Robot
F1 22

Ny bana, nya regler, nya vinnare - årets F1-säsong skakar om. Hur spelet blir är svårt att veta, konstaterar Joel efter några dagar med en tidig version.

#f1-22


Skribent

Några extra tankar:

AI:n har också putsats till, men är inte helt färdig i den version jag testat. Jag kan inte avgöra om Hamilton spann mig för att han desperat ville köra om, eller om det var för att AI:n var överoptimistisk vid en omkörning. Tidigare har det varit ett problem att det varit svårt att justera AI:n svårighetsgrad - det som blir lagom utmanande på en bana blir för svårt eller lätt på en annan, vilket är irriterande. I F1 22 går AI:n att anpassa, och det finns en särskild inställning som ska hjälpa till att skapa mer spännande lopp, särskilt för nybörjare.

Det mest intressanta med förra årets spel var (enligt mig) möjligheten att köra co-op-karriärsläget, och de loppen var bland de roligaste jag körde. Tyvärr var det också den största besvikelsen, eftersom det fanns så många buggar som till slut helt förstörde upplevelsen (i säsong 2 försvann alla lopp och det gick inte längre att spela). Codemasters hälsar att tvåspelarläget kommer tillbaka i år, och att det, tillsammans med singeplayerkarriären, uppdaterats och fått nya “department events” som ska utmana spelarna, och tvinga oss till svåra val. Men Braking Point - story-läget från förra året - är inte kvar. Det tar mycket resurser att utveckla, och Codemasters ska se om det är något de kan återkomma till varannat år.

Medlem

Tack för en koncis förhandstitt! Det låter ju som att Codemasters får fortsätta tillverka kvalitetsracing utan att EA blandar sig i alltför mycket. Ser fram emot att testa F1 i VR.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Årets viktigaste spelsläpp som alltid.

Jag hoppas dom förbättrat AI:n så den kör mer säkert och professionellt än som kamikaze missiler.

Riktiga manuella Pitstop hade varit kul, istället för meningslösa Quick Time grejen, det sabbar bara det hela.

Största önskemålet vore klassiska bilar och banor, typ separata säsonger från 70/80-tal som DLC.

Medlem

Frågan är: Är de riktigt vatten eller mata på Miami?

Medlem

Riktigt irriterad på förra årets spel som inte kunde fixa stöd för voice på nya generationens konsoler, mycket buggigare än året innan också, tråkigt för det är jäkligt roliga spel i grunden, kommer avvakta med köp och se hur det verkar, för mig peakade serien med F1 2020, jag hoppas inte EA fuckat upp det så jag får en ny högsta topp 🙂

Skribent
Skrivet av Pjotor:

Tack för en koncis förhandstitt! Det låter ju som att Codemasters får fortsätta tillverka kvalitetsracing utan att EA blandar sig i alltför mycket. Ser fram emot att testa F1 i VR.

Tack! Ja, det känns som VR verkligen kan bli antingen eller. Men helst skulle man vilja har en hel racingsim-rigg för rätt känsla.

Skrivet av xverminator:

Årets viktigaste spelsläpp som alltid.

Jag hoppas dom förbättrat AI:n så den kör mer säkert och professionellt än som kamikaze missiler.

Riktiga manuella Pitstop hade varit kul, istället för meningslösa Quick Time grejen, det sabbar bara det hela.

Största önskemålet vore klassiska bilar och banor, typ separata säsonger från 70/80 tal som DLC.

Ja, AI:n på 21 var jobbig. Mycket trafikstockningar i långsamma hairpins, konstiga ageranden på banan, o.s.v.

Helt manuella pit stops hade resulterat i många skadade lagmedlemmar för min del... Men om även Bottas kan spinna i pit lane har jag kanske inte så mycket att skämmas för.

Skrivet av laban005:

Riktigt irriterad på förra årets spel som inte kunde fixa stöd för voice på nya generationens konsoler, mycket buggigare än året innan också, tråkigt för det är jäkligt roliga spel i grunden, kommer avvakta med köp och se hur det verkar, för mig peakade serien med F1 2020, jag hoppas inte EA fuckat upp det så jag får en ny högsta topp 🙂

Det var så skönt att ha voice commands tillbaka. Låter som en bra plan att avvakta lite, för det ska bli intressant att se hur de prioriterat med F1 22.

Medlem

Hoppas verkligen att Codemaster får till AI'n denna upplaga nu. Iallafall i dom senaste F1 så har AI'n betett sig som om man inte existerar där ute på banan så att säga. Körde Shanghai GP kom upp till den långa svängen strax efter start/mål AI'n typ tryckte av mig från banan och fick själv en varning för causing collision.

Medlem
Skrivet av Joel OS:

Tack! Ja, det känns som VR verkligen kan bli antingen eller. Men helst skulle man vilja har en hel racingsim-rigg för rätt känsla.

Ja, AI:n på 21 var jobbig. Mycket trafikstockningar i långsamma hairpins, konstiga ageranden på banan, o.s.v.

Helt manuella pit stops hade resulterat i många skadade lagmedlemmar för min del... Men om även Bottas kan spinna i pit lane har jag kanske inte så mycket att skämmas för.

Det var så skönt att ha voice commands tillbaka. Låter som en bra plan att avvakta lite, för det ska bli intressant att se hur de prioriterat med F1 22.

Det gick ju om man körde med äldre generationens versioner men snacka om onödigt med nya konsoler då 🤣 det kan vara den enskilt viktigaste grejen för mig i F1-spelen, gör så mycket för inlevelsen när man kan använda voice commands.

Medlem

F1 i vr ser läckert ut, hoppas vr till ps5 kommer snart och denna portas 🤓

https://youtu.be/3qftEY3j-Io

Skribent
Skrivet av laban005:

Det gick ju om man körde med äldre generationens versioner men snacka om onödigt med nya konsoler då 🤣 det kan vara den enskilt viktigaste grejen för mig i F1-spelen, gör så mycket för inlevelsen när man kan använda voice commands.

Ja exakt! Inte ens PC hade det. Och så mycket krångligare att ändra strategi vid en plötslig safety car utan att köra av banan. Har jag hört… 😉

Medlem

styrkänslan då ???

Medlem

Jag är ändå försiktigt förväntansfull. EA är trots allt inblandade och deras historia är ju inte direkt förtroendeingivande.

Medlem
Skrivet av Joel OS:

Ja exakt! Inte ens PC hade det. Och så mycket krångligare att ändra strategi vid en plötslig safety car utan att köra av banan. Har jag hört… 😉

Ja fy fan, men kan du fatta alla knappinställningar och skit de riktiga förarna pysslar med i den farten, det är helt sjukt!

1
Skriv svar