Diskutera - Tidernas bästa bilspel är..?

Medlem

Tokyo Xtreme Racer Sega Dreamcast

Medlem

mad max hands down

Medlem

Inte det bästa, men väldigt underhållande och nog ett av de första jag spelade:

EDIT:
På gul monokrom skärm självklart!

EDIT2:
När man kollar tråden är det många bra spel med. Har glömt många märker jag, men några är:

Death Race
Carmageddon
Ignition
Ridge racer revolution (PSP) nötte det sjukt mycket på PSP:et jag köpte vid launch i Sverige.
Sega Rally(arkad)
Rallisport Challenge 2
Burnout 3 Mycket nötande på original Xbox.

Jag gissar att jag är mer åt det arkadiga hållet.
Första Forza var väl undantaget.

Medlem
BeamNG.Drive

Stora kartor, fysiken och att man kan ha kanoner och annat roligt med på banorna. Helt klart världens bästa bilspel och det finns på Beam.NG


signatur
Medlem

90talets glansdagar:

Elasto Mania
Road rash
Ridge racer
GranTurismo
Need for Speed
Crazy Taxi
Grand Prix Legends
STUNT
Vad hette spelet där man köpte gamla jänkare och skulle renovera och sälja? EDIT Street rod 2 tydligen.
Micro machine

Början 2000- hände ju mycket med 3d inom racing:
Driver
Mafia city of last heaven
Flatout
ReVolt (RC bilar)
GranTurismo 2
GTR 2 / GT legends
Rfactory
Burnout paradise
Stuntman (Playstation)
Richard burns rally
Rally challange
Colin MC Ray rally
GRID
Live for speed
GTA IV

M.fl

Resten är historia, spel som:
Forza, Asetto Corsa, projekt cars, iRacing, F1

Inaktiv

Tror alla redan är nämnda, men de jag minns att jag haft mest roligt i är:
- Ignition (då var jag så liten att jag uttalade det "Iggi-nation" i brist på engelskakunskaper)
- Flatout
- Carmageddon
- Interstate '76
- Twisted Metal
- Motorhead
- Driver
- Midtown Madness
Bonus: Räknas väl inte som ett bilspel kanske, men Star Wars Pod Racer var riktigt jäkla kul.

Medlem

Carmageddon förr, forza horizon 4 å 5 idag


signatur

//monster

Medlem

Carmageddon TDR 2000 och Ignition.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Need For Speed 4: Road Challenge från 1999 av Electronic Arts.

Den perfekta sweetspoten mellan den mer amerikanska arkadracern Need For Speed 3: Hot Pursuit och det mer europeiska och seriösa Need for Speed 5: Porsche 2000. Jag minns det som så allomfattande, internationellt och detaljrikt.

Svensk text, och svensk speakerröst med göteborgsdialekt!
Gudabenådad house och technomusik!
Kör på originella platser som Alaska, Kanada, England, Skottland, Tyskland och Frankrike.
Poliser som kör allt mellan fyrhjulsdrivna Landrovers och fläskiga Chevrolet Caprice till Lamborghini Diablo och Porsche 911!
Karriärläge med trimning och styling.
Moddare skapade tiotusentals nya bilar och banor för gratis nerladdning i åratal efter release.

Medlem
Skrivet av wololo:

Till PC ska det vara. Multiplayer på samma keyboard.

Till Mega drive ska det vara!
I kassetten fanns det två till ingångar för kontroller så man kunde köra 4st 🙌
Många timmar i det spelet med polarna

Medlem

Jag håller helt med dig. Fy fasiken vad jag lagt timmar på den gamla UDS klassikern. Hade gärna sett en remake av det med topnotch grafik men ändå exakt samma spel. Älskade hur man pressade tiderna hundra delar åt gången. Har gått i tankarna själv att utveckla något liknande till och med för jag saknar spelet så mycket!


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Det första jag tänkte på var Stunt Car Racer till Amigan, och lyckligtvis så har det redan nämnts.

Medlem

Carmageddon 2 är det bilspelet jag aldrig ledsnat på i längden, även Flatout 2 (Ultimate Carnage) och Burnout 3. Bubblare får bli Street Rod. Så jag antar något av dem enligt mig.

Medlem

Need for speed. Det första i serien var grymt bra när det kom.
Stunt car racer och Lotus Esprit var också riktigt bra.

I modern tid lägger jag min röst på Dirt Rally 2.0.

Medlem

Assetto Corsa är det absolut bästa bilspelet. Nu för tiden med alla bilmoddar, banmoddar och grafikmoddar så behöver man inget annat bilspel.

Medlem

Skidmarks på Amiga var sjukt beroendeframkallande.

https://youtu.be/XDR8osIbqVI

Medlem

Death Rally!


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Forza Motorsport 4

Medlem

Slår ett slag för Burnout 3 och NFS: Most Wanted som båda lirades på Orginal Xbox.
NFS: Carbon hade också platsat om det inte vore för det onödigt svåra (tycker jag iaf) rejsandet på bergssluttningarna där jag flög åt pipsvängen titt som tätt.

Medlem

Vigilante 8 till psx är svårslaget 😁👍

Medlem

C64: Stunt Car Racer och Test drive
Amiga: Test drive 2 och Street Rod 2
Snes/Megadrive: Rock 'n Roll Racing och Super Mario Kart
PC: Dirt 4 och Forza Horizon 5

Medlem

Richard Burns Rally!

Medlem

Det jag lagt mest timmar på är nog Need for Speed Most Wanted, alltså det gamla på PS2 etc. Riktigt skoj. Men sen är nog Burnout 3 Takedown inte långt därifrån.

Medlem

NFS underground va ju väldigt banbrytande. så där skulle jag lägga min röst. och det va det spelet som fick mig att köpa en ratt.

men på det mer personliga planet så va Grand Prix Circuit det första som jag kommer ihåg.
Det ligger där tillsammans med outrun, test drive och lotus spelen som spel att minnas men inte spela igen.

fast min egna favorit är Porsche Unleashed. fast det är nog för att jag gillar just Porsche bilar

Sedan va det ett spel för typ 10-15 år sedan som va endast online. Level R eller nått likande. Det va riktigt kul.

Avstängd

Need for Speed 3: Hot Pursuit är det mest magiska för mig.
Otrolig grafik på den tiden plus alla olika lägen, split-screen multiplayern, att man kunde bli jagad av polis, spela som polis själv och lägga ut spikmattor o.s.v.

Annan klassiker som jag spelade mycket som visserligen inte är ett bilspel men ändå är racing är Moto Racer. Simpelt gameplay men hade väldigt bra animationer och fartkänsla, ser fortfarande rätt häftigt ut:

Medlem
Lotus III

Lotus III - The Ultimate Challange

Har ett riktigt bra soundtrack. Låten Metal Machine får mej att rysa!

Lotus III - The Ultimate Challange

00:00 Intro
00:56 Main theme
03:12 Night loading
03:43 CD 'Breathless'
06:33 Forest loading
06:55 CD 'Metal Machine'
10:15 Motorway loading
10:31 CD 'Space Ninja'
13:00 Marsh loading
13:22 CD 'Miami Ice'
15:53 Mountain loading
16:22 CD 'Shamrip'
18:54 Snow loading
19:20 Results

Splurr

tnn
Medlem

Svårt att slå känslan när man cyklade hem efter skolan i 3an, laddade ett glas O'Boy och bootade upp Fatal Racing. Anno kanske 1998, om jag ska gissa. Var är min remake?

Stunts till PC

Medlem

Diddy Kong Racing, tveklöst.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Megadelux

Carmageddon och destruction derby i ungdomen. Inte så myclet bilspel nuförtiden.

Skriv svar