Vilka är tv-spelsvärldens bästa sånger?

Moderator
Vilka är tv-spelsvärldens bästa sånger?

Hej allihopa!

Jag är nyfiken på vilka favoritsånger ni har från olika tv-spel. Att jag just andvänder ordet sång och inte låt, soundtrack eller musik är för att jag vill diskutera musik som kretsar kring en sångare.

Förutom alla klassiker från Witcher, Elder Scrolls osv minns jag hur otroligt trollbunden jag blev av Ronsosången i Final Fantasy X.

Medlem

Lullaby of Woe från trailern till Witcher 3.
Trollband mig totalt första gången, fantastiskt sång och melodi som kom med vad som förmodligen är historiens bästa speltrailer.

"He comes and go, leave naught behind but heartache and woe..."


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skribent

Fear not this night från Guild Wars 2

Asja har en fantastisk röst och är även en trevlig tjej. Vi tog en fika tillsammans när hon var i Stockholm och uppträdde på Hans Zimmers-konsert.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag är nästan mer intresserad av spelmusik än av själva spelen, så det är helt omöjligt att välja en favorit. Just nu är jag dock inne i en Blizzard-fas (Tack Diablo IV), så det första som dyker upp i huvudet är Warcraft, Diablo, och Starcraft..


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Well....

Medlem
Medlem

Slutet av Gabriel Knight 2 kretsar kring en försvunnen opera av Wagner som ska innehålla toner som tvingar fram förvandlingar för dom som är varulvar. Blev ett riktigt imponerande musikstycke. Obs. innehåller SPOILERS!

Medlem

Jag har slutat spela wow. Men det här lyssnar jag ofta på.

Medlem

Har mig ju inte kommit för att spela Alan Wake men älskar den här låten

Medlem
FM-guru
F.d. Sisyr

Precis vad jag kom för att posta. Helt underbart, och extra minnesvärd eftersom man interagerar med musiken.

Medlem

Glömde bort Baba Yetu från Civ.

KoP
Medlem

Yup..

Bättre än såhär blir det inte.

Quake-konnässsör
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fear not this night från Guild Wars 2

Asja har en fantastisk röst och är även en trevlig tjej. Vi tog en fika tillsammans när hon var i Stockholm och uppträdde på Hans Zimmers-konsert.

Blev lite förvånad när den låten kom helt plötsligt när man spelade, all annan musik fram till det ögonblicket hade väl inte precis varit dåliga, men inte heller minnesvärda.

Quake-konnässsör
Skrivet av Mathmage:
Medlem

Allt från WoW egentligen

Medlem

Jag har alltid varit lite svag för musiken i Metal Gear Solid serien.

Geeks Gaming

Jag älskar OST:en till witcher 3 men vill slänga in en joker i leken.

Man ska nog ha spelat spelet (to the moon) för att greppa tyngden i låten men….wow

Medlem
Medlem

Fick gåshud när denna låt drog igång i RDR2. Så stämningsfullt, dystert och hopplöst. Men ändå vackert.

Medlem

I stort sett allt ifrån Blizzard och World of Warcraft är självskrivet för mig personligen, finns så oerhört mycket bra musik där som jag fortfarande lyssnar mycket på, trots att jag slutat spela sen länge.

The Witcher 3 har mycket fint, men frågan är om jag inte är lite extra svag för "Priscilla's Song"

Även Assassin's Creed har en hel del fint, kanske inte överdrivet mycket till sång visserligen men Ezios Family är nog bland det starkaste jag någonsin hört, oerhört passande i kontexten och har precis den där rätta känslan av melankoli i sig.

Visserligen en cover, men satan i gatan vad starkt detta är. Mediet som sådant tog verkligen ett gigantiskt kliv framåt med Last of Us.

Skrivet av Whisp:

https://youtu.be/Fo7XPvwRgG8

Jag har slutat spela wow. Men det här lyssnar jag ofta på.

Detta var den första som jag tänkte på, riktigt stark! Speciellt när man också känner till historien om Jaina.

Moderator | Testpilot

Rensat lite inlägg. Citerar Wakkaah: "Jag är nyfiken på vilka favoritsånger ni har från olika tv-spel. Att jag just andvänder ordet sång och inte låt, soundtrack eller musik är för att jag vill diskutera musik som kretsar kring en sångare."

Länka då inte något instrumentalt, utan länka en låt som också innefattar sång såsom det är tänkt

Vill ni länka lite allt möjligt testa då denna tråd jag gjorde för ett tag sedan där jag ville man skulle dela musik och berätta varför man tycker om dem.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Tidsmaskinen är färdig, här kommer 80-talsvibbarna med några catchy textslingor:

Devil's Attorney

Medlem

Precis som @caracarn är inne på måste jag nämna Poets of the Fall/Old Gods of Asgard med Marko Saaresto, jäklar vilken stämma, och jag är glad att Remedy haft med dem sedan Max Payne 2. Har inte heller spelat Alan Wake, där bland annat den bra låten War ska vara med, men jag tar två exempel från Control som jag gillar:

(Är lite av ett påskägg, då låten är en del av ett test ingame, och det finns många PotF-referenser där.)

Den andra är en låt från slutet av spelet, och i spelet anpassas låten efter hur man spelar - vissa stycken blir dynamiskt utdragna om man dröjer sig kvar o.s.v.

Kul kuriosa kring bandet för övrigt: Markus Kaarlonen ("Captain") som är bandets kompositör och keyboardist har sina rötter i Amiga demo-scenen, vilket kanske märks i den första videon ovan, som han gjort.

Måste även slänga in Homeworld, både för att det är mitt favoritspel men också för hur det faktiskt använder musik - första exemplet är från det tredje uppdraget, där man tagit Adagio for Strings av Samuel Barber och arrangerat om den för kör (kanske tänjer på definitionen sångare, men samtidigt är det ju *bara* sångare här) i stället, då den i stället kallas Agnus Dei, från texten som används:

Min gåshud får gåshud varje gång jag hör den.

För den som spelat originalspelet finns en chans att man kommer ihåg låten som spelades i spelets eftertexter (som är borttagen från Remastered-varianten), en låt som skapades av progbandet Yes. De framför den bra live också:

Lite spejsat, vilket passar bra.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

KoP
Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Kul kuriosa kring bandet för övrigt: Markus Kaarlonen ("Captain") som är bandets kompositör och keyboardist har sina rötter i Amiga demo-scenen, vilket kanske märks i den första videon ovan, som han gjort.

Ja Captain kommer man ju ihåg sen Amiga tiden och hans låt Space Debris, vilket han förövrigt gjort en nyversion utav.

Medlem
Skrivet av KoP:

Ja Captain kommer man ju ihåg sen Amiga tiden och hans låt Space Debris, vilket han förövrigt gjort en nyversion utav.

Grymt duktig snubbe på många sätt. Både vad gäller att producera musik och visuellt!
Men bandet överlag håller ruggigt hög klass, så jag känner att han passar in perfekt.

Finns riktigt många duktiga musiker och kompositörer som har sina rötter i demoscenen (Digital Illusions/DICE hade med några stycken när de grundades också), men det blir lite för mycket sidospår för att lyfta här känner jag. ^^


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Gillar Due Fiumi från Suikoden II till PS1. Slog mig med häpnad första gången jag hörde den, det var fortfarande ganska så ovanligt med sång i spel då, speciellt genom gameplay och inte någon förrenderad video, så jag blev väldigt förvånad och imponerad när hon faktiskt började sjunga!

Medlem

Omöjlig att inte gunga med till

Bonuslåt:


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Tänk att ingen har postat den här klassikern ännu, den är ju "skitbra"! XD

12
Skriv svar