The Lord of the Rings - The Rings of Power

Medlem
Skrivet av Thane:

Hur kan du garantera att hon inte hade rustning? Att hon har svärd i andra tidsåldern är en omskrivning precis som att Arwen hade svärd och Aragon hade skägg i filmerna.

Det är väl bäst att de lägger till helt nya karaktärer efter som det är sånt otroligt arbete med att hitta alla fel med existerande? Perfekt för alla. Du slipper klaga på att det är fel på karaktärer och de kan skriva den storyn de vill.

Det finns mörkhyade som inte är från Afrika. Men visst placera alla där direkt.

Vi vet att serien kommer utspela sig under den andra tidsåldern. Exakt när vet vi inte. Kan mycket väl vara att de hoppar lite hit och dit.

Hober kan ha funnits sen den första tidsåldern. Garanterat i den andra tidsåldern.

Gandalf är ett rykte. Ett rykte som har försvunnit mer och mer och ersatts av att de blå trollkarlarna kommer vara med. Och de var i Midgård under den andra tidsåldern.

Du vet lika lite som jag om vad Tolkien skulle tycka om ändringarna. Men eftersom han själv ändrade på saker fram till sin död tror jag han var beredd på att ändra fler saker.

Det blir ju dock inte Tolkiens berättelse om det ska handla om helt nya karaktärer till och från.

Angående vad Tolkien hade tyckt om RoP: Kom igen nu Thane! Du är smartare än så. Jag tror egentligen inte att du tror på det du själv skriver nu.

Eftersom Tolkiens son ogillade filmerna så är det ganska uppenbart vad hans far hade tyckt om denna serie. Christopher kände väl sin pappa bättre än någon annan och visste förstås vad han hade tyckt om filmerna. Han visste exakt vad sin far gillade och inte gillade. Det ska bland annat vara en av anledningarna till att det tog så lång tid för honom att skriva klart de ofärdiga berättelserna. Christopher påpekade i en intervju att hans far var extremt noga med detaljerna. Tolkien gillade absolut inte när andra gick in och ändrade på hans historia.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Det blir ju dock inte Tolkiens berättelse om det ska handla om helt nya karaktärer till och från.

Angående vad Tolkien hade tyckt om RoP: Kom igen nu Thane! Du är smartare än så. Jag tror egentligen inte att du tror på det du själv skriver nu.

Eftersom Tolkiens son ogillade filmerna så är det ganska uppenbart vad hans far hade tyckt om denna serie. Christopher kände väl sin pappa bättre än någon annan och visste förstås vad han hade tyckt om filmerna. Han visste exakt vad sin far gillade och inte gillade. Det ska bland annat vara en av anledningarna till att det tog så lång tid för honom att skriva klart de ofärdiga berättelserna. Christopher påpekade i en intervju att hans far var extremt noga med detaljerna. Tolkien gillade absolut inte när andra gick in och ändrade på hans historia.

Varken du eller jag vet vad Tolkien skulle tycka om Rings of Power. Det vi vet är att The Tolkien Estate har varit inblandade i serien, något de inte var i Peter Jacksons filmer. Rings of Power har alltså familjens godkännande för det de gör. Eftersom du kritiserar Rings of Power så här extremt noga och gillar att följa vad familjen tycker så antar jag att du inte gillar Peter Jacksons filmer över huvud taget eller?

Avstängd
Skrivet av Thane:

Varken du eller jag vet vad Tolkien skulle tycka om Rings of Power. Det vi vet är att The Tolkien Estate har varit inblandade i serien, något de inte var i Peter Jacksons filmer. Rings of Power har alltså familjens godkännande för det de gör. Eftersom du kritiserar Rings of Power så här extremt noga och gillar att följa vad familjen tycker så antar jag att du inte gillar Peter Jacksons filmer över huvud taget eller?

Gillar man inte Rings of Power så får man inte gilla Jacksons trilogi. Det är superlogiskt och uppenbart ju!

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Tror de flesta som klagar på denna serie inte ens läst något av Tolkien eller knappast ens klarat av att komma förbi första kapitlet i Silmarillion. Helt plötsligt är internet fullt med Tolkien-experter, som kan allt utan och innan i denna extremt komplexa värld.

Är du för eller emot ändringarna Christopher Tolkien skrev efter sin fars död? Hur sann är du nu till originalförfattaren? Serien mig veterligen bygger mycket av skrifter publicerade av Christopher och hans tolkningar på handskrivna anteckningar som låg och skräpade både här och där.

De ändringar som Christopher gjorde hade han aldrig gjort om han inte hade varit helt säker på att hans far hade varit okej med det. Ändringarna var nödvändiga för att kunna färdigställa de ofärdiga berättelserna. Du tror inte att han kände sin pappa ganska bra? Christopher fick ta del av de första berättelserna långt innan de nådde ut till allmänheten. Han visste exakt hur Tolkien tyckte och tänkte kring sina berättelser.

När du till och med börjar nämna Christopher och de ändringar som gjordes så känner jag att jag inte orkar fortsätta med denna diskussion nu. Nivån är bokstavligen på botten.

Medlem
Skrivet av Thane:

Varken du eller jag vet vad Tolkien skulle tycka om Rings of Power. Det vi vet är att The Tolkien Estate har varit inblandade i serien, något de inte var i Peter Jacksons filmer. Rings of Power har alltså familjens godkännande för det de gör. Eftersom du kritiserar Rings of Power så här extremt noga och gillar att följa vad familjen tycker så antar jag att du inte gillar Peter Jacksons filmer över huvud taget eller?

Den enda som verkligen brydde sig om Tolkiens verk i den familjen är död sedan två år tillbaka.

Jag trodde att du var en seriös användare men nu börjar jag faktiskt tvivla.

Medlem
Skrivet av FPSJonna:

Gillar man inte Rings of Power så får man inte gilla Jacksons trilogi. Det är superlogiskt och uppenbart ju!

Det är ju du som hakar upp dig på "ändringar" i Rings of Power och att det är helt oacceptabelt, då kan man ju förmoda att du känner likadant agg mot Jacksons trilogi.

Det finns ju hur många tolkningar och ändringar av böcker och annan litteratur, Shakespeare måste väl vara den mest tolkade poeten genom tiderna. Man kan ju bara tänka på vad han skulle tyckt om 1996 års Romeo och Julia filmatiseringen, fast den kanske är för woke för dig för att ha sett?! DEN ÄR JU MODERN, och spelar inte ut sig på 1500-talet!

Nu är det fredag, och jag ska mysa med en öl eller två och tänka på massa underbara woke och PK saker, och allmänt njuta av livet, och tänka att jag har det ändå rätt bra som inte blir upprörd för en massa skitsaker.


signatur

IDKFA

Geeks Gaming
Skrivet av FPSJonna:

Går inte på hans person alls. Jag konstaterar bara att den politiska ideologi man sympatiserar med spelar stor roll i hur man tar emot woke- eller vänsteraktivism som det faktiskt är. Skådespelarna trycker ju mycket i intervjuer på hur viktig deras aktivism är och hur viktigt det är att deras aktivism nu får chansen att lysa genom Tolkien.

Ska man blanda in sin personliga aktivism i Tolkiens värld och ändra grundmaterialet så det passar den? Nej, jag tycker verkligen inte det. Och det verkar som att majoriteten känner detsamma.

Klart du gör. Man ska väl kunna diskutera Tolkien och hans verk, tolkningar av det och nörda ner sig i ämnet på en dedikerad nördsida utan att behöva få en ideologisk stämpel på sig?

När du börjar diskutera meningsmotståndares ideologier istället för sakfrågan så slutar diskussionen vara saklig.

Skittråkig trend rent ut sagt

Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Klart du gör. Man ska väl kunna diskutera Tolkien och hans verk, tolkningar av det och nörda ner sig i ämnet på en dedikerad nördsida utan att behöva få en ideologisk stämpel på sig?

När du börjar diskutera meningsmotståndares ideologier istället för sakfrågan så slutar diskussionen vara saklig.

Skittråkig trend rent ut sagt

Ideologi hör ju till sakfrågan..
Det folk stör sig på är förändringar av politiska anledningar. Samtidigt tycker andra att sådana förändringar bara är bra. Förmodligen ligger det då någon skillnad i var man står rent ideologiskt bakom om man tycker det är bra eller dåligt.

Ett Peter Jackson-citat jag sett på nätet som jag inte vet om det är riktigt eller ej:
“We made a promise to ourselves at the beginning of the process that we weren't going to put any of our own politics, our own messages or our own themes into these movies."
"What we were trying to do was to analyse what was important to Tolkien and to try to honour that. In a way, we were trying to make these films for him, not for ourselves."

Känns inte riktigt som att Amazon skriver under på det.

Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Klart du gör. Man ska väl kunna diskutera Tolkien och hans verk, tolkningar av det och nörda ner sig i ämnet på en dedikerad nördsida utan att behöva få en ideologisk stämpel på sig?

När du börjar diskutera meningsmotståndares ideologier istället för sakfrågan så slutar diskussionen vara saklig.

Skittråkig trend rent ut sagt

Fast då misstolkar du mig eller om jag är otydlig.
Det går ju inte komma från att politik hör till sakfrågan här då de förändringar man gör i Rings of power är pga av ideologisk och politisk grund. Det är de ju själva som sagt tydliga med och något de gärna stoltserar med. Då går det ju inte att diskutera Rings of Power på ett djupare plan utan att snudda vid politik. Sen kan man ju tycka att PK/WOKE är bra eller dåligt, det är ju varje människas egna rätt att tycka och inget som jag på något sätt klankar ner på. Jag vill bara belysa att det spelar roll vad man röstar på här och det måste få lyftas utan att det blir panik tycker jag.

Medlem

Tolkien hade avskytt RoP men älskat lego-spelet baserat på LOTR.

Avstängd

När JK Rowling tog politiskt ställningstagande så blev det ju ett jäkla liv från den ena sidan. Det Amazon sysslar med är ju samma sak fast tvärtom.

Medlem
Skrivet av FPSJonna:

Fast då misstolkar du mig eller om jag är otydlig.
Det går ju inte komma från att politik hör till sakfrågan här då de förändringar man gör i Rings of power är pga av ideologisk och politisk grund. Det är de ju själva som sagt tydliga med och något de gärna stoltserar med. Då går det ju inte att diskutera Rings of Power på ett djupare plan utan att snudda vid politik. Sen kan man ju tycka att PK/WOKE är bra eller dåligt, det är ju varje människas egna rätt att tycka och inget som jag på något sätt klankar ner på. Jag vill bara belysa att det spelar roll vad man röstar på här och det måste få lyftas utan att det blir panik tycker jag.

Det jag skrev om var att du inte gillade att Galadriel hade rustning för att det inte står i böckerna. Jag påpekade andra saker i filmerna så som Balrogens vingar, Aragons skägg eller Legolas hårfärg. Jag försöker hålla diskussionen till bok vs adaption och du blandar in woke/pk.

Avstängd
Skrivet av Thane:

Det jag skrev om var att du inte gillade att Galadriel hade rustning för att det inte står i böckerna. Jag påpekade andra saker i filmerna så som Balrogens vingar, Aragons skägg eller Legolas hårfärg. Jag försöker hålla diskussionen till bok vs adaption och du blandar in woke/pk.

Fast det skrev jag ju dock inte. Jag skrev att jag inte gillar att man ändrar Galadriel till en "warrior princess" pga av politiska anledningar. Om hon sedan har en grön ring på vänster hand eller en blå gör mig faktiskt ingenting. Men det är väl knappast den nivån diskussionen ligger på eller?

Det är ju som sagt anledningen till förändringarna som folk stör sig på och inte nödvändigtvis förändringen som sådan. Men det måste väl du också ha begripit då minst tre användare väldigt klart och tydligt har förklarat det.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Men snälla, kan vi inte försöka hålla en saklig diskussion utan att vända diskussionen mot person?

Börjar vara dags att rensa, en hel här hör hemma på Flashback inte FZ

Medlem

Politiska ideologier åt sidan, vad tusan är det för manus i trailern? Nu är det förvisso bara en trailer, men om resten av serien är av liknande kvalité så bådar det ännu sämre än det redan gör. Sen valet av musik var även den horribel. Men men, kommer kanske spana in första säsongen åtminstone, för att se om dom lyckats.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av FPSJonna:

Fast det skrev jag ju dock inte. Jag skrev att jag inte gillar att man ändrar Galadriel till en "warrior princess" pga av politiska anledningar. Om hon sedan har en grön ring på vänster hand eller en blå gör mig faktiskt ingenting. Men det är väl knappast den nivån diskussionen ligger på eller?

Det är ju som sagt anledningen till förändringarna som folk stör sig på och inte nödvändigtvis förändringen som sådan. Men det måste väl du också ha begripit då minst tre användare väldigt klart och tydligt har förklarat det.

Sedan var det nog alldeles säkert även vanligare i riddartider att män hade skägg än att att kvinnor red ut i krig i full riddarrustning så att... Ja, sunt förnuft och allt det där.

Geeks Gaming
Skrivet av Fezk:

Sen valet av musik var även den horribel.

Detta håller jag med om, jag gissar på att man sneglat för mycket på Witcher när man gjorde musiken till trailern 😁

Medlem
Skrivet av Fezk:

Politiska ideologier åt sidan, vad tusan är det för manus i trailern? Nu är det förvisso bara en trailer, men om resten av serien är av liknande kvalité så bådar det ännu sämre än det redan gör. Sen valet av musik var även den horribel. Men men, kommer kanske spana in första säsongen åtminstone, för att se om dom lyckats.

https://www.youtube.com/watch?v=x8UAUAuKNcU

Det är riktigt uselt ja.

En del av manuset för de tre första episoderna eller något läckte ju ut i våras/vintras. Det var tydligen en katastrof. Som ett sämre studentprojekt.

De köpta LotR-kanalerna på youtube ryckte genast ut för skademinimering haha.

Den här serien kommer Amazon aldrig kunna rädda hur hårt de än försöker. Skadan är redan skedd. Det blir inte bättre av att skådespelarna sitter och kallar kritiska fans för "idioter" och "rasister" på twitter nästan varje dag. Stämningen är inte direkt på topp om man säger så

Avstängd

Varför har trailern så många downvotes? Den ser ju bra ut tycker jag.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Detta håller jag med om, jag gissar på att man sneglat för mycket på Witcher när man gjorde musiken till trailern 😁

Usch ja, vet inte om du menar säsong två's trailer, men den var i liknande klass ja. Urk. Kanske säsong 1 hade liknande, minns inte.

Skrivet av Skelögd:

Det är riktigt uselt ja.

En del av manuset för de tre första episoderna eller något läckte ju ut i våras/vintras. Det var tydligen rena rama katastrofen. Som ett sämre studentprojekt.

De köpta LotR-kanalerna på youtube ryckte genast ut för skademinimering haha.

Den här serien kommer Amazon aldrig kunna rädda hur hårt de än försöker. Skadan är redan skedd. Det blir inte bättre av att skådespelarna sitter och kallar fansen för "idioter" och "rasister" på twitter. Stämningen är inte direkt på topp om man säger så

Aj då, låter inte bra. Aja, man får väl hoppas att det "bara" är dom 3 första avsnitten då, låter dock väldigt tveksamt hehe.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av DragonHospital:

Varför har trailern så många downvotes? Den ser ju bra ut tycker jag.

Därför att du tycker att den är bra medan de flesta tycker att den är dålig. Jag tror faktiskt inte att det är mer komplicerat än så.

Avstängd
Skrivet av Skelögd:

Därför att du tycker att den är bra medan de flesta tycker att den är dålig. Jag tror faktiskt inte att det är mer komplicerat än så.

Ja, men varför? Sagan om ringen är ju asfett! Och rent tekniskt så kan ju ingen säga att det ser dåligt ut väl?

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Sedan var det nog alldeles säkert även vanligare i riddartider att män hade skägg än att att kvinnor red ut i krig i full riddarrustning så att... Ja, sunt förnuft och allt det där.

Fast ska vi gå enligt vad Tolkien har skrivit så kunde inte Aragon få skägg. Men han har inte skrivit huruvida Galadriel hade rustning eller inte. Det han dock skrev var att hon var befälhavare och var med i olika slag.

Avstängd
Skrivet av Thane:

Fast ska vi gå enligt vad Tolkien har skrivit så kunde inte Aragon få skägg. Men han har inte skrivit huruvida Galadriel hade rustning eller inte. Det han dock skrev var att hon var befälhavare och var med i olika slag.

Vet du varför samtliga trailers har en så iögonfallande hög downvote kontra upvote?

Medlem
Skrivet av DragonHospital:

Ja, men varför? Sagan om ringen är ju asfett! Och rent tekniskt så kan ju ingen säga att det ser dåligt ut väl?

Rings of Power tycks inte vara "asfett". Enligt skådespelarna så ska fansen inte tolka serien som ett verk av Tolkien.

Avstängd
Skrivet av Skelögd:

Rings of Power tycks inte vara "asfett". Enligt skådespelarna så ska fansen inte tolka serien som ett verk av Tolkien.

Nähä? Vad ska man tolka det som då?

Medlem
Skrivet av DragonHospital:

Nähä? Vad ska man tolka det som då?

Du får fråga Amazon.

Medlem

Nu när jag såg trailern kändes det jag såg mer som en ny Narniafilm än en ny Tolkienfilm (kanske berodde det mycket på musiken i trailern?). Trots att jag har läst Sagan om Ringen så tänker jag väl fortfarande mycket på Peter Jacksons filmer när jag föreställer mig dessa böcker på en duk, och Peter Jackson i all ära, men han bestämmer ju inte hur en Tolkienberättelse ska vara. Hur bra Narniaböckerna samt filmerna än är så ser jag dock hellre en Tolkientrailer gjord av Peter Jackson än denna lol.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Rings of Power tycks inte vara "asfett". Enligt skådespelarna så ska fansen inte tolka serien som ett verk av Tolkien.

Om man inte strävar efter att skriva berättelsen som om den är skriven av Tolkien själv så kommer i alla fall jag börja undra varför de ens valde att använda Tolkiens etikett på sin skapelse i över huvud taget. Enligt mig handlar det först och främst om att hedra Tolkiens arv, men kan du skicka länk så att man kan läsa om skådespelarnas uttalande? Jag frågar även för det vore intressant att se vad de mer har sagt om serien. Om det visar sig att Amazon inte respekterat arvet från Tolkien kommer ju serien bara framstå ännu mer som en cashgrab. Som nån skrev ovan så ska ju dock Tolkien estate även ha varit inblandade (och om det är nån som kan ge tummen upp så är det väl dom). Så detta låter intressant och samtidigt ganska motsägelsefullt hehe. Huruvida serien är bra eller inte får vi ju snart forma en egen åsikt iaf

Medlem
Skrivet av herrPuffy:

Om man inte strävar efter att skriva berättelsen som om den är skriven av Tolkien själv så kommer i alla fall jag börja undra varför de ens valde att använda Tolkiens etikett på sin skapelse i över huvud taget. Enligt mig handlar det först och främst om att hedra Tolkiens arv, men kan du skicka länk så att man kan läsa om skådespelarnas uttalande? Jag frågar även för det vore intressant att se vad de mer har sagt om serien. Om det visar sig att Amazon inte respekterat arvet från Tolkien kommer ju serien bara framstå ännu mer som en cashgrab. Som nån skrev ovan så ska ju dock Tolkien estate även ha varit inblandade (och om det är nån som kan ge tummen upp så är det väl dom). Så detta låter intressant och samtidigt ganska motsägelsefullt hehe. Huruvida serien är bra eller inte får vi ju snart forma en egen åsikt iaf

Tror inte folk förstår hur tråkiga filmer eller serier skulle bli om man gjorde dem exakt efter hans böcker som inte innefattar trilogin eller Bilbo.

Kan inte ens föreställa mig hur man ens kan göra något värt att titta på av Silmarillion utan att behöva lägga till väldigt mycket själv.


signatur

IDKFA

Skriv svar