Bli av med en narcissist?

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Är det inte bättre att släppa detta? Kan bli billigare i slutändan, om du nu har med en narcissist att göra så skjuter du ju sig i foten nu och rör till det igen.

Exakt, släpp, glöm och gå vidare för att må bättre.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjo! Jag är i ett litet klurigt läge med en så kallad narcissist som jag har upptäckt efter ett par månader otur nog.

Jag har under ett par månader arbetat åt en gammal gymnasiepolare som visar sig vara en fullfjädrad narcisisst och till en början så kunde jag fakturera 222 SEK/timme inkl. moms. Efter några månader lyckades jag förhandla upp till 250 SEK/timme inkl. moms.

En annan svensk kund jag har så fakturerar jag 220 SEK/timme exklusive moms. Men denna får jag lite mindre arbete av. Här är grejen: varför jag tror starkt att det är en narcissist är för att andra som arbetat där har påstått liknande. Och i princip alla som "arbetar" i "bolaget" (det är ett AB men saknar besöksadress och är rätt så vilda västern i mitt tycke ur företagsperspektiv, bara 2st arbetar där just nu vilket är delägarna endast) har bara varit gamla bekanta och vänner som sedan skrämts bort.

T.ex. krävs det att man är tillgänglig flera dagar om dygnet så de kan ringa en stup i kvarten MEN man får bara fakturera för faktiskt gjort arbete. Så om någon ringer och ber mig göra något som avlastar en av de två delägarna i bolaget så får jag börja fakturera när jag börjar arbeta. Ingen ersättning som att agera som jour eller beredskap åt dem. Ha i åtanke nu att de drar in mellan cirka 100 000-300 000 SEK i vinst per månad än så länge.

Självfallet är det hela oxå lite "som man bäddar får man ligga" från mitt håll som fortsatte arbeta åt dem. Och nu när jag sagt att jag tänker avbryta samarbetet (vi har inget påskrivet förutom sekretessavtal, så finns inga åtaganden från varken mig (fortsätta jobba åt dem) eller deras sida (att betala min senaste faktura från maj månad) så att säga, så lär det komma mycket obehagliga saker: utpressning samt hot mot en och ens familj (dvs., mina föräldrar).

En annan detalj är att jag har pysslat med lite IT-jobb åt dem för de är inte lika tekniskt kunniga men då är jag ändå ingen IT-tekniker själv utan bara självlärd i viss mån. De vägrar anställa någon riktig IT-snubbe på deltid eller heltid eftersom "då kan timmarna dra iväg och pengarna försvinna".

I princip tycker de att man skall kunna ge sin själ åt "bolaget" och samtidigt jobba så billigt som möjligt åt dem eller nästan till och med gratis. Det är andra detaljen som får mig att tänka åt narcissisthållet.

En tredje detalj är denna som är intressant: jag har fått reda på olika håll att andra som tillfälligt arbetat åt dem och också hamnat i kläm har hört skit om mig och jag har hört skit om dem. Så narcissisten i bolaget försöker låsa en så man inte pratar med varandra för då skulle det komma fram hur illa det faktiskt är/var.

En fjärde detalj när jag påpekade om att de bör kunna investera i en IT-snubbe på heltid för att verkligen ta bolaget till nästa nivå istället för att bara använda gratistjänster på nätet som de gjort nu i snart 2 år är att de båda då sa något som påminner om "gaslihtning". Exempelvis skrev en att: "Det finns mer fakta runt detta så att ha en åsikt kring detta med begränsad fakta blir något missvisande, förstår hur du tänker och resonerar med den faktan du har."

Den som skrev det är dock inte den som är narcissisten men han har arbetat åt/med narcissisten i snart 2 år så jag tror narcissisten har format honom efter sin egen självbild (det ultimata barnet för en narcissist = en levande kopia av sig själv?). Narcissisten skrev dock i stil med att, "Det är kul att ha åsikter när man inte har alla faktan på bordet". Jag har ej kvar faktiska meddelandet men det ser rätt lika ut.

"Gaslightning" är väl klassisk narcissism där man försöker få sina "offer" att ifrågasätta sin egen verklighet? Påminner även om kultbeteende och går hand i hand med att försöka stänga ute alla inblandade personer från varandra genom att prata skit bakom deras rygg om hur dåliga de är att ha med att göra.

En annan som också kommer att avbryta samarbetet med dem som pressats till att göra mer än vad som står överenskommet i Offert (handlar om en hemsida) har fått höra saker från narcissisten att, "Kom ihåg att sova med öppna ögon om nätterna" och liknande.

Narcissisten beter sig lite som "maffia" kan man tycka? Så hur gör jag? Jag är mest orolig för min familj, inte så mycket för min egen del dock. Jag vill dock vara diplomatiska och "diskvalificera" mig själv om att "Jag var helt enkelt fel person för bolaget och jag ber hemskt mycket förlåtelse om det. Jag önskar er varmt lycka till i framtiden!"

Hej! Bra att du skriver av dig. Någon kanske redan har upplyst om detta men det du beskriver är inte narcissism utan mer tendenser till psykopati. De går ofta i varandra och en psykopat är ofta narcissist.
Men det du beskriver är manipulativt beteende och hänger inte sällan ihop med psykopati.

Vägen framåt är att vara smidig men stenhård. Du behöver avtal som innefattar din arbetande tid inkl jourtid. Men det gäller att vara smidig när man lägger fram det hela.

Finns ingen förståelse i detta så gör dig själv en tjänst och klipp banden helt. Det är allt eller inget med manipulativa personer.

Jag hann inte läsa hela tråden så ärendet kanske redan är löst. Bra för dig isf! Kämpa på!


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem
Skrivet av Distordera:

smidig men stenhård


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vänta lite, du lyckas slå dig fri. Men nu ska du ändå tillbaka och göra jobb om dom accepterar offerten?

Avstängd

Jag har snackat med en annan part som också rekommenderar att bara gå vidare nu istället.

För det blir som ni antyder om: ej värt huvudvärken trots potentiella lättförtjänta pengar.

Tack för stödet här så länge det hela varade!

Medlem

No offense AplAy men har du hört talas om projicering? 🙂

Medlem

Righton!


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem

Verkar vara en salig blandning diagnoser på de flesta inblandade, jag är helt förvirrad, men tycker nog att du ska ta och skicka en ny offert för detta är sannerligen en underhållande tråd!

Tack på förhand.

Avstängd
Skrivet av A1200G:

No offense AplAy men har du hört talas om projicering? 🙂

Menar du att jag är narcissist?

"Egoist" har jag varit i äldre dar, men har bättrat mig på den fronten.

T.ex. hålla saker man lovar även om något "roligare" plötsligt skulle dyka upp.

Jämför detta med den faktiska narcissisten som brukar göra tvärtom: skita i en totalt om "ung" tjej plötsligt dök upp.

Medlem

Dunning–Kruger-effekten, någon?

Medlem
Skrivet av A1200G:

No offense AplAy men har du hört talas om projicering? 🙂

Jag tänkte tidigare på det i denna tråd, speciellt när den tog en vändning nu.


signatur

IDKFA

Medlem

Om du behöver hjälp/stöd i frågor som du tagit upp så känns ett forum på en spel site helt fel val av "media"... även om det är under allmänt snack. Just saying.

Avstängd
Skrivet av stenman:

Dunning–Kruger-effekten, någon?

Skrivet av mrFluffy:

Jag tänkte tidigare på det i denna tråd, speciellt när den tog en vändning nu.

Berätta gärna vilka "psykologiska blinda fläckar" Ni ser hos mig för jag är som sagt var per definition "självblind" för dem.

Med procijering: vad menar ni på att jag anammar för egenskaper/beteenden/attityder som jag påstår att narcissisten istället besitter?

Narcissisten skrev nyss och försökte nyss ringa mig på fejjan. Jag åtgärdade för jag trodde all möjlig kontakt var bruten. Och som en annan snubbe berätta för mig, "Han ger aldrig upp."

Narcissisten har gjort liknande mot tjejer på sociala medier tills de blockerat honom. Och ja, ni är välkomna att kolla igenom min fejja om ni nu tror att jag "projicerar" och menar på att det är jag som gör så med tjejer på fejjan vilket jag inte gör.

Jag raggar ej via sociala medier, kör IRL och - tro det eller ej (projiciering igen(?!)) - utan att vara ett så kallat "socialt äckel"!

OBS: Jag tar INTE illa upp för att ni pekar ut mina egna svagheter som människa. Jag är för att växa som människa och gibba järnet nu när jag kan ta ledigt resten för sommarveckan! ^_^

Medlem

"T.ex. krävs det att man är tillgänglig flera dagar om dygnet så de kan ringa en stup i kvarten MEN man får bara fakturera för faktiskt gjort arbete. Så om någon ringer och ber mig göra något som avlastar en av de två delägarna i bolaget så får jag börja fakturera när jag börjar arbeta. Ingen ersättning som att agera som jour eller beredskap åt dem. Ha i åtanke nu att de drar in mellan cirka 100 000-300 000 SEK i vinst per månad än så länge."

Det låter jobbigt att vara tillgänglig flera dagar om dygnet


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Om inte denna tråden självdör så ser jag den som en mycket klar kandidat för att bli låst.
Man kan gissa att moderatorerna sitter och funderar på vad anledningen skulle kunna vara...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Avstängd
Skrivet av Hipshot:

Om inte denna tråden självdör så ser jag den som en mycket klar kandidat för att bli låst.
Man kan gissa att moderatorerna sitter och funderar på vad anledningen skulle kunna vara...

Ja, det är bara låsa om det tolkas som att ärendet är löst!

Jag förstår bara inte varför flera här väljer narcissistens sida när det finns offentliga domstolshandlingar om att personen suttit i fängelse för "sexuellt utnyttjande av minderårig" och trots detta fortsätter att dras till tjejer yngre än 18 år... (enligt utsago från en annan part som också brutit kontakten med samma person)

Jag har suttit i fyllecell dock efter att bara ha druckit 3 öl!

Jag väljer dock INTE att berätta om vilken det är (går att hitta på Flashback) för att bara visa att jag är "bättre" än så.

Så lås tråden moderatorer om det känns mer som "hönshus" nu än något annat.

Om någon vill veta mer om det onödiga dramat så äré bara PMa mig om situationen till och från!

Avstängd

Uppdatering - för lärdomens skull till andra som har med narcissister att göra med: Här är meddelandena och ringförsöket idag runt halv fyra idag:

Vi har som sagt var tidigare i tråden inget:

  • Samarbetsavtal

  • Konsultavtal

  • Anställningsavtal

  • Annan form av avtal med klausul(er) om när någon part helt plötsligt så kallat "avslutar samarbetet"

Anmärk trots allt ovan hur personen ändå tror sig ha någon mänsklig rättighet utöver det juridiska över en.

Det finns inget mer att "överlämna" (de har redan simkortet + en sak till) utan snarare handlar det om att de - högst troligt - vill att jag ska göra något för att knyta ihop säcken för deras hemsida som den andra stackaren som inte ännu fått sina pengar skulle ha gjort istället. Jag har plockat bort all konfidentiell information associerat med dem på alla mina enheter.

Anmärk även skambeläggningen "sluta fjanta dig", "kryp sen in i ditt hål", o.d. Vilket proffsigt bemötande av en VD vid ett mångmiljonbolag? 🤔

Nackdelen narcissisten har är att narcissisten alltid berättar hur narcissisten arbetar. Precis som med en annan extern leverantör sa narcissisten till mig att, "Vi måste göra allt för att inte låta [LEVERANTÖR] få komma undan så snabbt utan försöka få ur så mycket som värde som bara går för den slant vi har betalat."

Notera återigen då hur det handlar om att få ut så mycket arbetskraft för så lite pengar som möjligt (på ett så genomskinligt sätt att det knappast leder till referenser). Och bolagets VD undrar varför så få vill arbeta för dem på lång sikt?! Varför vill ingen arbeta för 100 SEK i timmen före skatt eller till och med gratis för "lärdomarna är värda mer än alla pengar i världen!"?

Lite som en annan snubbe uttryckte det: "Bolaget vill bli snuskigt rika genom att låta andra slava åt dem så varför skulle då någon vilja hjälpa dem att bli rika om de bara skall slava för dem?" Nåja, ha det så trevligt med veckans komedi här!

Medlem

Händer något mer tycker jag du ska uppdatera tråden. Både underhållande och lärorikt. Läskigt hur de där personerna verkar bete sig.

Dock hade jag personligen aldrig jobbat för de timpenningar de verkar vara villiga att betala, så det är kanske en liten känga till dig också 🙂

Avstängd
Skrivet av Petro:

Händer något mer tycker jag du ska uppdatera tråden. Både underhållande och lärorikt. Läskigt hur de där personerna verkar bete sig.

Dock hade jag personligen aldrig jobbat för de timpenningar de verkar vara villiga att betala, så det är kanske en liten känga till dig också 🙂

Vill du ha ännu mer underhållning denna sommarvecka så rekommenderar jag varmt: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1592526-arbeta-gratis-...

Det är precis innan bolaget började. Så visst överlevde dem.

Men expandering/uppskalning blir mer eller mindre ohållbart (om inte nästintill omöjligt) med nuvarande "ersättningsmodell".

Medlem
Skrivet av AplAy:

Vill du ha ännu mer underhållning denna sommarvecka så rekommenderar jag varmt: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1592526-arbeta-gratis-...

Det är precis innan bolaget började. Så visst överlevde dem.

Men expandering/uppskalning blir mer eller mindre ohållbart (om inte nästintill omöjligt) med nuvarande "ersättningsmodell".

Jag kommer faktiskt ihåg att jag läste den tråden och hade misstankar om att det var just det bolaget och de där stollarna den här tråden handlade om 🙂

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Om inte denna tråden självdör så ser jag den som en mycket klar kandidat för att bli låst.
Man kan gissa att moderatorerna sitter och funderar på vad anledningen skulle kunna vara...

Samtidigt har det nog varit den mest konstiga och på något sätt, underhållande tråden i år. Hoppas också på en ny offert

Avstängd

Slutgiltig uppdatering: Efter samtal med en snubbe som har mer livserfarenhet så ska man undvika människor som:
1) Säger att de ska tjäna massor av pengar (googla "talkers vs doers").
2) Är motsägelsefulla, dvs., säger en sak och gör en annan och/eller tvärtom.

I och med det och att jag inte får ut något av narcissistens "fantomhållhake" (dvs., mytomaniska påståenden om att det finns kvar för "avslut"/"överlämning") så har jag upphört all kommunikation med narcissisten då han är på nästan samma nivå som Putin i mina ögon (om än mycket mindre socialt kompetent).

Narcissisten skapar så kallade "oändlighetshållhakar" på alla som har haft med honom och pengar att göra. Dvs., har narcissisten en gång betalat dig så tror narcissisten att du skall vara dennes slav tills döden skiljer er åt. Undvik sådana människor till varje pris.

[Härskarteknik]Skäms på "Er" i tråden som vill fortsätta heja på detta onödiga drama med massa mentalt lidande människor. Det finns viktigare saker här i livet än att bli rik på andras slaveri, nämligen ens fysiska, psykiska, sociala och själsiga hälsa.[/Slut på Härskarteknik]

Läs gärna Sweclockers-tråden (länk längre upp) för den som genomför tillräckligt "detektivarbete" i den tråden kommer att kunna plocka ut domstolsbeslutet mot narcissisten (sexuellt utnyttjande av barn) efter en summa betald på MrKoll.se. Mer än så säger jag inte om den saken.

Nu blir det muffins & saft i denna 28 graders sommarvärme!

Jag måste även spela färdigt HL:A och C&C:RA Remastered för en jädrans gångs skull inför framtida medlemsrecensioner!

Medlem
Skrivet av Gore:

Om du behöver hjälp/stöd i frågor som du tagit upp så känns ett forum på en spel site helt fel val av "media"... även om det är under allmänt snack. Just saying.

Efter det sista inlägget nu ska det faktiskt bli skönt att slippa se denna tråden högst upp i forumdelen i snart 3 veckor

Medlem

CnC remastered är asbra.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Avstängd
Skrivet av Hipshot:

CnC remastered är asbra.

Brorsan växte upp med CnC och jag med CnC: RA1&2 så CnC blir som för första gången för mig!

Är snart klar med extrakampanjerna i RA.

Medlem

Jadu, om man inte har några riktiga problem i livet kan man ju alltid försöka fabricera dem...
Hela den här tråden känns som tonårstjafs taget till psykolognivå...Vet faktiskt inte vad jag ska tro längre....om nått...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
xD
Skrivet av Soulless:

Jadu, om man inte har några riktiga problem i livet kan man ju alltid försöka fabricera dem...
Hela den här tråden känns som tonårstjafs taget till psykolognivå...Vet faktiskt inte vad jag ska tro längre....om nått...

Det låter faktiskt som han skulle kunna jobba åt en kille jag känner nere i malmö så heter Akram, efternamn lämnar vi utanför.
han är verkligen precis såhär. och dom jobbar med att koppla ihop tillverkare och leverantörer

Medlem

Klipp alla band.
Svara inte på meddelanden.
Träffas inte.
Cut your losses och gå vidare.
Skit i pengarna och hugg inte på hållhakar.
Narcissister lever på uppmärksamhet (positiv som negativ) men det värsta de vet är att ignoreras, vilket du alltså måste göra för att bli av med f-skapet.

Avstängd
Skrivet av kaffe_is_life:

Klipp alla band.
Svara inte på meddelanden.
Träffas inte.
Cut your losses och gå vidare.
Skit i pengarna och hugg inte på hållhakar.
Narcissister lever på uppmärksamhet (positiv som negativ) men det värsta de vet är att ignoreras, vilket du alltså måste göra för att bli av med f-skapet.

Det där med negativ uppmärksamhet är bannemig sant det. Narcissisten har t.ex. även lånat ut pengar till folk - sedan flera år tillbaka - som ej betalat tillbaka och i och med det så har narcissisten fått "secondary payoffs" genom att kunna fokusera på att jaga dessa människor och få ta del av onödigt drama/ytterligare uppmärksamhet.

Jag har som sagt var tidigare igår kapat alla band nu, kan ej bli uppringd om numret inte finns bland mina mobilkontakter, kan ej ta emot meddelanden från icke-vänner på sociala medier, osv. Dessa slags "människovägglöss" går inte att daltas med och lika värdelösa som vägglöss är de också som en annan skrev om dem.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Brorsan växte upp med CnC och jag med CnC: RA1&2 så CnC blir som för första gången för mig!

Är snart klar med extrakampanjerna i RA.

Har du kört uppdraget med Dr Morbius än eller?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skriv svar