Det bästa halvbra spelet?

Inaktiv
Skrivet av MLundin:

Alla Assassin's Creed-spel sedan AC: Brotherhood (den sanna trean där man toppade formeln).

Spelat dem allihopa, mindre justeringar och nytillägg i varje ny installation. Visst, fick ett uppsving med AC: Origins och efterföljande, men ingen WOW-faktor.

7:a fast 10:a för mig (i underhållningssynpunkt) är AC4: Black Flag (vindbrisarna i karibien och möjlighet att leva ut sina drömmar som pirat)!

Alla assassins creed efter syndicate är min åsikt, men håller med dig i resten.

Medlem

Kingdoms of amalur.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Sleeping Dogs är ett klockrent exempel på ett halvbra spel som jag älskar att spela igenom!

Håller med här, riktigt härligt soundtrack hade det med!

Skribent
Skrivet av Jozo:

Sleeping Dogs är ett klockrent exempel på ett halvbra spel som jag älskar att spela igenom!

Vill nog säga det är helbra till och med. Tyckte det var bättre än GTA 5.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Finns en hel del gissar jag, men då de var just halvbra har man väl typ glömt bort dom genom åren, med det sagt så finns det två spel som jag ändå har ganska färskt i minnet som jag anser som "halvbra".

Anthem
Spelet fick otroligt mycket skit, en del välförtjänt men också en hel del som faktiskt ialf inte jag såg. Tyckte spelet var riktigt kul, flygningen var skön och jag gillade storyn. Klasserna var också roliga tycker jag där spelstilen faktiskt ändrades rejält med tanke på vilken klass du spelade. Vad som var synd var att det helt enkelt fanns för lite Anthem....EA gav inte spelet den kärlek som det förtjänade och jag tror ändå någonstans att om man hade tagit en approach likt den "No Man's Sky" gjorde så kunde Anthem ha blivit ett riktigt bra spel....Nu stressade man istället ut spelet och då blev det bara just halvbra.

The Gunk
Gillade artstylen och tyckte att världen var ganska intressant. Rent spelmässigt så var det knappast något som det slog gnistor kring va? Suga upp massa gunk, enkla pussel och en väldigt basic combat. Det funkade, men var inte mer. Perfekt lir som lite av en spelpaus mellan lite större titlar dock!

Medlem

Skulle nog säga Stalker serien, många saker som skulle kunna vara bättre men stämning lyckades dom väldigt bra med.
Ser fram emot Stalker 2.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Little Big Workshop
Kul spel för de som gillar spel automationsspel liknande Factorio eller Satisfactory. Mycket bättre än vad man kan tro! Halvbra helt enkelt!

Lost in Random
Väldigt mysig berättelse. Spelet är riktigt bra men samtidigt saknas det något i själva stridsystemet som gör att det helt enkelt är halvbra!

Medlem

hmm, skulle nog lägga min röst på Biomutant.
Dock tycker jag orginalpostens förslag var spot on!

Medlem

Outriders och Biomutant!

Medlem
Skrivet av Deekar:

Outriders och Biomutant!

Håller med om Outriders, klockrent exempel.


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Medlem

Har hört att Terminator som OP nämner är just ett sånt lir.
Max Max en annan som är nämnd, kan dra till med Just Cause 2 från samma utvecklare, men Mad Max är klart bättre. Red Faction: Guerilla är snarlik med förstörelse-mekaniken och det mesta andra också för den delen. Den har man ändå saknat en bra uppföljare till.

En som är ett perfekt exempel är Warhammer 40k: Space Marine, habil action men repetitiv.
Games Workshop licenserade spel har ju en tendens at vara just ganska mediokra överlag.

Risen är verkligen ett "eurojank", mycket budget och halvbra så där men funkar ändå.
Riktigt längesen man spelat det dock.

Avslutningsvis kanske Darksiders serien. Blandar mycket genrer och är inte riktigt bra på något egentligen men helheten är ändå underhållande.

Skrivet av Lord Chinaski:

Kingdoms of amalur.

Känns också som en kandidat på förhand, utan ha spelat det personligen dock men baserat på diverse åsikter genom åren.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

One
Medlem

Mass Effect 1 Legendary edition...
Riktigt bra story och lore men jätte klunkigt gameplay

Medlem

Iratus - Lord of the dead.
Roguelike Darkest Dungeon kopia, fast med omvända roller.


signatur

I drank what?

Medlem

Varför spela halvbra spel när det finns massor av helbra spel jag inte testat?

Medlem

The Saboteur. Ett av mina favoritspel, faktiskt (japp, jag vågar påstå det). Det hade sannerligen sina skavanker, var tekniskt! sett ganska fult (men stilmässigt läckert med svartvitt, rött osv), röstskådespelare var inte alltid övertygande (ALLS!). Men det hade så JÄVLA mycket hjärta, attityd och atmosfär att bristerna liksom inte spelade någon roll. Det var spelglädje i sin rena form. Jag fantiserar ibland om hur en uppföljare eller en remake hade kunnat se ut.

Medlem

A Plague Tale: Innocence är ett exempel på ett underhållande spel som definitivt har sina brister. Det var ett väldigt coolt koncept som tyvärr inte riktigt kunde leverera när det gällde spelmekaniken. Ska ändå bli kul att spela uppföljaren.

Skrivet av Holy_hell:

The Saboteur...

Håller med till hundra procent. Oväntat roligt spel, som hade sina brister.

Medlem

Asheron's Call. MMO som hamnade i skymundan bakom det avsevärt populärare Everquest. Hade en del riktigt häftiga idéer, som hur ledarna för gillen tog del av medlemmarnas XP-samlande. Men samtidigt ett ganska taffligt spel där quests var få och svårfunna. Riktigt bra halvbra spel.

Mass Effect 3 tycker jag också hör hemma i kategorin. Ett på många sätt bra spel, men lore-, stämnings- och storymässigt sämre än sina båda föregångare. Roligt att spela, men lite wonky med för många fiender som känns designade med största möjliga frustration i åtanke. Mycket bra halvbra spel.

StarCraft 2 enspelarläge. Speltekniskt väldigt roligt, men samtidigt ett makalöst självmål vad gäller story, världsbygge och karaktärsutveckling.

Endast gamla spel ovan. Beror på att jag spelar så pass få titlar numera. Förr testade jag mer.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Order 1886.. har brister men helt klart hoppas jag på uppfökjare.
Samt LA Noire, ruskigt bra och ett av mina favoriter. Hoppas någon gång på ett spel i samma anda.

Medlem

Som någon ovan nämnde så är Jedi Fallen Order rätt bra halvbra.

Heroes of Might and Magic IV kanske skulle kvala in med? Jag älskar spelet, men alla andra verkar föredra trean.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av kml69:

Varför spela halvbra spel när det finns massor av helbra spel jag inte testat?

Kanske därför att många av dem ändå har något? För att de underhåller och ofta går att få tag i billigt. Det är som med film: ibland vill man bara ha lättsmält underhållning.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Simon the sorcerer 3D: bedrövligt fult men charmigt på något sätt. Ofta barnslig men ibland träffsäker humor. Övergången till 3D var kanske inte den bästa man sett. Föredrar spel från N64 framför detta, ser ut som en tidig prototyp av minecraft. Men lite av en guilty pleasure, rätt mysigt om man spelar det tillsammans med någon, alltså inte MP, utan sitter vid samma dator...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Holy_hell:

The Saboteur. Ett av mina favoritspel, faktiskt (japp, jag vågar påstå det). Det hade sannerligen sina skavanker, var tekniskt! sett ganska fult (men stilmässigt läckert med svartvitt, rött osv), röstskådespelare var inte alltid övertygande (ALLS!). Men det hade så JÄVLA mycket hjärta, attityd och atmosfär att bristerna liksom inte spelade någon roll. Det var spelglädje i sin rena form. Jag fantiserar ibland om hur en uppföljare eller en remake hade kunnat se ut.

Har sneglat på det i många år. Hur är det att spela i dag?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Geeks Gaming

Kingdoms of Amalur var inte bra men hade någon sorts charm.

Sacred var ett av de första topdown rpgs jag testade på xbox 360 när det begav sig.

Two worlds 2 även detta på 360 var visst på och såg jag . Hade någon märklig loot-charm men för övrigt ganska ”meh”

Medlem
Skrivet av One:

Mass Effect 1 Legendary edition...
Riktigt bra story och lore men jätte klunkigt gameplay

Är ju ändå baserat på ett rätt så gammalt spel vid det här laget. Som ändå var rätt så unisont hyllat, då kan man ju lika gärna dra till med Knights of the Old Republic som lider av samma brister och samtidigt, styrkor.

Men det är väl definitionsfråga vad som anses vara "halvbra" spel. Jag skulle vilja säga att man söker de där klassiska 6/10 spelen eller däromkring. Min åsikt hursomhelst.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Skribent
Skrivet av Holy_hell:

The Saboteur. Ett av mina favoritspel, faktiskt (japp, jag vågar påstå det). Det hade sannerligen sina skavanker, var tekniskt! sett ganska fult (men stilmässigt läckert med svartvitt, rött osv), röstskådespelare var inte alltid övertygande (ALLS!). Men det hade så JÄVLA mycket hjärta, attityd och atmosfär att bristerna liksom inte spelade någon roll. Det var spelglädje i sin rena form. Jag fantiserar ibland om hur en uppföljare eller en remake hade kunnat se ut.

Just fan, det där spelet! Jag gillade det också. Ett av spelen som "kunde" ha blivit något extra om saker bara var...ja "bättre". Idén med att världen går från svart, vitt och rött (nazi-färger) till färg när områdena befriades i staden var briljant. Atmosfären var också bra som du skriver och jag hade önskat spelet kunde fått en andra chans med en två eller liknande. Det fanns så mycket där som kunde blivit stilbildande...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Syndiate var långt ifrån perfekt, men jag tycker också det fick oförtjänt mycket skit. Gillade att vissa banor var fps-varianter från originalet och så tyckte jag scifi-miljön var trevlig. Sen co-op är alltid trevligt!

Det som var lite synd i allt var att det fanns mycket mer potential i spelet än vad som blev och det är kanske det folk är besvikna på?

Jo jag gillade det oxå, många blev nog missnöjda över att det skilde sig helt och hållet från originalet. Tror faktiskt att det var många som aldrig spelade det men klagade ändå


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem
Medlem

Half Life, man kom från snabba fps till ett alldeles för lättmanövrerat och tråkigt spel. Men visst set var väl halvbra.


signatur

IDKFA

Skribent

Rage 2. En trivsam kampanj med lagom roande gameplay, som jag glömde bort samma sekund som jag stängde av spelet för sista gången.

Skrivet av magma:

Simon the sorcerer 3D: bedrövligt fult men charmigt på något sätt. Ofta barnslig men ibland träffsäker humor. Övergången till 3D var kanske inte den bästa man sett. Föredrar spel från N64 framför detta, ser ut som en tidig prototyp av minecraft. Men lite av en guilty pleasure, rätt mysigt om man spelar det tillsammans med någon, alltså inte MP, utan sitter vid samma dator...

Jag fick Simon 2 i julklapp när jag gick i mellanstadiet, sen hypade jag rejält på 3D, men det tog ju så jäkla lång tid för dem att utveckla det. Jag var nästan klar med gymnasiet när det slutligen var dags, och då var spelet grafiskt utdaterat (läs fult som stryk) och jag tyckte all charm var helt bortblåst. Tror inte ens jag tog mig förbi det första området innan jag avinstallerade. Men borde jag kanske ge det ett nytt försök?

Jag älskar dock verkligen de första två spelen och spelar dem fortfarande ibland.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

The Dark Pictures Anthology: Little Hope - Lagom långt och lagom intressant story.

Cybershadow - Svårt och med ett riktigt svängigt soundtrack.


signatur

"There will be another time"

123
Skriv svar