FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

Medlem

Dubbelpunka på första etappen. Det var Spanien det

Medlem

Fiskfläsk! Satt och grubblade på val av däck en bra stund och glömde då naturligtvis att ändra till rätt setupis. Första sträckan, min personliga favorit, gick hyfsat fram till slutet då jag lyckades glida av vägen och ut i spenaten. Tempot var allmänt lågt fram tills SS4 där jag kunde kasta på rätt setupis. I skrivande stund håller jag en 3e plats, så inte helt åt pipsvängen ändå.

Medlem

Gick okej fram till service men sen.. En punka (efter en rejäl miss i not-mottagandet) i slutet av en sträcka, hankade i mål men bilen va helt ramsned och en lätt ofokuserad framfart på nästa sträcka ledde fort till en dubbelpunka. Trist med DNF då jag gillar bilen som tusan, men hellre i grus och dylikt 😁

Medlem

Usch, helt usel insats för mig i Wales. Tyckte jag fick till en hygglig setup innan jag började, men sen visade det sig att den hade en tendens att... välta. Och det gjorde jag... många, många gånger. Tror jag var på taket 5 ggr. Som "tur" är så var det inga allvarliga olyckor, så bilen höll rätt OK och inte punkteringar. Men tiderna blev som de blev

Medlem

Fortfarande ingen tid för träning men gick ändå helt okej. Gillar kombinationen legacy rs och Wales. Men var in i en stolpe på ss1 och spräckte kylaren, motorlampan tända mot slutet av ss2 men tror inte jag tappade så mycket tid på det. Kanske runt 30s totalt på de 3 första sträckorna. Sen gick det riktigt bra med endast mindre misstag och en liten snurr just på slutet av ss6.

brrap brrap pew pew
FRZDZ 2022, Säsong 2, Rally 4 Spanien avslutat!

Привіт, друзі!

Spanien är avklarat och nu har alla fått en kurs i banracing, trevligt

Den här veckan blir det betydligt mindre asfalt (läs: ingen asfalt) utan bara grus, och destinationen är Wales. Över åkrar, genom snårig skog, och självklart förbi strategiskt placerade sandvallar, stubbar och stenar. Glöm inte att välja rätt bil, den här veckan är det Subaru Legacy RS som gäller!

Här kommer veckans resultat:

Rally Spain

Powerstage Spain

Säsongstabell


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Nä fy fan, Wales blev total katastrof! Det är verkligen ett sånt noll eller hundra rally för mig 😅

Började med att flippa bilen i en av de första kurvorna på SS2 och parkerade den i huvudet på någon nyfiken åskådare och avslutade med att göra någonstans mellan två och arton miljoner rullningar på SS5 med terminal damage som följd 😂

Förhoppningsvis går det bara uppåt från detta! 👍


signatur

Steam: Patch | PSN/Origin/RaceNet: PatchedPlayer | Xbox: PatchedPlayerSE | Fanatec enjoyer

Medlem

Jag började lite trött att fila på en setup på Ibizan till Sverige. Satt ett WR på en sträcka
Men konsekvent är man ju inte, så lär ju inte kunna ta fram den farten i ligan... men vafan, kul att fortfarande kunna sätta nåt iaf. Tyvärr ingen inspelning, hoppade glatt ut och tänkte spela in replayen när jag kört klart, men då kraschade spelet.

Medlem

I mål och helskinnad efter Wales, jag hade lite tur på några ställen, nån snurr och några ikörningar, men ingen punka blev det, bra fight med @PatchedPlayer, film på allt med setupen i början.

Medlem

Mmjaa... Började med att köra några repor i Wales och allt kändes bra så beslöt mig för att köra rallyt. De gick ju bra tills en stolpe dök upp när ja försökte ta en liten genväg i ss1 och man fick en flashbacks till när man körde moppe o inte kollade fram... De slutadde med stolpe de med Efter de börja man ju stressa lite så resten blev som de blev...
Är nog mest förvånad att jag klara hela utan punktering iallafall hehe.
Och lyckades äntligen lista ut hur man spelar in vettigt så fick allt på viideo. SS3 bestämde ja mig för att snabbspola då de gick smärtsamt långsamt, Man borde lyssna mera på Phil, speciellt när han säger att motorn börjar bli kass.

Medlem

Wales var nog ett av länderna jag hade svårast för i början, men har kommit att gilla banorna ganska mycket! Jag brukar alltid köra åt helvete när jag spelar in, men hade fått lite "feeling" under SS5 så jag tänkte sätta lite press på mig själv och spelade in Power Stage. Varning, glad amatör på vägen! xD

Nedan rullar jag 2 varv bara sekunder efter start... Såna här missar händer mig 2-3 gånger per land... Total avsaknad av fokus i början på sträckor ibland. Jösses. Ibland blir det knappt någon skada, ibland instant DNF.

Medlem

Ack, vilka misstag man gör. Gjorde samma sak i Sverigen som jag gjorde i Skottland; fixade en setup som fungerade bra på TT, men när det väl blev rallyt så var det dåligt skick på vägarna så bilen betedde sig bra mycket mer slumpmässigt än jag var van vid, så flera spins och en rull låg på menyn i de svenska skogarna. Efter första service när jag insåg vad som var fel ökade jag ride height lite och då blev det lite bättre, men så ovan att köra bilen på såna styltor så gick inge snabbt istället.

Apropå det, vad har ni för strategi för setups? Jag har ju alltid bara satt mig i TT och gjort en setup, och sen har det gått som det gått när väg och däck blivit sämre. Är det en bättre idé att köra en custom championship kanske? Då kan man ju testa när det är lite sämre också. Bara en sån sak som att sätta en vettig ride height skiljer sig ju rätt mycket mellan ingen och full deterioration.

Medlem
Skrivet av Arete:

Apropå det, vad har ni för strategi för setups? Jag har ju alltid bara satt mig i TT och gjort en setup, och sen har det gått som det gått när väg och däck blivit sämre. Är det en bättre idé att köra en custom championship kanske? Då kan man ju testa när det är lite sämre också. Bara en sån sak som att sätta en vettig ride height skiljer sig ju rätt mycket mellan ingen och full deterioration.

Jag har märkt precis lika fenomen, det skiljer på TT och tävling ! Brukar starta med en setup från Rally Technical som jag generellt sett gör lite mjukare fjädrar och en helt annan vxl-låda, deras är ju så konstigt växlade ? Just nu försöker jag få till en vettig setup för Sverige för Ford Fiestan MKII R5, inför stundande SM men hur jag än fipplar så tycker jag den släpper i väg röven alldeles för lätt, så tips mottages tacksamt.

Medlem

Sverige är ju en favorit, kanske inte med dom nervösa F2 bilarna dock, men det gick bra, lyckades dock inte matcha @Arete på PS

Medlem
Skrivet av PV_544_1965:

Jag har märkt precis lika fenomen, det skiljer på TT och tävling ! Brukar starta med en setup från Rally Technical som jag generellt sett gör lite mjukare fjädrar och en helt annan vxl-låda, deras är ju så konstigt växlade ? Just nu försöker jag få till en vettig setup för Sverige för Ford Fiestan MKII R5, inför stundande SM men hur jag än fipplar så tycker jag den släpper i väg röven alldeles för lätt, så tips mottages tacksamt.

Test minska preload för differentialen bak, även minska så den behöver mera kraft för att spärra dvs att den behöver mera vridmoment för att låsa bak differentialen.
Positiv toe-in bak hjälper även till med att "räta" ut bilen, kanske även en positiv camber bak om man kör med en mjukareupphägning då camber vinkeln ändras med hjul upphängningens rörelse.
Generellt sätt i Dragrace brukar ju en mjukare fjädring/dämpning bak vara att föredra då de ger mera fäste, även köra hårdare(?) rebound så dämparen inte expandera för snabbt igen och så sätt ligger vikten längre på bak hjulen. Men tror de blir knepigt om man gör något annat än kör rakt fram
Sen kan en kortare utväxling på växlarna även hjälpa mot de då man får ner hjulhastigheterna, men då får man reglera mera med höger foten o växlarna minns inte riktig vilka enheter o beteckningar och allt va de är dom har i dr2 men kanske något som hjälper iaf

Medlem
Skrivet av Wizi:

Test minska preload för differentialen bak, även minska så den behöver mera kraft för att spärra dvs att den behöver mera vridmoment för att låsa bak differentialen.
Positiv toe-in bak hjälper även till med att "räta" ut bilen, kanske även en positiv camber bak om man kör med en mjukareupphägning då camber vinkeln ändras med hjul upphängningens rörelse.
Generellt sätt i Dragrace brukar ju en mjukare fjädring/dämpning bak vara att föredra då de ger mera fäste, även köra hårdare(?) rebound så dämparen inte expandera för snabbt igen och så sätt ligger vikten längre på bak hjulen. Men tror de blir knepigt om man gör något annat än kör rakt fram
Sen kan en kortare utväxling på växlarna även hjälpa mot de då man får ner hjulhastigheterna, men då får man reglera mera med höger foten o växlarna minns inte riktig vilka enheter o beteckningar och allt va de är dom har i dr2 men kanske något som hjälper iaf

Tack, det ska jag testa genast Återkommer med en rapport.

brrap brrap pew pew

Hej mina vänner, jag vill bara trilla in och säga att jag inte glömt av er Jag har bara inte hunnit sammanställa Wales ännu, vardagen har varit stressig! Om jag inte hinner det innan helgen så kommer Wales och Sverige resultat ihop


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Förbannade framhjulsdrivna fanskap. 😅 Ville inte ens köra, men ville inte få DNS, så det blev DNF istället! Trolololo...

Medlem
Skrivet av Xstioph:

Förbannade framhjulsdrivna fanskap. 😅 Ville inte ens köra, men ville inte få DNS, så det blev DNF istället! Trolololo...

Haha samma här. Rullade på i långsam takt till näst sista loppet där en krock med ett träd slutade med att jag inte kunde svänga höger längre... Ridå...

Medlem

Tusan Osse! Dubbelpunka i målgången av SS1. Sedan limpa sig igenom SS2 och SS3 innan nya däck kan sättas på. Tiden är ju åt fanders, men men fick inte DNF .. 😅

Medlem

Sverige och FWD... Dubbeltrubbel enkelt förklarat
Körde rallyt på 2 olika dagar. Första dagen blev de SS1-3 gick ju bra, något tabbe här o där i snövallarna.
Idag kände jag mig manad att köra resterande, SS4 gick bra och jag började glatt att gasa iväg på SS5 och kom halvägs ungefär och där blev de många volter och punka på höger framdäck...
Vet inte om de bara är jag som glömmer reservhjul men 3 olika tillfällen har ja varit med om att de inte går och byta?
I vilket fall så beslöt ja mig för att köra resten med ratten ståendes 90 grader fel

Medlem

Hade roligare här än vad jag trodde att jag skulle ha här. Varje gång det byts bil känns det som jag avskyr den först tills dess att man kört in sig. Men framhjulsdriften är ju inte favorit. Dock gick det över förväntan mot mina träningsåk när jag väl gav mig av på riktigt. Dessvärre med en del småmissar som kostade dyra sekunder. Samt punktering vid olägligt tillfälle som var tvunget att fixas. Det är alltid retligt att se sluttiderna och inse vad det hade inneburit att inte få den där punkteringen.

Väldigt nöjd med sista sträckan ändå och skulle väl tro att 5:e plats på en sträcka är det högsta jag kommit hittills. Och det ger väl en maffig Powerstage-poäng om jag inte förstått det hela fel?

Det är även andra gången i rad som jag kommer undan med löjligt lite reparationer. I början känns det som dessa övertrasserades för jämnan och det var strafftid varenda gång.

Medlem

Drog av Argentina ikväll. Provade att försöka sätta en setup som kändes bra även i full degradation, men vete fasen om det blev så bra egentligen. Kändes som att åka båt... Inga större misstag, förutom på SS7 där VR-trackingen fick tuppjuck och flaxade runt, jag tappade fokus och fick fronten att fastna på insidan av en hårnål. Ingen större skada skedd, men tappade väl 10-15 sekunder på motorstopp och att komma framåt på vägen igen.
Men hursom, inga större hopp om några bra tider.

Medlem

håller helt med dig arete
vilken oxe att bryta runt hårnålarna

brrap brrap pew pew
FRZDZ 2022, Säsong 2, Rally 5 och 6 Wales och Sverige avslutade!

Привіт, друзі!

Nu är som ni vet både Wales och Sverige avklarade, men jag har släpat med resultaten på grund av Livet™
Jag blev även emotionellt berusad efter förra helgens P1/P2 av RedBull i Formel 1 så jag har behövt en vecka för att återhämta mig. Nu är jag åter på banan och nedan har ni alltså resultaten från både Wales och Sverige!

Den här veckan tar vi bilen Subaru WRX STI NR4 och drar till Argentina, där vi försöker leka tetris mellan stenväggarna för att få den att passa i de trånga passagerna. Man kan säga att den som vickar på rumpan bäst vinner (bilens rumpa alltså, inte din, lugna ner dig)!

Rally Wales

Powerstage Wales

Rally Sweden

Powerstage Sweden

Säsongstabell


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Gick riktigt bra förutom att jag missade samma bro som jag alltid gör och gled ner i en ravin och fick 8 sekunder tillägg. Sen ledde jag halvvägs in på ss6 innan jag rullade 4-5 varv.

Medlem

Rattat igenom Argentina nu... rattat och rattat, armarna gick som en jäkla väderkvarn!

Mycket småtabbar men det kom inte som en överraskning direkt. Känns som att man måste kasta in Subaru'n i svängarna och det hade väl gått bra om det inte var så jäkla tajt mellan bergen

brrap brrap pew pew

Då var Argentina avklarat, helt klart ett land jag avskydde i början av min DR2-karriär men som har vuxit på mig varje gång jag kört där. Idag gick det riktigt bra, hoppa rakt in med en Rally Technical-setup och lyckades hålla mig nästan helt felfri hela vägen. Stötte i någon sten i sidan någon gång men inget som bör ha påverkat tempot något avsevärt.

Den stackars handkontrollen får verkligen jobba i dessa trånga passager, det måste vara rena träningspasset för er som kör med ratt

Rallyt i sin helhet (förutom de första sekunderna av oklar anledning):


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Målet nått i Argentina utan större missar. Fick till en hyfsat bra setupsis som gjorde att det gick att få runt ”finlandsfärjan” något så när smidigt runt hårnålarna.
Men hur lerb bär sig åt med en handkontroll och presterar dom tiderna? Nöjd med min prestation i alla fall! 💪🏁

Medlem

Resultat från mitt deltagande i SM av Svenska Bilsportsförbundet, det blev en skaplig 6:e plats, det var ju iofs mitt favoritland Sverige, men hade inget att sätta emot Robin Johnson som vann överlägset, han hade en röd split på samtliga 6 ss, så han är i en klass för sig.
Mästaren in action

Att jämföras med mig

Skriv svar