Steam Deck - Officiella tråden, Diskussion, Tips, Frågor, Guider

Medlem

Vad blir erat startspel då?

Medlem
Skrivet av robbis:

Segt men då kanske du få ett mail på tisdag eller torsdag då dom skickar ut mail dessa dagar. Vi håller tummarna. När jag kollade med den där kalkylatorn visade den att jag skulle få den 15 augusti så nu blev det en rejäl semester bonus.

Min förbokning ser ut såhär, så förmodligen mer mot torsdag än måndag. Men om man räknat med din så kanske måndag....

https://getmydeck.ingenhaag.dev/s/EU/512/1627627025

Men jag är utomlands ett tag till så det är ingen ko på isen.

Medlem
Skrivet av stesva:

Vad blir erat startspel då?

Jag kommer att spela genom Pixel Junk Eden. Köpte på sommar rean, snabbtestade bara för att se om det funkar och ville inte sluta spela, men jag ska hålla mig.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av stesva:

Vad blir erat startspel då?

Själv skall jag spela ut Ni no kuni igen. Köpte både ettan o 2an gör några kr på steam rea. Inte spelat dem sedan det begav sig när det släpptes och älskar verkligen 1an. Men har en lång lista på spel som väntar.

Medlem

Nu är det nära...

Medlem

"@insomniacgames: Marvel's Spider-Man Remastered is Steam Deck Verified!"
https://twitter.com/insomniacgames/status/1554903491184939009

Medlem

Fick min idag. Och ja det är det bästa som hänt sedan lössnus. Fy fan vilken maskin.... Redan testat halva mitt steam bibliotek + installerat edge för att köra xcloud o stadia och det funkar felfritt. Nästa är att få igång switch så jag kan spela xenoblade 3... Jag säger det igen... Fy fan säger jag bara vilken härlig enhet.

Medlem

60fps på ultra i Divinity 2, testat halo Infinite via xbox cloud i 60fps. Enda problemet jag stött på är Mafia Definitive Edition där 50fps är mer som 15 fps så det lär tweakas tror jag. Ni no kuni 1 o 2 är bäst. Satisfactory o raft funkar sjukt bra om man tweakar kontrollerna som V Rising... Testade spel på vår server utan problem men lär lära mig styrningen lite. Bästa 7200 investerade pengar känner jag just nu. Kommer klara fler spel än på år och dar.

Medlem
Skrivet av robbis:

<Uppladdad bildlänk>

60fps på ultra i Divinity 2, testat halo Infinite via xbox cloud i 60fps. Enda problemet jag stött på är Mafia Definitive Edition där 50fps är mer som 15 fps så det lär tweakas tror jag. Ni no kuni 1 o 2 är bäst. Satisfactory o raft funkar sjukt bra om man tweakar kontrollerna som V Rising... Testade spel på vår server utan problem men lär lära mig styrningen lite. Bästa 7200 investerade pengar känner jag just nu. Kommer klara fler spel än på år och dar.

Härligt, ska bli kul när man väl får den... vilken tog du, av SKU:erna?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av robbis:

<Uppladdad bildlänk>

60fps på ultra i Divinity 2, testat halo Infinite via xbox cloud i 60fps. Enda problemet jag stött på är Mafia Definitive Edition där 50fps är mer som 15 fps så det lär tweakas tror jag. Ni no kuni 1 o 2 är bäst. Satisfactory o raft funkar sjukt bra om man tweakar kontrollerna som V Rising... Testade spel på vår server utan problem men lär lära mig styrningen lite. Bästa 7200 investerade pengar känner jag just nu. Kommer klara fler spel än på år och dar.

Prova kör Mafia med Proton 6.38 se om det blir bättre


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Prova kör Mafia med Proton 6.38 se om det blir bättre

Ja jag har inte pillat så mycket med dessa inställningar ännu. Vill bara testa allt!

Medlem
Skrivet av HaZe303:

Härligt, ska bli kul när man väl får den... vilken tog du, av SKU:erna?

Den dyraste! Har 2st 64gb bokade nu. Helt meningslöst med den stora versionen när microsd har typ samma prestanda. Mer värt att köpa några 512gb sdkort. Men gjort e gjort. Kunde inte lägga om min första bokning då hade jag fått vänta ännu längre.

Medlem

Kul att du gillar den

Fick mitt mail igår, beställde direkt. Ska bli kul!

Medlem
Skrivet av piddau:

Kul att du gillar den

Fick mitt mail igår, beställde direkt. Ska bli kul!

Då har du nog den nästa torsdag. Tog exakt en vecka för min.

Medlem
Skrivet av robbis:

Då har du nog den nästa torsdag. Tog exakt en vecka för min.

Precis när man kommer hem från semestern. Hade nästan inte kunnat planera det bättre om jag försökt!

Funderat på att köra in windows på den?

Medlem
Skrivet av piddau:

Precis när man kommer hem från semestern. Hade nästan inte kunnat planera det bättre om jag försökt!

Funderat på att köra in windows på den?

Om det inte är nått speciellt du måste göra så är det nog rekomenderat att inte köra Windows.
Dvs ska du spela spel från steam, epic, gog eller emulatorer
Man förlorar ju dessutom flera steam deck unika egenskaper om man kör Windows.

Men dualboot kansle fungerar nu? Jag har ingen koll har inte känt nått behov av Windows.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av piddau:

Precis när man kommer hem från semestern. Hade nästan inte kunnat planera det bättre om jag försökt!

Funderat på att köra in windows på den?

Nej det kommer jag inte göra. Tycker det funkar bra med Linux och de spel jsg tänkt köra nu fungerar hur bra som helst redan.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Om det inte är nått speciellt du måste göra så är det nog rekomenderat att inte köra Windows.
Dvs ska du spela spel från steam, epic, gog eller emulatorer
Man förlorar ju dessutom flera steam deck unika egenskaper om man kör Windows.

Men dualboot kansle fungerar nu? Jag har ingen koll har inte känt nått behov av Windows.

Ska tydligen fungera med Dualboot på ett seperat SD kort, jag lär själv hålla kvar på SteamOS, har en speldator som är mer än duglig också för dom spel som bara fungerar på windows.

Medlem

Hej alla, fick min SD i torsdags och allt är kanon förutom att jag köpt ett micro sd kort 256GB, när jag skall formatera detta står det "formateringsfel". Finns det någon som kan tänka sig ha lösningen på detta?

Medlem
Skrivet av stesva:

Hej alla, fick min SD i torsdags och allt är kanon förutom att jag köpt ett micro sd kort 256GB, när jag skall formatera detta står det "formateringsfel". Finns det någon som kan tänka sig ha lösningen på detta?

Efter att du stoppat in kortet testa att starta om SD och kör en formatering. Verkar ha löst problemet för andra, kanske funkar för dig med!

International
Man of Mystery

Varit ute i Europa och rest nu i snart 2 veckor och decket har varit min räddning för att kunna varva ner och njuta av lite spel, både kvällar och långa tågresor. Tagit mig igenom Stray, What remains of Edith Finch, Sniper Elite 4, Jedi fallen order och en bit på omspel av Elden Ring. Dessutom lite blandade småspel.

En grymt bra resekamrat!


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av piddau:

Efter att du stoppat in kortet testa att starta om SD och kör en formatering. Verkar ha löst problemet för andra, kanske funkar för dig med!

Japp, testade detta och det funkar faktisk, tusen tack för hjälpen, du har räddat sista veckan på semestern.

Medlem

Min SD skickades i onsdag och har suttit fast i Danmark sen i fredags så känns som en omöjlighet att man får den idag/imorn. Va inga problem och vänta på ens tur fram till man fick mailet om att man fick köpa den. Nu känns det som evigheter varje minut

Medlem
Skrivet av Glader92:

Min SD skickades i onsdag och har suttit fast i Danmark sen i fredags så känns som en omöjlighet att man får den idag/imorn. Va inga problem och vänta på ens tur fram till man fick mailet om att man fick köpa den. Nu känns det som evigheter varje minut

När det dykt upp två "Customer's own reference number" på GLS-sidan (det andra dyker upp när paketet anlänt till Sverige) kan det ena användas för att slå upp paketet hos Schenker istället. De inkluderar en uppskattning av ankomstdagen.

Min ersättnings-deck (första hade en trasig knapp) väntas t ex anlända imorgon.

Medlem
Skrivet av Glader92:

Min SD skickades i onsdag och har suttit fast i Danmark sen i fredags så känns som en omöjlighet att man får den idag/imorn. Va inga problem och vänta på ens tur fram till man fick mailet om att man fick köpa den. Nu känns det som evigheter varje minut

Den som väntar på något gott...

Medlem
Skrivet av talavis:

När det dykt upp två "Customer's own reference number" på GLS-sidan (det andra dyker upp när paketet anlänt till Sverige) kan det ena användas för att slå upp paketet hos Schenker istället. De inkluderar en uppskattning av ankomstdagen.

Min ersättnings-deck (första hade en trasig knapp) väntas t ex anlända imorgon.

Tack så mycket! Det dök upp en referens kod nu! Så nu kan jag se den på schenker, taack så mycket!

Medlem

Sjukt, började precis kolla på när jag skulle kunna tänkas få min och fick mailet idag. 256gb beställd. Bokade 1 augusti 2021.

Medlem

Min skickades idag, håller tummarna på att den inte fastnar någonstans

Medlem

Satt och kollade på en yt film där dom testade krävande spel på steam deck. De flesta rullade på rätt bra om man satte ner inställningarna typ 30fps... Men då säger jag bara stadia o xcloud... Båda tjänsterna funkar sjukt bra på steam deck. Och då har jag 60fps på max inställningarna utan lagg och jag har aldrig märkt av input latency i nåt spel... Du kan seriöst spela Flight Simulator på max handheld.

Medlem
Skrivet av robbis:

Satt och kollade på en yt film där dom testade krävande spel på steam deck. De flesta rullade på rätt bra om man satte ner inställningarna typ 30fps... Men då säger jag bara stadia o xcloud... Båda tjänsterna funkar sjukt bra på steam deck. Och då har jag 60fps på max inställningarna utan lagg och jag har aldrig märkt av input latency i nåt spel... Du kan seriöst spela Flight Simulator på max handheld.

Har man en bra dator och befinner sig hemma så fungerar Steams egna remote play riktigt väl med.

Gick utmärkt att köra Cyberpunk 2077 på höga inställningar med ray tracing i 60 FPS på decken den vägen

Skriv svar