Vad tycker ni om TLOU-serien? Spoilerfritt

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av G4ruda:

Håller inte med. Spelat spelet men minns ingenting. Njuter till fullo.

TWD är i min bok bland det sämsta som släppts, bortsett från säsong ett. Då slutade jag ändå kolla efter säsong tre. Hört att det blev ännu sämre efter det, om det är möjligt.

"Bland det sämsta som släppts", nu tar du väl i ändå. Jag följde serien med glädje fram till säsong 6-7, sedan gick det utför och efter att huvudpersonen lämnade så gav jag upp. Jag såg att tittarsiffrorna låg på 3 miljoner i USA under säsong 11, från toppen på 18 miljoner.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Tredje avsnittet är jag kluven kring.
(Ja, jag ligger efter. Försöker spara så att jag kanske de sista 3-4 avsnitten över lika många dagar)

Å ena sidan ett gripande och hjärtskärande avsnitt. Väldigt intressant omdaning av de båda karaktärerna, utan för att den skull skära sig mot den bild av dem som jag hade från spelet. Underbart att se och uppleva!

Å andra sidan oroar jag mig lite för seriens tempo. Kommer alla sidokaraktörer förlänas ett eget avsnitt? Vill jag verkligen se det? Kanske, om de alla gör det lika bra. Men ändå, kanske inte, för det är trots allt Joel och Ellie som jag vill se.

Tycker också att valet av Offerman och Bartlett som Bill och Frank var tveksamt. De spelade förvisso de sentimentala scenerna fantastiskt, men i deras inledande intima scener saknade jag all form av kemi och hetta.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Var ju en lätt kritik mot just utrymmet som sidokaraktärer får i FZ'as recension, inte att de var bedrövliga utan mer att just mainkaraktärerna är så intressanta att följa. Ska hålla mig tills fler avnitt kommit så man kan dra alla i ett svep.

Geeks Gaming

Jag gillade senaste avsnittet (5).
Man har ju uppenbarligen ändrat lite från spelet men ändringarna var för mig en förbättring för just en adaption.

Speciellt slutet var ju sjukt bra gjort och ett bra exempel på att ändringarna man gjort fungerar.
Jisses så starkt fast man vet vad som ska hända 😱

Inaktiv

Såg precis 5e avsnittet. Jäkligt bra. Lite mer drag.
Fast en gnutta cheesy och hastigt slut med bröderna.

Känns som när jag skriver äventyr till min rollspelsgrupp:
"Nu har de här sido-karaktärerna gjort sitt. Nu dödar vi dem så jag slipper skriva mer om dem."
Men det verkar ju vara lite utav series typ av berättande. Varje grupp personer som Ellie och Joel stöter på får två avsnitt, sen dör de och resan fortsätter. Vet inte om det lazy writing eller bara ovanlig writing.

Och efter detta avsnittet så känns avsnitt 3 ännu mer lösryckt. Vad hade det avsnittet med något att göra förutom att de kände Joel litegrann? Stor setup för karaktärerna och sen blev det inget mer av det. Det avsnittet borde fått en egen miniserie istället.

Serien är ju jäkligt bra, men behöver en tydligare eller mer relevant röd tråd/mainstory. Men det är bara vad jag tycker det.

Geeks Gaming
Skrivet av anon_79617:

Fast en gnutta cheesy och hastigt slut med bröderna.

Känns som när jag skriver äventyr till min rollspelsgrupp:
"Nu har de här sido-karaktärerna gjort sitt. Nu dödar vi dem så jag slipper skriva mer om dem."
Men det verkar ju vara lite utav series typ av berättande. Varje grupp personer som Ellie och Joel stöter på får två avsnitt, sen dör de och resan fortsätter. Vet inte om det lazy writing eller bara ovanlig writing.

Och efter detta avsnittet så känns avsnitt 3 ännu mer lösryckt. Vad hade det avsnittet med något att göra förutom att de kände Joel litegrann?

Slutet för bröderna var ännu snabbare i spelet så man gjorde det riktigt snyggt i serien om man jämför de båda.

Avsnitt 3

så visade man en del om hur livet kan byggas efter kollapsen, hur resurser används, hur värdefullt allt är osv. Det är ju en 20 år som går i avsnittet
Sen knyter man samtidigt ihop det med Joel, Tess, eldflugorna, hur kommunikationen går, infrastruktur för världen samt hur Joel och Ellie får tag på sina resurser mm mm

Medlem

Är det bara jag eller tycker ni också att dom har sparat in lite väl mycket när det ska skjutas? Ingen speciell rekyl, ingen speciell gore.


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

It's not a lake, it's an ocean

Jag hade hört att avsnitt 5 skulle vara det sämsta så jag blev förvånad över att det var så pass bra. Riktigt bra drag, även om jag hela tiden hade svårt för Kathleen, som kändes helt felcastad och malplacerad. Såg ut och lät som om hon ledde ett bakprogram.

Riktigt cool bloater!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Beerceptulus:

Är det bara jag eller tycker ni också att dom har sparat in lite väl mycket när det ska skjutas? Ingen speciell rekyl, ingen speciell gore.

Vet jag sett det i nån mer serie nångång o ja hatar det. Fan kör som Michael Mann där vapnen låter som på riktigt! Blir så jävla mycke mer trovärdigt

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Vet jag sett det i nån mer serie nångång o ja hatar det. Fan kör som Michael Mann där vapnen låter som på riktigt! Blir så jävla mycke mer trovärdigt

Jag var tvungen och söka upp Michael Mann för att förstå vad du menar, och ja, sådär ska vapen låta!


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Meh, vilket antiklimax! 19e februari kommer avsnitt 6 ut. Jag som hade tänkt att kolla när jag kommer hem från jobbet.. suck.


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Det enda jag egentligen undra över med avsnitt 5 är, vapnet som Joel kommer över. Laddas det manuellt eller hqr det magasin?

Geeks Gaming
Skrivet av Raider:

Det enda jag egentligen undra över med avsnitt 5 är, vapnet som Joel kommer över. Laddas det manuellt eller hqr det magasin?

Både och. Det har magasin men du gör mantelrörelse för att ladda om.

Sen har jag inte grävt djupare om det är ett toppmatat gevär eller om det har ett fysiskt utbytbart magasin

Skribent
Skrivet av Flugsaft:

Vet jag sett det i nån mer serie nångång o ja hatar det. Fan kör som Michael Mann där vapnen låter som på riktigt! Blir så jävla mycke mer trovärdigt

Problem med vapen i filmer och serier är att vi är så vana vid "movie-sound" att när någon kör med riktiga ljud så blir det klagomål för att det låter så konstigt. Det är orsaken till att de riktiga ljuden inte används. Jag tror till och med det var Mann som pratade om det där någon gång?

Det är lite som vaniljglass, vi är så vana vid vanillin sedan barnsben och GBs "Big Pack" att när vi får en glass med riktigt vanilj så tycker vi den inte smakar något.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Avsnitt 6. Fucking awesome 👍🏽

Medlem

Såg avsnitt 4 och 5 igår. Är ärligt talat inte jätteimponerad. Vet inte hur mycket det påverkar att jag har spelat spelet, men det känns som om serien bara upprepar sig själv ...

Introducera nya karaktärer. Få mig att bry mig om dem. Ta livet av dem. Nog för att karaktärer dog i spelet också, men där låg fokus alltid på Joel och Ellie. Därför kändes det aldrig lika upprepande.

I övrigt. Tar nog det i en spoilertag också, för säkerhets skull.

Tycker också att flera delar av avsnitt 4 och 5 kändes ganska clichéartade. Grupperingen som tagit kommando i staden, exempelvis. Kändes som om jag sett någon variant av den i tio olika filmer/serier förut.

Sedan det där med alla infected under marken, som kom upp på slutet. Det kändes väldigt mycket "billig Hollywood-action".

Inte ens Joels och Ellies resa fångar mig fullt ut längre. Ibland finns kemin där mellan dem. Ibland känns det bara trött. Nog gjorde Troy Baker och Ashley Johnson rollerna bättre?


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Testpilot

Jag upplever nog att serien har tappat tempot lite. Senaste avsnittet var ytterligare en avstickare och det var inte lika engagerande som det var i spelet.

Hoppas på en bra avslutning på säsongen nu för att rädda upp det lite grann. Däremot väldigt spänd på säsong två om de fortsätter följa spelen.

Medlem

Tycker det är lite synd att de visade den infekterade under avsnittet igår, då man redan visste det skulle hända något sådant oavsett om man spelat spelet eller inte. Sen kändes det väl lite om hon tämt hela magasinet direkt i honom så hade den vart död på några sekunder?

Nåja, en bra avstickare, något sämre än förra dock.

Moderator | Testpilot

Älskade det senaste avsnittet. Klass med Avsnitt 3 för egen del. Tycker tjejerna gjorde ett toppen jobb.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

eld
Medlem

TLOU 2 relaterad grej, ingen jättespoiler:

Var det en cameo för Dina och Ellies häst i avsnitt 6?

Skribent
Skrivet av Mutumba:

Jag upplever nog att serien har tappat tempot lite. Senaste avsnittet var ytterligare en avstickare och det var inte lika engagerande som det var i spelet.

Hoppas på en bra avslutning på säsongen nu för att rädda upp det lite grann. Däremot väldigt spänd på säsong två om de fortsätter följa spelen.

Jag känner lite likadant, i DLC:t så var det en stor grej att man själv gick runt och engagerade sig i omgivningen. Detta förlorades när det blev tvserie-format. Dock så gjorde skådisarna ett bra jobb som vanligt, men som du säger...ett avstickaravsnitt som egentligen inte tog storyn så mycket framåt. Samtidigt förstår jag varför de ville ha med detta då det är ett väldigt älskat DLC...

Nu får vi hoppas som du säger att de avslutar starkt! Ser fram emot nästa vecka när vi får gå tillbaka till main plot igen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av eld:

TLOU 2 relaterad grej, ingen jättespoiler:

Var det en cameo för Dina och Ellies häst i avsnitt 6?

Ja, det antar jag med tanke på att den hette Shimmer

Inaktiv

Såg just avsnitt 7. Mjeh..
Verkar bara vara att acceptera att hälften av avsnitten är riktigt tråkiga och andra hälften är riktigt bra.
Nästa vecka borde ju bli bra då.

Medlem

7 var lite B.

Till er som spelat spelet hur väl följer de handlingen än så länge?

Är Ellie som hon var i spelet?


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Mike_Swe:

7 var lite B.

Till er som spelat spelet hur väl följer de handlingen än så länge?

Är Ellie som hon var i spelet?

De hoppar lite. Avsnitt 7 handlar ju om sidospåret Left Behind. Tycker att Ellie spelas helt OK. Men avsnitt 7 var ingen favorit för mig personligen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Mike_Swe:

7 var lite B.

Till er som spelat spelet hur väl följer de handlingen än så länge?

Är Ellie som hon var i spelet?

Enligt mitt tycke så tycker jag att Bella Ramsey känns mer vulgär och inte lika "barnslig" som Ellie i Part 1.


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Geeks Gaming
Skrivet av Beerceptulus:

Enligt mitt tycke så tycker jag att Bella Ramsey känns mer vulgär och inte lika "barnslig" som Ellie i Part 1.

Du har en poäng, samtidigt tycker jag att Ellie från första spelet var lite väl puttinuttig i början.

Ellie i serien känns bättre med tanke på hur karaktären och hennes psyke utvecklas i 2:an, dvs fullfjädrad psykopat (tolkningsfråga dock)

Båda har klart sin charm

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Du har en poäng, samtidigt tycker jag att Ellie från första spelet var lite väl puttinuttig i början.

Ellie i serien känns bättre med tanke på hur karaktären och hennes psyke utvecklas i 2:an, dvs fullfjädrad psykopat (tolkningsfråga dock)

Båda har klart sin charm

Ja det var hon, men det var det som gjorde part 2 såpass bra enligt mig. Hon går från oskuldsfull till fullfjädrad galning 😁


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

FM-guru
F.d. Sisyr

Rätt svagt avsnitt, ärligt talat. Hade funkat bättre som en längre variant av prologintrona de använt tidigare.

Lite kul att se Riley dock, då jag aldrig spelade DLC:t.

Skribent
Skrivet av Mikael Berg:

Rätt svagt avsnitt, ärligt talat. Hade funkat bättre som en längre variant av prologintrona de använt tidigare.

Lite kul att se Riley dock, då jag aldrig spelade DLC:t.

Eller bonus-avsnitt mellan säsong 1 och 2.


signatur

"Writer and Fighter"

Skriv svar