Microsoft hävdar att Activision Blizzard inte gör några "måste ha"-spel för andra format

Robot
Microsoft hävdar att Activision Blizzard inte gör några "måste ha"-spel för andra format
Medlem

Måste... kan överleva utan något spel från blizzard... eller någon annan med säkert. Fast jag måste ha civ7...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Avstängd

Jag delar den bilden. Activision-blizzard har inte levererat annat än skräp de senaste åren. För egen del har de ingenting som intresserar.

Avstängd

Förstår inte ens hur denna nyhet är en nyhet, riktig clickbait artiklar där alla bara drar en ctrl+c, ctrl + v.

Förövrigt så håller jag med, har inte köpt ett spel från Activision eller Blizzard sedan wc3 släpptes.

Medlem

Gamla Blizzard hade spel jag verkligen ville spela. Dagens Blizzard är inte ens en skugga av det gamla, så NEJ, Blizzard och Activision har jag verkligen NOLL intresse för. Ett döende företag i mina ögon.

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

Jag delar den bilden. Activision-blizzard har inte levererat annat än skräp de senaste åren. För egen del har de ingenting som intresserar.

Håller med till fullo. Definitivt inga "måste ha" spel.


signatur

I drank what?

Medlem

Senaste spelet jag köpte av dem va Starcraft 2.
Så jag får nog hålla med MS... I alla fall personligen.

Sedan så blev jag riktigt tänd på Diablo 4 nu i sommar, så det kanske ändrar sig.

Redaktör
Ponny
Skrivet av fejksson:

Förstår inte ens hur denna nyhet är en nyhet, riktig clickbait artiklar där alla bara drar en ctrl+c, ctrl + v.

Förövrigt så håller jag med, har inte köpt ett spel från Activision eller Blizzard sedan wc3 släpptes.

Håller inte med. Tycker det är en intressant inblick i spelet bakom den här jätteaffären. Och det blir närmast tragikomiskt när Microsoft försöker få (t.ex.) CoD till att mest bli en petitess. Även om det är en serie många har åsikter om, bitvis starkt negativa, så lockar den onekligen miljoner och åter miljoner.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Nu spelar jag inga spel från Activision-Blizzard men om titlarna är inget att ha, varför lägger dom då ut så mycket pengar för att köpa dom?

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Håller inte med. Tycker det är en intressant inblick i spelet bakom den här jätteaffären. Och det blir närmast tragikomiskt när Microsoft försöker få (t.ex.) CoD till att mest bli en petitess. Även om det är en serie många har åsikter om, bitvis starkt negativa, så lockar den onekligen miljoner och åter miljoner.

Ja trots att det i vissa kretsar är populärt att hata Activision blizzard så har de onekligen många populära spel. Kollar vi streamade timmar för spel på Twitch så har de 2 spel top 15 och 4 top 30.

Avstängd
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Håller inte med. Tycker det är en intressant inblick i spelet bakom den här jätteaffären. Och det blir närmast tragikomiskt när Microsoft försöker få (t.ex.) CoD till att mest bli en petitess. Även om det är en serie många har åsikter om, bitvis starkt negativa, så lockar den onekligen miljoner och åter miljoner.

Ja det finns intressant information i dessa frågeställningar. Men det är lustigt hur bara den kommentar från microsoft, i "utredningen" i nya zeeland som blir en nyhetsartikel. ALLA skriver samma sak.

Tex att Sony medger att dom aldrig kommer kunna konkurrera med Game Pass tas inte upp? Eller hur dom försöker smutskasta den tjänsten genom att säga den är anti-consumer och spelen kommer ha sämre kvalité.

Medlem

Deras spel må vara populära, men de är ju knappast ett måste.

Medlem

Denna artikel är ju bara clickbait. Klart ms säger det som säger för köpet ska genomföras. Dessutom står det:

With respect to Activision Blizzard video games, there is nothing unique about the video games developed and published by Activision Blizzard that is a ‘must have’ for rival PC and console video game distributors that could give rise to a foreclosure concern.

Och det är antagligen en korrekt bedömning också. Det är ju bara Sony som gråter, vilket är konstigt då Xbox redan bekräftat att cod ska komma till Playstation.

Redaktör
Ponny

Alla! Främst @fejksson och @Vercadi. Jag har tänkt ett extra varv och redigerat nyhetstexten, efter kritik och feedback. Det är alltid värdefullt och gör att man tänker till. Förhoppningsvis är rubrik och text mer välbalanserade nu. Så: tack!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Deras spel må vara populära, men de är ju knappast ett måste.

Finns väldigt få måsten i världen.

Medlem

Oj vilket ramaskrik det var när Microsoft utannonsera detta. Och nu "Vill inte ha deras skit spel". Ja ja kontrakt går ut 2024. Får se om ni fortfarande inte vill ha dem då. 18+ CoD direkt in i Game Pass. Hur och med vad ska Sony konkurrera med?

Medlem

Klart CoD spelas av många så det blir väl trist om Microsoft stoppar de till ps5. För de som spelar det på PS.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Håller inte med. Tycker det är en intressant inblick i spelet bakom den här jätteaffären. Och det blir närmast tragikomiskt när Microsoft försöker få (t.ex.) CoD till att mest bli en petitess. Även om det är en serie många har åsikter om, bitvis starkt negativa, så lockar den onekligen miljoner och åter miljoner.

Jag håller med om att det är intressant att se spelet bakom. Men ni har bara valt att fokusera på MS svar om CoD(vilket jag håller med om är lite tragikomiskt) Sony framstår ju lite desperata i samma dokument där man säger att inget annat företag har kapacitet att skapa något så bra som CoD. Övriga företag som är tillfrågade är ju ganska ok med affären.

Sony i dokumentet om game pass:

"They say that over the past five years, Game Pass has grown to capture approximately 60-70% of the global subscription services market (that marketshare is even greater in Brazil, where Game Pass represents approximately 70-80% of the PC subscription services market).

They believe that it would take several years for a competitor – even with substantial investments – to create a rival effective for Game Pass."

https://www.resetera.com/threads/the-official-opinions-from-s...


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Alltså va? Det här låter ju väldigt konstigt. Tänker de inte försöka göra bra spel så att folk vill köpa Xbox eller vaddå?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Det är såklart en definitionsfråga men om inte spel som CoD och Diablo är "måste ha" efter sina enorma framgångar under lång tid så existerar det väl inga spel som kan kallas "måste ha".

Självklart är ingen nöjesprodukt "måste ha" på samma sätt som mat och vatten men det är ju inte andemeningen med frågan.

MEG
Medlem

Låter som att MS vet att BlizzActiv kommande spel kommer att vara skit, oroande synsätt.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Denna artikel är ju bara clickbait. Klart ms säger det som säger för köpet ska genomföras. Dessutom står det:

With respect to Activision Blizzard video games, there is nothing unique about the video games developed and published by Activision Blizzard that is a ‘must have’ for rival PC and console video game distributors that could give rise to a foreclosure concern.

Och det är antagligen en korrekt bedömning också. Det är ju bara Sony som gråter, vilket är konstigt då Xbox redan bekräftat att cod ska komma till Playstation.

Jag tycker artikeln är intressant och inte det minsta clickbait. Och vilka är MS egentligen som tror sig kunna bestämma vad som är en must have-titel för andra egentligen? Finns garanterat en hel drös med gamers som inte håller med.
Att de har bekräftat att COD ska fortsätta komma till andra format ger ju ändå inga garantier för det i framtiden. Vips så plockar de ner det bara och tvingar över hela spelarbasen till sin plattform.

Medlem

Anledningen till att köpa en viss konsol är väl pga de exklusiva bra spelen tänker jag.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Avstängd
Skrivet av lonian:

Anledningen till att köpa en viss konsol är väl pga de exklusiva bra spelen tänker jag.

Eller att man köper den konsol som ens vänner har så man kan spela tillsammans

Medlem

Sony borde inte försöka sätta käppar i hjulet för affären. MS kastade bort löjligt med pengar på Activision Blizzard och kommer bara få en liten bråkdel tillbaka.

Blir irriterad att Xbox fortsätter att göra grova misstag år efter år och att deras kostymnissar aldrig förstår gamingmarknaden.

500 miljarder kronor för rätten att få göra Call of Duty, Warcraft, Diablo och ett gäng mobilspel. Sjukt.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Margy:

Det är såklart en definitionsfråga men om inte spel som CoD och Diablo är "måste ha" efter sina enorma framgångar under lång tid så existerar det väl inga spel som kan kallas "måste ha".

Självklart är ingen nöjesprodukt "måste ha" på samma sätt som mat och vatten men det är ju inte andemeningen med frågan.

Jo det är precis andemeningen med frågan.

Call of Duty för gamers är inte "måste ha" på alls samma sätt som tex Google är för sökmotorer eller som Windows är för datoranvändare.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Jag tycker artikeln är intressant och inte det minsta clickbait. Och vilka är MS egentligen som tror sig kunna bestämma vad som är en must have-titel för andra egentligen? Finns garanterat en hel drös med gamers som inte håller med.
Att de har bekräftat att COD ska fortsätta komma till andra format ger ju ändå inga garantier för det i framtiden. Vips så plockar de ner det bara och tvingar över hela spelarbasen till sin plattform.

Har du hört talas om åsikter förut eller? Det är Microsoft som uttryckt sin åsikt gällande en kommentar i Nya Zeeland, klart dom vill förminska köpet så det går igenom. Jösses, att jag ens ska behöva förklara detta.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jo det är precis andemeningen med frågan.

Call of Duty för gamers är inte "måste ha" på alls samma sätt som tex Google är för sökmotorer eller som Windows är för datoranvändare.

Jag tror du missförstår frågeställningen här.

Vilka spel skulle vara "måste ha" enligt dig?

"Måste ha" i detta fall är spel där marknaden skulle kunna påverkas negativt för många kunder och branschen om nuvarande stora spel skulle hamna under kontroll under några som vill begränsa spridningen till färre alternativ.

Extremt attraktiva och värdefulla IP, men spelmässigt är Blizzard inte särskilt relevanta längre.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Har du hört talas om åsikter förut eller? Det är Microsoft som uttryckt sin åsikt gällande en kommentar i Nya Zeeland, klart dom vill förminska köpet så det går igenom. Jösses, att jag ens ska behöva förklara detta.

Man kan diskutera med god ton också ;P. Vad var det egentligen i mitt inlägg som fick dig att tro att jag inte förstod vad MS vill få ut alternativt vad de menar?

Självklart får MS ha åsikter, precis som vi andra också;). Du tyckte det var clickbait, det gjorde inte jag t.ex..åsikter. Blir ju dock en aning märkligt när MS kallar b.la den tredje bäst säljande spelserien genom tiderna för inget unikt och ingen "must have" för övriga format..

12
Skriv svar