Phil Spencer säger att Xbox redan förlorat mot Playstation

Robot
Phil Spencer säger att Xbox redan förlorat mot Playstation

Detta då man tappade Xbox One-generationen till Sony.

#phil-spencer, #xbox


Medlem

Dags att lägga ner då. Skita i alla uppköp och koppla ner game pass. Stänga butiken helt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Nej bra Xbox spel får inte Playstation ägare att sälja sina Playstations och istället köpa en Xbox.
MEN det kanske får dem att köpa en andra konsol som är en Xbox och ställa den bredvid sin Playstation.

Medlem

Tacka Don Mattricks klantiga ledarskap för att Xbox One lämnades i PS4:s kölvatten. Nån annan som kommer ihåg det här kalkonuttalandet?


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av blackidus:

Nej bra Xbox spel får inte Playstation ägare att sälja sina Playstations och istället köpa en Xbox.
MEN det kanske får dem att köpa en andra konsol som är en Xbox och ställa den bredvid sin Playstation.

Exakt, börja ms punga ut roliga och bra spel som är exklusiva boxen så kommer en införskaffas, tills dess behövs ingen kryss box.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

I och med att bakåtkompatibilitet fortfarande inte är givet på konsol så borde varken digitala bibliotek eller "ekosystem" spela någon större roll.

Medlem

Ok nu tjatar han lite väl mycket och lite för mycket domedag för att det inte ska vara taktik, han vill snacka ner sig själv för att få igenom uppköpet. Inget går att lita på när de här personerna uttalar sig.

Medlem

Kör underdog-kortet för att få fortsätta köpa studios…eller för att kanske tvinga tex sony att delas upp i flera mindre bolag för de är för dominerande…men det kan absolut lyckas.
Hänt i massor av branscher.

Avstängd

Vore bra om Xbox satsade på en mycket mer kraftfull Xbox vid lansering mot PlayStation som kostar 10-12 000kr sen göra deal med säg Samsung och Apple samt operatörer och förbokar man ny mobil ingår en ny dyr Xbox samt 6mån Game Pass oavsett om man redan har Game Pass idag.

Då skulle don ju tjäna massor och få in nytt folk. Sen även göra liknade deal som mobiloperatörer gör så man köper sin Xbox med Game Pass för säg 600kr/mån annars 800kr/mån utan Game Pass.

Medlem

Har de gett upp redan fan också?

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Dags att lägga ner då. Skita i alla uppköp och koppla ner game pass. Stänga butiken helt.

Fast det borde la Playstation också göra då Nintendo redan vunnit över dom också.. och på så vis har ju pc redan vunnit över Nintendo så klappa igen och stäng ner allt xD

Medlem

Att karn inte har vett att avgå? Istället för att konkurera med bra spel så försöker man fuska genom att ta genvägen att köpa upp studios, vilken loser, och dåligt för marknaden, Ps5 behöver en konkurent som släpper bra spel, men dom är helt oförögna till det, AVGÅ!

Avstängd
Skrivet av laban005:

Ok nu tjatar han lite väl mycket och lite för mycket domedag för att det inte ska vara taktik, han vill snacka ner sig själv för att få igenom uppköpet. Inget går att lita på när de här personerna uttalar sig.

Har du aldrig hört talas om marknadsföring förut? Allt är för att övertala dig att köpa något. Konsol är så jävla onödig uppfinning och dom största förlorarna är dom som blivit lurade att köpa en.

Medlem
Skrivet av kebbe:

I och med att bakåtkompatibilitet fortfarande inte är givet på konsol så borde varken digitala bibliotek eller "ekosystem" spela någon större roll.

Håller med, det argumentet håller inte riktigt vatten - speciellt för Sony då de inte har garanterat bakåtkompatibilitet nånstans.

Dock så har han nog rätt framöver... övertygad om att påståendet kommer bli sanning förr eller senare. Precis som på PC marknaden där Steam har ett automatiskt övertag genom att helt enkelt vara platsen där folk vill samla sina spel, så kommer ju konsolerna också komma dit då allting är digitalt idag.

Medlem
Skrivet av kebbe:

I och med att bakåtkompatibilitet fortfarande inte är givet på konsol så borde varken digitala bibliotek eller "ekosystem" spela någon större roll.

Nu är det ju Xbox som ligger i framkant där bland konsolerna med ganska stor bakåtkompatibilitet till spel från alla generationer. Kört en hel del 360 spel på min Series X med den inbyggda uppskalningen och HDR som är oväntat bra. Det är ju ändå inte helt givet, men det mesta går ju att spela.

Medlem
Skrivet av miffot:

Exakt, börja ms punga ut roliga och bra spel som är exklusiva boxen så kommer en införskaffas, tills dess behövs ingen kryss box.

Men hela strategin är ju att dom inte vill göra spel exklusiva till bara Xbox, utan även till Windows och cloud. Visst skulle det göra Xbox objektivt bättre, men vill vi verkligen gå tillbaka till då inget Xboxspel kom till PC?

Xbox idag är ju ett fullgott alternativ till någon som inte har en fet speldator, och det kanske är så MS vill ha det. Pengar tjänas ju från Gamepass ändå.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Tacka Don Mattricks klantiga ledarskap för att Xbox One lämnades i PS4:s kölvatten. Nån annan som kommer ihåg det här kalkonuttalandet?

Verkligen. Man skulle alltid vara uppkopplad. Man skulle inte kunna låna ut eller sälja spel osv....

Sen kommer Sony in och med en mening vinner generationen. Typ... You can play used games !

Så Ms har ingen förutom sin egen idioti att skylla.

Medlem

Jag tycker PS5 har ett övertag rent tekniskt över Xbox, sen finns majoriteten av spelen jag kör för Playstation.

Xbox är sekundär för mig som man typ kör vissa specifika titlar som Halo, Forza spelen..

Nintendo räknar jag inte riktigt in som konkurrent till varken Playstation eller Xbox, den har man som ett tredje val som man kan ta med till landet eller spela lite på bilresan om man sitter i baksätet. Nintendo har jag för Mario spelen typ.

Medlem

Korkat av Phil att säga så. Man visste att de var uppförsbacke efter Xbox One generationen. Han utstrålar verkligen inte som någon som tror på sitt "märke" utan låter snarare besegrad. Vill man inte ha en frontfigur som säljer in Xbox eller åtminstone någon som kan ta en käftsmäll? Det är mitt intryck av det hela iallfall...


signatur

🖥 iMac M1
🎮 Xbox Series X | Sony XH90

Redaktör
Ponny
Skrivet av laban005:

Ok nu tjatar han lite väl mycket och lite för mycket domedag för att det inte ska vara taktik, han vill snacka ner sig själv för att få igenom uppköpet. Inget går att lita på när de här personerna uttalar sig.

Nej, men det är väldigt mycket offerkoftor som stickas febrilt från både Microsoft- och Sony-håll. Den dagen Activision Blizzard-affären är över (oavsett utgång) ska det bli skönt att återgå till det vanliga skrytet.

Trodde inte det var möjligt, men saknar det? I alla fall jämfört med detta.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av fejksson:

Har du aldrig hört talas om marknadsföring förut? Allt är för att övertala dig att köpa något. Konsol är så jävla onödig uppfinning och dom största förlorarna är dom som blivit lurade att köpa en.

Jag ser ditt användarnamn och säger bara: that's fake son


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Phil har fel. Som vanligt.
Konsolspelarna är relativt rörliga från generation till generation, hade Microsoft drämt till med ett rejält spelutbud från start till Xbox Series så hade den garanterat nafsat PS5 i hälarna. Att de nu förlorar beror enbart på vanskötsel, även om alla de usla besluten med XBox One säkerligen har en mindre del av saken att göra också.

Enda anledningen jag köpte mig en xbox360, var för att lira Forza-spelen. Och enda anledningen för att jag äger Ps4 är för The Last of Us-spelet. Vad gör jag med konsollerna som bara står och samlar damm nu när man ändå bara spelar på PC? Har ju lite digitala spel på båda sidorna.

Medlem
Skrivet av kebbe:

I och med att bakåtkompatibilitet fortfarande inte är givet på konsol så borde varken digitala bibliotek eller "ekosystem" spela någon större roll.

Bakåt till ps4an funkar på dom flesta spelen. För mig hade det varit surt. Har över 300 spel som skulle försvinna om jag böt från Playstation.

Så för min del blir det inget byte om inte Xbox fixar sjuka exclusive spel.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Vore bra om Xbox satsade på en mycket mer kraftfull Xbox vid lansering mot PlayStation som kostar 10-12 000kr sen göra deal med säg Samsung och Apple samt operatörer och förbokar man ny mobil ingår en ny dyr Xbox samt 6mån Game Pass oavsett om man redan har Game Pass idag.

Då skulle don ju tjäna massor och få in nytt folk. Sen även göra liknade deal som mobiloperatörer gör så man köper sin Xbox med Game Pass för säg 600kr/mån annars 800kr/mån utan Game Pass.

10-12.000:- för en konsol? Hade varit död vid release. Blev ju fullständig ramaskri när Sony försökte sig på en prislapp på 6500:-. Jag tror dessutom folk är less på prenumerationer i dagsläget iaf.

Medlem

Jag började med playstation (och nintendo) från playstation 3. Ägde playstation 4 och ps4 pro.

Men sen ps5 köpte jag även xbox series x samtidigt. Efter det har jag tappat känslan att playstation är något bra. Xbox series X konsolen är bättre maskin.

Samma sak gällande 3DS vs PS vita, ps vita konsolen är så mycket skönare än 3ds.

Men jag har alltmer börjat gå mitt håll mot PC och Steam deck numera den senaste tiden. Jag kanske ger upp XBOX och bara kör PC/steam deck och Nintendo framöver.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av laban005:

Ok nu tjatar han lite väl mycket och lite för mycket domedag för att det inte ska vara taktik, han vill snacka ner sig själv för att få igenom uppköpet. Inget går att lita på när de här personerna uttalar sig.

Haha, ja det har du nog rätt i. Spännande!

Däremot så har han faktiskt en bra poäng, jag är så investerad i Playstation & deras linjer av exklusiva spel att jag inte överväger Xbox, även fast jag absolut inte har något emot deras ekosystem.

Avstängd
Skrivet av gorbatjov:

10-12.000:- för en konsol? Hade varit död vid release. Blev ju fullständig ramaskri när Sony försökte sig på en prislapp på 6500:-. Jag tror dessutom folk är less på prenumerationer i dagsläget iaf.

https://feber.se/spel/nu-saljer-halebop-playstation-5-igen-/4...

Tänker på detta och då att Microsoft gör en del så vi får t.ex den dyraste kommande Xbox Pro som lär kosta 8000kr max och man får med den när man förbokar Galaxy eller Iphone mobil hos 3,Halebop,Telenor m.fl i abonnemang 24mån

Skulle göra att massa fler börja använda Xbox och Game Pass när man också får 6mån gratis Game Pass.

Medlem

Givetvis är det lite extra offerkoftementalitet på uttalandet men Baghdad Bob-liknande och verklighetsfrånvända uttalanden är inte heller den rätta vägen, i mitt tycke. X-Box ÄR mindre än PlayStation och det tjänar inget till att förneka det inför sina kunder, de är ofta tillräckligt intelligenta för att vara införstådda med det ändå. Då är det mer givande att han istället pratar om hur X-Box behöver hitta sin nisch eller sitt område att bli experter på för att locka till sig de spelare som tilltalas av just de aspekterna.

Jag tycker att hela intervjun var intressant och att den påvisar en del av de utmaningar som kommer med att vara en mindre spelare på en uppdelad marknad - inte minst den ständigt aktuella frågan om att köpa sig exklusivitet där Spencer hintar om att det blivit svårare att sluta avtal för konsolexklusiva titlar och att få titlar på GP direkt vid release i takt med att Sony kör ifrån (kanske extra relevant nu när det även ryktas om att Sony köpt sig exklusivitet för Metal Gear Solid, Silent Hill och Castlevania. #TwitterRykte.

Medlem

Den där människan har ljugit i så många led att jag inte tror på ett ord han säger längre.

Jag köpte både ps5 och Series X på releasedagen efter att ha spelat både på One och Ps4. Valet för mig vilken som skulle bli min main-konsol den här generationen var lätt.

Xbox Series X - så gott som likadan handkontroll, samma menyer samma känsla som One X.

Ps5 - Kändes NextGen, nya handkontroll med imponerande haptisk feedback, nya menyer, nya funktioner osv.

Sen är jag inget stort fan av Sonys mainstream-spel förutom Gran Turismo möjligen. På samma vis när det gäller Xbox, kräks på både Halo och Gears men gillar Forza motorsport och till viss del de tramsiga hopp och studs Forza Horizon-spelen.

PC används till RTS och emulatorer.


signatur

|.|

12
Skriv svar