Elden Ring - Recension del 2

Medlem

Man är ju lite sugen, men fan vet inte om jag vågar. Älskade ju Demon souls och dark souls, fick inte samma hype efter det. Kanske är jag för gammal och svårigheten är för stor nu.

Gen
Medlem
Skrivet av Gaara:

Som vanligt är det prestandaläget man ska spela med på konsol

Tyvärr är inte prestandaläget speciellt bra. Går att läsa mer om detta här:
https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2022-02-24-...

Medlem

Vet inte vad jag ska tycka. Verkar ganska tråkigt, om jag ska vara ärlig. Sen är det inte direkt grafiskt tilltalande och det hela konceptet med dålig kontroll för att göra det svårt känns utdaterat.

Medlem
Skrivet av Gen:

Tyvärr är inte prestandaläget speciellt bra. Går att läsa mer om detta här:
https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2022-02-24-...

Oh crap, så det är Ps4 versionen man ska köra på Ps5 för att få jämn 60fps, skaffade Ps5 versionen

Medlem
Skrivet av Kloker:

Vet inte vad jag ska tycka. Verkar ganska tråkigt, om jag ska vara ärlig. Sen är det inte direkt grafiskt tilltalande och det hela konceptet med dålig kontroll för att göra det svårt känns utdaterat.

Jävligt konstig take efter denna recension. Vart får du dålig kontroll ifrån?

Medlem

Förstått att det är ganska buggigt, gissar därefter miaxt på Steam (Och nej inte det minsta intresse av spelet)


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Striderna ser ju grymt tråkiga ut. Animationer ser tråkiga ut också, typ när man slåss och och blir slagen osv. Grafiken ser allmänt daterad också.

Paw
Medlem

År 2022 och ett stor spel som detta har inte nativa ultrawide support för PC helt otroligt alltså.

Medlem

Sant det där med att inte förstå vad jag ska göra. Efter grottan har jag faktiskt ingen aning om vad som hände. Bara att nån sa att jag kommer dö. Vet absolut inte ens om jag har ett uppdrag.

Medlem

Alltså jag är absolut ingen Souls-fan och jag tror att Elden ring är överhypeat på grund av att det är just ett souls-spel.
Men jag tycker fan folk är gnälliga när det gäller spel nu för tiden. För det första så är 500kr för ett spel ingenting med tanke på vad ett spel kostade på 90-talet. För det andra så är det ett jävla gnäll så fort det inte är 60 FPS nu för tiden. Har ni glömt av hur spel var för 20 år sen eller? Buggar var ju en del av spelen😅
Jag kan förstå att man gnäller på ett faktiskt ofärdigt spel som Dying light 2 eller Cyberpunk. Men att man gnäller för att det inte kommer upp till 60fps på release är fan löjligt!

Medlem
Skrivet av miffot:

Förstått att det är ganska buggigt, gissar därefter miaxt på Steam (Och nej inte det minsta intresse av spelet)

Har över 20 timmar på PS5. Kan ärligt säga att jag har stött två regelrätta buggar som fick mig mer att skratta än något annat. Sen har vi hitboxar som ibland spelar spratt med mig men det är långt ifrån lika illa som Dark Souls 2.

PC-communityn är ju kända för att reviewbomba så fort deras sunkiga laptop från 2011 inte klarar av ett spel så förtroendet för deras åsikter har sedan länge försvunnit. (Ja, jag har en PC med okej specifikationer också för exempelvis strategi/MMO eller exklusiva spel så som Valheim/Lost Ark). Ett spel får inte 0/10 i betyg på grund av att spelet har lite framedrops dag ett. Det är rent ut sagt urlöjligt.

Medlem
Skrivet av Joewson:

PC-communityn är ju kända för att reviewbomba så fort deras sunkiga laptop från 2011 inte klarar av ett spel så förtroendet för deras åsikter har sedan länge försvunnit. (Ja, jag har en PC med okej specifikationer också för exempelvis strategi/MMO eller exklusiva spel så som Valheim/Lost Ark). Ett spel får inte 0/10 i betyg på grund av att spelet har lite framedrops dag ett. Det är rent ut sagt urlöjligt.

Precis! Håller med till 100%. Det är en jävla tur man inte är spelutvecklare. Måste vara det mest otacksamma jobbet😅

Medlem

Jag åker VW och hatar volvo. Jag tänkte regga ett konto på volvoofsweden och säga att jag hatar att åka volvo..... ungefär som alla som anstränger sig och skriva i souls-trådarna på fz att dem inte gillar souls-spel. Hahaha.

Hämtade liret 09 idag på rasten, kan inte vänta tills arbetsdagen är över <3


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Skribent
Skrivet av denza:

Sant det där med att inte förstå vad jag ska göra. Efter grottan har jag faktiskt ingen aning om vad som hände. Bara att nån sa att jag kommer dö. Vet absolut inte ens om jag har ett uppdrag.

Det är så From Softwares spel är.
Ett tips är att det första du bör göra i spelet är att låsa upp "sites of grace" (alltså sparpunkter) tills en NPC dyker upp och ger dig förmågan att levla upp. Du kan följa ljuspilarna på kartan från sparpunkt till sparpunkt i början.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Men jag tycker fan folk är gnälliga när det gäller spel nu för tiden. För det första så är 500kr för ett spel ingenting med tanke på vad ett spel kostade på 90-talet.

Vi måste seriöst sluta jämföra priserna från 1990 och 2020. Det har hänt en jävla massa sen dess och spelmarknaden är inte lika liten och komplicerad som den var då.

Att ta mer än 600kr för ett spel idag är ett rån.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Alltså jag är absolut ingen Souls-fan och jag tror att Elden ring är överhypeat på grund av att det är just ett souls-spel.
Men jag tycker fan folk är gnälliga när det gäller spel nu för tiden. För det första så är 500kr för ett spel ingenting med tanke på vad ett spel kostade på 90-talet. För det andra så är det ett jävla gnäll så fort det inte är 60 FPS nu för tiden. Har ni glömt av hur spel var för 20 år sen eller? Buggar var ju en del av spelen😅
Jag kan förstå att man gnäller på ett faktiskt ofärdigt spel som Dying light 2 eller Cyberpunk. Men att man gnäller för att det inte kommer upp till 60fps på release är fan löjligt!

En del gnäller bara för att gnälla men man får inte glömma bort att det är tack vare oss konsumenter som dessa stora företag överhuvudtaget kan leva. Utan oss har de ingenting. Minns när jag köpte Sonic 1,2 och 3 på lansering till sega megadrive för mellan 600-700 kr och fick spara länge för att ha råd. Oftast fick jag hyra spel när man var osäker, idag finns inget sådant kvar men istället steams "spela x antal timmar"-policy, om det inte är kosmetiskt då. Haft någon enstaka bugg i äldre spel också, men inte i så pass hög grad att spelet inte gick att köra. Om vi säger så här att det varit drops på ställen som inte spelat någon roll, i affärer eller på platser där man inte befinner sig i strider så hade det varit helt ok men eftersom det sker mitt under själva striderna blir det nästan ogörligt att ta sig igenom.

Har man betalat 500+ så tycker jag att man ska få en fungerande produkt, och det här med fungerade verkar vara oerhört subjektivt också från person till person. Spelade unreal från 1998 med voodoo 1-kort och p1 133 mhz i runt 25-30 fps genom hela spelet, var det roligt? Nja... men spelade ändå för att spelet var så pass bra.

Tycker de hade kunnat vänta med pc-porten tills det blivit ordentligt patchat.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Blandade betyg på Stean. 58% Blandade röster

Det ligger för närvarande på 60% Blandat betyg av över 19 tusen röster. Nästan 600,000 personer lirar spelet via Steam must nu. Ska bli spännande att följa utvecklingen om betyget höjs så småningom.
___________________________________________________________________________________________________________
:::::EDiT:::: 732,056 spelar. Sedan har betyget gått ner till 59% blandat betyg av 27,500 tusen röster.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av Gaara:

Som vanligt är det prestandaläget man ska spela med på konsol

Tyvärr är det låga framrates även på prestandaläget på Playstation 5 ibland. Kan inte se hur många fps man har men det känns som det går ner under 30fps ibland. Hade förväntat mig stadiga 60fps.

Medlem

Känslan som uppstår när man upptäcker att man råkat uppge sin gamla adress i sin beställning av detta spel "#¤%WEWE

Yeye jag ska lira Elden ring idag om jag så ska åka 100mil

EDIT: Ja jag köper fysiska spel, så länge man kan det så kommer jag alltid göra det, ser bara fördelar med det

Medlem

Tack för en fin recension.

Medlem

Jag ska prova spelet senare. Men har inte riktigt fastnat för deras tidigare spel.
Spelen är helt OK. Skön mystik och utmanande. Men faller ganska platt på allt annat.
Känns som mycket fanboy hype över detta.

Är säkert bra. Men tror absolut inte det är tidernas bästa spel.

eld
Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Vi måste seriöst sluta jämföra priserna från 1990 och 2020. Det har hänt en jävla massa sen dess och spelmarknaden är inte lika liten och komplicerad som den var då.

Att ta mer än 600kr för ett spel idag är ett rån.

På andra sidan av myntet så tog ju inte ett spel på 90-talet flera hundra personer att göra över flera år.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Vi måste seriöst sluta jämföra priserna från 1990 och 2020. Det har hänt en jävla massa sen dess och spelmarknaden är inte lika liten och komplicerad som den var då.

Att ta mer än 600kr för ett spel idag är ett rån.

Tack! bra skrivet. två helt olika världar då och nu.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Är det bara jag som drar slutsatsen att spelet måste vara jävligt bra om toppbetygen haglar trots prestandaproblem?


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Geeks Gaming
Skrivet av Gustav Höglund:

Är det bara jag som drar slutsatsen att spelet måste vara jävligt bra om toppbetygen haglar trots prestandaproblem?

Lite så tänker jag med. Jag sa att jag inte skulle köpa det men börjar f*n tveka nu! 😩

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Tyvärr är det låga framrates även på prestandaläget på Playstation 5 ibland. Kan inte se hur många fps man har men det känns som det går ner under 30fps ibland. Hade förväntat mig stadiga 60fps.

Jo har läst det är 45-60fps i prestanda läge, tyvärr har inte Ps5 VRR, surt när man har en tv med stöd för det. Förhoppningsvis fixar de till prestandan med framtida patch.

Medlem

Jag blir trött på det ständiga tjatet om att betyg 5/5 måste vara "perfekt".
Det finns inga perfekta spel.
Med en 5-skalig betygskala bör ca 20% av alla spel vara 5/5.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Account Executive @ FZ

Kul med en till 5:a! Väntar med att läsa recensionen tills jag hunnit spela det men intressanta synpunkter som dyker upp kring prestandan här i forumet. För egen del är det så klart trevligt med hög och stabil fps men som gammal konsolspelare där Mega Man X och Bloodborne är två ens absoluta favoritspel har man kanske lärt sig att se förbi hur spelet flyter i stunder om det finns bra och tight gameplay därbakom.

Trevlig spelhelg!


signatur

Practice makes purple.
Jesper Norrwie - Account Executive @ Geeks AB

Medlem

Gött!

Bokat in semester måndag-tisdag

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Känslan som uppstår när man upptäcker att man råkat uppge sin gamla adress i sin beställning av detta spel "#¤%WEWE

Yeye jag ska lira Elden ring idag om jag så ska åka 100mil

EDIT: Ja jag köper fysiska spel, så länge man kan det så kommer jag alltid göra det, ser bara fördelar med det

Tyvärr börjar poängen med fysiska försvinna mer o mer. Halo Infinite till exempel får man bara multiplayer-delen från skivan och campaignen får tanka ner. Borde vart tvärs om imo. Kan man inte installera ett spel "offline" från en skiva och spela så vad är poängen liksom förutom att man kan få lägre pris?

Skriv svar