Phil Spencer säger att Xbox redan förlorat mot Playstation

Medlem

Xbox grävde ner sig totalt iom Xbox one.
Jag hade Xbox & 360 och ett gigantiskt spelbibliotek, tyckte allt till 360 kändes polerat och optimerat.
Sen kom Xbox one med fokus, TV, SPORTS, CALL OF DUTY och inget mer, usel kvalitet och prestanda.
Xbox har inte lyckas kravla sig ur gropen, man har en massa spelstudios som inte gjort ett skit och det mesta som släpps från sina studios är axelryckningar.
3e parts spel funkar väll bra men det kan man ju lika spela på annat håll.
Sony gör ingen marknadesföring alls stort sett men dom säljer av att bara finnas. PS5 går tydligen åt som smör och håller rekordnivå.
Sony Playstation satsar mer brett också, Xbox är alldeles för fokuserad på det som är "inne" vågar inte komma med nya tankesätt.
Tex det finns inget VR headset för Xbox, det promotades att One X skulle fungera perfekt för VR. Men nej VR säljer inte nog utan MS sitter där på sidan om och skulle det bli större än det är nu, räkna med att MS kanske gör några tafatta satsningar eller så öppnar man väll lädret som vanligt. Men våga ligga i framkant? Nej nej sitt still och vänta vad andra gör 🤦‍♂️

Jag är ingen konsol fanboy, men det är så jag känner Xbox har blivigt så dåligt.
Jag har PS5 enbart pga PSVR2 och Nintendo Switch för att det är Nintendo Switch
Mest kör jag på PC


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Xbox grävde ner sig totalt iom Xbox one.
Jag hade Xbox & 360 och ett gigantiskt spelbibliotek, tyckte allt till 360 kändes polerat och optimerat.
Sen kom Xbox one med fokus, TV, SPORTS, CALL OF DUTY och inget mer, usel kvalitet och prestanda.
Xbox har inte lyckas kravla sig ur gropen, man har en massa spelstudios som inte gjort ett skit och det mesta som släpps från sina studios är axelryckningar.
3e parts spel funkar väll bra men det kan man ju lika spela på annat håll.
Sony gör ingen marknadesföring alls stort sett men dom säljer av att bara finnas. PS5 går tydligen åt som smör och håller rekordnivå.
Sony Playstation satsar mer brett också, Xbox är alldeles för fokuserad på det som är "inne" vågar inte komma med nya tankesätt.
Tex det finns inget VR headset för Xbox, det promotades att One X skulle fungera perfekt för VR. Men nej VR säljer inte nog utan MS sitter där på sidan om och skulle det bli större än det är nu, räkna med att MS kanske gör några tafatta satsningar eller så öppnar man väll lädret som vanligt. Men våga ligga i framkant? Nej nej sitt still och vänta vad andra gör 🤦‍♂️

Jag är ingen konsol fanboy, men det är så jag känner Xbox har blivigt så dåligt.
Jag har PS5 enbart pga PSVR2 och Nintendo Switch för att det är Nintendo Switch
Mest kör jag på PC

Att "Sony satsar mer brett" håller jag inte riktigt med om. Visst dem har lite gimmick funktioner på sin handkontroll som man aldrig använder, spelen däremot känns likadana allihop. Det känns som att det bara är en massa storydriva tredjepersonsäventyr och Gran Turismo. Dem behöver bredda sig mer skulle jag säga och satsa på andra spel genrer.

Ambassadör
Xbox

Jag rekommenderar alla att se intervjun i sin helhet för att få rätt kontext till lösryckta citat och tolkningar som cirkulerar.


signatur

Jump in.

Medlem

Jag gick från att ha haft PS1-PS4 (aldrig ägt Xbox) till att helt skippa PS5 till förmån för Xbox och GamePass pga synergin mellan Xbox och Windows inte gick att blunda för. Spelar mest på PC.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av blackidus:

Det känns som att det bara är en massa storydriva tredjepersonsäventyr och Gran Turismo. Dem behöver bredda sig mer skulle jag säga och satsa på andra spel genrer.

"Tredje person" är inte en genre där alla spel liknar varandra.

Om du spelar Spider-Man, Death Stranding, Demon's Souls, Returnal, Last of Us eller Ratchet & Clank så är de inte speciellt lika varandra.

Medlem

Som Mortaigne säger. Se intervjun, det är lite över 41 minuter. Det fixar dem flesta när man diskar, hänger tvätt, plockar efter kidsen, ute och springer eller något annat. Kortfattat.... Phil har rätt. Allt är nu digitalt.

Medlem

Snubben har helt rätt. Vi som köpte en ps4 och köpte på oss spel kan nu spela vidare på en ps5a. Enda anledningen jag inte köpt en xbox då jag har 160 spel i biblioteket. Hade inte ps5 varit bakåt kompitabel så hade jag kanske köpt en series x. Nu aldrig då det inte finns några spel som tilltalar mig därifrån. Det e kört för microsoft. Blir nog deras sista generation det här

Medlem
Skrivet av Margy:

"Tredje person" är inte en genre där alla spel liknar varandra.

Om du spelar Spider-Man, Death Stranding, Demon's Souls, Returnal, Last of Us eller Ratchet & Clank så är de inte speciellt lika varandra.

Jo jag vet att dem strikt inte tillhör samma genre, därför jag skrev att dem känns som det. Jag kanske formulerade mig lite konstigt. 🙂

Men jag har testat många av dem under den tid jag hade en PS4 men det slutade med att jag sålde konsolen och köpte en Xbox denna generation. Men skulle det dyka upp något exklusivt spel till PS5 som tilltalar mig så kommer jag troligen köpa den också.

Till dess har jag kvar mina gamla Playstation konsoler med alla gamla exklusiviteter man älskar 🙂

Medlem
Skrivet av jontebula:

Då skulle don ju tjäna massor och få in nytt folk. Sen även göra liknade deal som mobiloperatörer gör så man köper sin Xbox med Game Pass för säg 600kr/mån annars 800kr/mån utan Game Pass.

Detta kan man redan göra bara så du vet.

Medlem

Jag fattar fortfarande inte hur folk kan tycka att PS-kontrollen är bekväm eller skön att spela med. Helt ärligt den största orsak att jag inte köpt PS sedan Xbox360. Men så kör jag PC absolut mest, och även där med xbox handkontrol såklart!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Xbox grävde ner sig totalt iom Xbox one.
Jag hade Xbox & 360 och ett gigantiskt spelbibliotek, tyckte allt till 360 kändes polerat och optimerat.
Sen kom Xbox one med fokus, TV, SPORTS, CALL OF DUTY och inget mer, usel kvalitet och prestanda.
Xbox har inte lyckas kravla sig ur gropen, man har en massa spelstudios som inte gjort ett skit och det mesta som släpps från sina studios är axelryckningar.
3e parts spel funkar väll bra men det kan man ju lika spela på annat håll.
Sony gör ingen marknadesföring alls stort sett men dom säljer av att bara finnas. PS5 går tydligen åt som smör och håller rekordnivå.
Sony Playstation satsar mer brett också, Xbox är alldeles för fokuserad på det som är "inne" vågar inte komma med nya tankesätt.
Tex det finns inget VR headset för Xbox, det promotades att One X skulle fungera perfekt för VR. Men nej VR säljer inte nog utan MS sitter där på sidan om och skulle det bli större än det är nu, räkna med att MS kanske gör några tafatta satsningar eller så öppnar man väll lädret som vanligt. Men våga ligga i framkant? Nej nej sitt still och vänta vad andra gör 🤦‍♂️

Jag är ingen konsol fanboy, men det är så jag känner Xbox har blivigt så dåligt.
Jag har PS5 enbart pga PSVR2 och Nintendo Switch för att det är Nintendo Switch
Mest kör jag på PC

Där får vi nog helt enkelt enas om att inte kunna enas. Andelen PS jag spelat har sjunkit denna generation i jämförelse med förra just då jag anser det rakt motsatta - PS har blivit alltför smalt. Sony Santa Monica brukade skapa episka hack'n'slash-spel, Guerilla Games låg bakom en av de bästa FPS-serierna på marknaden (i mitt tycke), Naughty Dog hade sina semi-öppna och karaktärsfokuserade actionspel i tredjepersonsvy, och Insomniac Games gjorde mest en massa märkligheter. Nuförtiden skapar Sony Santa Monica cinematiska och storydrivna spel i semi-öppna eller öppna världar med lätta RPG-inslag, Guerilla Games skapar cinematiska och storydrivna spel i semi-öppna eller öppna världar med lätta RPG-inslag, Naughty Dog kör vidare med sina cinematiska och storydrivna spel i semi-öppna eller öppna världar med lätta RPG-inslag och Insomniac gör cinematiska och storydrivna spel i semi-öppna eller öppna världar med lätta RPG-inslag. Jag vet givetvis att "tredjeperson" inte är en genre i sig men spelen har snart fler likheter än skillnader trots att de utvecklas av vitt skilda studios i olika delar av världen och med olika erfarenheter och styrkor så jag finner det ganska sannolikt att det är Sony som vill ha det på det här viset.

I kontrast säger ju Spencer även i ovan intervju att han aldrig skulle gå in och påverka den kreativa inriktningen som X-Box-studior vill ta. Bra exempel på det är ju t.ex. att Obisidian tillåts skapa spel som Pentiment och Grounded trots att de är mest kända för öppna RPG, eller som att Arkane tilläts skapa en looter-shooter istället för sina Immersive Sims (även om resultatet i sig går att ifrågasätta när det kommer till Redfall). Jag hade älskat att se vad Santa Monica eller Naughty Dog hade mäktat med att skapa i en helt annan genre - FPS, RPG, Soulsborne eller något helt nytt och unikt. Kvaliteten finns onekligen där men de har fastnat i uppföljarträsket. Givetvis kul för de som gillar den här sortens spel men jag har personligen gått från att ha köpt alla deras exklusiva spel från förra generationen till att skaffa något enstaka nu då jag ofta får känslan av att jag sett det här förut. Men alla tycker vi olika och det är väl trevligt det, försäljningssiffrorna gör onekligen gällande att det är jag som är lite märklig

Medlem

Xbox One lanseringen var en katastrof. Den ligger och guppar under Virtual Boy och Sega Saturn men gjorde i jämförelse en makalös upphämtning, mycket tack vare Spencer. Playstation 3 hade också en kass lansering men Mattricks presskonferens var next level. Jag tycker personligen att Xbox och Xbox 360 präglades av en enorm kreativitet och hade bra spel och varför det är så svårt nu verkar ingen kunna svara på.

Inaktiv
Skrivet av blackidus:

Nej bra Xbox spel får inte Playstation ägare att sälja sina Playstations och istället köpa en Xbox.
MEN det kanske får dem att köpa en andra konsol som är en Xbox och ställa den bredvid sin Playstation.

Tror nog det är mer troligt att man skaffar ett Nintendo Switch som komplement.

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Där får vi nog helt enkelt enas om att inte kunna enas. Andelen PS jag spelat har sjunkit denna generation i jämförelse med förra just då jag anser det rakt motsatta - PS har blivit alltför smalt. Sony Santa Monica brukade skapa episka hack'n'slash-spel, Guerilla Games låg bakom en av de bästa FPS-serierna på marknaden (i mitt tycke), Naughty Dog hade sina semi-öppna och karaktärsfokuserade actionspel i tredjepersonsvy, och Insomniac Games gjorde mest en massa märkligheter. Nuförtiden skapar Sony Santa Monica cinematiska och storydrivna spel i semi-öppna eller öppna världar med lätta RPG-inslag, Guerilla Games skapar cinematiska och storydrivna spel i semi-öppna eller öppna världar med lätta RPG-inslag, Naughty Dog kör vidare med sina cinematiska och storydrivna spel i semi-öppna eller öppna världar med lätta RPG-inslag och Insomniac gör cinematiska och storydrivna spel i semi-öppna eller öppna världar med lätta RPG-inslag. Jag vet givetvis att "tredjeperson" inte är en genre i sig men spelen har snart fler likheter än skillnader trots att de utvecklas av vitt skilda studios i olika delar av världen och med olika erfarenheter och styrkor så jag finner det ganska sannolikt att det är Sony som vill ha det på det här viset.

I kontrast säger ju Spencer även i ovan intervju att han aldrig skulle gå in och påverka den kreativa inriktningen som X-Box-studior vill ta. Bra exempel på det är ju t.ex. att Obisidian tillåts skapa spel som Pentiment och Grounded trots att de är mest kända för öppna RPG, eller som att Arkane tilläts skapa en looter-shooter istället för sina Immersive Sims (även om resultatet i sig går att ifrågasätta när det kommer till Redfall). Jag hade älskat att se vad Santa Monica eller Naughty Dog hade mäktat med att skapa i en helt annan genre - FPS, RPG, Soulsborne eller något helt nytt och unikt. Kvaliteten finns onekligen där men de har fastnat i uppföljarträsket. Givetvis kul för de som gillar den här sortens spel men jag har personligen gått från att ha köpt alla deras exklusiva spel från förra generationen till att skaffa något enstaka nu då jag ofta får känslan av att jag sett det här förut. Men alla tycker vi olika och det är väl trevligt det, försäljningssiffrorna gör onekligen gällande att det är jag som är lite märklig

Ja det kan jag hålla med om generic 3rd person action adventure från bla Sony känner man igen.
Men det är dom inte helt ensam om


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av blackidus:

Nej bra Xbox spel får inte Playstation ägare att sälja sina Playstations och istället köpa en Xbox.
MEN det kanske får dem att köpa en andra konsol som är en Xbox och ställa den bredvid sin Playstation.

Precis, tänker likadant. Det är det dom måste satsa på. Känns som Xbox all access är en bra lösning för att få locka till sig nya användare.

Medlem
Skrivet av Scream112:

Jag fattar fortfarande inte hur folk kan tycka att PS-kontrollen är bekväm eller skön att spela med. Helt ärligt den största orsak att jag inte köpt PS sedan Xbox360. Men så kör jag PC absolut mest, och även där med xbox handkontrol såklart!

Ergonomin gällande handkontroller är individberoende. Vissa känna bra medan andra känns osköna. Dulshock 1-3 var på tok för små för mina händer (som inte är överdrivet stora). Dessutom vkändes sparkarna sladdriga. 360-kontrollen var överlägsen DS3.

DS4 hade dock en helt ny design och passade mina händer bättre. Spakarna köndes för korta men det löste jag med två gummimojänger som träddes på.

Dualsense känns ännu bättre (även där används samma gummimojänger dock). Kontrollen till Xbox Series är också bra men jag stör mig på att knapparna låter så förbannat mycket när man trycker på dem.

Mycket är en fråga om vana också. Använder mest PS5 och därför känns kontrollen till Series S lite ovan när den snvänds. Skulle det vara tvärtom så skulle Dualsense kännas ovan.

Medlem

Jag ska ev skaffa en x box när nya elder scrolls kommer om det blir bra bra men det lär ju inte komma till denna generationen misstänker att det blir till nästa

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Där får vi nog helt enkelt enas om att inte kunna enas. Andelen PS jag spelat har sjunkit denna generation i jämförelse med förra just då jag anser det rakt motsatta - PS har blivit alltför smalt. Sony Santa Monica brukade skapa episka hack'n'slash-spel, Guerilla Games låg bakom en av de bästa FPS-serierna på marknaden (i mitt tycke), Naughty Dog hade sina semi-öppna och karaktärsfokuserade actionspel i tredjepersonsvy, och Insomniac Games gjorde mest en massa märkligheter. Nuförtiden skapar Sony Santa Monica cinematiska och storydrivna spel i semi-öppna eller öppna världar med lätta RPG-inslag, Guerilla Games skapar cinematiska och storydrivna spel i semi-öppna eller öppna världar med lätta RPG-inslag, Naughty Dog kör vidare med sina cinematiska och storydrivna spel i semi-öppna eller öppna världar med lätta RPG-inslag och Insomniac gör cinematiska och storydrivna spel i semi-öppna eller öppna världar med lätta RPG-inslag. Jag vet givetvis att "tredjeperson" inte är en genre i sig men spelen har snart fler likheter än skillnader trots att de utvecklas av vitt skilda studios i olika delar av världen och med olika erfarenheter och styrkor så jag finner det ganska sannolikt att det är Sony som vill ha det på det här viset.

I kontrast säger ju Spencer även i ovan intervju att han aldrig skulle gå in och påverka den kreativa inriktningen som X-Box-studior vill ta. Bra exempel på det är ju t.ex. att Obisidian tillåts skapa spel som Pentiment och Grounded trots att de är mest kända för öppna RPG, eller som att Arkane tilläts skapa en looter-shooter istället för sina Immersive Sims (även om resultatet i sig går att ifrågasätta när det kommer till Redfall). Jag hade älskat att se vad Santa Monica eller Naughty Dog hade mäktat med att skapa i en helt annan genre - FPS, RPG, Soulsborne eller något helt nytt och unikt. Kvaliteten finns onekligen där men de har fastnat i uppföljarträsket. Givetvis kul för de som gillar den här sortens spel men jag har personligen gått från att ha köpt alla deras exklusiva spel från förra generationen till att skaffa något enstaka nu då jag ofta får känslan av att jag sett det här förut. Men alla tycker vi olika och det är väl trevligt det, försäljningssiffrorna gör onekligen gällande att det är jag som är lite märklig

Personligen så tänker jag nog att det finns gott om fördelar med den approach som Sony använder just nu. För mig verkar det som att de jobbar med att sammanlänka kunskap och utvecklingstricks mellan olika studios, det känns ju självklart att man har ägnat mycket tid åt att odla fram något som liknar expertis på just 3:e-persons action. Men med det sagt så har de ju även öppet för annat. Det känns för mig som att de har kanske typ 5-ish (bara en siffra från magen) titlar som är välkända för att vara just skit bra 3:e-persons actionspel.

Så för mig känns det väl framför allt som en fördel. I dagsläget känns det som att ifall jag hör att Sony ska släppa ett first-party 3:e-personsspel så har jag ganska hög tillit till att de både kan briljera i berättande, mekanik och utförande. De kan säkert även innovera, detta märktes ju inte minst i The Last of Us 2 som bjöd på en hel del inlevelserik narrativ design. Jag räknar med att de kommer fortsätta utveckla detta. Ett av deras största experiment just nu känns som The Last of Us Multiplayer. De har inte berättat mycket men med tanke på hur mycket de talar om hur stort projektet är, och att det ändå är en ganska nischad spelvärld, så tror jag att de kommer bjuda på något särskilt. Huruvida smaken passar mig är sekundärt, jag har svårt att tro på att de inte kommer leverera något som tillfredsställer många spelare just på grund av tilliten de har byggt upp med spel i hög klass. De må inte ha Super Mario eller Zelda (Halo brukade göra det för mig med Microsoft, men efter 3:an så bara... nä) men få kan påstå att de inte vet hur man bakar en riktigt jävla god 3:e-personstårta.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Jag är glad över min XboX Series X, bra maskin och det flyter på bra.
Men även om dom jobbar i motvind, det som får mig att stanna kvar är Game Pass och integrationen av maskinen mot min Windows PC.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Att "Sony satsar mer brett" håller jag inte riktigt med om. Visst dem har lite gimmick funktioner på sin handkontroll som man aldrig använder, spelen däremot känns likadana allihop. Det känns som att det bara är en massa storydriva tredjepersonsäventyr och Gran Turismo. Dem behöver bredda sig mer skulle jag säga och satsa på andra spel genrer.

Sant, det är ett väldigt svagt bibliotek i bredd. Där många genrer är bättre annanstans. Men tredje person är de vassa på. Gärna med pilbåge i hand.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Vore bra om Xbox satsade på en mycket mer kraftfull Xbox vid lansering mot PlayStation som kostar 10-12 000kr sen göra deal med säg Samsung och Apple samt operatörer och förbokar man ny mobil ingår en ny dyr Xbox samt 6mån Game Pass oavsett om man redan har Game Pass idag.

Då skulle don ju tjäna massor och få in nytt folk. Sen även göra liknade deal som mobiloperatörer gör så man köper sin Xbox med Game Pass för säg 600kr/mån annars 800kr/mån utan Game Pass.

Du vet att Apple är en av Microsofts största konkurrenter?
Bland annat därifrån Sonys påståenden om sämre version kommer ifrån eftersom att Apple och Microsoft historiskt sätt släppt mycket sämre versioner av deras program eller gjort det svårare med kompabilitet i konkurrentens system.
Microsoft har knappast varit för multiplattform heller när det kommer till kompabilitet när det kommer till Windows, jag tänker då på hur hårt dem historiskt har hållt på Direct-X som är extremt propertiärt och har i alla tider gjort det extremt besvärligt med spel till andra PC eller Mac system. Tills dagen då MS öppnar upp för DX i konkurrenternas system så ger jag inte mycket för deras snacket om att MS vill att mjukvara och spel ska finnas tillgänglig överallt.

Det blir komplicerat med en dyrare konsol som ska leva upp till ett pris över 10K.
En som är lite dyrare kan bara öka på vissa saker som ökar kvalitén en bit(närmare native 4K, 60 eller mer FPS etc, quality och performance läget kombinerat), men ifall den kostar typ dubbelt så mycket som standard så räknar nog köparna med att det ska läggas till specifika features och optimeras för dem. Vilket blir besvärligt eftersom att kundgruppen för en rätt mycket dyrare konsol är betydligt mindre.

Nästa steg efter mid-gen uppdateringarna(Pro, Series XX) är nog att köpa en PC istället.

Det ända som håller tillbaka Xbox är dem själva, när de levererar mjukvaran så kommer jag och många andra köpa konsol eller delta i deras ekosystem. Vad kommer snacket om att sälja sitt Playstation ifrån? Man köper väl båda ifall de är tillräckligt bra? Har man inte råd så har man incitament att köpa deras konsol nästa generation och sedan spela spelen som släpps nu med bakåtkompabilitet. Kommer det inga bra spel nu så har man förmodligen dåligt med spel att spela i början av nästa generation, vilket sänker motivationen till byte.
Mycket snack och lite verkstad just nu helt enkelt, jag söker ej en budget tjänst för mediokra spel eftersom att jag inte har tid att slösa tid på mängd.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Xbox grävde ner sig totalt iom Xbox one.
Jag hade Xbox & 360 och ett gigantiskt spelbibliotek, tyckte allt till 360 kändes polerat och optimerat.
Sen kom Xbox one med fokus, TV, SPORTS, CALL OF DUTY och inget mer, usel kvalitet och prestanda.
Xbox har inte lyckas kravla sig ur gropen, man har en massa spelstudios som inte gjort ett skit och det mesta som släpps från sina studios är axelryckningar.
3e parts spel funkar väll bra men det kan man ju lika spela på annat håll.
Sony gör ingen marknadesföring alls stort sett men dom säljer av att bara finnas. PS5 går tydligen åt som smör och håller rekordnivå.
Sony Playstation satsar mer brett också, Xbox är alldeles för fokuserad på det som är "inne" vågar inte komma med nya tankesätt.
Tex det finns inget VR headset för Xbox, det promotades att One X skulle fungera perfekt för VR. Men nej VR säljer inte nog utan MS sitter där på sidan om och skulle det bli större än det är nu, räkna med att MS kanske gör några tafatta satsningar eller så öppnar man väll lädret som vanligt. Men våga ligga i framkant? Nej nej sitt still och vänta vad andra gör 🤦‍♂️

Jag är ingen konsol fanboy, men det är så jag känner Xbox har blivigt så dåligt.
Jag har PS5 enbart pga PSVR2 och Nintendo Switch för att det är Nintendo Switch
Mest kör jag på PC

Jag håller med i allt du skriver och jag är inte heller någon fanboy.

Det jag uppskattar med Xbox series X är, konsolen är snyggare/ kompaktare
Quick resume, bara stänga av mitt i ett spel och kan starta där man var (fungerar ibland inte men oftast.)
Många äldre spel finns där och fungerar riktigt bra med förbättrad upplösning.
Handkontrollern, gammal grej att dra upp men som ny Xbox lirare så har jag öppnat ögonen och insett att jag gillar mer ergonomin på Xbox.
Batteritiden på handkontrollern, att kunna välja batteri själv stort plus.
Gamepass, jag är inte aktiv prenumerant men av vad jag testat så är det bättre än playstation plus.
Layouten i OS:et går att korrigera lite som man vill. Det var något som inte klickade med mig och ps5, kanske för att de snört om knapparna jämfört med ps4.

Det finns mycket som jag gillar med Xbox series X som konsol, men precis som PS vita som var mycket bättre hårdvara vs 3DS så är det ju dit spelen hamnar som man väljer att spela på. Microsoft/Xbox har inte nått fram den vägen.

Just nu har jag kvar mitt Xbox series X mest för att det inte känns värt att sälja.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Det tråkiga med alla de här diskussionerna är att det ofta kokas ner till att folk är "dumma", "inte förstår" eller får några andra nedvärderande egenskaper. Jag som är en obotlig optimist vill tro att en stor andel av användarna här är fullt kapabla till att se skillnaden mellan ett uppköp av ABK och ett exklusivitetsavtal med Square Enix för ett specifikt spel.

I mitt tycke är det enda "rena" och obefläckade sättet att skapa sig exklusiva spel att lokalisera en lämplig lokal, starta upp en utvecklare och börja rekrytera personal. Allt annat, oavsett om det rör sig om att tillhandahålla kapital för utvecklingshjälp, att köpa en titel, att köpa en studio eller att köpa en utgivare, handlar om toleransgränser. För vissa är inget tillåtet, för vissa andra är allt tillåtet och för den stora massan däremellan har de individuella gränser för vad de accepterar. Därtill kommer de mer ideologiska åsikterna - hur jämför man att X-Box köpte åtta utvecklare på en gång i och med Zenimax med att PlayStation köpt tio utvecklare sedan dess utan att X-Box köpt någon? Ofta gör framförallt Sony-anhängare gällande att de köper upp studios som de själva har ett samarbete med och därför är det mer okej, men deras dyraste uppköp någonsin är Bungie som skapat fem exklusiva X-Box-titlar och inga till PS. Hur ska man då ställa sig till det? Är det antalet anställda, antalet studios eller antalet IPs som spelar roll?

Jag är personligen väldigt svartvit och ser inga problem med exklusiva titlar oavsett härkomst, dock är jag trött på framförallt Sonys surande. Med FFVII, FFXVI, spellägen till Destiny och CoD och enligt rykten nästa MGS, Silent Hill och Castlevania, samt uppköpet av Bungie, är det väl ingen som längre kan påstå att de bara köper upp mindre titlar? Antingen ställer man sig bakom att marknaden innehåller inköp av exklusiviteter, eller så gör man det inte.

Det börjar bli detsamma som att jag skulle köpa upp Edvard Munchs 'Skriet' för $120M för att hänga upp den i min man cave nere i källaren men samtidigt få frispel, börja sura och kontakta diverse regulerande myndigheter runtom i världen när någon mer kapitalstark öppnar pappas plånbok och köper Da Vincis 'Salavator Mundi' för närmre $450M för att hänga upp i sin. Någonstans känner jag att man antingen hänger sig till hur branschens förfarande är eller så håller man sig utanför. Åtminstone min personliga åsikt

Medlem

Hade Xbox haft mer spel som lockade så hade jag hellre köpt en Series X. Coolare design än vansinnet PS5.
De kan ju slå sig ihop med Sony eller Nintendo. Herregud, vilka resurser.

Medlem
Skrivet av Scream112:

Jag fattar fortfarande inte hur folk kan tycka att PS-kontrollen är bekväm eller skön att spela med. Helt ärligt den största orsak att jag inte köpt PS sedan Xbox360. Men så kör jag PC absolut mest, och även där med xbox handkontrol såklart!

För att Playstation-kontrollen genom alla generationer alltid har varit symmetrisk och anpassad till det naturliga greppet händerna har snarare än Xbox onaturliga asymmetri. Finns ju ingen snabbare genväg till karpaltunnelsyndrom än att sitta och vrida tummarna så som Xbox-dosan kräver.

Medlem
Skrivet av kebbe:

För att Playstation-kontrollen genom alla generationer alltid har varit symmetrisk och anpassad till det naturliga greppet händerna har snarare än Xbox onaturliga asymmetri. Finns ju ingen snabbare genväg till karpaltunnelsyndrom än att sitta och vrida tummarna så som Xbox-dosan kräver.

Stämmer säkert, men för mig så blev inte Sonys kontroller bra förens Dualsense.
Dual-shock 4 var dock ett stort steg i rätt riktning, men DS2-3 fick jag ganska fort ont i händerna av.
När skaffade kontroll till PC så valde jag Xbox 360(kasst styrkors dock) och sedan Xbox one kontroller som jag tyckte var mycket bättre än Sonys, men hade jag kört PC idag så hade jag nog föredragit Dualsense.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Dags att lägga ner då. Skita i alla uppköp och koppla ner game pass. Stänga butiken helt.

Ja konkurrens är ju kasst.

Medlem
Skrivet av submariner:

Snubben har helt rätt. Vi som köpte en ps4 och köpte på oss spel kan nu spela vidare på en ps5a. Enda anledningen jag inte köpt en xbox då jag har 160 spel i biblioteket. Hade inte ps5 varit bakåt kompitabel så hade jag kanske köpt en series x. Nu aldrig då det inte finns några spel som tilltalar mig därifrån. Det e kört för microsoft. Blir nog deras sista generation det här

Samtidigt hade ju spelen fortsatt fungera på din ps4 om du köpt en xbox den här generationen? Det bästa om man bara vill köpa en (annars är naturligtvis det bästa att köpa båda) måste ju vara att köpa olika varannan generation, då får man en generations exklusiva titlar direkt vid släppet hela tiden och har ändå alltid full bakåtkompatibilitet för sina gamla spel. Ex 360+ps4+xsx+ps6 osv.

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Det tråkiga med alla de här diskussionerna är att det ofta kokas ner till att folk är "dumma", "inte förstår" eller får några andra nedvärderande egenskaper. Jag som är en obotlig optimist vill tro att en stor andel av användarna här är fullt kapabla till att se skillnaden mellan ett uppköp av ABK och ett exklusivitetsavtal med Square Enix för ett specifikt spel.

I mitt tycke är det enda "rena" och obefläckade sättet att skapa sig exklusiva spel att lokalisera en lämplig lokal, starta upp en utvecklare och börja rekrytera personal. Allt annat, oavsett om det rör sig om att tillhandahålla kapital för utvecklingshjälp, att köpa en titel, att köpa en studio eller att köpa en utgivare, handlar om toleransgränser. För vissa är inget tillåtet, för vissa andra är allt tillåtet och för den stora massan däremellan har de individuella gränser för vad de accepterar. Därtill kommer de mer ideologiska åsikterna - hur jämför man att X-Box köpte åtta utvecklare på en gång i och med Zenimax med att PlayStation köpt tio utvecklare sedan dess utan att X-Box köpt någon? Ofta gör framförallt Sony-anhängare gällande att de köper upp studios som de själva har ett samarbete med och därför är det mer okej, men deras dyraste uppköp någonsin är Bungie som skapat fem exklusiva X-Box-titlar och inga till PS. Hur ska man då ställa sig till det? Är det antalet anställda, antalet studios eller antalet IPs som spelar roll?

Jag är personligen väldigt svartvit och ser inga problem med exklusiva titlar oavsett härkomst, dock är jag trött på framförallt Sonys surande. Med FFVII, FFXVI, spellägen till Destiny och CoD och enligt rykten nästa MGS, Silent Hill och Castlevania, samt uppköpet av Bungie, är det väl ingen som längre kan påstå att de bara köper upp mindre titlar? Antingen ställer man sig bakom att marknaden innehåller inköp av exklusiviteter, eller så gör man det inte.

Det börjar bli detsamma som att jag skulle köpa upp Edvard Munchs 'Skriet' för $120M för att hänga upp den i min man cave nere i källaren men samtidigt få frispel, börja sura och kontakta diverse regulerande myndigheter runtom i världen när någon mer kapitalstark öppnar pappas plånbok och köper Da Vincis 'Salavator Mundi' för närmre $450M för att hänga upp i sin. Någonstans känner jag att man antingen hänger sig till hur branschens förfarande är eller så håller man sig utanför. Åtminstone min personliga åsikt

Fast i detta fallet vore det ju mer som att man Da Vinci sålde sig själv till den mest kapitalstarke, inte ett dyrare verk. Microsoft kommer ju att ha makten att helt stänga ner varumärkena som står under Activision, de kommer också kunna välja bort plattformar när kontrakten har gått ut vilket de definitivt kommer att göra.

Personligen tycker jag det är mer sorgligt att se stora företag köpa upp andra företag konstant. Att man köper upp exklusivitet för vissa märken är helt okej, men under förutsättning att utvecklarna sen kan släppa till andra format fortfarande.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

12
Skriv svar