Ramla ur spel - vanligt?

Medlem

Spel som jag har påbörjat och gillat men inte spelat färdigt

Horizon Zero Dawn
Skyrim
Ghost of Tsushima
God of War

De som jag spontant med fem sekunders betänketid kommer på. Har garanterat hänt fler gånger.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

This is the way

Medlem

jag kommer oftast halvvägs, sen tröttnar jag. sen börjar jag alltid nytt spel nästa gång jag lirar


signatur

//monster

Medlem

Det blir lite ond spiral också tror jag genom att så många fokuserar på hur många timmar gameplay man får för pengarna man lagt på spelet. Tror många utvecklare ser till att spelen är fängslande och givande initialt för att fånga in spelarna. Sen bli det ofta ett långt parti som känns som ren utfyllnad. Tänker typ på AC valhalla som nämnts här tidigare, 30-40 timmar in så tappar man ju bort sig i allt som ska göras och det blir repetetivt och oöverskådligt. Känns nästan som att man har arbetsuppgifter som man måste plöja sig igenom som inte är roliga längre. Där hoppar jag ofta av. Sen kan det avslutas med ett lite bättre parti igen mot slutet men jag kommer sällan dit. Jag tror att om det var mer OK att ett AAA-spel var 20-30 timmar så är det större chans att man kan få gött innehåll hela vägen och jag skulle ha roligt hela resan plus att det skulle kännas gött att ha klarat av det.

Flakmonkey

Var extremt mycket på det sättet fram tills 2010 ungefär. Fram tills dess påbörjade jag en herrans massa spel och slutförde i princip inte några alls. I vissa fall berodde det såklart på att spelet var trist men i många fall så gillade jag spelet men viljan att börja på något nytt var uppenbarligen starkare. Kanske var det någon form av fomo där jag kände att jag var tvungen att pröva på allt. Det här beteendet gjorde dock att jag tappade sugen på gaming, det kändes som att jag aldrig slutförde någonting (vilket jag de facto inte gjorde) och i grunden så är det något som jag gillar att göra. Att klara ett spel var väldigt viktigt för mig när spelade som mest och att det är även något som jag gillar i livet i övrigt.

Så någon gång efte 2010 så bestämde jag mig för att sätta upp lite regler för mig själv när det kom till spelandet. Regler kan ju låta som en rejäl glädjedödare, men för mig har det verkligen gett mig glädjen tillbaka. Reglerna lite enkelt var enligt nedan.

- Max ett singleplayer-spel igång på samma gång. Den här regeln har jag utvidgat till att vara ett spel per plattform, så att jag kan ha ett spel igång på switch, ett på PC och ett på Playstation.
- Om jag vill avbryta ett SP-spel i förtid så får jag bara göra det om jag vet med mig att jag inte kommer vilja spela det senare.
- MP-spel får jag ha hur många olika som helst. Brukar dock oftast vara ett eller kanske två som är aktuella.

Som sagt låter kanske mekaniskt och trist, men har märkt att jag njuter mer av spelandet i stort om jag slutför ett spel på 40h än om jag börjar spela 10 spel men inte lirar dem i mer än 4h.

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Samma här, därför kan jag i princip aldrig få 100% på något spel. Suget att spela efter Storyn är slut är noll. Dock kan jag lira DLC:s ibland om dom har bra innehåll.
Vill dessutom inte titta på internet hur man hittar hemligheter så ska jag 100% skulle det ta lååång tid av letande vilket är dötrist när storyn är klart. Bättre att spela som passar en själv. Spel ska vara roligt inte ett jobb man måste ta sig igenom.

Jag har nog aldrig fått 100% på något spel som man måste göra mer än att bara klara av storyn på.
En stor anledning är att många sido quester är väldigt lika man ska bara till olika ställen och göra samma sak, sådant tröttnar jag ganska snabbt på.
Men sen finns det ju spel som har hela små side storys och då kan det vara väldigt roligt att göra dom questerna.
Dlc är en helt annan sak det kan jag absolut spela.
Är inte heller mycket för att kolla på internet, känns som spelet helt tappar charmen om jag ska följa en guide som talar om vad som ska hända.
Ända undantagen är taktik till boss fighter i MMO eller om jag verkligen kör fast och inte kommer vidare, men då ska det gått så långt att jag står mellan att lägga ner spelet eller tjuvkika lite

Medlem
Skrivet av confal:

Jag har nog aldrig fått 100% på något spel som man måste göra mer än att bara klara av storyn på.
En stor anledning är att många sido quester är väldigt lika man ska bara till olika ställen och göra samma sak, sådant tröttnar jag ganska snabbt på.
Men sen finns det ju spel som har hela små side storys och då kan det vara väldigt roligt att göra dom questerna.
Dlc är en helt annan sak det kan jag absolut spela.
Är inte heller mycket för att kolla på internet, känns som spelet helt tappar charmen om jag ska följa en guide som talar om vad som ska hända.
Ända undantagen är taktik till boss fighter i MMO eller om jag verkligen kör fast och inte kommer vidare, men då ska det gått så långt att jag står mellan att lägga ner spelet eller tjuvkika lite

Skönt att höra att det finns fler som känner likadant för spelandet.
Håller med dig till fullo i allt du skrev.

Medlem

Händer hela tiden, senaste jag kommer att tänka på är Ac:Valhalla.
Försökte ge det en chans till efter en kort paus på några veckor och startade upp det, mindes inte vad jag höll på med drog ut på en räd mot någon by. När båten va framme och man skulle gå iland flög gubbfan upp bland molnen och jag dog ...typ då tänkte jag "ärsh orkar inte mer" och nu har jag nog inte kört det på flera månader.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Brukar ni ramla ur spel? Höll på ivrigt med Elden Ring, hade ca 100h in i spelet och älskade vare sekund, sen hände livet en stund med barn och allt därtill. Nu efter en månads uppehåll ca så känner jag direkt inget sug att återvända. Spelet är ett 5av5 spel för mig, men känns som att man tappat momentet. Nu är jag orolig det hamnar på ”tippen” med många andra spel jag inte spelat färdigt, men vi får se, har ett par timmar fru-och barnfri ikväll, men ska jag då spela eller se se3 av The Boys?

Sker det med fler av er (ja det antar jag det gör, men vill gärna höra andras reflektioner)?

Nästan alltid. Sålde dock min dåvarande speldator för två år sedan och då tvingade jag mig själv att spela färdigt 2-3 spel där jag klarat typ 70%, för att det hade känts fel att inte ha dom avklarade innan.

Men just långa storspel, typ open world-RPG, börjar jag inte ens spela om jag inte vet att jag har mycket tid framför mig då jag vet att jag kommer ha tid. Har jag EN ledig lördag så börjar jag inte en ny genomspelning av t.ex. Skyrim eller Fallout 4, utan då blir det något mer casual.

Och av den anledningen har jag inte ens orkat ge mig på Witcher 3 - jag har tid i perioder, men inte sammanhängande, och jag tycker att sammanhängande spelande är så viktigt för den typen av spel. Tröskeln för att komma in i det igen på en gammal save är alldeles för stor.

Tråkigt att man känner så, men det är vad det är. Det är ju också självvalt, jag hade kunnat ta mig tid att spela 6 timmar per dag nu också, men annat i livet är viktigare och mer givande.

Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Nästan alltid. Sålde dock min dåvarande speldator för två år sedan och då tvingade jag mig själv att spela färdigt 2-3 spel där jag klarat typ 70%, för att det hade känts fel att inte ha dom avklarade innan.

Men just långa storspel, typ open world-RPG, börjar jag inte ens spela om jag inte vet att jag har mycket tid framför mig då jag vet att jag kommer ha tid. Har jag EN ledig lördag så börjar jag inte en ny genomspelning av t.ex. Skyrim eller Fallout 4, utan då blir det något mer casual.

Och av den anledningen har jag inte ens orkat ge mig på Witcher 3 - jag har tid i perioder, men inte sammanhängande, och jag tycker att sammanhängande spelande är så viktigt för den typen av spel. Tröskeln för att komma in i det igen på en gammal save är alldeles för stor.

Tråkigt att man känner så, men det är vad det är. Det är ju också självvalt, jag hade kunnat ta mig tid att spela 6 timmar per dag nu också, men annat i livet är viktigare och mer givande.

Ja tid till sammanhängande spelande är en bristvara!

Medlem

Definitivt x flera.
Shadow of the tomb raider och borderlands 3 är väl två exempel som jag tröttnar på snabbt.
Slutar alltid med att jag återvänder till D2R eller något äldre spel för de är roligare och därmed enklare att snabbt komma in i.
Senaste gången jag körde klart ett spel och fastnade för världen var nog pillars of eternity 2 där hösten blev så betydligt mycket enklare att ta sig igenom.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

123
Skriv svar