Här är det officiella Dungeons & Dragons legobygget

Robot
Här är det officiella Dungeons & Dragons legobygget
Medlem

Ooooh, denna ser jag fram emot. Ser riktigt bra ut tycker jag!

Medlem

Gud så krystat och onödigt. Dungeons & Dragons i Lego. Så intetsägande och löjligt (plus extremt dyrt om det nånsin kommer ut i en byggsats fans kan specialbeställa).


signatur

Memento Mori

Det har varit lite kul att läsa allt hat Wizards of the Coast har fått på Reddit senaste två veckorna över deras licensförändring.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Det har varit lite kul att läsa allt hat Wizards of the Coast har fått på Reddit senaste två veckorna över deras licensförändring.

Kan du berätta mer?


signatur

Memento Mori

Gnällkuk
Skrivet av Slimebeast:

Kan du berätta mer?

6:39


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Wizards of the Coast och ägaren Hasbro verkar planera ändra OGL 1.0 licensen som bland annat regelsystemet i D&D är byggt på. Läckt dokument verkar indikera att de vill ta helt kontroll över den och stoppa andra som säljer tillbehör och spel baserade på licensen.

https://gizmodo.com/dnd-wizards-of-the-coast-ogl-1-1-open-gam...

"the Open Game License was always intended to allow the community to help grow D&D and expand it creatively. It wasn’t intended to subsidize major competitors, especially now that PDF is by far the most common form of distribution."

Det kommer från en firma som inte släppt sina böcker att köpa digitalt i PDF format för att hindra piratkopiering hahaha.

Medlem

Jag förstår inte hur Wizards of the Coast kan vara så stort (de har enorma intäkter). Sedan jag själv spelade rollspel (penna & papper) på 80-talet har jag aldrig träffat en rollspelare i verkligheten. Såna som klär ut sig och kör lajv, ja många. Men inga som kör klassiska rollspel på penna & papper.

Så min bild av verkligheten är nog skev.

Synd att det är så stort för D&D var redan på den tiden klart sämre än svenska Drakar & Demoner och dagens Wizards of the Coast är ett cyniskt och vidrigt företag på alla sätt.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag förstår inte hur Wizards of the Coast kan vara så stort (de har enorma intäkter). Sedan jag själv spelade rollspel (penna & papper) på 80-talet har jag aldrig träffat en rollspelare i verkligheten. Såna som klär ut sig och kör lajv, ja många. Men inga som kör klassiska rollspel på penna & papper.

Vi finns, men är inte så synliga tror jag. Jag har spelat med i princip samma grupp många år. Det är inget man diskuterar med kollegor på jobblunchen direkt.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Vi finns, men är inte så synliga tror jag. Jag har spelat med i princip samma grupp många år. Det är inget man diskuterar med kollegor på jobblunchen direkt.

Haha, nej inte direkt.

Vad för spel spelar ni? Är Drakar & Demoner helt dött?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag förstår inte hur Wizards of the Coast kan vara så stort (de har enorma intäkter). Sedan jag själv spelade rollspel (penna & papper) på 80-talet har jag aldrig träffat en rollspelare i verkligheten. Såna som klär ut sig och kör lajv, ja många. Men inga som kör klassiska rollspel på penna & papper.

Så min bild av verkligheten är nog skev.

Synd att det är så stort för D&D var redan på den tiden klart sämre än svenska Drakar & Demoner och dagens Wizards of the Coast är ett cyniskt och vidrigt företag på alla sätt.

Traditionellt rollspel är större idag än det någonsin varit, 90-talet inkluderat. Mycket tack vare streaming och grupper såsom Critical Role m.m.

Sen har ju Wizards of the Coast även en annan liten inkomstkälla i "Magic: the Gathering"


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Haha, nej inte direkt.

Vad för spel spelar ni? Är Drakar & Demoner helt dött?

Drakar och Demoner får snart en helt ny utgåva och lanseras för första gången på engelska!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Drakar och Demoner får snart en helt ny utgåva och lanseras för första gången på engelska!

Oj, allt annat än dött alltså. Vad kul!

Älskade illustrationerna i Drakar & Demoner, de gjorde nog mycket för inlevelsen i spelvärlden för min barnhjärna.

Nu får man nästan lite nostalgi. Svavelvinter och Marsklandet o grejer.


signatur

Memento Mori

Skribent
Skrivet av Slimebeast:

Jag förstår inte hur Wizards of the Coast kan vara så stort (de har enorma intäkter). Sedan jag själv spelade rollspel (penna & papper) på 80-talet har jag aldrig träffat en rollspelare i verkligheten. Såna som klär ut sig och kör lajv, ja många. Men inga som kör klassiska rollspel på penna & papper.

Så min bild av verkligheten är nog skev.

Synd att det är så stort för D&D var redan på den tiden klart sämre än svenska Drakar & Demoner och dagens Wizards of the Coast är ett cyniskt och vidrigt företag på alla sätt.

Jag känner faktiskt rätt många som spelar rollspel. Tycker det fick en rejäl uppsving för några år sen när brädspel överlag blev större. Det är dessutom väldigt blandat med folket jag känner, allt från 25-årige tjejen på juristprogramet till "fotbollspappan" på 49 år. Upplevde att demografin var mycket smalare där tidigare under 80-talet.

Jag är själv med i en liten grupp som spelar någon gång i månaden. Vi ska påbörja nya Drakar och Demoner sen tänkte vi.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Soulless:

Traditionellt rollspel är större idag än det någonsin varit, 90-talet inkluderat. Mycket tack vare streaming och grupper såsom Critical Role m.m.

Det är det där jag har så svårt att förstå. Min bild är ju att penna & papper-sättet att spela till stor del ersattes av RPG på dator när det blev avancerat nog. Och att folk växte ifrån det allra senast när de fyllde 20 (bla för att det blir svårare med inbillning & visualisering efter barndomen).

Känns som penna & papper är en väl bevarad hemlighet som några kufar som jag o kompisarna upplevde under en svunnen tid. Som sagt, jag har aldrig kommit kontakt med en penna & papperspelare sedan dess.

Men det är kul. För många är det nog bättre & utvecklande att få det sociala som kommer med penna & papper istället för att bara sitta ensam framför en dataskärm jämt.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Soulless:

Traditionellt rollspel är större idag än det någonsin varit, 90-talet inkluderat. Mycket tack vare streaming och grupper såsom Critical Role m.m.

Sen har ju Wizards of the Coast även en annan liten inkomstkälla i "Magic: the Gathering"

Mtg lär vara större i pengar än dnd eller?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag känner faktiskt rätt många som spelar rollspel. Tycker det fick en rejäl uppsving för några år sen när brädspel överlag blev större. Det är dessutom väldigt blandat med folket jag känner, allt från 25-årige tjejen på juristprogramet till "fotbollspappan" på 49 år. Upplevde att demografin var mycket smalare där tidigare under 80-talet.

Jag är själv med i en liten grupp som spelar någon gång i månaden. Vi ska påbörja nya Drakar och Demoner sen tänkte vi.

Hahaha, Lorentzon levererar jämt! Du är så bred i dina intressen.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Mtg lär vara större i pengar än dnd eller?

Inte för att jag vet men skulle definitivt tro det ja.

D&D är nog större som varumärke, grenat av i fler medier och genrer osv, men inkomsten från MtG måste vara svårt enorm.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Det är det där jag har så svårt att förstå. Min bild är ju att penna & papper-sättet att spela till stor del ersattes av RPG på dator när det blev avancerat nog. Och att folk växte ifrån det allra senast när de fyllde 20 (bla för att det blir svårare med inbillning & visualisering efter barndomen).

Känns som penna & papper är en väl bevarad hemlighet som några kufar som jag o kompisarna upplevde under en svunnen tid. Som sagt, jag har aldrig kommit kontakt med en penna & papperspelare sedan dess.

Men det är kul. För många är det nog bättre & utvecklande att få det sociala som kommer med penna & papper istället för att bara sitta ensam framför en dataskärm jämt.

Det är en underbar hobby, rollspel som brädspel m.m. Bästa sättet att fördriva sin fritid på enligt mig, även om rollspel väldigt sällan bli av tyvärr.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Inte för att jag vet men skulle definitivt tro det ja.

D&D är nog större som varumärke, grenat av i fler medier och genrer osv, men inkomsten från MtG måste vara svårt enorm.

Som jag fattat det i hela denna OGL diskussionen så är det lite problemet att D&D inte genererar tillräckligt med pengar och de vill hitta sätt att få mer pengar ifrån DnD.

Sen är det ju många idag som kör online med olika Virtual Tabletops och OGL 1.1 kommer försöka döda den möjligheten om du inte betalar massas pengar. Får ju inte ens göra karaktärsblad som generar fram allting, är väl för att pusha för DnD Beyond.

Skribent
Skrivet av Slimebeast:

Hahaha, Lorentzon levererar jämt! Du är så bred i dina intressen.

Jag är en explorer! 😁


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Sitter och väntar nu på att dra igång en ny kampanj, denna gång är jag själv inte DM utan ska spela. Blir Dragonlance settingen.

Vi är ett gäng som spelade mycket brädspel, men det var något som fattades, hela tiden. Sen en afton då en kompis hade på rollspelspodden i bilen så hörde hans chef det, som varit spelledare i många år för 20+ år sen. Då erbjöd han sig att köra en session, så vi drog ihop ett gäng på 8 personer och spelade. Detta var precis innan Coronan fick sitt fäste.

Så under coronan blev det D&D varannan vecka med Discord och FoundryVTT. Detta har hållt i sig sen dess.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Gud så krystat och onödigt. Dungeons & Dragons i Lego. Så intetsägande och löjligt (plus extremt dyrt om det nånsin kommer ut i en byggsats fans kan specialbeställa).

Gud så negg.
Som legosats är den ju riktigt snygg och bidraget är verkligen värdigt vinsten, men jag håller annars med, prislapparna på lego generellt och speciellt byggsatser på IP'n är ju inte prissatta med barn i åtanke.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag förstår inte hur Wizards of the Coast kan vara så stort (de har enorma intäkter). Sedan jag själv spelade rollspel (penna & papper) på 80-talet har jag aldrig träffat en rollspelare i verkligheten. Såna som klär ut sig och kör lajv, ja många. Men inga som kör klassiska rollspel på penna & papper.

Så min bild av verkligheten är nog skev.

Synd att det är så stort för D&D var redan på den tiden klart sämre än svenska Drakar & Demoner och dagens Wizards of the Coast är ett cyniskt och vidrigt företag på alla sätt.

Tro mig, rollspelare finns det gott om. Är själv nybörjare men känner många som haft det som sitt främsta fritidsintresse i flera år

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag förstår inte hur Wizards of the Coast kan vara så stort (de har enorma intäkter). Sedan jag själv spelade rollspel (penna & papper) på 80-talet har jag aldrig träffat en rollspelare i verkligheten. Såna som klär ut sig och kör lajv, ja många. Men inga som kör klassiska rollspel på penna & papper.

Så min bild av verkligheten är nog skev.

Synd att det är så stort för D&D var redan på den tiden klart sämre än svenska Drakar & Demoner och dagens Wizards of the Coast är ett cyniskt och vidrigt företag på alla sätt.

De finns i skuggorna, nä skämt å sido, träffa några gamla vänner jag spela mutant och d&d med som spelar än. Dock spelar de andra spel men de spelar titt som tätt.

Medlem

Rätt coolt.
Men efter hur Hasbro/WotC först mjölkat och misshandlat Magic och nu verkar förstöra DnD med den nya licensen så vägrar jag ge dem en spänn.

För er som inte har koll. Tänk er att de senaste 20 åren så har deras EULA varit lite som Warcraft 3s vilket ledde till alla coola custom kartor. I DnDs fall har det gett TONVIS med extra material och hela företag som producerar böcker och dylikt med DnD material. Dessutom youtube kanaler osv som producerar DnD fokuserat material.

Men. Nu ska de ändra till en WC3 Reforged EULA och dessutom i deras läckta utkast retroaktivt ta bort den hamla EULAn så kan påverka produkter som redan finns i omlopp.

Hoppas denna datorspelsliknelse gör det begripligt. Säkert inte så 100% samma, men rätt likt.

Medlem
Skrivet av Ender:

Gud så negg.
Som legosats är den ju riktigt snygg och bidraget är verkligen värdigt vinsten, men jag håller annars med, prislapparna på lego generellt och speciellt byggsatser på IP'n är ju inte prissatta med barn i åtanke.

Jo, den är smakfullt, elegant byggd med kompakthet och allt. Det är proffsigt helt klart.

Men jag har så svårt för det här med diverse "fans" av nånting i vår tid (Star Wars, Harry Potter, Marvel, vad som helst) som samlar på så himla dyra prylar som finansierar vidriga företag.

Jag gillar samlare (inte för att jag samlar själv på nåt, men själva grejen att samla är mysigt och nostalgiskt), men vår tids plastfigurssamlande är i praktiken så mycket ett uttryck för kapitalism och meningslös konsumtion.

Moderna Lego (liksom Hasbro, Wizards of the coast, Disney, Marvel mfl, och för den delen såna som Activision, Ubisoft och EA inom gaming) är plastigt, ytligt, fördummande och dyrt. Det är inte längre kreativt, genuint, autentiskt, klassiskt eller tidlöst. Ett cyniskt företag.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Knalle:

Tro mig, rollspelare finns det gott om. Är själv nybörjare men känner många som haft det som sitt främsta fritidsintresse i flera år

Okej okej. Det är bara kul att höra!

Har dock svårt att tro det är ens i närheten lika stort som när vi körde på 80-talet, då vi kunde vara ända upp till 6-7 stycken killar i varje klass som spelade (men kanske ungefär hälften som verkligen blev inbitna).

Vad heter rollspelen som spelas nuförtiden?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av delli:

De finns i skuggorna, nä skämt å sido, träffa några gamla vänner jag spela mutant och d&d med som spelar än. Dock spelar de andra spel men de spelar titt som tätt.

Inte för att jag vill outa dig, men vilka åldersgrupper pratar vi om?

Jag har fina minnen från Drakar & Demoner, Mutant och Twilight. D&D tyckte jag var skit.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Ender:

Gud så negg.
Som legosats är den ju riktigt snygg och bidraget är verkligen värdigt vinsten, men jag håller annars med, prislapparna på lego generellt och speciellt byggsatser på IP'n är ju inte prissatta med barn i åtanke.

Nu är väl kanske inte direkt ett D&D-set heller primärt riktat mot barn.
Jag upplever att Lego inte direkt var billigt för 20-30 år sedan heller, men också att det (nu som då) är ett ganska stort spann - det finns kit med ett tiotal bitar som inte kostar så många kronor, upp till gigantiska prylar som tar veckor att bygga, som kostar därefter.

Skrivet av Slimebeast:

Jo, den är smakfullt, elegant byggd med kompakthet och allt. Det är proffsigt helt klart.

Men jag har så svårt för det här med diverse "fans" av nånting i vår tid (Star Wars, Harry Potter, Marvel, vad som helst) som samlar på så himla dyra prylar som finansierar vidriga företag.

Jag gillar samlare (inte för att jag samlar själv på nåt, men själva grejen att samla är mysigt och nostalgiskt), men vår tids plastfigurssamlande är i praktiken så mycket ett uttryck för kapitalism och meningslös konsumtion.

Moderna Lego (liksom Hasbro, Wizards of the coast, Disney, Marvel mfl, och för den delen såna som Activision, Ubisoft och EA inom gaming) är plastigt, ytligt, fördummande och dyrt. Det är inte längre kreativt, genuint, autentiskt, klassiskt eller tidlöst. Ett cyniskt företag.

Jäklar vad hatisk du verkar - visst, jag kan förstå att man personligen kan bli trött på hur företag agerar (eller hur samhället fungerar) ibland, men det reglerar i sig liksom inte glädjen ev. kunder får ut av prylarna.
Det finns EA-kopplad merch jag är glad att jag äger (C&C-grejer primärt, men även en hel del Mass Effect-prylar), och sådan jag också skulle köpa om tillfälle skulle ges. Saker som jag tycker är snygga/välgjorda/stilrena eller liknande, men det betyder inte att jag blint kommer köpa allt de spyr ur sig, eller att jag ger dem mer pengar än jag absolut vill, eller att jag är deras största beundrare/fan/stöttepelare.

Jag känner att det är mer nyanserat än du vill få det att verka. Men jag tänker inte säga något om dina personliga anledningar till att tycka om/tycka illa om något företag, det är såklart helt upp till dig att hata Hasbro, WotC, Lego eller vad som helst precis som du vill.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

12
Skriv svar