:

Ja, nej jag bara hörde i en recension att de var samma karta plus himmeln typ. Sen samma motor tog jag bara för givet då de ser exakt lika dant ut i gameplay. Samma ljud, samma menyer. Men som någon skrev innan; klart att pandemin störde. Men, nu gör inte Ubisoft mästerverk direkt men de lyckas ju fan ösa ut stora open worlds vartannat år och de är ju oftast inte superdåliga. De byter ju jämt karta och settings. Ofta ny modern grafik också. Valhalla till exempel var ju ett riktigt bta spel faktiskt. Inget mästerverk men endå bra.
Just därför man blir lite fundersam 😝

Döm inte så mycket på förhand av vad du hört eller läst. Spela spelet, jag tror du kommer bli förvånad av hur fräscht det känns. Det är inte exakt samma karta, inte ens nära. Herregud, bara den nya tutorial sky-ön är ju enorm och tog mig nästan 5 timmar att bli helt klar med.
Ubisoft lyckas vartannat år för de ändrar inget i formulan. Det ena Far Cry är det andra identiskt, bara ny karta. Tycker Tears of the Kingdom plöjer mycket mer ny mark.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Döm inte så mycket på förhand av vad du hört eller läst. Spela spelet, jag tror du kommer bli förvånad av hur fräscht det känns. Det är inte exakt samma karta, inte ens nära. Herregud, bara den nya tutorial sky-ön är ju enorm och tog mig nästan 5 timmar att bli helt klar med.
Ubisoft lyckas vartannat år för de ändrar inget i formulan. Det ena Far Cry är det andra identiskt, bara ny karta. Tycker Tears of the Kingdom plöjer mycket mer ny mark.

Jag har inte dömt, jag bara undrade baserat på det jag hört från olika recensioner på nätet och youtube🤣 Och nä, jag tyckte inte om Botw så kommer nog inte spela detta, tyvärr. Ville gilla det!

Medlem
Skrivet av Najkan:

Det är lagligt att emulera på pc om man äger spelet va?

Det är väl så trögt att man inte får ladda ned någon annans utan måste ta det från sin egen kasett?

Medlem
Skrivet av Rejzer:

Det är väl så trögt att man inte får ladda ned någon annans utan måste ta det från sin egen kasett?

👀
Jaja, läser på om det blir aktuellt.

Medlem

https://youtu.be/CZzcVs8tNfE

En bra video om designarbetet bakom BotW. I diskussionen om huruvida TotK förtjänade att ta 6 år att utveckla så tycker jag det har viss bäring. Kartan måste designas för att inte bli överväldigande men ändå erbjuda sidospår för att locka en från punkt till punkt. Med tanke på de flygande öarna i TotK så måstr det arbetet ha varit exponentiellt svårare.

Plus att hindren måste vara välbalanserade trots de abilities man har, vilket görs betydligt mer komplext med Ultrahand.

123
Skriv svar