Blizzard blöder kompetens då anställda säger upp sig

Robot
Blizzard blöder kompetens då anställda säger upp sig
Medlem

"Blizzard is losing amazing talent because someone in power doesn't listen to the game directors who make his products."

Vilka stora företag gör inte detta? Funderar på vart de som lämnar tar vägen...

Medlem

De är alltså sura för att de faktiskt måste gå till jobbet?


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:

De är alltså sura för att de faktiskt måste gå till jobbet?

De är alltså sura för att de måste spendera X tid om dagen för att pendla till och från en arbetsplats när de senaste 2-3 åren påvisat att arbetet fungerar precis lika bra om man är hemma?*

Svar ja.


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem

Hoppas talangerna som lämnat startar eller joinar andra bättre utvecklare. Verkar som Blizzard är ett sjunkande skepp.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av redruM:

De är alltså sura för att de faktiskt måste gå till jobbet?

Tell me you don't have an office job without telling me you don't have an office job.

Efter att själv ha jobbat hemifrån under 2 års tid under pandemin så är det väldigt svårt att gå tillbaka till 100% från kontoret då man har upptäckt hur mycket mer livskvalitet och många gånger även arbetseffektivitet det ger.

Avstängd

Det var en amerikansk affärshaj som nyligen konstaterade att han får inte tillbaka sina anställda till kontoren längre och att han tänker anpassa sig efter det. Det är nya tider.

Jag kommer personligen aldrig mer att gå tillbaka till något heltidsjobb på ett kontor. Jag sköter definitivt jobbet bättre på distans. Det är bevisat med önskvärd tydlighet.

Medlem

Hur vet vi att det verkligen är "fantastiska talanger" som lämnar/får lämna? Dom kanske inte är så himla fantastiska som snubben får det att låta som, vem vet.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Hur vet vi att det verkligen är "fantastiska talanger" som lämnar/får lämna? Dom kanske inte är så himla fantastiska som snubben får det att låta som, vem vet.

nej inte om det var dom som låg bakom nya expansionen..

Medlem

Om man kan göra sitt jobb minst lika bra hemma så tycker jag att man ska få möjlighet att jobba hemifrån. Dock inte på heltid. Minst en dag i veckan, helst två, på kontoret. Även om det innebär lite mindre produktivitet.

Men det gäller att man har en bra arbetsplats man gillar att besöka. Blizzard kanske inte är det. Åtminstone för de som väljer att lämna.

Medlem

Jobbar man efter "DEI" finns det nog inte så mycket kompetens där till att börja med. Förklarar en hel del om varför Blizzard tappat det helt.

Medlem

De har tappat otroligt mycket duktigt folk de senaste 3-4 åren.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Det är samma historia på de flesta office företag. Anställda har sett ljuset och insett att mer tid med familj mm är vad som gör livet värt att leva, inte att sitta och pendla. Det finns viss produktivitetsminskning i vissa områden, men även färre sjukdagar och bara det faktum att folk mår bättre.

Vi har en hybrid modell med 2 dagar hemma på mitt jobb(spel) men även där finns de som överväger sluta eller har slutat för det inte räcker. Speciellt folk som bor längre bort och har småbarn.

Det är tuff marknad om bra talang och man gör nog gott i att överväga flexibilitet.

Hellre bra talang på 95% effektivitet än medioker på 100%.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Jobbar man efter "DEI" finns det nog inte så mycket kompetens där till att börja med. Förklarar en hel del om varför Blizzard tappat det helt.

Kan du förklara lite mer hur du tänker här? Är det något vedertaget dåligt? Seriös fråga.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Hoppas talangerna som lämnat startar eller joinar andra bättre utvecklare. Verkar som Blizzard är ett sjunkande skepp.

Har sjunkit i flera år, inte precis börjat nu


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Quelor:

De är alltså sura för att de måste spendera X tid om dagen för att pendla till och från en arbetsplats när de senaste 2-3 åren påvisat att arbetet fungerar precis lika bra om man är hemma?*

Svar ja.

Det är ju inte helt sant, åtminstone inte överallt. Dessutom tillkommer ju utmaningar som att arbetsgivarna måste ta ansvar för personalens arbetsmiljö hemma, men personalen vill inte ha arbetsgivaren i sitt hem. I min bransch har det blivit betydligt svårare att fånga folk som mår dåligt och går in i missbruk när dom arbetar hemifrån mycket. Så det är ju inte helt svartvitt.

Medlem

En kontext som saknas här är att många blivit rekryterade under villkoren att de kan jobba hemifrån. Att reducera det till att folk är upprörda för att de måste "gå till jobbet" i Irvine är löjligt - ingen som jobbar på Blizzard har råd att bo ens i närheten av Blizzards campus. Priserna på bostäder i området är helt vansinniga och många har flera timmars pendlingstid, just eftersom de blivit lovade att remote work är helt okej. Självklart ser man sig om efter något annat då.

Medlem
Skrivet av Stephan:

En kontext som saknas här är att många blivit rekryterade under villkoren att de kan jobba hemifrån. Att reducera det till att folk är upprörda för att de måste "gå till jobbet" i Irvine är löjligt - ingen som jobbar på Blizzard har råd att bo ens i närheten av Blizzards campus. Priserna på bostäder i området är helt vansinniga och många har flera timmars pendlingstid, just eftersom de blivit lovade att remote work är helt okej. Självklart ser man sig om efter något annat då.

Påstår du att det inte är gratis att bo i Kalifornien?! (Minns när jag besökte vänner i San Diego, jäklar i min låda det kostar sin lilla slant att bo där.)

Och sen är ju södra Kaliforniens trafik och pendlingssituation så otroligt fantastisk också. /s
Det är svårt att beskriva om man inte upplevt en mer eller mindre stillastående 6-filig motorväg i miltal (som på I-5 ex.) någon gång, det går liksom inte riktigt att jämföra med någon trafiksituation här. Det är lätt att säga "bara att ta sig till jobbet".


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Outsourca till Indien ffs

Medlem

Om man tittar på alla svaren på twitter verkar det mest vara DE&I relaterat. Alltså Diversity, Equity and Inclusion.
Folk har anställts för att de kommer från en specifik bakgrund, inte för kompetensen. Då får andra täcka upp och nu har väl just de ledsnat. Och om man är kompetent inom sitt område får man nytt jobb relativt fort.

eld
Medlem
Skrivet av schmuttah:

Om man tittar på alla svaren på twitter verkar det mest vara DE&I relaterat. Alltså Diversity, Equity and Inclusion.
Folk har anställts för att de kommer från en specifik bakgrund, inte för kompetensen. Då får andra täcka upp och nu har väl just de ledsnat. Och om man är kompetent inom sitt område får man nytt jobb relativt fort.

Jag tror inte random gamers i svarsfältet kan mer om detta ämne än någon som faktiskt jobbar där.

Medlem
Skrivet av schmuttah:

Om man tittar på alla svaren på twitter verkar det mest vara DE&I relaterat. Alltså Diversity, Equity and Inclusion.
Folk har anställts för att de kommer från en specifik bakgrund, inte för kompetensen. Då får andra täcka upp och nu har väl just de ledsnat. Och om man är kompetent inom sitt område får man nytt jobb relativt fort.

Lol. Skrev nåt annat innan men vill inte doxxa folk.
Men om det sitter juniora grafiker på detta forum, ta inte jobbet på Blizzard eller playground. Fixa jobb på valve eller Sony Santa Monica istället


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Avstängd
Skrivet av Troll1:

Det är ju inte helt sant, åtminstone inte överallt. Dessutom tillkommer ju utmaningar som att arbetsgivarna måste ta ansvar för personalens arbetsmiljö hemma, men personalen vill inte ha arbetsgivaren i sitt hem. I min bransch har det blivit betydligt svårare att fånga folk som mår dåligt och går in i missbruk när dom arbetar hemifrån mycket. Så det är ju inte helt svartvitt.

Stämmer. Men jag tycker att arbetsmiljölagen måste uppdateras. Folk måste få själva kunna ta ansvar för arbetsmiljön hemma. Det går knappt idag. Alltså att det ska bli möjligt att göra en deal med arbetsgivaren.

Skribent
Skrivet av Calez:

Stämmer. Men jag tycker att arbetsmiljölagen måste uppdateras. Folk måste få själva kunna ta ansvar för arbetsmiljön hemma. Det går knappt idag. Alltså att det ska bli möjligt att göra en deal med arbetsgivaren.

Fast om man arbetar hemifrån och får en arbetsskada för att man t.ex. har en dålig stol och blir sjukskriven, vem betalar dennes sjuklön då? Företaget lär ju inte vilja göra det om arbetsmiljöansvaret är bortkopplat och försäkringskassan är väl inte intresserad innan två veckors sjukskrivning?

Det här var bara en liten sak jag kom på nu, jag tror det är betydligt mer invecklat att ändra lagen och avtala bort arbetsmiljöansvar.

edit: För att förtydliga så håller jag med i sak, men tror det blir omöjligt att införa.

phi
Medlem

Om något så visade pandemin att kontorsjobb där man måste befinna sig på kontoret 100% av tiden är förlegat. Jag hade aldrig tagit ett jobb där jag behöver vara på kontoret 5 dagar i veckan, inte ens för dubbla lönen.

Medlem
Skrivet av redruM:

De är alltså sura för att de faktiskt måste gå till jobbet?

Det blir ju ingen bröstmjölk i fikakylen om folk inte tar sig till kontoret.

Gnällkuk
Skrivet av eld:

Jag tror inte random gamers i svarsfältet kan mer om detta ämne än någon som faktiskt jobbar där.

Varför inte? Man får väl utgå från sina egna referensramar. DE&I låter horribelt, samma som när chefens inkompetenta son och hans kompis får höga tjänster. Att man har som mål att blanda är bra, man kan lära sig något från alla men att ha kvalifikationer för det jobb man söker och fungera bra med andra borde vara långt viktigare än kön, hudfärg och sexuell läggning.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Varifrån kommer den här DE&I-saken? Alla helt plötsligt kan det?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Cheferna har väl märkt av att de var mer effektiva innan covid. Det skrevs ju mycket om att det var förseningar och längre utvecklingstid då de jobbade hemma under covid och det är allmänt känt.

Då var de alltså inte lika effektiva hemma. De som slutar märkte väl att livskvaliten går upp när man gör mindre hemma. De vill inte gå tillbaka pga de måste jobba mer och inte pga tiden det tar att åka till jobb och hem. Möjligvis för de få som har 2 timmar + varje dag.

Det har skrivits en hel del kritik överallt i media om allmänt sämre kvalite på spelen och mycket rent tekniskt. Lägg därtill förseningar vilket beror både på" covid jobba hemma " men även att de tagit bort crunchen.

Finns säkert de som är mer effektiva hemma men inte pga de slipper tiden till jobb och hem utan att de har mer arbetsmoral och disciplin.

Avstängd

Helt rätt. Att jobba suger. Bidrag äger!

123
Skriv svar